De CV90

Gestart door battle10, 06/05/2011 | 06:30 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

do 02 okt 2014

Uitverkoop Defensie gaat CDA veel te ver 

door Niels Rigter

DEN HAAG - De verkoopwoede bij Defensie heeft kwaad bloed gezet in defensiekringen en de politiek. ,,De minister houdt uitverkoop", zegt CDA-Kamerlid Knops. ,,Het lijken de Drie Dwaze Dagen wel."
 
Marc de Natris van vakbond GOV heeft het zelfs over 'Drie Dwaze Jaren'. Ook defensiedeskundige Rob de Wijk is kritisch. ,,De bezuinigingen gaan nog steeds volle kracht vooruit. De hoop was juist dat de uitverkoop zou stoppen."

Aanleiding is de verkoop van 44 gloednieuwe rupsgevechtsvoertuigen aan Estland. Deze CV90's – moderne, lichte rupsvoertuigen voor maximaal tien personen met een 35-milimeterkanon – waren vorig jaar al in de etalage gezet als onderdeel van een omvangrijke bezuiniging. Als bijkomende reden voor de verkoop werd gezegd dat moderne oorlogsvoering meer baat heeft bij wielvoertuigen, die lichter zijn, sneller inzetbaar en goedkoper in onderhoud.

Dreiging

Maar met het toegenomen besef in de politiek dat de toenemende dreiging noopt tot het versterken van de slagkracht van de krijgsmacht, was sinds de zomer de hoop gegroeid dat de infanterievoertuigen behouden zouden blijven. In landmachtkringen wordt de verkoop dan ook betreurd, temeer omdat men er zelfs rekening mee hield dat een deel van de CV90's zou worden uitgerust met een tankkanon. Die hoop is nu verdwenen.

Extra wrang is dat de CV90's pas net bij de landmacht in gebruik zijn. Het leger kocht de commando- en infanterievoertuigen in 2008 voor 4 miljoen euro per stuk. Doorverkoop aan Estland zou minimaal 130 miljoen euro moeten opleveren. Defensie houdt de verkoopwaarde om commerciële redenen geheim. De infanterie houdt nog 149 CV90's over.

Met de deal met Estland is de uitverkoop van militair materieel nog niet gestopt. Zo heeft Defensie nog 547 lichte pantserrupsvoertuigen (YPR's) in de aanbieding en vijftien Leopardtanks, vier mijnenjagers, 32 pantserhouwitsers, drie AB412-reddingshelikopters, twee Fokker-50-passagiersvliegtuigen en het vipvliegtuig Gulfstream IV. Van de negen Cougarhelikopters die op de verkooplijst stonden, blijven er mogelijk een paar behouden.

Het afstoten van militair materieel is steeds belangrijker voor de defensiebegroting. Voor komend jaar staat er 117 miljoen euro voor ingeboekt. Intussen dringt zich de vraag op of Defensie niet te enthousiast is met verkopen, zegt De Wijk, directeur van Hague Centre for Strategic Studies. ,,De afbraak bij Defensie gaat gewoon door, terwijl de noodzaak tot versterken van de slagkracht alleen maar is toegenomen."

De officiële verkoop aan Estland vindt plaats in december. Nederland gaat Tallinn ook van informatie voorzien over gebruik en onderhoud van het gevechtsvoertuig.
 
http://www.telegraaf.nl/binnenland/23151332/__CDA_laakt_uitverkoop_defensie__.html

