OPV: geschikt of ongeschikt

Gestart door KapiteinRob, 17/08/2009 | 19:20 uur

Nikehercules

Citaat van: pewe64 op 26/08/2009 | 00:44 uur
Men heeft de CV90 toch ook niet aangekocht met de wetenschap dat deze zich niet effectief kan verdedigen tegen andere wapensystemen (of een persoonlijk wapen van een vijandelijke infanterist)

Nou dit heeft men dus wel gedaan, dit omdat er geen actief verderdigingssysteem op de markt is tegen dit soort dreigingen.
Bij schepen is dit een ander verhaal en hierbij komt ook nog dat een opv als doel een hogere waarde zal hebben als een ifv.

pewe64

Een tijd geleden op Nat. Geo. een docu gezien mbt beschieten van een Engels, buiten gebruik gestelde, fregat.
Bleek dat een Sea Sparrow niet voldoende was om het fregat te laten zinken, evenals een salvo met de Oto Melara.
an tevoren was dit fregat al beschoten door .50 en middelzwaar geschut. Had geen effect op de zeewaardigheid.

2x 500lbs bommen van een Harrier moest de klus klaren. Betrof een oude Leander klasse fregat.

Wat niet betekent dat men maar moet accepteren dat men beschoten wordt door RPG´s  met mogelijk gevaar voor de bemanning (gewonden/doden)
Men heeft de CV90 toch ook niet aangekocht met de wetenschap dat deze zich niet effectief kan verdedigen tegen andere wapensystemen (of een persoonlijk wapen van een vijandelijke infanterist)

Elzenga

#83
Citaat van: Poleme op 25/08/2009 | 20:56 uur
Maar kan je een aanstormende ongeleide of misschien draad-geleide (anti-tank) raket stoppen met een Goalkeeper op de OPV?
De weidverspreidde RPG-7 heeft een maximaal bereik van 920 meter met een bijbehorende vliegduur van 5 seconden en een maximum snelheid van 294 m/s = 1.058 km/u.  Nou vergt een accuraat RPG schot heel wat training en de RPG is gevoelig voor (zij)wind en je hebt nog te maken met de bewegingen van je eigen boot / 'skiff' en een maximaal 11,3 m/s snelle OPV.  Meeste RPG schoten worden gelost op 300 meter afstand & 1,3 seconde vliegduur.
Zelfs de Goalkeeper  plukt een of meerdere RPG's niet uit de lucht.  De Goalkeeper heeft een minimum effektief bereik van 350 meter.  Een 35mm Millennium gun dan maar?  Negative, heeft een min. effektief bereik tegen raketten van 1.000 tot 1.200 meter.
Als zeeschuimers RPG's gaan inzetten tegen marineschepen, dan zijn er 2 opties: het schip voorzien van anti-RPG netten van Neerlandsch fabrikaat.  Of de zeeschuimers kinetisch behandelen.  Het 76mm met max. 100 schoten per minuut; 30mm en de 2 .50's schietijzers zijn aan te sturen via de Thales-mast + 6 handbediende 7,62 mm MAG's.  Ruim voldoende om de zeeschuimers voorgoed uit de voeding te knallen.
Wat betreft de RPGs en ATGW's heb je hier volgens mij een punt. Maar de wens een CIWS te installeren op de OPV komt voort uit de groeiende dreiging van grotere raketsystemen met een groter bereik...Die naar blijkt ook steeds meer in handen komen van strijdgroepen (zie Hezbollah inzet van SSM). En wat dacht je van mortier en artillerievuur...als je als OPV vlak voor de kust ligt (redelijk grote kans gezien de taakstelling)!! Een CIWS weet daar raad mee, de huidige bewapening van de OPV totaal niet.
Citaat van: Poleme op 25/08/2009 | 20:56 uur
Krijgt de OPV toch een treffer te incasseren, geen nood, elk nadeel hept zijn voordeel.  Waarschijnlijk worden ze 'daar Achter de Duinen' dan eindelijk eens wakker en sturen ze de vlootbalen naar zee, met een echt mandaat.
Dan kan de geest van Hugo de Groot weer eer worden aangedaan.
Mare Liberum, Vrije Zee = voor iedereen toegankelijk,   Ook voor zeeschuimers? Jazeker, op de zeebodem is plek genoeg.
  ;D...Amen!!...erg grappig beschreven ook ;)

Citaat van: Poleme op 25/08/2009 | 21:15 uur
OPV geschikt / ongeschikt?  Nou, ik vindt de Holland-klasse geschikt voor de taken, die zij moet uitvoeren.
Er van uitgaande dat deze schepen dicht onder de kust opereren vaak, vind ik ze dus ongeschikt. Omdat ze kwetsbaar zijn voor ook artillerie en raketsystemen afgevuurd vanaf land. En daar beschikken strijdgroepen en waarschijnlijk ook piraten wel over. 

