Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

JdL

Citaat van: Thomasen op 02/01/2016 | 13:22 uur
Hoop toch dat er in ieder geval rekening gehouden wordt met een flink aantal cannisters, van welk type dan ook.
Is immers niet alleen de luchtverdediging, maar ook torpedo's, toekomstige ASM's en kruisraketten kunnen er in. En zelfs als we daar nu helaas nog niet allemaal over beschikken, zou het mooi zijn als we in de komende 30 jaar in ieder geval de flexibiliteit hebben om op te schalen.

+1
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

dudge

Citaat van: Poleme op 02/01/2016 | 13:10 uur
Dit 3D model is nog slechts een niet vaststaand idee.
Wat wel vast staat is dat men streeft naar een capaciteit voor 16 ESSM's, het worden er absoluut niet minder en ook niet meer.  Standaardiseren op het MK.41 VLS is uiteraard slim, maar die keuze is nog lang niet gemaakt.

Hoop toch dat er in ieder geval rekening gehouden wordt met een flink aantal cannisters, van welk type dan ook.
Is immers niet alleen de luchtverdediging, maar ook torpedo's, toekomstige ASM's en kruisraketten kunnen er in. En zelfs als we daar nu helaas nog niet allemaal over beschikken, zou het mooi zijn als we in de komende 30 jaar in ieder geval de flexibiliteit hebben om op te schalen.

Citaat van: Ace1 op 02/01/2016 | 13:21 uur
Alleen is deze versie van 4 cellen niet op de markt.

Misschien krijgen we wel Britse CAMM's, met specifieke cannisters. Zou ik stom vinden, maar je weet het nooit.

Ace1

Citaat van: JdL op 02/01/2016 | 13:19 uur
Dan zou je dus genoeg hebben aan 4 cellen 4x4=16

Alleen is deze versie van 4 cellen niet op de markt.

Ace1

Citaat van: Poleme op 02/01/2016 | 13:10 uur
Dit 3D model is nog slechts een niet vaststaand idee.
Wat wel vast staat is dat men streeft naar een capaciteit voor 16 ESSM's, het worden er absoluut niet minder en ook niet meer.  Standaardiseren op het MK.41 VLS is uiteraard slim, maar die keuze is nog lang niet gemaakt.

De kleinste versie van MK.41 VLS is Mk 41 / Mod.16  deze versie telt 8 cellen deze versie is alleen geschikt voor ESSM. de Adelaide class Frigate van Australie bezit deze versie. 8 cellen met  MK 25 Quad Pack canister 8x4=32 missiles

http://www.seaforces.org/wpnsys/SURFACE/Mk-41-missile-launcher.htm


JdL

Citaat van: Poleme op 02/01/2016 | 13:10 uur
Dit 3D model is nog slechts een niet vaststaand idee.
Wat wel vast staat is dat men streeft naar een capaciteit voor 16 ESSM's, het worden er absoluut niet minder en ook niet meer.  Standaardiseren op het MK.41 VLS is uiteraard slim, maar die keuze is nog lang niet gemaakt.
Dan zou je dus genoeg hebben aan 4 cellen 4x4=16
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Poleme

Citaat van: Ace1 op 02/01/2016 | 12:58 uur
Als ik op de foto's van marineschepen kijkt lijkt het inderdaad dat er 16 cellen zijn maar bij VLS MK 41 maar hou je ook rekening met MK 25 Quad Pack waarin 4 ESSM missiles passen? 16x4=64 0f 8x4=32

http://marineschepen.nl/nieuws/nieuwe-marineschepen-maximaal-twee-jaar-vertraagd-230915.html

http://www.baesystems.com/en/product/vertical-launching-system-vls-mk41
Dit 3D model is nog slechts een niet vaststaand idee.
Wat wel vast staat is dat men streeft naar een capaciteit voor 16 ESSM's, het worden er absoluut niet minder en ook niet meer.  Standaardiseren op het MK.41 VLS is uiteraard slim, maar die keuze is nog lang niet gemaakt.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: Ace1 op 02/01/2016 | 12:41 uur
Ik heb toevallig foto's gezien dat de Commando Centrale van het M Fregat vervangen is tijdens de Midlife Update.  ;)
Toch maar eens beter observeren en nadenken.  Want vervanging van de commando centrale is absoluut niet hetzelfde als vervanging van je CMS.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

