Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

DvdW

The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

walter leever

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/11/2016 | 19:36 uur
Het duurt nog zeker 10 jaar voordat het eerste schip wordt afgeleverd.

Ik ga er (gamakshalve)vanuit dat 't budget toch een stukkie omhoog gaat,ik denk dat je niet achteraan kunt blijven bungelen(NAVO)en dat er toch stilletjes aan iets zal moeten gaan gebeuren.

Zoals hier al aangehaald duurd 't nog zeker 10 jaar voordat die (als ze er alle 4 zouden komen)er zijn dus heb je nog wel wat tijd om personeel te vinden en op te leiden.

Tevens ga ik er vanuit dat de LCF opvolgers eveneens weer een serie van 4 wordt(evenals de Walrus opvolgers)

Kom nou mensen we praten hier over 2 schepen meer dan nu,dat moet er toch vanaf kunnen dunkt me. ;)

Zoals ik al aanhaalde komen we nu gewoon schepen tekort,die extra 2(eventueel)lijken me van harte welkom.

Natuurlijk moet er dan ook een tanker bijkomen.Ook dat lijkt me binnen de mogelijkheden van Nederland te liggen.

Maar zal wel weer wishfull thinking zijn.(alles naar 4)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 11/11/2016 | 18:47 uur
Ik ben zeer benieuwd of aankomende woensdag & donderdag tijdens de plenaire behandeling van de Defensie begroting 2017, er toezeggingen komen mbt ophoging van deze begroting cq de vervangingsprojecten.  :angel:

Ophoging van het budget en een meer jarenperspectief zijn essentieel... maar ja...  :cute-smile:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 11/11/2016 | 18:59 uur
Niet alleen de aanschaf is problematisch.  Exploitatie van de huidige organisatie is ook nog steeds niet haalbaar. Het vullingspercentage is dramatisch, en dat moet zo blijven want die vacatures vullen kost honderden miljoenen.  Dus zelfs als er een investering buiten de defbegroting om kan worden gemaakt, is er nog geen personeel om die schepen te varen.

Het duurt nog zeker 10 jaar voordat het eerste schip wordt afgeleverd.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/11/2016 | 17:22 uur
4 zijn momenteel ook niet haalbaar, dat aantal komt pas in beeld als de begroting er vanaf 8,5 mjd gerekend 1 miljard euro structureel bij krijgt.

Als we in ieder geval naar het NAVO gemiddelde opschuiven, dan zouden 4 nieuwe schepen en zelfs een extra tanker in het volgende decennium geen probleem moeten zijn, er zit immers nog behoorlijk wat tijd tussen de te verwachten A brief en de eerste substantiële  betalingen.



Niet alleen de aanschaf is problematisch.  Exploitatie van de huidige organisatie is ook nog steeds niet haalbaar. Het vullingspercentage is dramatisch, en dat moet zo blijven want die vacatures vullen kost honderden miljoenen.  Dus zelfs als er een investering buiten de defbegroting om kan worden gemaakt, is er nog geen personeel om die schepen te varen.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/11/2016 | 17:22 uur
4 zijn momenteel ook niet haalbaar, dat aantal komt pas in beeld als de begroting er vanaf 8,5 mjd gerekend 1 miljard euro structureel bij krijgt.
Als we in ieder geval naar het NAVO gemiddelde opschuiven, dan zouden 4 nieuwe schepen en zelfs een extra tanker in het volgende decennium geen probleem moeten zijn, er zit immers nog behoorlijk wat tijd tussen de te verwachten A brief en de eerste substantiële  betalingen.
Ik ben zeer benieuwd of aankomende woensdag & donderdag tijdens de plenaire behandeling van de Defensie begroting 2017, er toezeggingen komen mbt ophoging van deze begroting cq de vervangingsprojecten.  :angel:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2157
Citaat van: Thomasen op 11/11/2016 | 16:50 uur
Er is in ieder geval onderzoek gedaan naar verschillende scenario's. O.a verwerving van 4 fregatten voor de KM. Is op dit moment totaal onhaalbaar, maar mocht er ruimte in de begroting komen hoeft er maar op de knop gedrukt te worden.

4 zijn momenteel ook niet haalbaar, dat aantal komt pas in beeld als de begroting er vanaf 8,5 mjd gerekend 1 miljard euro structureel bij krijgt.

Als we in ieder geval naar het NAVO gemiddelde opschuiven, dan zouden 4 nieuwe schepen en zelfs een extra tanker in het volgende decennium geen probleem moeten zijn, er zit immers nog behoorlijk wat tijd tussen de te verwachten A brief en de eerste substantiële  betalingen.


Oorlogsvis

Citaat van: walter leever op 10/11/2016 | 19:48 uur
Idd meteen een serie van 4 bestellen voor de KM,laat zien dat we weer extra capaciteit opbouwen(die trouwens hoognodig is) ;)

Denk trouwens wel dat ze iets meer als die 500 miljoen gaan kosten(top radars,top sonar,etc)
De defensie budgetten zullen toch omhoog moeten hier in Europa en met name in Nederland..4 bestellen zou makkelijk kunnen
heb je zo 4 M-fregatten en 4 LCF's en 4 Walrussen...not bad..met dat extra geld wat gaat binnenkomen moet dit lukken dacht ik zo.

dudge

Citaat van: walter leever op 10/11/2016 | 19:48 uur
Idd meteen een serie van 4 bestellen voor de KM,laat zien dat we weer extra capaciteit opbouwen(die trouwens hoognodig is) ;)

Denk trouwens wel dat ze iets meer als die 500 miljoen gaan kosten(top radars,top sonar,etc)

Er is in ieder geval onderzoek gedaan naar verschillende scenario's. O.a verwerving van 4 fregatten voor de KM. Is op dit moment totaal onhaalbaar, maar mocht er ruimte in de begroting komen hoeft er maar op de knop gedrukt te worden.

Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/11/2016 | 16:35 uur
Laten we uit gaan van 4, de LCF behoord tot de tot niche bestempelde capaciteit.

Toen ik nog in dienst was had men iets tegen aannames......
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 11/11/2016 | 16:24 uur
Nu 4 M's bestellen en straks als de LCF aan de beurt is worden dat er 2...........

Laten we uit gaan van 4, de LCF behoord tot de tot niche bestempelde capaciteit.

Zander

Citaat van: walter leever op 10/11/2016 | 19:48 uur
Idd meteen een serie van 4 bestellen voor de KM,laat zien dat we weer extra capaciteit opbouwen(die trouwens hoognodig is) ;)

Denk trouwens wel dat ze iets meer als die 500 miljoen gaan kosten(top radars,top sonar,etc)

Nu 4 M's bestellen en straks als de LCF aan de beurt is worden dat er 2...........
People are sheep

Ace1


walter leever

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/11/2016 | 18:54 uur
Meteen die A brief er uit en meer dan 2 schepen bestellen voor de KM, immers, als aanname, elk schip kost 500 mjn dus bij elke 2 extra kan 1 miljard meer "geschreven" worden die pas in het volgende decennia afgetikt hoeft te worden...

Marine blij, NAVO blij, pluche krijgt minder de wind van voren, wij blij, industrie blij, bevolking veiliger, handelsbelangen beter beschermt en Trump die weer iets minder kritiek kan leveren... win/win/win  :angel:

Idd meteen een serie van 4 bestellen voor de KM,laat zien dat we weer extra capaciteit opbouwen(die trouwens hoognodig is) ;)

Denk trouwens wel dat ze iets meer als die 500 miljoen gaan kosten(top radars,top sonar,etc)

jurrien visser (JuVi op Twitter)