Master Mack

Ik ben het niet helemaal eens met de constatering dat er geen visie is. Ja de politiek heeft geen visie op Defensie maar CLAS heeft wel degelijk een visie. 1 motbrig (17 bat 42 bat 42 ver esk 30 natresbat)1 mechbrig (43 verk esk 44 bat 45 bat  10 natresbat ) en 1 Lumobbrig. (11 bat 12 bat 13 bat 20 natresbat) Om te beginnen komt er straks een tankeskadron bij voor 43 en zou het zo maar kunnen dat ze de beproevings en experimenteer cie later weer voorzien van een paar CV90ś. dan is 43 weer gevuld. 13de brig krijgt er Busmasters bij wat ook voor vulling zorgt. En de samenwerking met Dui is al zo oud als de weg naar Rome en wordt alleen vernieuwd. Dit brengt misschien weer met zich mee dat we een Kazerne in Dui gaan heropenen als je de berichten in Dui kranten moet geloven. Samenwerken met de Marns zal altijd blijven maar als je iets wil samenvoegen dan kan je beter het anderhalve marn bat samenvoegen met KCT en onder operationeel bevel van CLAS schuiven. Zodat je een vierde brigade speciale opdrachten creeerd. Het geld wat vrij gemaakt wordt door de verkoop van de 44 CV90ś kan dan gebruikt worden om zaken als het Tankeskadron en de Busmasters te betalen. En als er dan meer geld bij komt de komende jaren wat ik echt hoop dan kunnen deze nice capaciteiten want dat zijn het onderhand ook in Europa verder worden uitgebreid.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#248
Citaat van: Elzenga op 01/10/2014 | 22:57 uur
niet het einde nee...maar weer accepteren wat gewoon niet acceptabel is vind ik. En ja..je laatste zin is de kern. Geen stip, geen visie...geen dreigingsbeelden, geen ambitieniveau...het is gewoon FC Knudde!!

Den Haag ziet nu eenmaal niet graag boots on the ground (potentieel slecht voor hun carriere).

De KL kan zich, vrees ik, voorbereiding op nog meer kaalslag, Ik denk dat de redding van bijvoorbeeld 43 mechbrig een integratie is met de Duitsers (net als luchtmobiel) bij voorkeur inclusief MBT's

Zie ook de extra aandacht voor de Natres met daarnaast de wens om niches uit te bouwen (Walrus, F35, Raket verdediging, cyber. MRTT, luchttransport  e.d.)

Ik hoop dat ik het mis heb, maar veel tekenen wijzen op dat pooling and sharing een heel slecht concept voor de KL is/wordt en redelijk goed uitpakt voor KM en KLu.

P.s. de VVD is bezig met een (middel)lange termijn visie voor defensie in het a.s. verkiezingsprogramma, niet dat dit leidend is, maar het geeft wel een idee over de richting die het pluche zou willen inslaan.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 01/10/2014 | 22:33 uur
Vwb dit zijn we off-topic, maar volgens mij is dit achterhaald.

Ik heb niet gehoord/gelezen dat dit aangepast is, ik zal er eens induiken en de vraag stellen aan bronnen binnen de politiek.

interessant is de tekst in: Rijksbegroting 2015 x Defensie

"Doorwerking verkoopopbrengsten Door een aantal recente ontwikkelingen laten de verkoopopbrengsten een positief resultaat zien ten opzichte van de conservatief geraamde opbrengsten. Deze ontvangsten verhogen het kader van investeringen. In deze ramingen zijn onder meer de Zr. Ms. Amsterdam en CV-90 als zekere (100 procent) opbrengst geraamd gezien de status van de contractonder-handelingen".

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 01/10/2014 | 22:33 uur
Hoewel deze verkoop zeer pijnlijk is, is nog niet alles verloren. Er staat nog steeds een bataljon aan CV90's in de mottenballen.
Als we die gebruiken voor een 3e painfbat bij 43 en tevens een tankbat oprichten staat er weer echt wat. De 13e brigade moet dan opgeheven worden en kan gebruikt worden voor versterking van zowel luchtmobiel als Mariniers, die weer organieke gevechtsteuneenheden krijgen. De verkoop van deze 44 CV90's hoeft niet het einde te zijn. Het totale gebrek aan een stip op de horizon is m.i. een veel groter, en reëler, gevaar voor elke vorm van slagkracht.
niet het einde nee...maar weer accepteren wat gewoon niet acceptabel is vind ik. En ja..je laatste zin is de kern. Geen stip, geen visie...geen dreigingsbeelden, geen ambitieniveau...het is gewoon FC Knudde!!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 01/10/2014 | 22:24 uur
Ongelofelijk. Dat we terugkijkend moeten denken 'zo slecht was die Balkenende niet'.

Ik ben dan ook reuze benieuwd of de huidige heldhaftige defensie steunbetuigingen van CDA. VVD, CU en SGP bij de volgende coalitiebesprekingen (in 2017 of zoveel eerder) standhouden of weer teniet gedaan worden door het verziekende Nederlandse compromis.

