Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 07/10/2015 | 09:06 uur
Je zegt het zelf:

Het ging om de reactie, die veelal door een negatieve intonatie gekenmerkt wordt.

DvdW

Citaat van: Harald op 07/10/2015 | 09:14 uur
Je stelt een vraag en geeft zelf het antwoord ...
Dus....?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Harald

Citaat van: DvdW op 06/10/2015 | 22:56 uur
Of er wordt een bepaalde klasse gewoon niet vervangen.... Oeps,  zei ik dat hardop?

Citaat van: DvdW op 07/10/2015 | 09:08 uur
LCF help ik je hopen, Maar vervanging M-Fregat? Anders zou NL zijn missies en taken niet kunnen uitvoeren? Dat kan nu toch al niet. Alsof politiek Den Haag daar ook maar één seconde bij stilstaat, laat staan dat ze daar hun beleid op inrichten...  :cute-smile:

Je stelt een vraag en geeft zelf het antwoord ...

DvdW

#1590
Citaat van: Harald op 06/10/2015 | 23:03 uur
Als je hiermee de LCF fregatten bedoelt ?..... deze zullen zeker vervangen worden, is een niche project. Ballistische verdediging.
En zonder M-vervangers kan NL zijn missies en taken niet uitvoeren, nee beide klassen zullen blijven en vervangen worden.
LCF help ik je hopen, Maar vervanging M-Fregat? Anders zou NL zijn missies en taken niet kunnen uitvoeren? Dat kan nu toch al niet. Alsof politiek Den Haag daar ook maar één seconde bij stilstaat, laat staan dat ze daar hun beleid op inrichten...  :cute-smile:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

DvdW

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/10/2015 | 23:23 uur
Het zou me ook verbaasd hebben.
Je zegt het zelf:
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/10/2015 | 23:11 uur
Jij ziet het glas graag half leeg. (niet dat politiek hiertoe geen aanleiding geeft)
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Poleme

Citaat van: Zeewier op 06/10/2015 | 21:45 uur
Zo zie ik dat niet. Ieder land en ieder volk mag zich bekwamen in scheepsbouw. Werk samen op basis van erkenning van elkaars vaardigheden, ga niet allen het zelfde wiel uitvinden. Het vliegdekschip Charles de Gaulle heeft bijvoorbeeld een Amerikaanse (stoom) katapult.

Drie Europese typen AIP voortstuwing is wat veel maar levert wel kennis op die alle drie buiten de defensie sector spin-offs vinden. De technologische ontwikkelingen kwamen niet tot stand zonder het bankpapier.

Waar ik me dan aan stoor is dat DMO met een vroeg concept komt waarvan we ons kunnen afvragen of het nou de definitieve contouren omvat, of dat hiermee als schets met minimale eisen naar de werven wordt toegestapt? Bij het Holland klasse OPV kwam het bijna voor de volle 100% bij DMO vandaan, vandaar mijn twijfel/argwanendheid jegens de MFF plannen.

Bij de 3D-print zien we duidelijk functie over vorm gaan. Twee eilanden voor en achter, gescheiden biedt ingebouwde veiligheid. Veel 'blokken' en 'lagen'. De radar staat voor zijn horizon zo hoog mogelijk in de mast. De brug oogt qua radarreflectie 'klassiek'.

Damen Shipyards is duidelijk een generatie verder in radar cross-sectioning dan DMO. De Damen Crossover oogt wat volumineuser; de radar reflecterende onwelgevalligheden zijn weggestreken. Mogelijk lagere infrarood signatuur door de scheepswand heen. En de XO serie biedt voor verschillende dieptes van de portemonnee toch werkzame overeenkomsten (opleiding en onderhoud) ondanks scheepslengtes en waterverplaatsing.
EUropese standaardisatie is een utopie  Verschillende investeringsschema's en budgetten, die ook nog eens te veranderlijk zijn door bezuinigingen.  Bescherming van eigen industrie, kennis en gelegenheid, nationale trots en allerlei onderlinge gevoeligheden , verschillen in doctrines, etcetera.

De M-fregat vervanger is nog slechts in de studie fase, idem dito voor de Walrus en mijnenjager vervanger.
Dus doet men onderzoek naar de minimale en gewenste prestaties en vaardigheden.   Het getoonde 3D model en artist impressions zijn dan ook slechts ideeën hoe een M-fregat vervanger er misschien gaat uitzien.

