Rusland's Expansie

Gestart door ARM-WAP, 30/07/2007 | 13:26 uur

Mourning

Even voor alle duidelijkheid: Ros, vind jij de Russische actie van vandaag "normaal" c.q. "verdedigbaar"?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

#5030
Citaat van: Flyguy op 25/11/2018 | 23:33 uur
Martial law betekent letterlijk 'krijgswet' ja, maar kan, zoals Lex zegt, alles van een avondklok tot een staat van beleg beslaan.

Duidelijk. De wet gaat vanaf morgen in is zojuist bekend gemaakt.

Via twitter.com @ELINTNews

Citaat
#BREAKING: Ukrainian President Poroshenko supports the decision to impose the Martial Law in Ukraine. Emergency Rada session called for on Monday to vote on the imposition of Martial Law in Ukraine

Wel is het beperkt tot het nemen van defensieve maatregelen en geen offensieve maatregelen. Ook word niet het hele leger gemobiliseerd maar slechts delen ervan en er worden (nog) geen beperkingen voor de burgers.

In Kiev is wel een demonstratie aan de gang bij de Russische ambassade en er worden rookbommen gegooid naar de ambassade.

Flyguy

Martial law betekent letterlijk 'krijgswet' ja, maar kan, zoals Lex zegt, alles van een avondklok tot een staat van beleg beslaan.

Parera

Citaat van: Lex op 25/11/2018 | 22:56 uur
SNMG2 is na Trident Juncture inmiddels weer terug in de Med.
Ik ben benieuwd of zij het reguliere programma vervolgen, of gereed gesteld gaan worden voor een aanwezigheid in de Zwarte Zee.

We gaan het zien.

Het verhaal met de Godetia is ook anders dan tot nu toe gepost.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2840141/russische-bommenwerpers-vliegen-over-belgisch-schip

De Godetia is het stafschip van de SNMCMG1 die rond vaart in de Baltische zee de SU-24's vlogen over de Godetia. De dag ervoor werd het schip al gevolgd door een Russische onderzeeër die in de buurt aan de oppervlakte kwam en het schip volgde. Dit zijn duidelijke dreigementen richting de NAVO waarmee ze zeggen: ''we zijn er altijd''.

Met de nieuwbouw van de MCMV's in de planning twijfel ik aan de huidige bewapening van deze nieuwe schepen. Het worden schepen die een stuk groter zijn dan de huidige schepen maar ook een extra pakket aan taken krijgt namelijk het zijn van een stafschip voor de SNMCMG's. Maar dat past in een ander topic.

Citaat van: Lex op 25/11/2018 | 23:17 uur
'Martial law' kan ook slechts zijn 'noodtoestand'.
Ik heb het snel door de vertaler gegooid en daar kwam alleen ''krijgswet'' naar boven maar je hebt gelijk.

Parera

#5027
Citaat van: Lynxian op 25/11/2018 | 23:04 uur
Aangezien de de laatste jaren al veelvuldig een (proxy)oorlog met de Russen hebben gevoerd in hun uppie, denk ik dat ze het een stuk beter realiseren dan jij.

Rusland heeft vandaag naast 3 marine vaartuigen in beslag genomen ook nog meer dan 20 bemanningsleden gevangen genomen. Ik vraag me dan af zijn dit nu direct krijgsgevangenen of kan dit ook nog anders worden ''weg gezet''?


Er waren 23 personen aan boord van de 3 schepen. Daarvan zijn er 6 gewond en 2 zwaargewonden.

Huzaar1

De Oekrainers laten bewust met zich sollen om het niet te escaleren, maar er komt een moment dat de Oekrainers gewild of ongewild opstaan en zo escalatie uitlokken van Rusland. Is niet veel voor nodig.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Parera op 25/11/2018 | 23:07 uur
Het is nog niet definitief maar de geruchten zijn sterk. Mogelijk nationale ''krijgswet'' of regionaal, en staat van oorlog is nog een stap verder maar die optie ligt ook op tafel.
'Martial law' kan ook slechts zijn 'noodtoestand'.

Ros

Citaat van: Lynxian op 25/11/2018 | 23:04 uur
Aangezien de de laatste jaren al veelvuldig een (proxy)oorlog met de Russen hebben gevoerd in hun uppie, denk ik dat ze het een stuk beter realiseren dan jij.

Laten we het hopen dat ze er deze keer ook zonder kleerscheuren uit zullen komen.

Parera

#5023
Citaat van: Ros op 25/11/2018 | 22:48 uur
Stevige uitspraak van Oekraine, en vast niet goed bij nagedacht dat zij er wel alleen voor staan als het escaleert.

Het is nog niet definitief maar de geruchten zijn sterk. Mogelijk nationale ''krijgswet'' of regionaal, en staat van oorlog is nog een stap verder maar die optie ligt ook op tafel.

De civiele bescherming van Mykolaiv heeft vanavond een test gedaan met het lucht alarm in de regio. Volgens de geruchten wil de Ukrainse regering een coalitie macht tegen Russische agressie, wat dit precies inhoud is nog niet bekend. Maar een soort vredes macht zou tot de opties behoren.

Ook heeft de Ukrainse luchtmacht 4 Su-27's richting het zuiden verplaatst om zo het gebied te verdedigen tegen eventuele nieuwe aanvallen. Samen met een MIG-29 Squadron dat al daar gestationeerd is.

Lynxian

Citaat van: Ros op 25/11/2018 | 22:48 uur
Stevige uitspraak van Oekraine, en vast niet goed bij nagedacht dat zij er wel alleen voor staan als het escaleert.
Aangezien de de laatste jaren al veelvuldig een (proxy)oorlog met de Russen hebben gevoerd in hun uppie, denk ik dat ze het een stuk beter realiseren dan jij.

Lex

Citaat van: Parera op 25/11/2018 | 22:11 uur
Er is een reactie van de EU, Trump is nog stil. Ook vanuit de NAVO is er een reactie.
SNMG2 is na Trident Juncture inmiddels weer terug in de Med.
Ik ben benieuwd of zij het reguliere programma vervolgen, of gereed gesteld gaan worden voor een aanwezigheid in de Zwarte Zee.

Flyguy

Meh, zal niet zo veel van komen. Oekraïne heeft geen marine om te antwoorden en de NATO houdt het bij een boze statement.

Ros

Citaat van: Parera op 25/11/2018 | 22:32 uur
Wat ik me afvraag is als Ukraine nu als eerste de woorden ''In staat van oorlog met Rusland'' gebruikt wat dan de reactie is vanuit Rusland.

Stevige uitspraak van Oekraine, en vast niet goed bij nagedacht dat zij er wel alleen voor staan als het escaleert.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 25/11/2018 | 22:29 uur
wieder krieg

Wat ik me afvraag is als Ukraine nu als eerste de woorden ''In staat van oorlog met Rusland'' gebruikt wat dan de reactie is vanuit Rusland.
De officiële Russische versie van het verhaal is dat de 3 schepen Russische wateren binnen gevaren zijn zonder toestemming en ze om die reden zijn beschoten en in beslag zijn genomen.

Dit kan aflopen met een sisser of dit kan uitgroeien tot een regionaal conflict met het risico dat het nog verder escaleert.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"