Defensiebegrotingen en -problematiek, niet NL

Gestart door Lex, 10/07/2006 | 21:54 uur

Cigarz

Citaat
'Precisiebommen NAVO voor Libië raken op'

Uitgebracht op: 16 April 2011 - 05:34:29
Categorie: Buitenland
Bron: ANP


WASHINGTON (ANP) - De NAVO kampt met een dreigend tekort aan precisiebommen die ingezet worden tegen het leger van de Libische leider Muammar Kaddafi. Dat meldde The Washington Post vrijdag op basis van hoge NAVO-functionarissen en Amerikaanse regeringsbronnen.

Volgens de bronnen bewijst het dreigende tekort dat de Europese NAVO-landen zelfs een relatief kleine militaire operatie niet voor langere tijd kunnen volhouden. De acties tegen Libië zijn nog geen maand bezig. De Amerikanen trokken vorige week hun vliegtuigen grotendeels terug. Groot-Brittannië en Frankrijk leveren nu de grootste bijdragen aan de missie.

De functionarissen vragen zich af of de Verenigde Staten zich afzijdig kunnen houden als Kaddafi's bewind erin slaagt nog maanden aan de macht te blijven. Behalve het dreigende tekort aan precisiebommen, speelt ook het relatief kleine aantal gevechtsvliegtuigen dat de Europese landen inbrengen de NAVO parten.
Dus over een maandje is Europa niet eens meerin staat om zichzelf te verdedigen...

Elzenga

Obama Said to Seek $400 Billion Defense Cut Through Fiscal 2023
By Julianna Goldman and Tony Capaccio - Apr 13, 2011

President Barack Obama, as part of his plan to reduce the nation's long-term debt, will propose cutting $400 billion from the Pentagon's budget through the 2023 fiscal year, extending cuts beyond those sought by Defense Secretary Robert Gates, a person familiar with the plan said.

Gates met with Obama and Vice President Joe Biden in the Oval Office yesterday afternoon to discuss the president's plan. Gates proposed in January cutting $78 billion from defense spending over five years, amid pressure to curb trillion-dollar federal deficits.

Over the next five years, the administration forecasts the government will pile up a cumulative deficit of $3.8 trillion; over the decade, the cumulative deficits would rise to $7.2 trillion. In addition to defense cuts, Obama will propose three other main components to reduce the debt, according to a White House statement: holding down domestic spending, curbing health- care costs and closing tax loopholes. The administration has released no details.

Obama is scheduled to deliver an address this afternoon at George Washington University in the capital as the administration prepares for a fight with congressional Republicans over raising the government's debt limit and as the president is trying to frame the debate for his 2012 re-election campaign.
Cutting Costs

The planned $400 billion in cuts would be spread out through fiscal 2023.

Gates said last month the budget discipline he has imposed will leave the Defense Department in a "good place" and he didn't foresee the need to put "other major programs on the block for the next year or two."

Democratic and Republican congressional leaders, including House Speaker John Boehner, met with the president this morning at the White House for a preview of the speech.

Obama will outline reductions in entitlement spending and increased taxes on the wealthy while seeking to draw a sharp contrast with Republican proposals, according to another person familiar with the plan. He'll draw on the findings of the Simpson-Bowles debt commission, including overhauling the tax code to bring in more revenue, and proposals he has already set out in his 2012 budget.
http://www.bloomberg.com/news/2011-04-13/obama-said-to-seek-pentagon-cuts-that-go-beyond-defense-chief-gates-s-plan.html

KapiteinRob

Citaat van: Lex op 12/04/2011 | 23:52 uur
Ik vraag mij af wat deze postings te maken hebben met de NL-situatie.

Iets met een (NL) defensiebegroting waarop gekort wordt en de daarmee samenhangende problematiek? Maar het begint paralellen te vertonen met het topic over de (nationale) politieke toekomst..... ;)

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 12/04/2011 | 23:47 uur
het blijft inderdaad gewoon de keuze van dit kabinet.

En als het kabinet deze keuze NIET had gemaakt, was deze slachting niet gebeurd. En DUS is het kabinet verantwoordelijk voor de slachting en heeft de PVV geen mede-verantwoordelijkheid in deze. Dat het de PVV "goed uitkomt" en ze dus niet tegen zijn, kun je geen (mede)verantwoordelijkheid van de PVV maken. Dat is de initiatie van de slachting en dus VVD-CDA!!

