Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

walter leever

#2639
Trouwens we hebben toch een globaal idee van hoe ze eruit komen te zien(is toch ongeveer bekend?)







Als dit ze worden,zijn 't wel weer beauties hoor.(vormgeving kunnen zelfs de Italo's een voorbeeld aan nemen)en met de capabilities zal 't waarschijnlijk ook wel dik in orde zijn(ervan uitgaande dat dat 't budget ruim genoeg is)Je kunt er zelf een giga hekgolf achter plakken bij 35 kts,hahaha.

walter leever

#2638
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/12/2016 | 11:29 uur
Niets meer en niet minder dan de exploitatie kosten.

Inderdaad wat wil ik er aan uitgeven?(bij de bouw en 't gebruik ervan).Wat ik lees kunnen we 't nog wel hoor de Lcf kan zoals vermeld 30kts,maar persoonlijk denk ik dat ze nog wel wat harder "lopen"(zoals aangehaald de beveiligingen eraf,hoe hard gaat "ze"dan?)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 20/12/2016 | 11:25 uur
Eigenlijk snap ik ook geen kut van die snelheidsdiscussie. Containerschepen van 20.000 ton stormen onze OPV's voorbij met 25 kts, en wij zijn niet in staat om een fregat wat snelheid te geven? Waarom niet?

Niets meer en niet minder dan de exploitatie kosten.

dudge

Eigenlijk snap ik ook geen kut van die snelheidsdiscussie. Containerschepen van 20.000 ton stormen onze OPV's voorbij met 25 kts, en wij zijn niet in staat om een fregat wat snelheid te geven? Waarom niet?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: walter leever op 20/12/2016 | 11:00 uur
Dus als de KM als enige wel schepen wil hebben die bijvoorbeeld 35knts kunnen varen dan is dat zo(zul je volgens mij nog raar staan op te kijken hoe vaak deze weer internationaal gevraagd gaan worden,als de rest natuurlijk ook "top notch" is)  :omg:

Dan zal 't begrote bedrag wel een heel stukkie omhoog moeten,maar dat moet 't volgens mij nu ook al.

Het aloude S fregat was (met de beveiligingen er af) in staat om met 35 kts een knappe hekgolf te produceren... kost wel een 10 liter emmer F76 per seconde, maar dan had je ook wat!

walter leever

#2634
Citaat van: Thomasen op 20/12/2016 | 09:28 uur
De Britten gaan voor hun Type-26 waarschijnlijk meer betalen dan voor hun Type-45's, en die waren al te duur voor ze. De MKS180 is daar een soort uitgeklede variant van, en gezien de prijs van de F125 OPV zullen ook zij leuk  boven de 800 miljoen gaan uitkomen. Blijft mooi als ze voor DAMEN gaan, maar ik zie dat gewoon niet als reëel.

Heb je enigszins betrouwbare prijzen voor de ASTER missiles? Want er gaan behoorlijk wat verschillende prijzen rond, en zou ook nog wel eens een lagere marktprijs kunnen hebben dan een ESSM. Dat even los van wat er op onze schepen moet of gaat komen.

De (zaken) wereld is hard, hier moeten we niet naief in zijn. Gelijkertijd moeten we wel samenwerken met grotere landen, alsook Duitsland, ze zijn gewoon te groot om te negeren.

Persoonlijk denk ik dat 't ontwerp voor de opvolger(M) al min of meer vastligt en ook waar (en door wie,rara)deze gebouwd gaan worden,maar dit terzijde.
Dit heeft dus volgens mij ook betrekking op de inrichting,bewapening,en sensoren die erop zullen komen(of waarvoor de voorzieningen aanwezig zijn,ben ik wel geen voorstander van,"gewoon" alles erop en eraan.)
Dan terugkomend op 't laatste;ja dat weet iedereen(dat de zakenwereld hard is)maar we praten hier over een eventuele samenwerking,dus hopelijk geen gedeeltelijke verkoop en bij een samenwerking daar ben je zelf bij. ;)  Je zou ook kunnen leren van voorbeelden uit 't verleden(ook met andere gevallen)

Als we "genaaid" willen worden zijn er mogelijkheden genoeg daar hebben we de Fransen,Italianen,Duitsers niet voor nodig(er zijn er nog die dit kunnen en doen)

Dat de(top)snelheid van 30+ voor ASW schepen niet meer de standaard is,wat wil dat zeggen(als sterk argument bedoel ik),volgens mij niks.
Als we ons altijd aan de "standaard" hielden en houden,hadden we bijvoorbeeld(standaard in 't Noorden)geen Walrussen gehad zoals wij ze nu hebben,waar we dan weer geen fluit mee waren geweest(ik ga er nu wat simpel over om een punt duidelijk te maken,ik weet dat deze ontwerpen van andere dingen afhankelijk waren)  :P

Persoonlijk denk ik dat je soms gewoon eens uit de "bocht"moet springen(out of the box) en iets anders doen dan de anderen niet altijd meegaan met de stroom.(deden we al bijvoorbeeld met onze radars,en niet zonder succes)
Dus als de KM als enige wel schepen wil hebben die bijvoorbeeld 35knts kunnen varen dan is dat zo(zul je volgens mij nog raar staan op te kijken hoe vaak deze weer internationaal gevraagd gaan worden,als de rest natuurlijk ook "top notch" is)  :omg:

Dan zal 't begrote bedrag wel een heel stukkie omhoog moeten,maar dat moet 't volgens mij nu ook al.

dudge

Citaat van: Poleme op 19/12/2016 | 23:12 uur
Michiel Adriaanszoon de Ruyter zou jou een draai om de oren geven.
Volgens hem was oorlogsvoering (respectievelijk)= ten eerste manoeuvreren + ten tweede vuurkracht.
En die manoeuvre oorlogsvoering regel geldt ondanks allerlei nieuwe technische mogelijkheden nog steeds !

Ik heb het MKS180 hier ook al eens voorgesteld, want een interessant concept.
Maar dit concept is niet wat onze KM wil EN kan doen.

De Britten gaan voor hun Type-26 waarschijnlijk meer betalen dan voor hun Type-45's, en die waren al te duur voor ze. De MKS180 is daar een soort uitgeklede variant van, en gezien de prijs van de F125 OPV zullen ook zij leuk  boven de 800 miljoen gaan uitkomen. Blijft mooi als ze voor DAMEN gaan, maar ik zie dat gewoon niet als reëel.

Citaat van: Poleme op 19/12/2016 | 23:12 uur
Nederland en Duitsland zijn al industrieel partner in het ESSM programma.
In het Aster 15 en 30 moeten wij en BE maar ons niet wagen.   Want aanzienlijk duurder dan het ESSM en Standard en er valt voor onze industrie weinig tot niets te halen in het Aster programma.   Door deze participatie hebben we ook nog iets te zeggen over de specificaties.   Zo wordt bijvoorbeeld op aandringen van de Europese ESSM partners het bereik van de ESSM block vergelijkbaar met dat van de Standard raket.
Aanschaf van RAM, ESSM en Standard betekend ook nog eens een zij het (zeer) beperkte commonality met Stinger, AIM-9X Sidewinder en AIM-120 (AMRAAM project).

Heb je enigszins betrouwbare prijzen voor de ASTER missiles? Want er gaan behoorlijk wat verschillende prijzen rond, en zou ook nog wel eens een lagere marktprijs kunnen hebben dan een ESSM. Dat even los van wat er op onze schepen moet of gaat komen.

Citaat van: Poleme op 19/12/2016 | 23:12 uur
Strategische (industriele) samenwerking met Duitsland ?
We hebben cultureel heel veel gemeen.  Maar zij zijn veel groter en machtiger dan ons qua inwoneraantal middelgroot EU land.
Kijk maar eens naar de spelletjes die Duitsland speelde met het Zweedse Kockums.
En ik ben die gladjanus van een Jurgen Schrempp van DASA nog steeds niet vergeten.  Citaat: Fokker is my Love Baby.
Rot op, DASA was er enkel op uit om een concurrent weg te werken.

De (zaken) wereld is hard, hier moeten we niet naief in zijn. Gelijkertijd moeten we wel samenwerken met grotere landen, alsook Duitsland, ze zijn gewoon te groot om te negeren.

Poleme

#2632
Citaat van: Ronald Elzenga op 17/12/2016 | 12:08 uur
ASW voor schip vereist mi tegenwoordig vooral uithoudingsvermogen..niet zozeer 30+ snelheid meer. Die snelheid heb je nu in je bewapening, ASW-vliegtuigen en helikopters en lucht- en water drones.

Check de FREMM ASW fregatten...gaan geen 30+ knopen meer. 30+ snelheid is volgens mij tegenwoordig de norm niet meer bij ASW. Alleen nodig als je gebrek aan andere ASW middelen hebt en het nog primair moet hebben van ongeleide ASW mortieren of dieptebommen.

Een ASW fregat die de tegenwoordig noodzakelijke sleepsonar gebruikt bij onderzeebootjacht kan toch geen 30+ knopen varen. Rompsonar is minder bruikbaar tegenwoordig. Snelheid geeft ook meer ruis. Alles draait om uithoudingsvermogen en een mix van de juiste ASW middelen. En dan hopen dat een moderne vijandige onderzeeboot een fout maakt.

