Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Oorlogsvis

Citaat van: Elzenga op 18/09/2012 | 20:24 uur
Citaat van: Poleme op 18/09/2012 | 19:45 uur
Citaat van: Strata op 02/09/2012 | 18:26 uur
Mooizo, wij zitten op de zelfde golflengte! 6 fregatten, 6k, ingekorte romp van LCF en superstructure OPV. Rdam eruit en extra JSS incl dock. Ben ik blij.
Copy And Paste Frigate?
6k, 6.000 ton, bij een ingekorte LCF romp?  Hoeveel ga je deze LCF romp inkorten?  A.u.b. rekening houden met de snelheid - lengte verhouding van de romp!   En dan de OPV opbouw erop, deze is van een andere staalsoort gebouwd dan die van het LCF.  De OPV opbouw bestaat uit vrij goedkoop DH 36 staal, dit heeft een lagere reksterkte dan het "96 staal" van het LCF.  De OPV opbouw  moet dan ook relatief zwaarder worden uitgevoerd, dan die van het LCF.
Ik wordt hier niet blij van.
Als er al geen ander geschikt Europees fregat is zou ik gewoon voor de romp en opbouw van de LCF gaan...alleen wel net als de Absalon met een multifuntioneel vrachtdek en mogelijk tot uitvoeren verschillende taken en uitzetten patrouillevaartuigen. Er kan wel een I-mast op dan en de bewapening is aangepast. middellange afstand SAM, SSMs, kanon 127mm, 2xCIWS, torpedo's. En dan geen 2 maar 6 tot 8 stuks* (waarvan 2 voor België). Bemanning rond 100. Die kunnen rouleren bij missies ver van huis.



(*ja ik heb de hoop dat rond 2015-20 het inzicht is doorgedrongen dat we Defensie op hoger peil moeten tillen...en maritiem inrichten).
Dat zou wel het mooiste zijn..een soort LCF maar dan lichter bewapend...dat flexdek zoals de abslon hoeft van mij niet perse

KapiteinRob


Chrisis

Waarom moet het allemaal toch zo overdreven groot, volgens mij moet er een einde komen aan die grootheidswaanzin. Er moet een type schip komen een standaard die makkelijk en redelijk goedkoop bij te bouwen is maar kwalitatief wel aan de eisen voldoet.

Wat mij betreft dus gewoon een SIGMA basis nemen. volgens mij is 12216 voldoende om aan alle eisen te voldoen, zeevarend, helidek voor NH90, voldoende bewapening en voortzettingsvermogen. Gewoon gebruik maken van standaard Thales Comandovoeringssysteem. etc.

Dan kan er in een eerste batch voldoende aantallen besteld worden. En als er een tegen die tijd (nog) meer dreiging voor onze koopvaardijvloot en internationale handel is dan kunnen vervolgorders zo uitgevoerd worden. Desnoods kunnen de rompen grotendeels in (Indonesië, Roemenië en weet ik veel waar Damen nog meer een werf heeft laten bouwen.

Standaard is echt prima zolang het aan kwaliteitseisen voldoet.

Al die wensen om een 6000 ton zwaar schip te laten bouwen. Wat krijg je daarvoor? een OPV+

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#435
Citaat van: Elzenga op 18/09/2012 | 23:37 uur
Ik hou het voorlopig even...angst en beven...op 2 of 3 extra OPVs met misschien iets meer bewapening. De komst van OPVs was immers plan van de VVD en nu hoorde ik Samsom er ook al over (al noemde hij het fregatten...). Ik vrees voorlopig even het ergste. Want tja..wat is nou een order van slechts 2 "echte" fregatten...nieuw ontwikkelen, tekeningen, design, bewapening....dat kost relatief veel te veel voor maar 2 schepen. Of men moet het licht zien in de politiek...maar vrees zo van niet. En men is zo blij met de OPVs...dus tja... :(

Ik ben nog vol goede moed (al niet helemaal gerust gesteld), mede gezien mijn bezoek aan DSNS, waarbij werd aangegeven dat er al gewerkt wordt aan het MFF opvolger design.