De Holland klasse is grotendeels een DMO ontwerp.  Maar de MFF vervanger, Walrus vervanger en Alkmaar klasse vervanger worden toch echt grotendeels door Damen en eventuele buitenlandse partners ontworpen.  Waarbij DMO slechts bepaald waar bijvoorbeeld het flexdek of de bemanning verblijven worden geplaatst.
Damen is ook helemaal niet verder in radardoorsnede beperkende maatregelen dan de DMO.  Die kennis haalt Damen bij de kennis instituten.

Volgens het laatste MinDef budget is er voor de aanschaf van MFF vervangers in 2024 - 2026 slechts iets meer dan EUR 300 miljoen per schip beschikbaar.
Ik heb hier wel eens voorgerekend dat in 2021 -2022 toch zeker EUR 385 - 400 miljoen nodig is voor een fregat equivalent aan de prestaties en capaciteiten van het MFF.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/10/2015 | 23:34 uur
Nu is Nevesbu een 50% dochter van Damen  ;D en zag ik maar heel weinig overeenkomsten tussen een GW en een S/L fregat, de vergelijking S/L is natuurlijk een hele goede.

De XO als basis is niet geschikt.

Wel/geen kanon en natuurlijk de welbekende 3d radar.

Lekker kortaf. Vertel, waarom niet? Vergeet niet Crossover is maar een concept ontwerp uit een brochure, zonder klantspecifieke eisen zoals rompvorm e.d. Uiteindelijke eindresultaat voor de klant met alle details weet je pas na alle engineering.

Er vindt wel een omslag plaats. Waar bij de patrouilleschepen het ontwerp nog vooral van DMO af kwam, is DMO bij het JSS met een eisenpakket gekomen met een schets hoe het er ongeveer uit moest gaan zien, en Damen deed de rest.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 06/10/2015 | 23:27 uur
Jawel hoor, heb de hele marine op mijn kamer hangen  ;D

Vergeet Marin en Nevesbu niet!!

Op zich ben ik wel voor: zelfde klasse, verschillende varianten. Zelfde basis schip, variatie in bewapening en sensoren. Perfecte voorbeeld S, GW en L fregat.

Hallo Crossover  :P

Nu is Nevesbu een 50% dochter van Damen  ;D en zag ik maar heel weinig overeenkomsten tussen een GW en een S/L fregat, de vergelijking S/L is natuurlijk een hele goede.

De XO als basis is niet geschikt.

StrataNL

Citaat van: Zeewier op 06/10/2015 | 23:10 uurVan mijnenjagers of torpedowerkschepen worden geen posters gedrukt voor op kinderkamers.

Jawel hoor, heb de hele marine op mijn kamer hangen  ;D

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/10/2015 | 22:51 uur
In de combi DMO/Damen heb ik wel vertrouwen, maar eens zien wat het gaat worden...

Vergeet Marin en Nevesbu niet!!

Op zich ben ik wel voor: zelfde klasse, verschillende varianten. Zelfde basis schip, variatie in bewapening en sensoren. Perfecte voorbeeld S, GW en L fregat.

Hallo Crossover  :P
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 06/10/2015 | 23:17 uur
Ik zie het niet graag half leeg...

Het zou me ook verbaasd hebben.

DvdW

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/10/2015 | 23:11 uur
Jij ziet het glas graag half leeg. (niet dat politiek hiertoe geen aanleiding geeft)
Ik zie het niet graag half leeg...
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1582
Citaat van: DvdW op 06/10/2015 | 22:56 uur
Oeps,  zei ik dat hardop?

Jij ziet het glas graag half leeg. (niet dat politiek hiertoe geen aanleiding geeft)

Zeewier

Citaat van: DvdW op 06/10/2015 | 22:56 uur
Of er wordt een bepaalde klasse gewoon niet vervangen.... Oeps,  zei ik dat hardop?
In een ander topic als eens m'n mening over geventileerd. Met een fregat vol kanons en raketten willen de politici en het plebs wel op de foto. Van mijnenjagers of torpedowerkschepen worden geen posters gedrukt voor op kinderkamers.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 06/10/2015 | 23:03 uur
Als je hiermee de LCF fregatten bedoelt ?..... deze zullen zeker vervangen worden, is een niche project. Ballistische verdediging.
En zonder M-vervangers kan NL zijn missies en taken niet uitvoeren, nee beide klassen zullen blijven en vervangen worden.

Als bedoeld wordt het M fregat: we zouden een probleem kunnen krijgen als de Belgen in verwoestende bezuinigingsdrang het laten afweten voor 2 MFF vervangers. 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 06/10/2015 | 22:56 uur
Of er wordt een bepaalde klasse gewoon niet vervangen.... Oeps,  zei ik dat hardop?

Dat is altijd een mogelijkheid met onze Haagsche "visionairs", al wil ik daar nu nog niet vanuit gaan.