Ik pleit ook om die reden voor weer instappen in het MKS180/F126 project en dan doorbouwen aan opvolger Nederlandse en Duitse LCF op basis van hetzelfde model. Grote bouwvolumes mogelijk zo en veel betere kansen op export gebied. Goed voor de marinebouw Nederland en Duitsland. Strategische samenwerking betaalt zich dan uit. Weer alleen eigen weg gaan is mi einde Nederlandse marinebouw. Niet direct maar wel op termijn.
Michiel Adriaanszoon de Ruyter zou jou een draai om de oren geven.
Volgens hem was oorlogsvoering (respectievelijk)= ten eerste manoeuvreren + ten tweede vuurkracht.
En die manoeuvre oorlogsvoering regel geldt ondanks allerlei nieuwe technische mogelijkheden nog steeds !

Ik heb het MKS180 hier ook al eens voorgesteld, want een interessant concept.
Maar dit concept is niet wat onze KM wil EN kan doen.

Nederland en Duitsland zijn al industrieel partner in het ESSM programma.
In het Aster 15 en 30 moeten wij en BE maar ons niet wagen.   Want aanzienlijk duurder dan het ESSM en Standard en er valt voor onze industrie weinig tot niets te halen in het Aster programma.   Door deze participatie hebben we ook nog iets te zeggen over de specificaties.   Zo wordt bijvoorbeeld op aandringen van de Europese ESSM partners het bereik van de ESSM block vergelijkbaar met dat van de Standard raket.
Aanschaf van RAM, ESSM en Standard betekend ook nog eens een zij het (zeer) beperkte commonality met Stinger, AIM-9X Sidewinder en AIM-120 (AMRAAM project).

Strategische (industriele) samenwerking met Duitsland ?
We hebben cultureel heel veel gemeen.  Maar zij zijn veel groter en machtiger dan ons qua inwoneraantal middelgroot EU land.
Kijk maar eens naar de spelletjes die Duitsland speelde met het Zweedse Kockums.
En ik ben die gladjanus van een Jurgen Schrempp van DASA nog steeds niet vergeten.  Citaat: Fokker is my Love Baby.
Rot op, DASA was er enkel op uit om een concurrent weg te werken.

Bedenk ook dat de Franse en Italiaanse FREMM fregatten slechts een "commonality" hebben van 25 %.   ;)
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

Ja, ik ken dat 'mee denken' ondertussen wel na drie keer m'n spullen te kunnen hebben gepakt na bezuinigingen en reorganisaties  :angel: .
mee denk bronnen in operationele eenheden zijn geen fluit waard, puur omdat de Defensie top de partij is die de beslissingen maakt, en dat gaat met bijl en blinddoek.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/12/2016 | 17:13 uur
Blijf dat denken... en je hebt vast gelijk als het over de Belgische marine gaat.

Heb wat vrienden die bij hetmarinecomponent  werkzaam zijn. En dan heb je welleens over bepaalde zaken en dan hoor je wat er wel mogelijk is qa bemanning, exploitatiekosten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 19/12/2016 | 17:04 uur
In tegenstelling tot jou ben ik goed ingevoerd wat haalbaar is bij het marinecomponent.

Blijf dat denken... en je hebt vast gelijk als het over de Belgische marine gaat.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/12/2016 | 16:01 uur
Als Trojaans paard, immers als we op jou moeten wachten dan worden we afgescheept met occasions of low budget middelen.  :devil:

Jurrien Visser ik heb alleen occasions voorgesteld als vervanging van de KDC-10 wat in mijn ogen makkelijk kan en het budget wat je daarmee overhoud kan gebruikt worden voor de KM als extra budget voor de vervanging van de Walrus-Klasse of een extra Fregat of een bevoorrader. In tegenstelling tot jou ben ik goed ingevoerd wat haalbaar is bij het marinecomponent.

A.J.

Citaat van: Thomasen op 19/12/2016 | 15:03 uur
Zwaar weekend gehad? Zomaar iets Europees voorstellen?

Ook een kapotte klok heeft tweemaal per dag gelijk...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 19/12/2016 | 15:56 uur
Jurrien Visser heeft zijn lidmaatschap van de VVD opgezegd en is lid geworden van D66.  ;D ;D ;D

Als Trojaans paard, immers als we op jou moeten wachten dan worden we afgescheept met occasions of low budget middelen.  :devil:

Ace1

Citaat van: Thomasen op 19/12/2016 | 15:03 uur
Zwaar weekend gehad? Zomaar iets Europees voorstellen?

Jurrien Visser heeft zijn lidmaatschap van de VVD opgezegd en is lid geworden van D66.  ;D ;D ;D