Waarbij ik het prima vind als ze een 6000 ton schip (minimaal maal 4) bewapenen voor het hoogste geweldspectrum om het dan OPV te noemen zoals de Japanners hun nieuwe vors uitbemeten LHD een destroyer noemen  ;D

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 18/09/2012 | 21:28 uurMee eens, ik verwacht zonder negatieve berichten gewoon ergens rond 2017/18 een order voor DSNS voor de bouw van een +/- 6000 ton opvolger voor de MFF's. Ik ben nu al nieuwsgierig naar het ontwerp waarbij de letter "M" vemoedelijk in hoofdletters wordt geschreven.
Ik hou het voorlopig even...angst en beven...op 2 of 3 extra OPVs met misschien iets meer bewapening. De komst van OPVs was immers plan van de VVD en nu hoorde ik Samsom er ook al over (al noemde hij het fregatten...). Ik vrees voorlopig even het ergste. Want tja..wat is nou een order van slechts 2 "echte" fregatten...nieuw ontwikkelen, tekeningen, design, bewapening....dat kost relatief veel te veel voor maar 2 schepen. Of men moet het licht zien in de politiek...maar vrees zo van niet. En men is zo blij met de OPVs...dus tja... :(

StrataNL

"Om de M-fregatten tot het moment van vervanging (voorzien omstreeks 2021) in stand te kunnen houden en om een effectieve
inzet in het gehele geweldsspectrum te kunnen garanderen zijn diverse aanpassingen aan het schip, waaronder het SEWACOsysteem, noodzakelijk."

Pagina 25:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/09/18/materieelprojectenoverzicht-prinsjesdag-2012.html
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: Strata op 18/09/2012 | 18:20 uur
In het materieelprojecten overzicht staat dat de huidige M's rond 2021 vervangen zullen worden.
Vzke bij dit soort berichten de link toe te voegen. Dat maakt het duidelijker.

Lex
Algeheel beheerder

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 18/09/2012 | 21:08 uur
Ander geschikt europees fregat? Schepen bouwen we zelf! (tenminste, onder toezicht...lassers zijn nu ook al Roemenen :( )

Er is tegen 2020 al een vervanger van de I-mast denk ik. Dan hebben we 3 type schepen met verschillende generaties phased array radars, de nieuwe snufjes van thales moeten wel verkocht worden he (Apar, SMILE, ..)


Mee eens, ik verwacht zonder negatieve berichten gewoon ergens rond 2017/18 een order voor DSNS voor de bouw van een +/- 6000 ton opvolger voor de MFF's. Ik ben nu al nieuwsgierig naar het ontwerp waarbij de letter "M" vemoedelijk in hoofdletters wordt geschreven.

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 18/09/2012 | 20:24 uur
Als er al geen ander geschikt Europees fregat is zou ik gewoon voor de romp en opbouw van de LCF gaan...alleen wel net als de Absalon met een multifuntioneel vrachtdek en mogelijk tot uitvoeren verschillende taken en uitzetten patrouillevaartuigen. Er kan wel een I-mast op dan en de bewapening is aangepast. middellange afstand SAM, SSMs, kanon 127mm, 2xCIWS, torpedo's. En dan geen 2 maar 6 tot 8 stuks* (waarvan 2 voor België). Bemanning rond 100. Die kunnen rouleren bij missies ver van huis.

Ander geschikt europees fregat? Schepen bouwen we zelf! (tenminste, onder toezicht...lassers zijn nu ook al Roemenen :( )

Er is tegen 2020 al een vervanger van de I-mast denk ik. Dan hebben we 3 type schepen met verschillende generaties phased array radars, de nieuwe snufjes van thales moeten wel verkocht worden he (Apar, SMILE, ..)



-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

CitaatCopy And Paste Frigate?
6k, 6.000 ton, bij een ingekorte LCF romp?  Hoeveel ga je deze LCF romp inkorten?  A.u.b. rekening houden met de snelheid - lengte verhouding van de romp!   En dan de OPV opbouw erop, deze is van een andere staalsoort gebouwd dan die van het LCF.  De OPV opbouw bestaat uit vrij goedkoop DH 36 staal, dit heeft een lagere reksterkte dan het "96 staal" van het LCF.  De OPV opbouw  moet dan ook relatief zwaarder worden uitgevoerd, dan die van het LCF.
Ik wordt hier niet blij van.

