Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 08/01/2016 | 10:38 uur
Daarom gewoon minimaal 4 nieuwe M-Fregatten met ASW cap / en plaats voo 2 Helikopters...als vervanger voor de bestaande 2 M's

Als we de XO gaan invoeren die natuurlijk goedkoper is..krijg je een schip wat je eigenlijk net als de OPV alleen in lage gewelds spec's kan inzetten.

Ik ga voor :

4 LCF (of LCF-2) met Tomahawk's
4-6  M-Fregatten (nieuw)
4 Subs
1 Jss
1 LPD
1 LHD (cap 20 helikopters)



Kan ik mij volledig in vinden al zou ik nog een tanker willen toevoegen.

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/01/2016 | 19:38 uur

Natuurlijk moet je roeien met de riemen die je krijgt toebedeeld en helaas is onze krijgsmacht ons collectief blijkbaar niet zo veel waard...

Helaas denken veel andere landen hier anders over dan wij hier in West Europa en zeker in Nederland. In het kader van de marinebouw wordt  mondiaal driftig geïnfesteerd, zeker door de BRIC landen, in groter, beter en dodelijker.

Voor IS en vrienden hebben we geen high tech schepen nodig, Piet Piraat kunnen we ook wel handelen met een OPV of een Stan Patrol... maar nu verzeilen we in een echt conflict, ergens in de nabije toekomst, in de Zuid Chinese zee of de Poolzee...

Komen wij aan met een kwantiteit van "ik kan van alles maar net niet goed genoeg"

Wie gaat de nabestaanden vertellen dat "we" gekozen hebben voor een compromis?

Daarom gewoon minimaal 4 nieuwe M-Fregatten met ASW cap / en plaats voo 2 Helikopters...als vervanger voor de bestaande 2 M's

Als we de XO gaan invoeren die natuurlijk goedkoper is..krijg je een schip wat je eigenlijk net als de OPV alleen in lage gewelds spec's kan inzetten.

Ik ga voor :

4 LCF (of LCF-2) met Tomahawk's
4-6  M-Fregatten (nieuw)
4 Subs
1 Jss
1 LPD
1 LHD (cap 20 helikopters)


Harald

Onze discussie, keuzes, zoals wij ze bespreken, worden in een ander forum ook besproken en met alle voors en tegens onder de noemer/topic van ; Alternatieve new USN frigate proposal.
De Deense Absolon klasse wordt veelvuldige besproken en ook de XO Crossover klasse van Damen.
Er wordt veelvuldig diep ingegaan op het technische vlak van de schepen.

http://warships1discussionboards.yuku.com/topic/26017/Alternative-new-USN-frigate-proposal?page=9#.Vo7YuMtIj4g

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 07/01/2016 | 22:39 uur
Ga eerst maar strijden voor een ambitie/visie die dit aantal rechtvaardigt. Simpelweg  kopen omdat wij bij de top 20 horen is niet voldoende. Deze plaats hebben wij niet bereikt omdat wij een arsenaal duur spul in de schuur hebben staan. Hiermee ga je de politieke handjes niet op elkaar krijgen en zeker niet van diegene die de geldkraan open en dicht kunnen draaien.

Work in progress!

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/01/2016 | 21:50 uur
Ik vind dat een maritieme handelsnatie als Nederland, met een plek ruim in de top 20 van rijkste landen, over minimaal 12 fregatten moet beschikken, dus we hebben nog wat te doen.

Ga eerst maar strijden voor een ambitie/visie die dit aantal rechtvaardigt. Simpelweg  kopen omdat wij bij de top 20 horen is niet voldoende. Deze plaats hebben wij niet bereikt omdat wij een arsenaal duur spul in de schuur hebben staan. Hiermee ga je de politieke handjes niet op elkaar krijgen en zeker niet van diegene die de geldkraan open en dicht kunnen draaien.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1945
Citaat van: Elzenga op 07/01/2016 | 20:58 uur
Voor!...maar wel in een opwaartse lijn richting 4 voor Nederland...en als het aan mij ligt 6. Ik zou het FC Knudde vinden als het er 2 worden...zelfs met de 2 Belgische erbij...en daar zal ik de betrokken politici ook op attenderen...als ook het waarom daarvan.

;D helemaal mee eens!

Ik vind dat een maritieme handelsnatie als Nederland, met een plek ruim in de top 20 van rijkste landen, over minimaal 12 fregatten moet beschikken, dus we hebben nog wat te doen.

Lex

Citaat van: Elzenga op 07/01/2016 | 19:02 uur
yep.. ;)...dacht dat jij nog niet was teruggekeerd bij dit topic...vandaar.

Ik heb een visie, daaraan gekoppeld ambitieniveau..zie Krijgsmacht2030. Soms veranderen daar dingen in door nieuwe informatie, inzichten en ontwikkelingen. Slaat een balans door naar de andere kant. Ik ben tegen niche..maar nog meer tegen te weinig dure specifieke middelen voor een bepaalde specifieke taak. Zoals bij dit dossier. Dan maar wel niche soms.
Ik heb slechts de vraag gesteld, verder niets.

Lex

Citaat van: Strata op 07/01/2016 | 18:59 uur
Zolang er geen aanwijzingen zijn dat het budget significant omhoog gaat en aangezien alles steeds duurder aan het worden is; moet je slimmer met je geld omgaan. Als je dat niet doet krijg je hetzelfde lot wat de jachtvliegerij tegemoet gaat; zelfdestructie.
En daar is niets verkeerd aan.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/01/2016 | 20:52 uur
Hoogstwaarschijnlijk gaat bovenstaande het dan ook worden, met het flexdek midscheeps.

