De toekomst van NATO

Gestart door Lex, 14/10/2010 | 16:43 uur

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/03/2018 | 13:18 uur
Staat gewoon in het regeerakkoord. (5 miljard is het totaal extra over een periode van 4 jaar)

Duidelijk, met de opmerking dat het regeerakkoord de basis is voor de samenwerking tussen de coalitiepartners. Mee en/of tegenvallers kunnen nog invloed hebben op het akkoord.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 11/03/2018 | 13:09 uur
:confused: Het is mij niet duidelijk waar dit vandaan komt. Kijkend naar de verwachtingen voor 2019 en verder zie ik dit niet terug. Logisch zou zijn dat dit bedrag dan in de (voorlopige) begroting op zou zijn genomen.

Staat gewoon in het regeerakkoord. (5 miljard is het totaal extra over een periode van 4 jaar)

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/03/2018 | 12:43 uur
Beter opletten Ros, het is €5 miljard  :angel:

:confused: Het is mij niet duidelijk waar dit vandaan komt. Kijkend naar de verwachtingen voor 2019 en verder zie ik dit niet terug. Logisch zou zijn dat dit bedrag dan in de (voorlopige) begroting op zou zijn genomen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 11/03/2018 | 12:32 uur
€ 2,5 miljard extra in de periode dat deze club nog aan het roer zit gaat echt  het maximum worden. Misschien wat meer maar geen miljarden erbij om aan de NAVO norm te voldoen. Want daar hebben we het over....miljarden.

Beter opletten Ros, het is €5 miljard  :angel:

Het regeerakkoord laat ruimte voor een additionele verhoging en inmiddels word ruim erkend dat de eerder genoemde verhoging volstrekt onvoldoende is om meer te doen dan een bijna terminale patiënt in leven te houden.

Ros

Citaat van: Ace1 op 11/03/2018 | 10:52 uur
De NOS en het ANP worden door de staat  beïnvloed om hier geen persberichten over te maken.

Onzin. De Nederlandse media schrijft, brengt nieuws wat zij zelf willen.

Ik denk ook niet dat de import tarieven maar iets te maken hebben met de defensie uitgaven van de NAVO leden. De Trump regering wil de Amerikaanse industrie een impuls geven, meer zit er m.i. niet achter. En of dit impuls positief uit gaat pakken voor de VS is maar de vraag. Tata Steel, bijvoorbeeld, maakt onderdelen voor de Amerikaanse auto industrie  die de VS zelf niet (meer) kan maken. Daarom kan Tata er een behoorlijke prijs voor vragen. De VS zal eerst de industrie voor dit soort producten van de grond af weer op moeten zetten om zelf concurrerend  te kunnen produceren. De vraag is hoe lang duurt het dan tot de VS zo ver is en wat gaat het allemaal kosten. Een VS vakbondsbestuurder hoorde ik deze week zeggen dat het maar de vraag is of deze Trump actie ten voordele uit gaat pakken van de Amerikaanse staalbedrijven.

Citaat van: Admiral Halsey op 11/03/2018 | 11:45 uur
Waarom zou de staat dat niet willen dat er hierover persberichten zouden worden gemaakt? Omdat anders burgers boos en ongerust zouden worden wanneer het kabinet zou besluiten om extra te gaan bezuinigen/lastenverzwaren om snel veel meer aan de krijgsmacht uit te kunnen geven?

Er is voldoende andere media die het nieuws wel zullen brengen die burgers boos en ongerust zullen maken. Het Kabinet is m.i.  bang voor  het crashen van de coalitie. Je kan het niet verkopen dat in een tijd waar de economie volop aan het groeien  is, bezuinigen en lastenverzwaring voor burgers en bedrijven  door te voeren omdat je meer geld wil/moet uitgeven aan Defensie. € 2,5 miljard extra in de periode dat deze club nog aan het roer zit gaat echt  het maximum worden. Misschien wat meer maar geen miljarden erbij om aan de NAVO norm te voldoen. Want daar hebben we het over....miljarden. Los van het feit dat de Nederlandse krijgsmacht het niet eens aan zou kunnen om een dergelijke grote impuls te verwerken. Al om mee te beginnen met de personele factor. Wil je de organisatie helemaal slopen moet je dit vooral doen.

