Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 22/12/2016 | 20:02 uur
"Daarmee vermijden ze dan drie dingen: ontwikkeltijd, ontwikkelrisico's en (ongeplande) ontwikkelkosten." Precies! En Nederland is in de riante positie wat betreft defensiebudget om deze risico's gewoon wel te nemen?! En Den Haag en Defensie doen welhaast of Thales nog een Nederlands bedrijf is. Europese aanbestedingsregels negeren ze ook nog eens volgens mij. Dus ja, wat is dan wijsheid. Om samen op te trekken met het machtigste land van Europa en een mooie order bij Thales los te krijgen samen..of Nederlandse aleingang in deze?...tijd, risico's en kosten allemaal voor ons..ook alle risico's..en dan maar hopen dat het goed afloopt. Omdat wat ego's in politiek Den Haag en op de staven nog steeds denken dat we het wel alleen kunnen nog. Ik zeg het wat scherp..door eerdere reacties hier..excuses..maar zwart/wit is dit denk ik wel wat er speelt nu.

Een kenniseconomie  betekend ook dat je investeert als bedrijf maar ook als overheid in innovatie welke weer ten goede komt aan de BV Nederland.

Het misplaatse Calimero gedrag moeten we echt een keer loslaten in Nederland.

De marine scheepsbouw is nu nog één van de weinige militaire nieuwbouw en ontwikkel trajecten waar we goed in zijn, laten we dat uitbouwen en er geld aan verdienen.

Dit los van de export types (Meko en Sigma serie)

En specifiek de a.s. fregattenbouw, vooralsnog is de NL-BE serie net zo groot als de DE serie waarna beide landen gaan voor vervanging van zowel hun F124 als de LCF, een mooi moment om een gelijkwaardige samenwerking te initiëren.

Ronald Elzenga

#2713
Citaat van: A.J. op 22/12/2016 | 19:36 uur

Laten we wel wezen, het EU wensdenken druipt er bij jou aan alle kanten vanaf en je doet voorkomen alsof de EUropese (even bewust op jouw manier schrijven) defensie al lang en breed een feit is. En vanuit dat startpunt ga je ook alle discussies aan. Ook je alternatieve opzet is op dezelfde leest geschoeid.

Op den duur wekt dat irritatie op ja.
Dank voor jouw mening..

Ronald Elzenga

Citaat van: AadvdW op 22/12/2016 | 19:29 uur
En als het gaat om 'voor wat hoort wat'... Misschien wil Nederland straks wel een mooi aantal Duitse tanks kopen  ;D
Dan is de zaak weer in balans.
Vertel ze dat maar in politiek Den Haag ;)...want luisteren in deze doen ze nog niet.:silent:

Ronald Elzenga

Citaat van: AadvdW op 22/12/2016 | 19:27 uur
Bij de APAR-ontwikkeling heeft Thales al samengewerkt met de Duitsers (en met de Canadezen). Dat heeft mooie resultaten opgeleverd waar we nog steeds de vruchten van plukken. En zo zijn er in Europa veel meer voorbeelden te vinden van internationale samenwerking à la carte. Bedrijven of landen kiezen voor samenwerking als ze denken dat ze samen tot een beter resultaat kunnen komen: een beter of goedkoper product, sneller klaar, of met een grotere gegarandeerde (thuismarkt) afzet.

Maar voor het radarsysteem van de MKS-180 lijken de Duitsers dus NIET te kiezen voor samenwerking, maar voor 'military off the shelf'. Daarmee vermijden ze dan drie dingen: ontwikkeltijd, ontwikkelrisico's en (ongeplande) ontwikkelkosten. Defensie denkt dat Thales door de nauwe samenwerking met de KM in 2018 met een verkoop-klaar product kan komen. Als Duitsland vervolgens dat nieuwe systeem besluit te kopen, is dat minstens zo goed voor Thales en voor de BV Nederland als wanneer het samen met Duitsland was ontwikkeld.
"Daarmee vermijden ze dan drie dingen: ontwikkeltijd, ontwikkelrisico's en (ongeplande) ontwikkelkosten." Precies! En Nederland is in de riante positie wat betreft defensiebudget om deze risico's gewoon wel te nemen?! En Den Haag en Defensie doen welhaast of Thales nog een Nederlands bedrijf is. Europese aanbestedingsregels negeren ze ook nog eens volgens mij. Dus ja, wat is dan wijsheid. Om samen op te trekken met het machtigste land van Europa en een mooie order bij Thales los te krijgen samen..of Nederlandse aleingang in deze?...tijd, risico's en kosten allemaal voor ons..ook alle risico's..en dan maar hopen dat het goed afloopt. Omdat wat ego's in politiek Den Haag en op de staven nog steeds denken dat we het wel alleen kunnen nog. Ik zeg het wat scherp..door eerdere reacties hier..excuses..maar zwart/wit is dit denk ik wel wat er speelt nu.

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 22/12/2016 | 15:16 uur
alsof we launching costumer zijn omdat we dat leuk vinden. Dat is een noodzaak voor Thales vriend.
Dat moeten we blijven doen, niet alleen voor thales maar ook voor het toekomstperspectief. Dat is niet altijd uit te drukken in directe tegenorders. Je bouwt generaties tussenproducten aan je merk, en dat moet op de markt blijven komen om relevant te zijn. Ik krijg hier uitslag van.

+1, NL loopt voor op radargebied. Launching customers zijn nodig om die voorsprong te behouden, en als het ook nog van je eigen industrie is; mooi toch? Vloeit het grootste deel ook nog eens terug in de economie.

Launching customer zijn heeft ons meer gekost dan opgeleverd? Niet helemaal mee eens. Financieel misschien, behalve dat een groot deel daarvan binnen NL blijft. Maar je laat hetgeen wat we er aan kennis en techniek voor terug krijgen nogal buiten beschouwing, vind je dat niet belangrijk? Of heb je liever dat "Europa" cq een ander Europees land dat voordeel krijgt?

De I-mast op de OPV's was inderdaad ook bedoeld als overbrugging in de technologie zodat we voor de vervangers van de M-fregatten weer een staaltje Nederlandse techniek hebben waar de hele wereld jaloers op is.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

A.J.

Citaat van: Ronald Elzenga op 22/12/2016 | 19:03 uur
Er is een verschil tussen wat wel of niet mogelijk is en het vergoelijken van hen die bepaalde ontwikkelingen vertragen, frustreren, bewust een bepaalde kant opsturen of het maar vooral bij het oude willen houden. Heeft mijn ego geen f.ck mee te maken! Draait vooral om de ego's van betrokkenen...en zij die beroepsmatig of om andere reden en agenda's deze ego's graag ondersteunen en het hen naar de zin maken. Als mijn ego het probleem was cq hier de hoofdrol speelde woonde ik niet op een huurappartement in Krommenie en discussieerde ik niet op het Defensieforum.


Laten we wel wezen, het EU wensdenken druipt er bij jou aan alle kanten vanaf en je doet voorkomen alsof de EUropese (even bewust op jouw manier schrijven) defensie al lang en breed een feit is. En vanuit dat startpunt ga je ook alle discussies aan. Ook je alternatieve opzet is op dezelfde leest geschoeid.

Op den duur wekt dat irritatie op ja.

AadvdW

En als het gaat om 'voor wat hoort wat'... Misschien wil Nederland straks wel een mooi aantal Duitse tanks kopen  ;D
Dan is de zaak weer in balans.

AadvdW

Citaat van: Ronald Elzenga op 22/12/2016 | 16:59 uur
En het enige dat ik hierbij voorstel is om dit samen met de Duitsers te gaan doen in een strategische alliantie..ook richting onze eigen defensie-industrieen. In zoverre Europese regelgeving dit soort "cadeautjes" aan de eigen industrie nog toelaat. Maar we kunnen zo in ieder geval sterker staan in de EUropese defensiemarkt..en die van de wereld. Daarin vinden grote veranderingen plaats die we alleen niet gaan overleven. Nederlandse politici en regeringen wekken graag de indruk dat we het allemaal wel zelf kunnen. Maar dat is natuurlijk kul en horen thuis in het sprookjesboek. Want waar we ergens "besparen" verliezen we dat elders weer. Want ook de Duitsers zijn niet gek.

Bij de APAR-ontwikkeling heeft Thales al samengewerkt met de Duitsers (en met de Canadezen). Dat heeft mooie resultaten opgeleverd waar we nog steeds de vruchten van plukken. En zo zijn er in Europa veel meer voorbeelden te vinden van internationale samenwerking à la carte. Bedrijven of landen kiezen voor samenwerking als ze denken dat ze samen tot een beter resultaat kunnen komen: een beter of goedkoper product, sneller klaar, of met een grotere gegarandeerde (thuismarkt) afzet.

Maar voor het radarsysteem van de MKS-180 lijken de Duitsers dus NIET te kiezen voor samenwerking, maar voor 'military off the shelf'. Daarmee vermijden ze dan drie dingen: ontwikkeltijd, ontwikkelrisico's en (ongeplande) ontwikkelkosten. Defensie denkt dat Thales door de nauwe samenwerking met de KM in 2018 met een verkoop-klaar product kan komen. Als Duitsland vervolgens dat nieuwe systeem besluit te kopen, is dat minstens zo goed voor Thales en voor de BV Nederland als wanneer het samen met Duitsland was ontwikkeld.

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/12/2016 | 18:43 uur
Het "wederom" wordt gevoed door jouw ego, het gaat niet om wie er gelijk heeft of krijgt, want in de basis zijn we het eens op veel punten, waar je de plank misslaat is de snelheid van het door houw bepleite veranderingsproces welke je simpelweg niet gaat realiseren op korte termijn.
Er is een verschil tussen wat wel of niet mogelijk is en het vergoelijken van hen die bepaalde ontwikkelingen vertragen, frustreren, bewust een bepaalde kant opsturen of het maar vooral bij het oude willen houden. Heeft mijn ego geen f.ck mee te maken! Draait vooral om de ego's van betrokkenen...en zij die beroepsmatig of om andere reden en agenda's deze ego's graag ondersteunen en het hen naar de zin maken. Als mijn ego het probleem was cq hier de hoofdrol speelde woonde ik niet op een huurappartement in Krommenie en discussieerde ik niet op het Defensieforum.

Terug on topic..

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/12/2016 | 18:43 uur
Het "wederom" wordt gevoed door jouw ego, het gaat niet om wie er gelijk heeft of krijgt, want in de basis zijn we het eens op veel punten, waar je de plank misslaat is de snelheid van het door jou bepleite veranderingsproces welke je simpelweg niet gaat realiseren op korte termijn.

Een feder gewicht zet je niet in de ring tegen een heavy weight, dat vergt tijd en trainen.

+1
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2704
Citaat van: Ronald Elzenga op 22/12/2016 | 18:16 uur
Nee hoor..maar ik ga niet steeds opnieuw op hetzelfde reageren waar we het toch niet eens over zijn en/of worden. Daarbij denk ik oprecht dat hier een aantal mensen nog dromen en liever bepaalde mooie en fijne sprookjes blijven geloven. Die .. hoe ironisch .. mij daar vervolgens van betichten. Doet je herinneren aan discussies hier een paar jaar geleden. Maar goed .. we zullen het zien en beleven .. wederom..

Het "wederom" wordt gevoed door jouw ego, het gaat niet om wie er gelijk heeft of krijgt, want in de basis zijn we het eens op veel punten, waar je de plank misslaat is de snelheid van het door jou bepleite veranderingsproces welke je simpelweg niet gaat realiseren op korte termijn.

Een feder gewicht zet je niet in de ring tegen een heavy weight, dat vergt tijd en heel veel trainen.


Ronald Elzenga

#2703
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/12/2016 | 17:59 uur
Ik begrijp dat je de het verhaal tracht om te draaien of je begrijpt het echt niet.
Nee hoor..maar ik ga niet steeds opnieuw op hetzelfde reageren waar we het toch niet eens over zijn en/of worden. Daarbij denk ik oprecht dat hier een aantal mensen nog dromen en liever bepaalde mooie en fijne sprookjes blijven geloven. Die .. hoe ironisch .. mij daar vervolgens van betichten. Doet me herinneren aan discussies hier een paar jaar geleden. Maar goed .. we zullen het zien en beleven .. wederom..

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 22/12/2016 | 17:54 uur
Droom fijn verder...

Ik begrijp dat je de het verhaal tracht om te draaien of je begrijpt het echt niet.

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/12/2016 | 17:24 uur
Jij wil echt te snel jouw ideeën doorvoeren en daarmee dender je als een olifant met oogkleppen door de porseleinkast.

Het vMFF op basis van een Duits ontwerp kan  je op je op je buik schrijven, samenwerking op deelgebieden lijkt er van te komen.. prima.

Samen met Duitsland op basis van een Duits ontwerp een LCF2 ontwikkelen is een logische stap, daarmee zet je de NL industrie niet buiten spel.

Meteen Amerikaanse raket systemen over boord en kiezen voor jouw Europese droomoplossing is misschien wel onze ergste nachtmerrie zolang Europese systemen niet vergelijkbaar of beter zijn.

Zeg maar de door jou gewenste Tiger droom.... we mogen blij zijn met een meer verstandige keuze die wel functioneert ook tijdens warme dagen.

Meer Europees is goed, en laten we niet vergeten dat het overgrote deel van het krijgsmacht materieel gewoon uit de Europese fabrieken komt.

Meer eenheid is zeker gewenst, maar dit zal toch de weg van de geleidelijkheid moeten volgen anders krijg je het simpelweg niet voor elkaar.
Droom fijn verder...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2700
Citaat van: Ronald Elzenga op 22/12/2016 | 16:59 uur
Maar goed..er zijn de laatste tijd steeds meer mensen en politici die graag sprookjes vertellen om ons in slaap te sussen...maar daar gaan we het niet mee winnen...en kunnen wel eens onze ergste nachtmerries worden.

Jij wil echt te snel jouw ideeën doorvoeren en daarmee dender je als een olifant met oogkleppen door de porseleinkast.

Het vMFF op basis van een Duits ontwerp kan  je op je op je buik schrijven, samenwerking op deelgebieden lijkt er van te komen.. prima.

Samen met Duitsland op basis van een Duits ontwerp een LCF2 ontwikkelen is een logische stap, daarmee zet je de NL industrie niet buiten spel.

Meteen Amerikaanse raket systemen over boord en kiezen voor jouw Europese droomoplossing is misschien wel onze ergste nachtmerrie zolang Europese systemen niet vergelijkbaar of beter zijn.

Zeg maar de door jou gewenste Tiger droom.... we mogen blij zijn met een meer verstandige keuze die wel functioneert ook tijdens warme dagen.

Meer Europees is goed, en laten we niet vergeten dat het overgrote deel van het krijgsmacht materieel gewoon uit de Europese fabrieken komt.

Meer eenheid is zeker gewenst, maar dit zal toch de weg van de geleidelijkheid moeten volgen anders krijg je het simpelweg niet voor elkaar.