Elzenga

Citaat van: hudinie op 25/08/2009 | 16:41 uur
ER ZIT OP DE OPV TOCH EEN 30MM KANON BOVENOP HET HELIDEK ?? DAARMEE KAN JE DAT PIRATENBOOTJE TOCH OOK PRECIES MEE ONDER VUUR NEMEN ?
Als ik het goed heb gezien zit de 30mm Marlin WS voorop...achter de otobreda 76mm...en heb je aan de rechtervoorzijde en linkerachterzijde van de hangaar nog een 12,7mm auto machinegeweer Hitrole NT.

http://media.photobucket.com/image/OPV/SubsNL/OPV_NL_1.png

Poleme

OPV geschikt / ongeschikt?  Nou, ik vindt de Holland-klasse geschikt voor de taken, die zij moet uitvoeren.

Het materieel is dus het probleem niet.
Wat wel een heel groot probleem voor de gevechtskracht van de NL krijgsmacht vormd, zijn de ongeschikte 2-voeters die tekort schietende mandaten opstellen en geen solide personeelsbeleid kunnen opstellen :P
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

#80
Maar kan je een aanstormende ongeleide of misschien draad-geleide (anti-tank) raket stoppen met een Goalkeeper op de OPV?
De weidverspreidde RPG-7 heeft een maximaal bereik van 920 meter met een bijbehorende vliegduur van 5 seconden en een maximum snelheid van 294 m/s = 1.058 km/u.  Nou vergt een accuraat RPG schot heel wat training en de RPG is gevoelig voor (zij)wind en je hebt nog te maken met de bewegingen van je eigen boot / 'skiff' en een maximaal 11,3 m/s snelle OPV.  Meeste RPG schoten worden gelost op 300 meter afstand & 1,3 seconde vliegduur.
Zelfs de Goalkeeper  plukt een of meerdere RPG's niet uit de lucht.  De Goalkeeper heeft een minimum effektief bereik van 350 meter.  Een 35mm Millennium gun dan maar?  Negative, heeft een min. effektief bereik tegen raketten van 1.000 tot 1.200 meter.
Als zeeschuimers RPG's gaan inzetten tegen marineschepen, dan zijn er 2 opties: het schip voorzien van anti-RPG netten van Neerlandsch fabrikaat.  Of de zeeschuimers kinetisch behandelen.  Het 76mm met max. 100 schoten per minuut; 30mm en de 2 .50's schietijzers zijn aan te sturen via de Thales-mast + 6 handbediende 7,62 mm MAG's.  Ruim voldoende om de zeeschuimers voorgoed uit de voeding te knallen.

Krijgt de OPV toch een treffer te incasseren, geen nood, elk nadeel hept zijn voordeel.  Waarschijnlijk worden ze 'daar Achter de Duinen' dan eindelijk eens wakker en sturen ze de vlootbalen naar zee, met een echt mandaat.
Dan kan de geest van Hugo de Groot weer eer worden aangedaan.
Mare Liberum, Vrije Zee = voor iedereen toegankelijk,   Ook voor zeeschuimers? Jazeker, op de zeebodem is plek genoeg.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

KapiteinRob

Het gaat er niet om dat je ergens mee kan schieten. Ook ik snap wel dat zelfs een OPV een piratenbootje zou moeten kunnen raken. Het ging om aanstormende rakketten afgevuurd vanaf een piratenbootje. Die kun je weliswaar middels de Thales-wondermast aan zien komen, maar VERNIETIGEN ho maar. En je kan moeilijk, de NL-ethiek in ogenschouw nemend, maar voor de zekerheid dat schuitje naar de kelder jagen alvorens er ook maar een bedreiging is geweest. En dan heb ik het nog niets eens over het typisch Nederlandse geneuzel over proportionaliteit.....

hudinie

ER ZIT OP DE OPV TOCH EEN 30MM KANON BOVENOP HET HELIDEK ?? DAARMEE KAN JE DAT PIRATENBOOTJE TOCH OOK PRECIES MEE ONDER VUUR NEMEN ?

KapiteinRob

Dan zal je de "skiff" moeten raken met je 76mm voordat er een raket is afgevuurd. Dat ligt problematisch....... ;)

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 25/08/2009 | 01:21 uur
We zijn het er natuurlijk over eens dat een OPV zich in de praktijk niet hiertegen kan verweren. Ik ben echter benieuwd waar jij de theoretische mogelijkheid ziet? Je gaat me toch niet vertellen een koppeling van de 76mm of de mitrailleurs aan de Thales-wondermast waardoor er een soort "halfbakken goalkeeper" zou ontstaan serieus te nemen? Dus hoe dan?  ???
De theoretische mogelijkheid die ik zie, is er een die men liever niet gebruikt. En daarmee doel ik op het feit, om de "skiff" uit het water te blazen.

Reinier

Bedankt voor jullie antwoorden!

Strekking van de antwoorden had ik zelf ook gedacht. Repliek zou natuurlijk zijn dat je "relatief" dicht bij moet komen om met een dergelijke raketwerper wil je iets raken. Die kans is natuurlijk vrij klein gezien de goede radar en de 76mm.
Neemt niet weg dat zelfs 'amateuristische' piraten nog redelijke bedreiging kunnen vormen/ schade kunnen aanrichten.

Wellicht is bij het ontwerpen van de OPV's van dezelfde naïviteit gebruikt gemaakt, zoals wel vaker bij onze krijgsmacht; als wij ons licht bewapenen dan wekt dat wel sympathie bij onze tegenstander en zal deze geen grof geweld tegen ons gebruiken.
Zie o.a.: onder bewapende DutchBat tegen zwaar bewapende Serviërs of in de begin dagen van Afghanistan rond gaan rijden in open MB's (!). Zou vertrouwen wekken en Taliban zou ons niets doen. Nu zijn de gepantserde Bushmasters niet aan te slepen....

KapiteinRob

Citaat van: Lex op 24/08/2009 | 23:01 uur
Citaat van: Reinier op 24/08/2009 | 22:50 uur
Bij de piraten, die dit weekend tot stoppen zijn gebracht door de KM en Noorse marine, zijn wapens aangetroffen waaronder een raketwerper.
Mocht in de toekomst de OPV's ook op piraten jacht gaan, en deze piraten beschikken ook over raketwerpers en gebruiken deze dan tegen een OPV; kan een OPV zich hier dan tegen beschermen?
Theoretisch gezien wel.

We zijn het er natuurlijk over eens dat een OPV zich in de praktijk niet hiertegen kan verweren. Ik ben echter benieuwd waar jij de theoretische mogelijkheid ziet? Je gaat me toch niet vertellen een koppeling van de 76mm of de mitrailleurs aan de Thales-wondermast waardoor er een soort "halfbakken goalkeeper" zou ontstaan serieus te nemen?  :o

Dus hoe dan?  ???

Elzenga

Citaat van: Lex op 24/08/2009 | 23:19 uur
Citaat van: Elzenga op 24/08/2009 | 23:07 uur
hahaha..ik was nog niet klaar wederom ;)...kon de naam van het Russische machinegeweer niet vinden ;)
Niet voor het een of ander, maar ik wil je toch adviseren goede aandacht te besteden aan hetgeen je wil posten. Neem meer tijd voor een correcte posting, dan een posting plaatsen, en deze na verloop van tijd te wijzigen.
Dat komt de discussie niet ten goede.
Lex
Alg. Beheerder.

Mee eens...maar ik zie niet alle "fouten" direct...en verder poog ik slechts te veranderen of toe te voegen waar dat de essentie van mijn verhaal niet echt verandert. Doet dit het wel dan plaats ik een nieuwe reactie. Verder reageer ik al vaak...dus voeg ik als ik zie dat er slechts "gasten" meelezen nog wel eens reacties samen in 1...

Lex

Citaat van: Elzenga op 24/08/2009 | 23:07 uur
hahaha..ik was nog niet klaar wederom ;)...kon de naam van het Russische machinegeweer niet vinden ;)
Niet voor het een of ander, maar ik wil je toch adviseren goede aandacht te besteden aan hetgeen je wil posten. Neem meer tijd voor een correcte posting, dan een posting plaatsen, en deze na verloop van tijd te wijzigen.
Dat komt de discussie niet ten goede.
Lex
Alg. Beheerder.

Elzenga

Citaat van: Lex op 24/08/2009 | 23:04 uur
Citaat van: Elzenga op 24/08/2009 | 23:01 uur
Maar wat dacht je van een.....
Tja, wat meoten we hiervan denken?  ::)
hahaha..ik was nog niet klaar wederom ;)...kon de naam van het Russische machinegeweer niet vinden ;)