Er zal in ieder geval ruimte moeten zijn voor onbemande systemen:

Vanaf pg 24:
http://www.navy.mil/navydata/technology/usvmppr.pdf

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/01/2016 | 20:52 uur
Hoogstwaarschijnlijk gaat bovenstaande het dan ook worden, met het flexdek midscheeps.
Voor!...maar wel in een opwaartse lijn richting 4 voor Nederland...en als het aan mij ligt 6. Ik zou het FC Knudde vinden als het er 2 worden...zelfs met de 2 Belgische erbij...en daar zal ik de betrokken politici ook op attenderen...als ook het waarom daarvan.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1940
Citaat van: Elzenga op 07/01/2016 | 20:36 uur
Toch pleiten voor een meer specifiek ASW fregat (met kleiner flexdek) is ook een aanpassing aan de ontwikkelingen in de realiteit.


Hoogstwaarschijnlijk gaat bovenstaande het dan ook worden, met het flexdek midscheeps.

Elzenga

#1939
Citaat van: JdL op 07/01/2016 | 20:05 uur
maar tegelijkertijd wil je wel 1 LHD met bijbehorende airwing met de peperdure F-35B invoeren
alsof de F-35B niet een specifieke taak heeft
laat dat LHD idee nou varen en ga voor een normale LPD en besteed het andere geld aan 4 fatsoenlijke M vervangers ipv dat XO idee
Het zou mooier zijn geweest als er 2 LHDs kwamen. Zou ook beter passen bij de visie en het ambitieniveau. Maar de keuze is nu eenmaal gemaakt een JSS te bouwen en in te voeren, dus heb je daar rekening mee te houden in de verdere afwegingen. 1 LHD is niet super dus, maar ook weer niet zo in onbalans als maar 2 ASW fregatten. Andere klasse van grootte en andere taakstelling. F35Bs worden ruim ingevoerd binnen de EU..ook in de aantallen die ik beoog (samen met de Belgen 38 stuks). Ook dat is weer een andere verhouding als voor ASW fregatten. Het liefst had ik alleen F35Bs gezien trouwens, maar de keuze is nu eenmaal al gemaakt op een eerste serie van de F35A. Ook dan moet je aanpassen op wat er al is. Zoals Lex al aangeeft..met kanttekening Strata..is visie en ambitieniveau zoveel mogelijk leidend. Daar komen mijn keuzes uit voort, niet andersom, of omdat iets duur is of niet. De Crossover past overigens beter in mijn gekozen visie en ambitieniveau. Toch pleiten voor een meer specifiek ASW fregat (met kleiner flexdek) is ook een aanpassing aan de ontwikkelingen in de realiteit.

Terug on topic!

dudge

Citaat van: Micheltje op 07/01/2016 | 20:13 uur
Ja er zijn overal wel compromis met ontwerpen etc.

Maar het doel is een degelijke fregat ontwerp neer te stellen en niet een variant van (LPD bijv)

Als het allemaal op zo'n manier door zou gaan heb je dalijk geen normale vloot meer
Alles uitgerust met van alles en nog wat. Daar kan je nooit en te nimmer mee functioneren

Het kan wel, maar het wordt duurder, niet goedkoper. Niet voor niets zie je van de moderne fregatten (FREMM en Type 26) een ASW, AAW en GP variant uitgedacht worden. Niet alleen bij nieuwe schepen, inderdaad ook de S en L fregatten gebeurde dat al, al was het destijds nog erg lastig om alles op 1 schip te krijgen zonder het battleship proporties te geven. Tegenwoordig kan dat m.i. natuurlijk allemaal gecombineerd worden op 1 schip, maar dan krijg je een Burke class achtig apparaat, prima, maar onbetaalbaar. Zeker als er ook nog een halve LPD ingeknutseld wordt. En aangezien we dat geld niet gaan hebben, is de kans razendgroot dat het schip vervolgens geen enkele taak fatsoenlijk kan.

Micheltje

Citaat van: Thomasen op 07/01/2016 | 20:04 uur
Vervelend voor je, maar elk ontwerp is ten alle tijden een compromis.

Ja er zijn overal wel compromis met ontwerpen etc.

Maar het doel is een degelijke fregat ontwerp neer te stellen en niet een variant van (LPD bijv)

Als het allemaal op zo'n manier door zou gaan heb je dalijk geen normale vloot meer
Alles uitgerust met van alles en nog wat. Daar kan je nooit en te nimmer mee functioneren

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 07/01/2016 | 20:02 uur
Een alternatief hoeft niet "net niet goed genoeg" te zijn! Beter een kwantiteit van "goed genoeg", dan "top notch" maar geen beschikbaar...
Dat is mijn mening over het algemeen. Ik ben er van overtuigd dat de Gouden driehoek een prima ASW fregat kan bouwen voor een goede prijs, zoals we dat al 30 jaar kunnen.

Nee ik ben niet voor het M-fregat vervangen door de Crossover in huidige vorm, maar daarom is het oom een concept. De Karel Doorman komt niet echt uit de Enforcer serie van Damen, maar toont wel overeenkomsten, snap je?


Het hoeven ook (als voorbeeld) geen Zumwalt klasse te zijn ook geen schepen met een per stuk prijskaartje van 1 miljard (zoals het aanstaand Duitse MKS180) maar wel kansrijke schepen in een conflict.

Zoals je al schreef, de Gouden Driehoek zal vast met een goed schip komen in een voor NL passende prijs-kwaliteit verhouding.

De weg naar beneden is snel gevonden... probeer dat maar weer eens om te draaien.