Israël; de relatie tot haar buren

Gestart door Lex, 20/08/2010 | 18:39 uur

Lex

Geen rol voor Zr.Ms. Holland bij humanitaire hulp aan Gaza

Israël heeft voorlopig groen licht gegeven om een maritieme humanitaire corridor op poten te zetten, om Gaza vanaf zee te kunnen bevoorraden van de meest noodzakelijke hulpgoederen. Dat schrijft The Times of Israel. De corridor komt er op initiatief van Cyprus, van waaruit de humanitaire stroom ook moet worden gecoördineerd. Opvallend is dat er geen rol is weggelegd voor Zr.Ms. Holland, het Nederlandse patrouilleschip dat al sinds november operationeel is in de wateren rond Cyprus. Ook de optie waarbij Zr.Ms. Karel Doorman een rol speelt wordt niet bekeken, zo antwoordt een defensiewoordvoerder na vragen van Marineschepen.nl.

Lees verder: https://marineschepen.nl/nieuws/Bij-humanitaire-hulp-aan-Gaza-geen-rol-voor-patrouilleschip-Holland-291223.html

Lex

Israël geeft voorlopige goedkeuring voor hulp aan Gaza over zee

Israël heeft Cyprus voorlopige goedkeuring gegeven om via zee noodhulp te gaan leveren aan de bewoners van de Gazastrook. Dat meldt het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken.

Een woordvoerder van het ministerie heeft het over een 'principiële autorisatie' om met de corridor van start te gaan. Wel zijn er volgens hem nog logistieke problemen die eerst moeten worden opgelost. Zo wil Israël zeker zijn dat het in Cyprus alle hulp kan controleren voordat die naar Gaza gaat.

Cyprus ligt op iets minder dan 400 kilometer van Gaza en had eerder al voorgesteld om een humanitaire corridor te openen. Tot nu toe blokkeert Israël alle hulp over zee aan Gaza.

Over zee is het mogelijk om hulp in grotere hoeveelheden te leveren. Sinds eind november bevindt ook het Nederlandse marineschip Zr.Ms. Holland zich in de buurt van Cyprus om eventueel bij te dragen aan humanitaire hulpverlening.

ANP, 28-12-2023, 17:12

Lex

Israël bevestigt dat het bereid is tot nieuw bestand in Gaza

JERUZALEM-

De Israëlische president Isaac Herzog heeft bevestigd dat het land in de strijd met Hamas bereid is tot een nieuw bestand. Eind november was er een staakt-het-vuren van een week. Herzog wil met een nieuw bestand meer gijzelaars vrij krijgen die Hamas gevangen houdt. Een topman van Hamas zei dat de beweging niet wil onderhandelen zolang de aanvallen op de Gazastrook doorgaan, maar er is wel bereidheid te onderhandelen.
Afgelopen weekeinde werd gemeld dat de premier van de cruciale bemiddelaar Qatar in gesprek was over een nieuw bestand met de chef van de Israëlische inlichtingendienst Mossad. Amerikaanse media meldden dat Israëlische en Qatarese functionarissen elkaar in Noorwegen hebben gesproken. Er zou echter onenigheid zijn binnen Hamas over de voorwaarden voor een bestand en de vrijlating van gijzelaars.

Eind november ging een gevechtspauze van een week in, waarbij Hamas elke dag gijzelaars vrijliet en Israël Palestijnse gevangenen. Sinds 1 december wordt er weer hevig gevochten tussen Israël en Hamas en bombardeert Israël de Gazastrook vrijwel voortdurend.

ANP, 19-12-2023, 15:44

Huzaar1

Kan simpelweg ook niet omdat ieder schip al drie rollen toebedeeld heeft gekregen voor ieder zelfde moment.

We hebben deze krijgsmacht maal 2 nodig. Dienstplicht o.i.d. lijkt me onvermijdelijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Lynxian op 19/12/2023 | 01:35 uurWelp, ik kan niet wachten om een afgetopte LCF in actie te zien! Ook wel handig dat het algemene publiek even goed te zien krijgt waarvoor we deze dingen hebben.
Overigens wordt het geen afgetopte LCF maar... we leveren wat stafofficieren: https://nos.nl/artikel/2502120-nederland-levert-officieren-voor-internationale-missie-op-de-rode-zee

(Ik ga 't artikel niet plaatsen want mijn ene regel samenvatting vat het hele artikel goed samen.)

Ik kan me zo voorstellen dat onze Amerikaanse bondgenoten hier toch enigszins zuur naar zullen kijken, want ook zij weten wel welke schepen we hebben en hoe nuttig die kunnen zijn.

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 19/12/2023 | 09:41 uurJe lijkt de aard van het probleem en situatie in de wereld niet echt te begrijpen.

We hebben de luxe niet om dingen niet te doen en een probleem verdwijnt niet als je ineens gaat doen alsof het niet meer bestaat.


Dan wordt het wel een beperkte dienstplicht om de gaten te vullen, want we hebben gewoon veel meer kwantiteit nodig in middelen en mensen.

Parera

#1627
Citaat van: Huzaar1 op 19/12/2023 | 09:41 uurJe lijkt de aard van het probleem en situatie in de wereld niet echt te begrijpen.

We hebben de luxe niet om dingen niet te doen en een probleem verdwijnt niet als je ineens gaat doen alsof het niet meer bestaat.

Ik doel meer op herzien van het Korps Mariniers / Amfibische capaciteitt, de structuur binnen de KL (voornamelijk 11 & 13) opnieuw tegen het licht houden & daarnaast bij de KLU kijken naar wat men in de toekomst wil.

Ik wil dus meer inzetten op zware capaciteit op zee en op land, de lucht zal daarin ondersteunend moeten zijn met zwaardere en langere afstands wapens. We zijn al de goede kant op aan het gaan, maar wat mij betreft kan er binnen de KM meer de focus op de zee gevechts taak i.p.v. de amfibische (ondersteunings) taak. En voor de KL zou ik liever zien dat 13 weer een stevige mech. brigade word en dat 11 dan een medium brigade word met para capaciteit, de air assault zal dan dus verdwijnen.

 Maar deze discussie is niet echt voor dit topic geschikt.

Master Mack

Of zoals we nu dus al bezig zijn meer mogelijkheden op iets meer platformen. Met minder personeel zware middelen en meer technologie  als hulpmiddel. TRIFIC en KF51 zijn goede voorbeelden maar ook het ASWF met ik geloof 117 mensen toch weer iets minder als oude M fregatten meen ik.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 19/12/2023 | 08:52 uurTsja, dit word natuurlijk al langer geroepen door zoveel mensen. Maar ook voor dat gaat de vlieger ''keuzes maken'' op. Misschien moeten we binnen alle KMD's gaan kijken naar welke capaciteiten we echt willen behouden en welke we slechts deels willen gaan uitvoeren. Tenzij we het voor elkaar krijgen om een gigantische golf aan personeel te werven zullen er toch weer keuzes gemaakt moeten gaan worden ben ik bang.

Je lijkt de aard van het probleem en situatie in de wereld niet echt te begrijpen.

We hebben de luxe niet om dingen niet te doen en een probleem verdwijnt niet als je ineens gaat doen alsof het niet meer bestaat.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 19/12/2023 | 08:38 uurFregatten bestand, net als alles,  is simpelweg te klein. We hebben een 2e leger van exact deze omvang nodig voor al onze huidige taken is zo'n beetje de conclusie.

Tsja, dit word natuurlijk al langer geroepen door zoveel mensen. Maar ook voor dat gaat de vlieger ''keuzes maken'' op. Misschien moeten we binnen alle KMD's gaan kijken naar welke capaciteiten we echt willen behouden en welke we slechts deels willen gaan uitvoeren. Tenzij we het voor elkaar krijgen om een gigantische golf aan personeel te werven zullen er toch weer keuzes gemaakt moeten gaan worden ben ik bang.

Huzaar1

Fregatten bestand, net als alles,  is simpelweg te klein. We hebben een 2e leger van exact deze omvang nodig voor al onze huidige taken is zo'n beetje de conclusie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Umbert op 19/12/2023 | 06:54 uurGeloof best dat we er aan mee kunnen doen maar dat zal inhouden dat we iets wat we ook behoren te doen minder of niet meer kunnen uitvoeren en dat bedoel ik er is teveel gesneden om onze ambities te vervullen, de spoeling is simpelweg te dun geworden.

Ja, maar soms moet je keuzes maken op basis van prioriteiten. En het beschermen van onze handelsroutes is een van de hoofd taken van de KM.

Umbert

Citaat van: Parera op 18/12/2023 | 20:02 uurDe oplossing is niet zo ingewikkeld hoor, DZP is in principe gewoon beschikbaar. De taak in de West kan ook uitgevoerd worden door de Holland of het JSS.

Dit soort missies zijn prio voor de veiligheid en voor onze economie.

Geloof best dat we er aan mee kunnen doen maar dat zal inhouden dat we iets wat we ook behoren te doen minder of niet meer kunnen uitvoeren en dat bedoel ik er is teveel gesneden om onze ambities te vervullen, de spoeling is simpelweg te dun geworden.

Lynxian

Citaat van: nos.nlNOS Nieuws • 19-12-2023, 23:03 • Aangepast gisteren, 23:27
VS: internationale coalitie gaat schepen beschermen in Rode Zee, Nederland doet mee

Er komt een internationaal samenwerkingsverband om schepen in de Rode Zee te beschermen tegen aanvallen van Houthi's vanuit Jemen. Dat heeft de Amerikaanse minister van Defensie, Lloyd Austin, bekendgemaakt.

Nederland doet mee aan de zogenoemde Operation Prosperity Guardian, zo zegt Austin. Een woordvoerder van het Nederlandse ministerie van Defensie kan dat niet bevestigen.

De Amerikanen beschrijven de operatie als "multinationaal veiligheidsinitiatief" onder de paraplu van een al bestaande en door de VS geleide maritieme coalitie, die piraterij, terrorisme en smokkel bestrijdt.

Doel van de operatie is volgens het Amerikaanse ministerie van Defensie niet alleen het beveiligen van de scheepvaartroute door de Rode Zee en de Golf van Aden, maar ook het "versterken van de regionale veiligheid en welvaart".

Naast Nederland en de VS doen ook Canada, het Verenigd Koninkrijk, Frankijk, Italië, Noorwegen, Spanje, Bahrein en de Seychellen mee. "Dit is een internationale uitdaging die om collectieve actie vraagt", aldus Austin.

Afgelopen weekend zei demissionair minister van Defensie Ollongren in WNL Op Zondag al dat er gesproken werd met internationale partners en de Amerikanen over de situatie in de Rode Zee, waar de bescherming van schepen volgens haar niet meer volstond. "We beschermen nu vaak tegen piraterij, maar hier gaat het over raketten en drones, dus aanvallen uit de lucht."

De militaire woordvoerder van de Houthi's eiste vandaag de verantwoordelijkheid op voor twee recente aanvallen op schepen in de Rode Zee. Op X schreef hij dat de aanvallen zijn gepleegd "uit solidariteit met het Palestijnse volk in het licht van de agressie tegen Gaza".

Bron: https://nos.nl/artikel/2502082-vs-internationale-coalitie-gaat-schepen-beschermen-in-rode-zee-nederland-doet-mee

Welp, ik kan niet wachten om een afgetopte LCF in actie te zien! Ook wel handig dat het algemene publiek even goed te zien krijgt waarvoor we deze dingen hebben.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"