#1748
Citaat van: Poleme op 02/01/2016 | 12:39 uur
De eventuele MFF vervanger krijgt geen plaats voor 32 ESSM's, maar zestien.

Als ik op de foto's van marineschepen kijkt lijkt het inderdaad dat er 16 cellen zijn maar bij VLS MK 41 maar hou je ook rekening met MK 25 Quad Pack canister  waarin 4 ESSM missiles passen? 16x4=64 0f 8x4=32

http://marineschepen.nl/nieuws/nieuwe-marineschepen-maximaal-twee-jaar-vertraagd-230915.html

http://www.baesystems.com/en/product/vertical-launching-system-vls-mk41


Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 02/01/2016 | 12:36 uur
Het zou me ten zeerste verwonderen dat men bij de M-vervangers nog met STIR gaat werken.
Daarmee kunnen slechts twee luchtdoelen simultaan beschenen worden (afhankelijk van de bearing waaruit deze komen, het schip moet dus maneuvreren om beide te kunnen gebruiken. En ook hier wil je dus hoge snelheid hebben, niet alleen voor ASW).
32 vls msls is goed.  Twee vuurkanalen is beperkt.


Klopt maar als je goed leest heb ik het over het M fregat en niet over de opvolger daarvan ik verwacht zelf een soort I mast waar alles inbegrepen is.

Ace1

Citaat van: Poleme op 02/01/2016 | 12:36 uur
Het Combat Management Systeem is het stelsel dat Sensors, Wapensystemen en Commando systemen goed met elkaar laat samenwerken.
Het CMS is dus niet hetzelfde als SEWACO.  ;)

Ik heb toevallig foto's gezien dat de Commando Centrale van het M Fregat vervangen is tijdens de Midlife Update.  ;)

Poleme

Citaat van: Ace1 op 02/01/2016 | 11:49 uur
VLS MK48 kan met een modifactie worden aangepast aan ESSM de Denen en de Canadezen hebben dat wel gedaan. Als ik de bijlage in onderstaande link goed begrijp dan zou het M fregat wat VLS MK48 Mod 1 heeft van 16 cellen naar 32 cellen kunnen gaan. Alleen vermoed ik dat  de Smart S MK I radar en de STIR (belichtingsradar) hiervoor niet geschikt zijn.

http://www.alternatewars.com/BBOW/Weapons/Mk48_VLS.pdf

De eventuele MFF vervanger krijgt geen plaats voor 32 ESSM's, maar zestien.

STIR gaat niet meer worden toegepast, want slechts 1 kanaal per STIR.  De MFF vervanger krijgt zeker 16 kanalen om onderscheppingen uit te voeren.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Het Combat Management Systeem is het stelsel dat Sensors, Wapensystemen en Commando systemen goed met elkaar laat samenwerken.
Het CMS is dus niet hetzelfde als SEWACO.  ;)
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 02/01/2016 | 11:49 uur
VLS MK48 kan met een modifactie worden aangepast aan ESSM de Denen en de Canadezen hebben dat wel gedaan. Als ik de bijlage in onderstaande link goed begrijp dan zou het M fregat wat VLS MK48 Mod 1 heeft van 16 cellen naar 32 cellen kunnen gaan. Alleen vermoed ik dat  de Smart S MK I radar en de STIR (belichtingsradar) hiervoor niet geschikt zijn.
http://www.alternatewars.com/BBOW/Weapons/Mk48_VLS.pdf
Het zou me ten zeerste verwonderen dat men bij de M-vervangers nog met STIR gaat werken.
Daarmee kunnen slechts twee luchtdoelen simultaan beschenen worden (afhankelijk van de bearing waaruit deze komen, het schip moet dus maneuvreren om beide te kunnen gebruiken. En ook hier wil je dus hoge snelheid hebben, niet alleen voor ASW).
32 vls msls is goed.  Twee vuurkanalen is beperkt.