Voorlopig moet er eerst  +/- 0,2% van het BNP bij om op het niveau te komen van het Pre-Rutte tijdperk waarbij we dan ongeveer op 0 staan, als je de inflatie mee telt, dan moet er nog een paar pecunia bij, laten we het afronden op 1,5 miljard, daarna kan je pas spreken van een verhoging!

dudge

Hoewel deze verkoop zeer pijnlijk is, is nog niet alles verloren. Er staat nog steeds een bataljon aan CV90's in de mottenballen.
Als we die gebruiken voor een 3e painfbat bij 43 en tevens een tankbat oprichten staat er weer echt wat. De 13e brigade moet dan opgeheven worden en kan gebruikt worden voor versterking van zowel luchtmobiel als Mariniers, die weer organieke gevechtsteuneenheden krijgen. De verkoop van deze 44 CV90's hoeft niet het einde te zijn. Het totale gebrek aan een stip op de horizon is m.i. een veel groter, en reëler, gevaar voor elke vorm van slagkracht.

Lex

Citaat van: Master Mack op 01/10/2014 | 22:16 uur
Dit is in de ministerraad besloten tijdens Balkenende 3 dat geld dat word verkregen door verkoop van (overtollig) defensiemateriaal geheel of gedeeltelijk ten goede komt aan het defensiebudget. Dus niet meer in de pot algemene middelen van min v fin. Ik garandeer niks ze kunnen het inmiddels wel weer veranderd hebben.
Vwb dit zijn we off-topic, maar volgens mij is dit achterhaald.

dudge

Citaat van: Master Mack op 01/10/2014 | 22:16 uur
Dit is in de ministerraad besloten tijdens Balkenende 3 dat geld dat word verkregen door verkoop van (overtollig) defensiemateriaal geheel of gedeeltelijk ten goede komt aan het defensiebudget. Dus niet meer in de pot algemene middelen van min v fin. Ik garandeer niks ze kunnen het inmiddels wel weer veranderd hebben.

Ongelofelijk. Dat we terugkijkend moeten denken 'zo slecht was die Balkenende niet'.

Master Mack

Dit is in de ministerraad besloten tijdens Balkenende 3 dat geld dat word verkregen door verkoop van (overtollig) defensiemateriaal geheel of gedeeltelijk ten goede komt aan het defensiebudget. Dus niet meer in de pot algemene middelen van min v fin. Ik garandeer niks ze kunnen het inmiddels wel weer veranderd hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#240
Citaat van: Lex op 01/10/2014 | 21:37 uur
In principe .....
Daar draait het om. Ik heb nergens kunnen terugvinden dat de netto-opbrengsten ten gunste van Defensie komen.

Ik ook niet, alleen dat er wordt gewerkt met 15% verkoop kosten.

Lex

Citaat van: jurrien visser op 01/10/2014 | 21:28 uur
In principe komen de opbrengsten van "overtollig" materieel ten gunste van de defensiebegroting minus de kosten die met de verkoop gepaard gaan.
In principe .....
Daar draait het om. Ik heb nergens kunnen terugvinden dat de netto-opbrengsten ten gunste van Defensie komen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#238
Citaat van: DvdW op 01/10/2014 | 20:01 uur
en jij denkt dat dit 1 op 1 als "extra" op de begroting van Mindef verschijnt????? Je moet nog naïever zijn dan Ik al dacht....

Gaan we weer op deze toer... je geeft je zelf wederom een brevet van onvermogen!

In principe komen de opbrengsten van "overtollig" materieel ten gunste van de defensiebegroting minus de kosten die met de verkoop gepaard gaan.

Als dit geld dan vervolgens in putjes als ICT ect. etc. verdwijnt is dit  een totaal ander verhaal, dit nog naast het structurele tekort op alle fronten.

Elzenga

Citaat van: Harald op 01/10/2014 | 20:30 uur
Nu ben ik benieuwd wat die 44 stuks CV90-35 gaan opbrengen.  We hebben ooit 184 stuks aangekocht voor ca  4, 2 miljoen euro per stuk.
Wat zou het nu worden, 130 miljoen  totaal voor 44 stuks ?  ...  :hrmph:
laat me raden...dat is en blijft geheim..

Harald

Nu ben ik benieuwd wat die 44 stuks CV90-35 gaan opbrengen.  We hebben ooit 184 stuks aangekocht voor ca  4, 2 miljoen euro per stuk.
Wat zou het nu worden, 130 miljoen  totaal voor 44 stuks ?  ...  :hrmph: