Geluidsproblematiek rondom NL-vliegbases

Gestart door andré herc, 22/09/2010 | 22:03 uur

silvester herc

Stikstof geen belemmering voor heropenen van vliegbasis De Peel  - https://nos.nl/l/2492089
Stikstofregels staan het heropenen van de vliegbasis De Peel niet in de weg. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Defensie. Het vliegveld moet een oplossing bieden voor het gebrek aan ruimte voor militaire vliegoefeningen.

Vliegbasis De Peel, dat ligt op de grens van Noord-Brabant en Limburg, is 30 jaar geleden gesloten. Door de jaren heen hebben ook andere vliegbases de deuren gesloten, maar het aantal militaire vliegtuigen is juist toegenomen. De heropening van vliegbasis De Peel moet meer luchtvaarttrainingen mogelijk maken, schrijft 1Limburg.

Tegelijkertijd komt er in natuurgebied De Peel drie keer zoveel stikstof neer als toegestaan. Onderzocht moest worden of de stikstofuitstoot zou toenemen door de heropening van de vliegbasis. Dat is, onder meer door een grote militaire oefening naar een andere locatie te verplaatsen, niet het geval. Met die uitkomst is de heropening van de vliegbasis een stap dichterbij gekomen.

Geluidsoverlast

Naast de uitstoot van stikstof maken omliggende gemeenten zich zorgen over de geluidsoverlast van de vliegtuigen. Militaire vliegtuigen zouden maximaal 1800 keer per jaar mogen opstijgen en landen. Bewoners vrezen dat die vliegbewegingen ten koste gaan van de leefbaarheid.

Vliegbasis De Peel zal op zijn vroegst in 2024 weer opengaan.


Sparkplug

Citaat van: Umbert op 31/10/2022 | 22:27 uur
Nou dan kan het DHC van "De Peel " gebruik maken en de F35 kan op Gilze-Rijen zijn ding doen Zijn er in elk geval weer 2 main runways bij in Nederland. En leg je misschien gelijk een aantal mensen met bezwaren ten aanzien van de F35 het zwijgen op rondom 'De Peel', wat misschien een vernieuwde vergunning mogelijk maakt.  en misschien kunnen de mensen rond Gilze-Rijen wel leven met x aantal weken F35 ipv de Heli's van het DHC.

Dan moet het luchthavenbesluit vlb. Gilze-Rijen wel worden herzien.

Quote uit de informatienota van 08-09-2020.

CitaatDe reserveveldfunctie jachtvliegtuigen maakt voor het Commando Luchtstrijdkrachten
deel uit van de totale geluidsruimte voor operationele activiteiten van jachtvliegtuigen
die schaars is. Daarom kan Defensie deze reserveveldfunctie niet zomaar opgeven. Het is
duidelijk dat de reserveveldfunctie jachtvliegtuigen beperkingen stelt aan de
ontwikkeling van de woonkernen Hulten en Molenschot die voor de omwonenden niet
aanvaardbaar zijn. Dit belang is in de afweging betrokken en mede daarom heeft
Defensie besloten voorrang te geven aan de voorbereiding van het luchthavenbesluit
voor vliegbasis De Peel, zodat een reactivering van deze vliegbasis op termijn mogelijk is.
Als Defensie voor jachtvliegtuigen gebruik kan maken van De Peel, dan kan de
reserveveldfunctie voor jachtvliegtuigen op Gilze-Rijen vervallen.

Download 'informatienota luchthavenbesluit Gilze-Rijen'
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Umbert

Citaat van: Nikehercules op 31/10/2022 | 19:59 uur
Hoe bedoel je precies? Met welk doel?
Nou dan kan het DHC van "De Peel " gebruik maken en de F35 kan op Gilze-Rijen zijn ding doen Zijn er in elk geval weer 2 main runways bij in Nederland. En leg je misschien gelijk een aantal mensen met bezwaren ten aanzien van de F35 het zwijgen op rondom 'De Peel', wat misschien een vernieuwde vergunning mogelijk maakt.  en misschien kunnen de mensen rond Gilze-Rijen wel leven met x aantal weken F35 ipv de Heli's van het DHC.

