Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 10/11/2014 | 11:49 uur
Versterkt bij mij het beeld dat de Crossover een goede vervanger voor de M-fregatten zou zijn.


XO lijkt prima MFF vervanger (en ook een prima vervanger voor de OPV's als we die verpatsen aan de kustwacht) maar alles valt of staat met ASW geschiktheid en bij mij ontbreekt nog deze specifieke info.


Mourning

Waarschijnlijk uit wat op een slipstreamachtige constructie aan de acherkant lijkt te zijn met mogelijk een flinke ruimte onder het helidek welke, wederom mogelijk voor meerdere doeleinden te gebruiken is. Het helidek ziet er overigens ook flink uit wat ook een overeenkomst is.

Ik zeg niet dat het allemaal zo is, maar ik vermoed dat Elzenga m.n. op deze zaken doelt.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: Elzenga op 10/11/2014 | 11:49 uur
Ook de Amerikanen kijken naar nieuw model schip zoals al eerder besproken hier. Vindt foto bij dit artikel interessant omdat ik er veel gelijkenis in zie met de Damen Crossover. Versterkt bij mij het beeld dat de Crossover een goede vervanger voor de M-fregatten zou zijn.

http://www.defensenews.com/article/20141107/DEFREG02/311070021/US-Combat-Ship-Decision-Coming-Very-Near-Future-


The SSC could be similar to this Lockheed Martin concept for a small combat ship. (Christopher P. Cavas/staff)

Waar bestaat die gelijkenis dan uit?

Elzenga

Ook de Amerikanen kijken naar nieuw model schip zoals al eerder besproken hier. Vindt foto bij dit artikel interessant omdat ik er veel gelijkenis in zie met de Damen Crossover. Versterkt bij mij het beeld dat de Crossover een goede vervanger voor de M-fregatten zou zijn.

http://www.defensenews.com/article/20141107/DEFREG02/311070021/US-Combat-Ship-Decision-Coming-Very-Near-Future-


The SSC could be similar to this Lockheed Martin concept for a small combat ship. (Christopher P. Cavas/staff)

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 05/11/2014 | 21:06 uur
Ook niks nieuws trouwens.

S-Fregat: Mk-29
M-Fregat: Mk-48
LC-Fregat: Mk-41
OPV: Geen.....
M-fregat 2.0: ? ? ?

Mk41 gaat voorlopig nog wel even mee, anders de mk57, die grotere en zwaardere missiles aan kan (op de Zumwalt klasse)

Citaat van: Thomasen op 05/11/2014 | 21:18 uur
Dat zal denk ik geen probleem zijn.
- Die taken hoeven niet opgegeven te worden, de infrastructuur is aanwezig en kan dat gewoon blijven.
- We hebben ook nog 4 LCF's die daar gebruik van maken immers.
- De Noren zullen een kans om hun JSM/NSM te verkopen niet laten schieten, dan moet je echt wat doen.

Daarom zie ik de meerwaarde van een Sylver niet, de verschillen zijn nieteens zo groot.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

dudge

Citaat van: Strata op 05/11/2014 | 12:59 uur
Als ik hierbij moet denken als bij de LCF-Sachsen, prima, ook leuk voor Thales (Zie de Km niet zo snel overstappen.) Geeft alleen maar schaalvoordelen.

Wat betreft VLS, aangezien de pool van ESSM en in de toekomst waarschijnlijk meerdere missiles (waaronder de Block 2) in Den Helder opgeslagen ligt en onderhouden cq geupdate wordt, lijkt de mk41 me voor de hand liggend. Anders gaan we raar aangekeken worden door bijvoorbeeld Noorwegen. Niet handig als je ondertussen wel samen wil werken met de kongsberg NSM/JSM  ;)

Dat zal denk ik geen probleem zijn.
- Die taken hoeven niet opgegeven te worden, de infrastructuur is aanwezig en kan dat gewoon blijven.
- We hebben ook nog 4 LCF's die daar gebruik van maken immers.
- De Noren zullen een kans om hun JSM/NSM te verkopen niet laten schieten, dan moet je echt wat doen.

dudge

#1311
Ook niks nieuws trouwens.