Alkmaar

Citaat van: Ace1 op 11/03/2018 | 12:10 uur
De staat doet nu eenmaal aan sencuur. Vorig jaar toen het nieuwe kabinet er net was deed ik een buurtpreventie ronde en was ingedeeld met een man van 25 jaar die was het niet eens dat defensie er geld bijkreeg ik zei wat wil je dan net als in 1940 dat de militairen na 5x schieten met de handen omhoog staan omdat de munitie op is en verder zei ik dat de Russen vanaf 2008 ieder jaar miljarden in defensie stoppen, hij  luisterde wel maar hij was niet overtuigd wat ik zei. Ik heb toen gezegd dat dit op internet te vinden was.

Tjee, sterk argument man.

Ace1

Citaat van: Admiral Halsey op 11/03/2018 | 11:45 uur
Waarom zou de staat dat niet willen dat er hierover persberichten zouden worden gemaakt? Omdat anders burgers boos en ongerust zouden worden wanneer het kabinet zou besluiten om extra te gaan bezuinigen/lastenverzwaren om snel veel meer aan de krijgsmacht uit te kunnen geven?

De staat doet nu eenmaal aan sencuur. Vorig jaar toen het nieuwe kabinet er net was deed ik een buurtpreventie ronde en was ingedeeld met een man van 25 jaar die was het niet eens dat defensie er geld bijkreeg ik zei wat wil je dan net als in 1940 dat de militairen na 5x schieten met de handen omhoog staan omdat de munitie op is en verder zei ik dat de Russen vanaf 2008 ieder jaar miljarden in defensie stoppen, hij  luisterde wel maar hij was niet overtuigd wat ik zei. Ik heb toen gezegd dat dit op internet te vinden was.

Admiral Halsey

Citaat van: Ace1 op 11/03/2018 | 10:52 uur
De NOS en het ANP worden door de staat  beïnvloed om hier geen persberichten over te maken.

Waarom zou de staat dat niet willen dat er hierover persberichten zouden worden gemaakt? Omdat anders burgers boos en ongerust zouden worden wanneer het kabinet zou besluiten om extra te gaan bezuinigen/lastenverzwaren om snel veel meer aan de krijgsmacht uit te kunnen geven?

Ace1

Citaat van: Admiral Halsey op 11/03/2018 | 08:13 uur
Op https://nos.nl/artikel/2221716-trump-eu-moet-eerst-belasting-op-vs-producten-verlagen.html "Trump: EU moet eerst belasting op VS-producten verlagen" het volgende:

Maar in de reguliere media nog niets over de hogere importtarieven om meer vaart achter de stijgende uitgaven voor defensie te zetten.

De NOS en het ANP worden door de staat  beïnvloed om hier geen persberichten over te maken.

Admiral Halsey

#242
Op https://nos.nl/artikel/2221716-trump-eu-moet-eerst-belasting-op-vs-producten-verlagen.html "Trump: EU moet eerst belasting op VS-producten verlagen" het volgende:

CitaatPresident Trump zegt dat hij de EU wil vrijstellen van hogere importtarieven op staal en aluminium, als de EU "afgrijselijke belemmeringen en tarieven" op Amerikaanse producten afschaft. Doet de EU dat niet, dan worden ook auto's en andere producten zwaarder belast, schrijft de Amerikaanse president op Twitter. '

Maar in de reguliere media nog niets over de hogere importtarieven om meer vaart achter de stijgende uitgaven voor defensie te zetten.

Poleme

Citaat van: Ros op 10/03/2018 | 23:13 uur
Helemaal gelijk. Het signaal is er dat NAVO leden meer geld  in hun Defensie (gaan) stoppen maar om nu dan economische dwangmiddelen in te zetten om er schijnbaar meer vaart achter te zetten, gaat te ver. Dit is niet in het economisch belang van geen enkel land die hierbij betrokken is.