Nee Poleme natuurlijk niet copy & paste, ik studeer niet voor niks scheepsbouwkunde.... zo makkelijk gaat niet.
Waterverplaatsing heb je gelijk in dat was denk ik een tikfoutje want ik bedoel meer richting de 5000.

Met OPV opbouw bedoel ik niet letterlijk lcf romp en opv opbouw erop kletsen.... nee, dan doel ik op de vorm: brug verder naar achter, meer "stealth" etc. Qua romp als basisontwerp die van LCF,  maar dan een kleinere versie, en aangepast op de opbouw. Dimensies kunnen bijvoorbeeld 125x17 zijn. En uiteraard van hetzelfde staal... (en een deel composieten)



-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

#428
Citaat van: Poleme op 18/09/2012 | 19:45 uur
Citaat van: Strata op 02/09/2012 | 18:26 uur
Mooizo, wij zitten op de zelfde golflengte! 6 fregatten, 6k, ingekorte romp van LCF en superstructure OPV. Rdam eruit en extra JSS incl dock. Ben ik blij.
Copy And Paste Frigate?
6k, 6.000 ton, bij een ingekorte LCF romp?  Hoeveel ga je deze LCF romp inkorten?  A.u.b. rekening houden met de snelheid - lengte verhouding van de romp!   En dan de OPV opbouw erop, deze is van een andere staalsoort gebouwd dan die van het LCF.  De OPV opbouw bestaat uit vrij goedkoop DH 36 staal, dit heeft een lagere reksterkte dan het "96 staal" van het LCF.  De OPV opbouw  moet dan ook relatief zwaarder worden uitgevoerd, dan die van het LCF.
Ik wordt hier niet blij van.
Als er al geen ander geschikt Europees fregat is zou ik gewoon voor de romp en opbouw van de LCF gaan...alleen wel net als de Absalon met een multifuntioneel vrachtdek en mogelijk tot uitvoeren verschillende taken en uitzetten patrouillevaartuigen. Er kan wel een I-mast op dan en de bewapening is aangepast. middellange afstand SAM, SSMs, kanon 127mm, 2xCIWS, torpedo's. En dan geen 2 maar 6 tot 8 stuks* (waarvan 2 voor België). Bemanning rond 100. Die kunnen rouleren bij missies ver van huis.



(*ja ik heb de hoop dat rond 2015-20 het inzicht is doorgedrongen dat we Defensie op hoger peil moeten tillen...en maritiem inrichten).

Poleme

Citaat van: Strata op 02/09/2012 | 18:26 uur
Mooizo, wij zitten op de zelfde golflengte! 6 fregatten, 6k, ingekorte romp van LCF en superstructure OPV. Rdam eruit en extra JSS incl dock. Ben ik blij.
Copy And Paste Frigate?
6k, 6.000 ton, bij een ingekorte LCF romp?  Hoeveel ga je deze LCF romp inkorten?  A.u.b. rekening houden met de snelheid - lengte verhouding van de romp!   En dan de OPV opbouw erop, deze is van een andere staalsoort gebouwd dan die van het LCF.  De OPV opbouw bestaat uit vrij goedkoop DH 36 staal, dit heeft een lagere reksterkte dan het "96 staal" van het LCF.  De OPV opbouw  moet dan ook relatief zwaarder worden uitgevoerd, dan die van het LCF.
Ik wordt hier niet blij van.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Elzenga

Citaat van: Strata op 18/09/2012 | 18:20 uur
In het materieelprojecten overzicht staat dat de huidige M's rond 2021 vervangen zullen worden.
staat "nog".....

StrataNL

In het materieelprojecten overzicht staat dat de huidige M's rond 2021 vervangen zullen worden.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 02/09/2012 | 18:26 uur
Mooizo, wij zitten op de zelfde golflengte! 6 fregatten, 6k, ingekorte romp van LCF en superstructure OPV. Rdam eruit en extra JSS incl dock. Ben ik blij.

Kan ik me ook in vinden.