Nikehercules

Citaat van: Umbert op 31/10/2022 | 15:17 uur
misschien kunnen ze van Gilze-Rijen een tijdelijke F35 basis maken en dat het DHC dan tijdelijk naar Vredepeel verhuist voor eenzelfde periode.

Hoe bedoel je precies? Met welk doel?

Umbert

Citaat van: Nikehercules op 08/10/2022 | 00:43 uur
Onderstaand de eerste drie pagina?s met Facebook-reacties onder een Omroep Brabant artikel met hetzelfde onderwerp.

Nu snap ik wel dat Facebook niet representatief is, maar juist de overheid kan daar doorgaans rekenen op een stortvloed aan kritiek. Ik vermoed een relatief kleine kring van notoire klagers.






https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02vtBcGZYkXr7FQN6cCJHEjwwFJcei11EpVwX62MjJF9zszcj7Wy36Q1y7nQrkNm1Dl&id=191210474236128&eav=AfbsjR1XRQA-bKk2CNio_JsbTc14SLDYMp9vKy7PqX0GVOwwm9tP7N_5dqgHqD7jQBM&m_entstream_source=timeline&anchor_composer=false&paipv=0

Zomaar ff komende weken is er een oefening gepland waarbij de basis Vredepeel als uitvalsbasis dient voor het DHC en vrienden, kan geloof op dit moment nog omdat het luchtruim nog steeds de bestemming vliegbasis heeft, misschien kunnen ze van Gilze-Rijen een tijdelijke F35 basis maken en dat het DHC dan tijdelijk naar Vredepeel verhuist voor eenzelfde periode.

Nikehercules

Citaat van: Defensie op 17/10/2022 | 23:02 uur
Het voordeel is dat civiele vliegtuigen vanuit het zuiden niet meer om het oefengebied hoeven heen te vliegen. Hierdoor kunnen ze via een directere route naar Schiphol en andere vliegvelden.

Wie betaalt het salaris van deze communicatie club? KLM?

Sparkplug

F-35 kan beter oefenen dankzij nieuwe indeling luchtruim

Nieuwsbericht | 17-10-2022 | 15:40

De nieuwe indeling van het Nederlandse luchtruim is globaal vastgelegd. Dat is dankzij de zogenoemde Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening die het kabinet vrijdag heeft genomen.  Eén van de komende veranderingen is de uitbreiding van het militaire oefengebied boven het noorden van het land. Hierdoor kan de F-35 in die regio beter oefenen. Het aantal militaire oefenvluchten neemt niet toe.



Het Nederlandse luchtruim is de afgelopen tientallen jaren steeds drukker geworden. Boven ons land vindt niet alleen veel civiele luchtvaart plaats, maar is ook ruimte nodig voor militaire vluchten.

Naast de vergroting van het militaire oefengebied in het noorden, wordt het militaire oefengebied in het zuidoosten van Nederland opgeheven. Het voordeel is dat civiele vliegtuigen vanuit het zuiden niet meer om het oefengebied hoeven heen te vliegen. Hierdoor kunnen ze via een directere route naar Schiphol en andere vliegvelden.

Verder uitwerken

De komende jaren, tot aan 2025, wordt de indeling van het luchtruim verder uitgewerkt. Dat gebeurt samen met provincies, gemeenten, de luchtvaartsector en bewoners- en natuurorganisaties. Vanaf 2025 begint de daadwerkelijke uitvoering, waarbij de herindeling stap voor stap wordt ingevoerd.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2022/10/17/f-35-kan-beter-oefenen-dankzij-nieuwe-indeling-luchtruim
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#244
Citaat van: Parera op 08/10/2022 | 09:20 uur
Ik weet dat dit rondom Schiphol wel het geval is:

Een kleine groep van 0,8 procent van alle melders heeft het afgelopen jaar gezorgd voor een kleine 43 procent van alle klachten over Schiphol. In de periode tussen november 2020 en 31 oktober 2021 diende het groepje van 61 mensen ruim 105.000 meldingen van overlast in. Eén persoon diende maar liefst ruim 11.000 klachten in, een ander was verantwoordelijk voor meer dan 9.500 meldingen. Het is niet de eerste keer dat een kleine groep het aantal overlastmeldingen rond Schiphol domineert.

Upinthesky.nl Artikel

Rondom elke vliegbasis / vliegveld zal dit het geval zijn.

Een ander artikel van de Volkskrant uit Augustus schreef dit;

Het toegenomen aantal klachten is niet alleen een gevolg van de komst van de F-35's, vermoedt Defensie-woordvoerder André Bongers. 'Een klacht is een klacht, maar je moet je ook bedenken dat de F-35's nieuw zijn op onze vliegbasis, dus het onderwerp is hot and happening. Er is één persoon die wel tien klachten op een dag indient en soms komen er klachten binnen op een dag dat er helemaal niet is gevlogen door ons. Daarnaast is het zomervakantie. Mensen zijn meer thuis, dus de herrie valt meer op.'

Volkskrant Artikel

Bizar!

Ik begrijp dat de Schiphol klaag maffia ook deze week een onderwerp is geweest in in de Tweede Kamer waar juist ook dit werd benoemd.... blijkbaar was de PvdA niet gediend van van het feit dat dit naar voren werd gebracht...


JA21@JuisteAntwoord
JA21 wil de luchtvaart helpen verder te innoveren. Het kan. De cijfers omtrent de overlast van Schiphol zijn verre van integer. Een groepje van 61 mensen is verantwoordelijk voor 105.000 (!!) klachten. @DJEppink  stelt deze meldingsterreur aan de kaak. Tot ongenoegen van de PvdA.

Voor de beelden zie: https://twitter.com/JuisteAntwoord/status/1578105607843942407

Parera

#243
Citaat van: Sparkplug op 08/10/2022 | 08:39 uur
Is dat laatste niet vaak het geval? Bij mij in de IJmond regio krijg ik weleens het idee dat er beroepsklagers zijn.

Ik weet dat dit rondom Schiphol wel het geval is:

Een kleine groep van 0,8 procent van alle melders heeft het afgelopen jaar gezorgd voor een kleine 43 procent van alle klachten over Schiphol. In de periode tussen november 2020 en 31 oktober 2021 diende het groepje van 61 mensen ruim 105.000 meldingen van overlast in. Eén persoon diende maar liefst ruim 11.000 klachten in, een ander was verantwoordelijk voor meer dan 9.500 meldingen. Het is niet de eerste keer dat een kleine groep het aantal overlastmeldingen rond Schiphol domineert.

Upinthesky.nl Artikel

Rondom elke vliegbasis / vliegveld zal dit het geval zijn.

Een ander artikel van de Volkskrant uit Augustus schreef dit;

Het toegenomen aantal klachten is niet alleen een gevolg van de komst van de F-35's, vermoedt Defensie-woordvoerder André Bongers. 'Een klacht is een klacht, maar je moet je ook bedenken dat de F-35's nieuw zijn op onze vliegbasis, dus het onderwerp is hot and happening. Er is één persoon die wel tien klachten op een dag indient en soms komen er klachten binnen op een dag dat er helemaal niet is gevlogen door ons. Daarnaast is het zomervakantie. Mensen zijn meer thuis, dus de herrie valt meer op.'

Volkskrant Artikel

Sparkplug

Citaat van: Nikehercules op 08/10/2022 | 00:43 uur
Nu snap ik wel dat Facebook niet representatief is, maar juist de overheid kan daar doorgaans rekenen op een stortvloed aan kritiek. Ik vermoed een relatief kleine kring van notoire klagers.

Is dat laatste niet vaak het geval? Bij mij in de IJmond regio krijg ik weleens het idee dat er beroepsklagers zijn.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Nikehercules

Onderstaand de eerste drie pagina's met Facebook-reacties onder een Omroep Brabant artikel met hetzelfde onderwerp.

Nu snap ik wel dat Facebook niet representatief is, maar juist de overheid kan daar doorgaans rekenen op een stortvloed aan kritiek. Ik vermoed een relatief kleine kring van notoire klagers.






https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02vtBcGZYkXr7FQN6cCJHEjwwFJcei11EpVwX62MjJF9zszcj7Wy36Q1y7nQrkNm1Dl&id=191210474236128&eav=AfbsjR1XRQA-bKk2CNio_JsbTc14SLDYMp9vKy7PqX0GVOwwm9tP7N_5dqgHqD7jQBM&m_entstream_source=timeline&anchor_composer=false&paipv=0


Nikehercules

Citaat van: NOS op 07/10/2022 | 22:59 uur
"Ik stond voor mijn voordeur de boodschappen binnen te halen en toen kwam er zo'n scheurijzer zeer laag over ons heen, waardoor mijn trommelvlies is beschadigd"

Lekker bezig NOS. Gewoon kritiekloos overtikken zo'n onzincitaat.


Sparkplug

Forse stijging klachten over F-35 bij Volkel: 'Zelfs bellen lukt niet meer'

NOS Nieuws•Vandaag, 16:57

Sinds het nieuwe gevechtstoestel F-35 vanaf vliegbasis Volkel vliegt, wordt er vaker geklaagd over geluidsoverlast. Dat blijkt uit de klachtencijfers die Omroep Brabant heeft opgevraagd. De straaljager maakt meer geluid dan het vorige toestel van de luchtmacht, de F-16.

Eind juni kwamen de eerste F-35's aan op de vliegbasis. Vanaf juli begonnen ze met vliegen. Behalve op Volkel, staan er ook al toestellen in Leeuwarden.

"Zojuist grepen we naar ons hoofd om de oren dicht te drukken, want het lawaai is echt enorm. Dit grijpt ons naar de keel", meldt een klager.

"De F-35 maakt meer geluid. Dat weten we en dat zien we nu dus ook terug in het aantal klachten", zegt een woordvoerder van de vliegbasis.

Trommelvlies beschadigd

Al voordat de toestellen in Volkel kwamen waren er zorgen. Op de ochtend van de aankomst was er nog een demonstratie van mensen die bang waren voor geluidsoverlast en impact op het klimaat.

In de maanden juli, augustus en september kreeg de vliegbasis Volkel twee keer zoveel klachten binnen als in dezelfde periode vorig jaar. Bijna allemaal gaan ze over te veel geluid. Er zijn volgens Omroep Brabant ook mensen die meer dan één klacht indienden. Maar ook los van hen is het aantal klachten enorm gegroeid.

Vooral vanuit Veghel, Uden, Mill en Odiliapeel komen veel klachten. "Ik stond voor mijn voordeur de boodschappen binnen te halen en toen kwam er zo'n scheurijzer zeer laag over ons heen, waardoor mijn trommelvlies is beschadigd", schrijft iemand uit Veghel aan Defensie.

Vergaderingen stoppen

"Vandaag is weer zo'n voorbeeld dat ik mijn werk vanuit huis niet kan doen", zeg iemand uit Uden. "Ramen zitten dicht, m'n huis is goed geïsoleerd. Maar er zijn continue geluiden van vliegtuigen vanuit de vliegbasis Volkel. Ik moet mijn vergaderingen stoppen omdat ik mensen niet kan horen en zij mij niet kunnen verstaan."

De basis voert elk half jaar een gesprek met belanghebbenden, onder wie omwonenden, over de klachten. En als er bijvoorbeeld veel klachten binnenkomen over een bepaalde vliegbeweging, kan het zijn dat routes worden aangepast, zegt de woordvoerder. Ook als er uitvaarten zijn in Volkel, en de vliegbasis weet dat, wordt daar rekening mee gehouden.

Een minuut lang herrie

Iemand uit Grave zegt voor het eerst een klacht te hebben ingediend bij de vliegbasis. "Voorheen vond ik het indrukwekkend als de straaljagers overkomen. Ze maken alleen nu veel meer lawaai. Ik moet zelfs mijn online vergadering pauzeren. Het duurt ongeveer een minuut, die oorverdovende herrie, waardoor ieder gesprek stokt."

Nu zijn er nog zeven F-35's gestationeerd op vliegbasis Volkel. Dat worden er in de loop van het jaar tien en in 2024 moeten het er dertig zijn.

In Friesland, waar al langer wordt gevlogen met de nieuwe gevechtsvliegtuigen, loopt een proef hoe defensie de geluidsoverlast kan beperken.

https://nos.nl/artikel/2447436-forse-stijging-klachten-over-f-35-bij-volkel-zelfs-bellen-lukt-niet-meer
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Natuurvergunning Leeuwarden: "Minder vluchten met F-35"

Leonard van den Broek 17/01/2022


Nederlandse F-35A, landend op Leeuwarden © Leonard van den Broek

Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft een natuurvergunning afgegeven voor de vliegbasis Leeuwarden. Vanwege nabijgelegen natuurgebieden, zoals de Waddenzee en de Groote Wielen, is er voor de vliegactiviteiten vanaf de basis een 'vergunning Wet natuurbescherming' nodig.

In de verleende vergunning zijn beperkingen opgesteld op het gebied van stikstofuitstoot en geluidsoverlast. De stikstofemissie door vluchten zal met meer dan de helft afnemen, vergeleken met het verleden. Uitstoot door grondgebonden activiteiten zal zelfs nog meer afnemen, tot minder dan een tiende van de eerdere situatie. Voornaamste reden hiervan is de komst van de F-35. Omdat motoronderhoud niet meer op Leeuwarden plaatsvindt, is proefdraaien van de motoren in de 'test cell' niet langer nodig. Hierdoor wordt de stikstofuitstoot fors minder.

Veel omwonenden klagen dat de F-35 meer lawaai maakt dan de F-16. Metingen lijken dit te bevestigen. In de afgegeven natuurvergunning staat: "Het F-35-jachtvliegtuig produceert meer geluid dan de F-16. Dit heeft tot gevolg dat er binnen de bestaande geluidszone ook minder F-35 vliegbewegingen passen dan van de F-16."

Ook zonder deze natuurvergunning was te verwachten dat het aantal vluchten zou afnemen, met de komst van de F-35. Vorige week arriveerde op de vliegbasis Leeuwarden de vijftiende en laatste F-35 voor het Leeuwarder 322 squadron. Zo'n twintig jaar geleden beschikte de Friese basis over twee squadrons met een veertigtal F-16's.

https://www.upinthesky.nl/2022/01/17/natuurvergunning-leeuwarden-minder-vluchten-met-f-35/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Vliegbasis Leeuwarden start onderzoek hoe geluidsbelasting F-35 te verminderen

Nieuwsbericht | 16-12-2021 | 14:30

Het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) onderzoekt de mogelijkheden om de geluidsbelasting van de F-35 op Vliegbasis Leeuwarden terug te brengen. Dat gebeurt op verzoek van de commandant van de vliegbasis, kolonel Henk Doorten.

Omwonenden ondervinden veel hinder door de vliegoperaties van het jachtvliegtuig. Dat blijkt uit gesprekken met hen en met de AuditCommissie van het Permanent Geluidsmeetnet, in deze rol de belangenhartiger van de omwonenden. Vooral bij de start en landing van het toestel is het geluid hinderlijk.

Doorten: "We kunnen het geluid niet wegnemen, maar we kunnen wel onderzoeken hoe we de hinder omlaag kunnen brengen. Daarmee hoop ik de balans tussen onze vliegbewegingen en de leefbaarheid in de omgeving te herstellen."

Vliegprocedures optimaliseren

De NLR gaat nu samen met 322 Squadron de huidige vliegprocedures optimaliseren om de hinder te verminderen. Dat gebeurt met gebruik van eigen data en die van het geluidsmeetnet Deze procedures worden in de simulator getest en daarna in het echt uitgeprobeerd.

De geoptimaliseerde profielen worden vervolgens voorgelegd aan de Commissie Overleg en Voorlichting Milieu (COVM), waar ook vertegenwoordigers van dorpen en gemeenten in zitten. Het COVM is het orgaan dat een voorkeur kan uitspreken welke van de geoptimaliseerde procedures de vliegbasis in de toekomst gaat gebruiken.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2021/12/16/vliegbasis-leeuwarden-start-onderzoek-hoe-geluidsbelasting-f-35-te-verminderen
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.