En dan ook. Ik zie het beeld al voor mij....een schaterende Poetin die  zich een breuk lacht om de wig die aan het ontstaan is binnen de NAVO.
Ook onder Obama is andere NAVO landen duidelijk te verstaan gegeven om meer in hun defensie te investeren.
Denk eens aan de uitspraken van Robert Gates in o.a. 2007 !
In het internationale politieke bedrijf ga je vroeg of laat als "freerider" toch een (hele zware) prijs betalen.  Als bondgenoten moet je op elkaar aan kunnen, elkaar vertrouwen.
Onderling vertrouwen het gaat te paard, maar komt hooguit te voet terug.
Daarnaast hebben we als NAVO een verontrustend toenemend aantal strategische uitdagingen 'op de vork te nemen'.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ros

Citaat van: A.J. op 10/03/2018 | 21:46 uur
Het overgrote deel van de NATO (niet in de laatste plaats Nederland zelf) heeft al bijna 30 jaar lang geprofiteerd dmv vergaande bezuinigingen op de defensies en verschuilerij achter de grote broer. Het wordt tijd dat men de verantwoordelijkheid neemt.

Helemaal gelijk. Het signaal is er dat NAVO leden meer geld  in hun Defensie (gaan) stoppen maar om nu dan economische dwangmiddelen in te zetten om er schijnbaar meer vaart achter te zetten, gaat te ver. Dit is niet in het economisch belang van geen enkel land die hierbij betrokken is.

En dan ook. Ik zie het beeld al voor mij....een schaterende Poetin die  zich een breuk lacht om de wig die aan het ontstaan is binnen de NAVO.

A.J.

Citaat van: Ros op 10/03/2018 | 21:23 uur
De EU moet een front vormen en heel duidelijk maken dat de NAVO hier volledig buiten staat. NAVO leden moeten zich niet laten gijzelen door een lid van dezelfde organisatie.

Het overgrote deel van de NATO (niet in de laatste plaats Nederland zelf) heeft al bijna 30 jaar lang geprofiteerd dmv vergaande bezuinigingen op de defensies en verschuilerij achter de grote broer. Het wordt tijd dat men de verantwoordelijkheid neemt.

Ros

De EU moet een front vormen en heel duidelijk maken dat de NAVO hier volledig buiten staat. NAVO leden moeten zich niet laten gijzelen door een lid van dezelfde organisatie.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2220807-als-de-eu-hard-terugslaat-kan-die-handelsoorlog-zo-weer-voorbij-zijn.html

Citaat van: Parera op 10/03/2018 | 20:30 uur
Als de VS echt een zware economische druk gaat uitoefenen op de landen binnen de NAVO die zich niet houden aan de afspraken zal Rutte 2 opties hebben: De gevolgen dragen van de verminderde export waardoor de Nederlandse Economie dus verzwakt raakt of het geld z.s.m. vrijmaken om tot dichtbij die 2% norm te komen.

Z.s.m. geld vrijmaken om in de buurt van de 2%te komen zal in ieder geval niet lukken en pogingen daartoe zal de coalitie  en de wankele regeerakkoord  niet ten goede komen. De nipte meerderheid kan zomaar ineens over zijn.

Dit moet je niet als land aan willen pakken maar als EU. Zo leg je gewicht in de schaal.

Admiral Halsey

#237
Citaat van: Parera op 10/03/2018 | 20:30 uur
Als de VS echt een zware economische druk gaat uitoefenen op de landen binnen de NAVO die zich niet houden aan de afspraken zal Rutte 2 opties hebben: De gevolgen dragen van de verminderde export waardoor de Nederlandse Economie dus verzwakt raakt of het geld z.s.m. vrijmaken om tot dichtbij die 2% norm te komen.

Hoe groot is nu de kans dat Trump daadwerkelijk d.m.v. deze importheffingen andere NAVO-landen onder zware economische druk zet om snel veel meer aan de defensie uit te geven? Op https://nos.nl/artikel/2221633-eu-procedure-om-amerikaanse-importtarieven-te-ontlopen-onduidelijk.html "EU: procedure om Amerikaanse importtarieven te ontlopen onduidelijk" en https://www.nu.nl/economie/5170901/vs-en-eu-overleggen-komende-week-amerikaanse-heffingen.html "VS en EU overleggen komende week over Amerikaanse heffingen" lees ik daar helemaal niets over.