Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Zander

#1227
Citaat van: Oorlogsvis op 26/06/2014 | 15:04 uur
Ik vindt het F125 ook te licht bewapend...het 127mm kanon is prima maar het F125 heeft tegen luchtdoelen alleen 2 RAM systemen ?
er moet zowieso een systeem komen tegen luchtaanvallen op grotere afstand, naast Harpoons zou ik ook graag de NSM zien voor aanvallen op landdoelen liever nog Tomahawks maar die zullen er wel niet komen vrees ik.

Van mij mogen er een serie van 4/6 fregatten komen waarvan 2/4 in de traditionele M rol en de 2 andere een groter accent op het ondersteunen van landoperaties...de F125 kan daarbij als basis optreden maar ik vindt onze LCF's mooier kwa ontwerp.

Waarom de NSM en niet de RB15 mk 4 met een bereik van 1000km???
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1226
Citaat van: IPA NG op 29/06/2014 | 14:20 uur
Het M vervangingsproject zal resulteren in te weinig, te grote en te dure schepen met ondermaats capaciteiten.

Ik verwacht dat DMO haar wensen zo zal formuleren dat de schepen een goed M aflosser zullen worden met een volwaardig SEWACO pakket, hierbij is een schip van enig omvang juist prettig vanwege het voortzettingsvermogen.

De prijs zal men in de hand moeten houden zodat het ook probleemloos door de kamer geloodst kan worden.

Jouw zorg v.w.b. de kwantiteit , die deel ik.

Als onze zuiderburen afhaken en zich zouden gaan specialiseren in mijnenbestrijding en Nederland de Alkmaar klasse niet zou vervangen die zie ik ruimte voor 4-6 schepen.

IPA NG

Citaat van: jurrien visser op 29/06/2014 | 14:17 uur
Dan zal je ook op dit dossier heftig teleurgesteld worden.

Wat mij betreft is er geen behoefte aan nog een "vrede & veiligheids" projectje.


Het M vervangingsproject zal resulteren in te weinig, te grote en te dure schepen met ondermaats capaciteiten. Denk F-125 (koude rillingen over mijn rug).
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 29/06/2014 | 14:15 uur
Boeit mij geen ene reet.

Dan zal je ook op dit dossier heftig teleurgesteld worden.

IPA NG

Boeit mij geen ene reet.
Wat er nodig is kwantiteit met all-round bewapening/sensors.

Een sigma kan prima gebruikt worden als een soort gemoderniseerde M/S klasse.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 29/06/2014 | 14:06 uur
6 stuks 150 meter SIGMA's lijkt mij nog steeds de beste keuze om het acute fregattentekort te verhelpen...

Dat gaat het met grote zekerheid niet worden, het SIGMA ontwerp is na 2020 toch echt niet meer innovatief te noemen.

IPA NG

6 stuks 150 meter SIGMA's lijkt mij nog steeds de beste keuze om het acute fregattentekort te verhelpen...
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Harald

Citaat van: Kapitein Rob op 29/06/2014 | 13:55 uur
Uhh, exportmogelijkheden? Welk land heeft na 2 S-fregatten voor de Grieken (zo'n 30 jaar geleden) ooit schepen in Vlissingen besteld die wij zelf ook in onze vloot hadden/hebben?

Nee, een exacte NL-fregat daar gaat het me niet om, NL heeft een aantal eisen/wensen welke alleen maar voor NL geschikt zijn, zoals SEWACO.
Maar als wij als NL een XO ontwerp als basis nemen, zal de publiciteit voor dit ontwerp veel meer internationale aandacht zal krijgen, dus hierdoor meer kans om XO typen te verkopen door Damen. 

KapiteinRob

Citaat van: Harald op 29/06/2014 | 12:39 uur
Ter stimulering van NL industrie, export mogelijkheden en niet afhankelijk van extra eisen van/door Duitsland.

Uhh, exportmogelijkheden? Welk land heeft na 2 S-fregatten voor de Grieken (zo'n 30 jaar geleden) ooit schepen in Vlissingen besteld die wij zelf ook in onze vloot hadden/hebben?

Harald

Citaat van: jurrien visser op 29/06/2014 | 12:46 uur
Of een volledig nieuw Damen ontwerp, wat vast ook al op de plank ligt.

Dat zal zeker, e.e.a zal natuurlijk afhankelijk zijn van de eisen/wensen van de KM
Is ook prima, maar zie juist de voordelen voor zowel de KM als Damen/NL industrie bij een verder ontwikkeld XO ontwerp.

Als het wel een nieuw Damen ontwerp wordt, hopelijk dan wel met het mission bay ontwerp van de XO en de slipway.

Van het eerste ontwerp van DMO voor de vervanging van de M fregatten was ik nog niet van onder de indruk.
Zal wel een eerste praat-plaatje/ontwerp zijn, zodat iedereen zijn op- en aanmerkingen erop kan maken, een voortschrijdend proces.

http://www.marineschepen.nl/nieuws/model-vervanger-m-fregatten.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 29/06/2014 | 12:39 uur
Precies. De vorige samenwerking op fregat niveau was in een andere tijd.

Daarom heeft een XO ontwerp aangepast naar NL eisen mijn voorkeur.
Ter stimulering van NL industrie, export mogelijkheden en niet afhankelijk van extra eisen van/door Duitsland.

Of een volledig nieuw Damen ontwerp, wat vast ook al op de plank ligt.

Harald

Citaat van: jurrien visser op 29/06/2014 | 12:26 uur
Damen zal willen voorkomen dat ze 2e viool spelen, dus ik moet het nog zien dat het een gezamenlijk Duits-Nederlandse ontwikkeling wordt, de Nederlandse marine bouw is te belangrijk voor Nederland om het (mede) afhankelijk te maken van de Germanen.
Precies. De vorige samenwerking op fregat niveau was in een andere tijd.

Daarom heeft een XO ontwerp aangepast naar NL eisen mijn voorkeur.
Ter stimulering van NL industrie, export mogelijkheden en niet afhankelijk van extra eisen van/door Duitsland.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1215
Citaat van: Ace1 op 29/06/2014 | 12:01 uur
Als ik de afbeeldingen van de F125 met de MKS180 vergelijk dan vindt ik de MKS180 een gemodificeerde F125.


Mooi is een totaal ander verhaal...

Grote verschil is natuurlijk dat de F125 7.200 ton is en de MKS180 in de 5000 ton klasse valt.

Damen zal willen voorkomen dat ze 2e viool spelen, dus ik moet het nog zien dat het een gezamenlijk Duits-Nederlandse ontwikkeling wordt, de Nederlandse marine bouw is te belangrijk voor Nederland om het (mede) afhankelijk te maken van de Germanen.

Persoonlijk denk ik dat er naar Duitsland gekeken wordt omdat de minister het graag wil, maar als puntje bij paaltje komt het een M aflosser wordt uit de Damen stal.

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 29/06/2014 | 10:56 uur
Naast de XO, een vernederlandste F125, een volledig nieuw Damen ontwerp is er sprake van nog een Duitse optie, een optie die m.i. veel kansrijker is dan een aangepast F125 ontwerp, dit omdat men hier nog in de ontwikkelfase is... de MKS180

De F125 heeft een nu al een fors prijskaartje (650 mjn euro) en een vernederlandsing o.a. met VLS en ASW mogelijkheden heeft ongetwijfeld een negatief effect op deze keuze mogelijkheid.

Reëel lijkt mij nu nog:

In willekeurige volgorde:

* Damen nieuw?
* Damen XO
* MKS180 in gezamenlijke ontwikkeling (alleen Duits is volledig kansloos)

http://de.wikipedia.org/wiki/Mehrzweckkampfschiff_180

http://www.dmkn.de/mehrzweckkampfschiff-180-mks-180/

http://mks180.blogspot.nl/

Als ik de afbeeldingen van de F125 met de MKS180 vergelijk dan vindt ik de MKS180 een gemodificeerde F125.









jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1213
Naast de XO, een vernederlandste F125, een volledig nieuw Damen ontwerp is er sprake van nog een Duitse optie, een optie die m.i. veel kansrijker is dan een aangepast F125 ontwerp, dit omdat men hier nog in de ontwikkelfase is... de MKS180

De F125 heeft een nu al een fors prijskaartje (650 mjn euro) en een vernederlandsing o.a. met VLS en ASW mogelijkheden heeft ongetwijfeld een negatief effect op deze keuze mogelijkheid.

Reëel lijkt mij nu nog:

In willekeurige volgorde:

* Damen nieuw?
* Damen XO
* MKS180 in gezamenlijke ontwikkeling (alleen Duits is volledig kansloos)

http://de.wikipedia.org/wiki/Mehrzweckkampfschiff_180

http://www.dmkn.de/mehrzweckkampfschiff-180-mks-180/

http://mks180.blogspot.nl/