Ace1

#1742
Citaat van: Poleme op 01/01/2016 | 15:34 uur
Daarnaast is het MFF Combat Management System al verouderd

Behoeftestelling
Om de M-fregatten tot het moment
van vervanging (voorzien omstreeks
2021) in stand te kunnen houden en
om een effectieve inzet in het gehele
geweldsspectrum te kunnen garanderen,
zijn diverse aanpassingen aan het
schip, waaronder het SEWACO-systeem,
noodzakelijk. Deze aanpassingen zullen
worden uitgevoerd tijdens reeds voorziene
lange onderhoudsperiodes. Dit project
wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking
met Belgiƫ.

Bladzijde 25 op onderstaande link.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2014/09/18/materieelprojectenoverzicht-2014

SEWACO is een samentrekking voor de begrippen SEnsoren, WApensystemen en COmmandosystemen. Het SEWACO systeem is een systeem waarbij de informatie van alle sensoren (radar, sonar en datalink) bijeen wordt gebracht en wordt verwerkt.

dudge

Citaat van: Poleme op 01/01/2016 | 15:07 uur
Kijk eens naar de Franse Lafayette klasse lichte fregatten / 'zware' OPV's van maximaal 3.600 ton.
Die varen met een standaard bemanning van 141 koppen, plus voldoende plaats voor opstappers.  Kan maximaal 50 dagen op zee verblijven.  Heeft een maximaal bereik van 9.000 zeemijlen / 16.668 km bij 12 knopen t.o.v. 5.000 nm / 9.260 km bij 15 kts voor een MFF.  En moet net als het MFF en Holland klasse in staat zijn om mondiaal te opereren.   En dit schip haalt een maximum vaart van 25 knopen op een COmbined Diesel And Diesel (CODAD) aandrijving van 4 SEMT Pielstick 12PA6 'karren'.  Hetzelfde type 'karren' die je ook vindt in SIGMA korvetten.  Kijk niet raar op, als men bij de MFF vervanger, al la Deense grote oppervlakte schepen & Lafayette, geen gasturbine aandrijving meer toepast.  Want te duur in aanschaf en exploitatie.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat je gelijk krijgt, maar hoop nog steeds van niet. Zo'n langzame dieselboot is wel efficient, maar zeker als ASW fregat gewoon niet voldoende. Althans, dat lijken de huidige opstellingen. Wellicht dat er, misschien ook met electriciteit/hybride een tussenoplossing gevonden kan worden.

Citaat van: Poleme op 01/01/2016 | 15:07 uur
Twee boordheli's is inderdaad zeer belangrijk voor ASW missies.  Maar om 2 inzetbare, helaas fundamenteel deficiĆ«nte, NFH-90's op een KM schip te krijgen is nu en in de toekomst een te grote uitdaging.

Misschien, maar het geeft in ieder geval flexibiliteit voor in de toekomst. Zeker als alle 20 NH90s ooit als boordheli gaan functioneren. Daarbij hoeven het niet persee NH90's te zijn, de 2e hangaar/extra ruimte kan ook gebruikt worden voor een firescout achtig apparaat, of een scaneagle, etc. Daarnaast hebben we ruime ervaring met buitenlandse heli's aan boord. Het is wmb, zeker voor een ASW fregat, gewoon broodnodig dat die extra hangaar ruimte er komt. En dat gaat makkelijk passen, want schepen van een vergelijkbaar formaat hebben het ook.