S-Fregat: Mk-29
M-Fregat: Mk-48
LC-Fregat: Mk-41
OPV: Geen.....
M-fregat 2.0: ? ? ?

Ace1


Ace1

Citaat van: Harald op 04/11/2014 | 23:41 uur
+1  naar mijn weten wil NL op termijn SM6 (vergrote range SM3) aanschaffen voor de 7 provinciën klasse met hun anti ballistische raket capaciteit. Gezien er ontwikkelingen zijn om ook de NSM via het VLS mk41 te kunnen lanceren,  zal  het VLS lanceer systeem waarschijnlijk  wel blijven bestaan binnen de KM ook voor toekomstige M-vervanger  en eventueel bij de Walrus vervanger.
Noorwegen is ook een sub launched versie aan het onderzoeken van de NSM.


De SM6 missile is een aanvulling op de SM3 missile.

http://www.raytheon.com/capabilities/products/sm-6/

http://www.raytheon.com/capabilities/products/sm-3/

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/11/2014 | 15:18 uur
A400M willen kopen willen aanschaffen ipv C17's waarbij de C17 meer kan en goedkoper is....
Dat laatste is niet aangetoond. En A400M sluit veel beter aan bij Nederlandse behoefte (binnen "mijn" veiligheidsanalyse, visie en ambitieniveau) en bij de EUropese standaardisatie. A400M en C17 zijn ook van een verschillende klasse trouwens..niet echt te vergelijken.

Terug on topic.

Elzenga

Citaat van: Oorlogsvis op 05/11/2014 | 15:03 uur
Daar ben ik ook niet voor...Amerikaans spul is prima !...maar als het gelijkwaardig is moet er bij aanschaf altijd naar Europees worden gekeken dat doen de Yanks zelf namelijk ook die kopen ook geen fregatten in Europa toch ?...maar apaches wegdoen voor die europese gevechts heli's bijvoorbeeld is onzinning.
Precies..in feiten doe ik niets anders dan wat de Amerikanen al langer doen...pleiten voor made in USA first. Kerndoel van president Obama trouwens. Bij de Amerikanen vinden velen dat blijkbaar normaal..voor EUropese variant lijkt het soms wel vloeken in de kerk. (En nee, ik pleit pas voor vervanging Apache door Europese gevechtshelikopter als Apache aan vervanging toe is.)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1306
Citaat van: Oorlogsvis op 05/11/2014 | 15:03 uur
Daar ben ik ook niet voor...Amerikaans spul is prima !...maar als het gelijkwaardig is moet er bij aanschaf altijd naar Europees worden gekeken dat doen de Yanks zelf namelijk ook die kopen ook geen fregatten in Europa toch ?...maar apaches wegdoen voor die europese gevechts heli's bijvoorbeeld is onzinning.

A400M willen kopen willen aanschaffen ipv C17's waarbij de C17 meer kan en goedkoper is....

Ik kies bij voorkeur voor de beste kwaliteit, als dat Amerikaans is, so be it, als EU kwaliteit gelijkwaardig is, dan geniet mijn voorkeur Europees en als we dat in Nederland beter doen, dan is het vanzelfsprekend dat ik kies voor home made.

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/11/2014 | 14:51 uur
Zie naar alles wat Amerikaans is wat je graag zo verruilen voor Europees ook al is het US product nog prima.
Daar ben ik ook niet voor...Amerikaans spul is prima !...maar als het gelijkwaardig is moet er bij aanschaf altijd naar Europees worden gekeken dat doen de Yanks zelf namelijk ook die kopen ook geen fregatten in Europa toch ?...maar apaches wegdoen voor die europese gevechts heli's bijvoorbeeld is onzinning.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/11/2014 | 14:51 uur
Zie naar alles wat Amerikaans is wat je graag zo verruilen voor Europees ook al is het US product nog prima.
zoals?

(zover ik het kan nagaan kaart ik dit pas aan bij vervanging van bewuste materiaal).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 05/11/2014 | 14:45 uur
zoals?

Zie naar alles wat Amerikaans is wat je graag zo verruilen voor Europees ook al is het US product nog prima.