Lex

Ik vraag mij af wat deze postings te maken hebben met de NL-situatie.

Lex
Algeheel beheerder

jurrien visser (JuVi op Twitter)

En niemand reageerd serieus op de surgestie om een eigen partij op te richten.... (handtekeningen zijn er op dit moment ruim voldoende te halen)

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 12/04/2011 | 22:52 uur
Citaat van: dudge op 12/04/2011 | 22:48 uur
Dat is ook wat er structureel moet worden bezuinigd. Echter, bij aantreden trof Hillen nog een gat van 400 miljoen aan, onder andere door achterstallig onderhoud. In plaats van voor wat extra geld te zorgen houd ook hij Defensie in stand door de verkoop van materieel. Huidige doelstelling is dus in lijn met Regeer en Gedoogakkoord.
Hetgeen er in het gedoogakkoord staat is duidelijk. Je kunt nu wel een verhaal gaan ophangen over wat Hillen aantrof (vergeet ook even niet wat hij zei betreffende "niet verder bezuinigen"), maar alles wat is gebeurd dat niet in het gedoogakkoord staat, is de verantwoordelijkheid van het huidige kabinet. Daar kun je de PVV niet verantwoordelijk voor stellen. Ook niet via een blabla-omweggetje. Dit zijn keuzes van het kabinet; datzelfde kabiner hade de defensieproblematiek ook kunnen oplossing doow OSW erbij te betrekken. Was ook een keuze geweest.....  :P
Blijft de PVV toch medeverantwoordelijk voor een groot deel van het bezuinigingsbedrag....maar zoals ik al vaker zei de afgelopen dagen...het blijft inderdaad gewoon de keuze van dit kabinet. Die zeker geen slachtoffer zijn van de kredietcrisis of van de onwil van de samenleving...zoals Hillen steeds stelt of suggereert. Dit kabinet wilde vanuit een conservatief neo-liberaal denken direct heel fors bezuinigen en de overheid vanuit die ideologie ook sterk verkleinen....en heeft daarbij heel bewust, zij het wel ook mede in samenspraak met de PVV, gekozen fors op defensie te bezuinigen...en niet op iets anders inderdaad. En zal dat denk ik ook in de volgende ronde weer doen.   

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 12/04/2011 | 22:48 uur
Dat is ook wat er structureel moet worden bezuinigd. Echter, bij aantreden trof Hillen nog een gat van 400 miljoen aan, onder andere door achterstallig onderhoud. In plaats van voor wat extra geld te zorgen houd ook hij Defensie in stand door de verkoop van materieel. Huidige doelstelling is dus in lijn met Regeer en Gedoogakkoord.

Hetgeen er in het gedoogakkoord staat is duidelijk. Je kunt nu wel een verhaal gaan ophangen over wat Hillen aantrof (vergeet ook even niet wat hij zei betreffende "niet verder bezuinigen"), maar alles wat is gebeurd dat niet in het gedoogakkoord staat, is de verantwoordelijkheid van het huidige kabinet. Daar kun je de PVV niet verantwoordelijk voor stellen. Ook niet via een blabla-omweggetje. Dit zijn keuzes van het kabinet; datzelfde kabiner hade de defensieproblematiek ook kunnen oplossing doow OSW erbij te betrekken. Was ook een keuze geweest.....  :P

KapiteinRob

Citaat van: Mourning op 12/04/2011 | 10:36 uur
De PVV is op zijn minst mede verantwoordelijk voor dit deel van de plannen, zie wat dat betreft het gedoogakkoord.

Ik snap zeker de constructie met het gedogen niet? Staat er in het gedoogakkoord dat er jaarlijks tot 1 miljard bezuinigd moet gaan worden op defensie? Nee, er staat "Defensie moet de komende vier jaar ruim 600 miljoen euro bezuinigen" (bron). Dat wil zeggen dat het kabinet helemaal niet had hoeven komen met de nu aangekondigde bezuinigingen omdat dit met de PVV zou zijn afgesproken en vastgelegd in gedoogakkoord. Deze slachting komt wat mij betreft uit de regeringskoker, is dus de wens van de regering. Dat de PVV dit ondersteunt, heeft niets met de initiele kabinetskeuze te maken om te gaan slachten. Want als het kabinet niet was gaan slachten, had de PVV niet kunnen eisen dat te gaan doen voor een bedrag groter dan 600 miljoen in de komende 4 jaar.

Let wel: ik heb helemaal niets op met het PVV-standpunt over defensie, maar voor mij is klip en klaar duidelijk dat voornoemde grillen van Hillen van het huidige kabinet komen en dit daar dus verantwoordelijk voor is. En het dus conform het regeer-/gedoogakkoord had kunnen houden bij 600 miljoen voor 4 jaar.

Cigarz

Citaat van: Lex op 11/04/2011 | 23:01 uur
Citaat van: andré herc op 11/04/2011 | 22:49 uur
http://www.depers.nl/UserFiles/File/Maandag%2011%20april%202011.pdf
lees veder blz 7
Je kunt nog
wel wat met
7,7 miljard :hrmph:

Het artikel is ook gewoon als platte tekst beschikbaar voor het DF.
Zie: http://www.depers.nl/binnenland/560370/Je-kunt-nog-wel-wat-met-77-miljard.html
Dat stuk papier (De Pers) is het nog niet waard om m'n reet mee af te vegen. Ze zouden er een extra heffing op moeten vragen, wegens het zinloos verspillen van papier...

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 12/04/2011 | 02:12 uurBlijf lekker piepen over de PVV. Het kabinet dat met deze maatregelen is gekomen, is een VVD-CDA kabinet. Als dit kabinet deze plannen niet had verzonnen, was er niets aan de hand geweest. De schuld voor deze slachting ligt wat mij betreft voor de volle 100% bij VVD-CDA. Partijen die de afgelopen 2 decennia al teveel gehakt hebben en/of daar mede verantwoordelijk voor waren!
Maar de PVV is ten volle mede-verantwoordelijk. Maar het zijn inderdaad wel eigen keuzes van dit kabinet. Niks geen slachtoffer van kredietcrisis.

Mourning

#506
Citaat van: Kapitein Rob op 12/04/2011 | 02:12 uur
Citaat van: A.J. op 11/04/2011 | 20:35 uur
Citaat van: Laurens op 11/04/2011 | 20:29 uur
Ik was eens even m'n postings aan het nalezen.

PVV verkiezingsprogramma was 10% extra budget voor de KMar en 5% voor de Marine. Een man een man, een woord een woord?

Henk en Ingrid moeten toch ook eten?

Blijf lekker piepen over de PVV. Het kabinet dat met deze maatregelen is gekomen, is een VVD-CDA kabinet. Als dit kabinet deze plannen niet had verzonnen, was er niets aan de hand geweest. De schuld voor deze slachting ligt wat mij betreft voor de volle 100% bij VVD-CDA. Partijen die de afgelopen 2 decennia al teveel gehakt hebben en/of daar mede verantwoordelijk voor waren!

Dat de VVD en CDA hoofdverantwoordelijk zijn hoor je mij niet over. Dat ik op het punt sta om mijn lidmaatschap van eerstgenoemde partij op te zeggen geeft aan hoe ik over de plannen denk, maar wat jij nu doet mbt de PVV is wel een ENORME duikaktie Rob, sorry dat ik het zeg.

De PVV is op zijn minst mede verantwoordelijk voor dit deel van de plannen, zie wat dat betreft het gedoogakkoord.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

bergd

Bron ND
De uitgaven aan defensie
wereldwijd zijn in 2010 tot een recordhoogte
van bijna 1,13 biljoen euro gestegen,
maar de groei van de defensiebudgetten
is met 1,3 procent ten
opzichte van 2009 de laagste sinds
2001. Dat meldde het Zweedse internationale
instituut voor vredesonderzoek
(Sipri) gisteren in een rapport. <

En wat doet Nederland...

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 11/04/2011 | 20:35 uur
Citaat van: Laurens op 11/04/2011 | 20:29 uur
Ik was eens even m'n postings aan het nalezen.

PVV verkiezingsprogramma was 10% extra budget voor de KMar en 5% voor de Marine. Een man een man, een woord een woord?

Henk en Ingrid moeten toch ook eten?

Blijf lekker piepen over de PVV. Het kabinet dat met deze maatregelen is gekomen, is een VVD-CDA kabinet. Als dit kabinet deze plannen niet had verzonnen, was er niets aan de hand geweest. De schuld voor deze slachting ligt wat mij betreft voor de volle 100% bij VVD-CDA. Partijen die de afgelopen 2 decennia al teveel gehakt hebben en/of daar mede verantwoordelijk voor waren!

Lex