Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: JdL op 10/11/2015 | 16:19 uur
Is de 220 miljoen die bij prinsjesdag werd toegezegd ook structureel?
Want als deze 200 miljoen er ook doorkomt zouden we op 420 miljoen structureel erbij komen
En dat is een redelijk begin

Oplopend tot 345 mjn in 2020 (+200?) = 545 mjn

JdL

Is de 220 miljoen die bij prinsjesdag werd toegezegd ook structureel?
Want als deze 200 miljoen er ook doorkomt zouden we op 420 miljoen structureel erbij komen
En dat is een redelijk begin
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Niet oninteressant is het antwoord op de vraag: is die 200 mjn eenmalig of structureel?

Elbert Dijkgraaf ‏@elbertdijkgraaf  · 57 min.57 minuten geleden 
@SciteCito @RonaldElzenga @RaymondKnops structureel, dus voor altijd

M.a.w. als dit wordt toegekend dan kunnen we het bekende lijstje tot 2020 aanpassen en bij die bedragen 200 mjn optellen.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: bergd op 10/11/2015 | 15:29 uur
Tja met een kiesdrempel had het in ieder geval nooit een kans van slagen gehad..  :P

Dan had je wellicht een lijstverbintenis gehad tussen het CDA, SGP en CU  :cute-smile:

bergd

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/11/2015 | 14:56 uur
Het is even afwachten, met mazzel horen we deze week dat de krijgsmacht in 2016 420 mjn minder hoeft te bezuinigen. (of het blijft bij de eerder genoemde 220 mjn)

Ik geef ze (nog) een aardige kans!

Tja met een kiesdrempel had het in ieder geval nooit een kans van slagen gehad..  :P

JdL

Ik vind het een slimme zet van de SGP en CDA
Door hun positie ten opzichte van de eerste kamer zal hun verzoek serieus bekeken worden en 200 miljoen is echt geen enorm struikelblok
hadden ze om meer gevraagd dan had ministerie van finamcien direct de stekker eruit getrokken maar nu kan dijsselbloem bijna geen nee zeggen
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#8852
Citaat van: Mourning op 10/11/2015 | 14:49 uur
mwaah... een aantal maal 200mln en vergelijkbare bedragen erbij... er zit al ik meen 275 in het vat hetgeen verder zal oplopen. 200mln structureel daar bovenop zal de problemen zeker niet oplossen, maar wel bijv. een aantal zaken 'werkbaarder' maken of mogelijk een aantal investeringen minder vertraging kunnen laten ondervinden.

Het is even afwachten, met mazzel horen we deze week dat de krijgsmacht in 2016 420 mjn minder hoeft te bezuinigen. (of het blijft bij de eerder genoemde 220 mjn)

Ik geef ze (nog) een aardige kans!

Mourning

mwaah... een aantal maal 200mln en vergelijkbare bedragen erbij... er zit al ik meen 275 in het vat hetgeen verder zal oplopen. 200mln structureel daar bovenop zal de problemen zeker niet oplossen, maar wel bijv. een aantal zaken 'werkbaarder' maken of mogelijk een aantal investeringen minder vertraging kunnen laten ondervinden.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

Citaat van: Mourning op 10/11/2015 | 13:03 uur
Dit. Ik verwacht een Dijsselbloem-roadblock...

Mogelijk, in ieder geval de opdracht aan MINDEF geen harde toezeggingen te doen. Beloften voor de komende jaren zal de Kamer best wel geruststellen. Er valt natuurlijk niets te eisen. En op dit punt is voor de coalitie ook niets te vrezen als het de Eerste Kamer betreft.  En € 200 miljoen erbij is een druppel op de plaat waarbij niet eens gefluisterd kan worden dat het ' iets minder' bezuinigen is. Structureel kan MINDEF van alles roepen omdat het dan haar verantwoordelijk niet meer.

Maar.......grijpen naar strohalmen in plaats van de realiteit onder ogen zien....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#8849
Citaat van: Mourning op 10/11/2015 | 13:03 uur
Dit. Ik verwacht een Dijsselbloem-roadblock...


Dijsselbloem wil graag zijn 5 miljard belastingplannetje door de 1e kamer.. als SGP en het CDA (wellicht aangevuld de de CU dwars gaan liggen dan is de Dijsselbloem-roadblock lastig houdbaar.

:hrmph: 5 mjd vs 200 mjn, slechts het vijfentwintigvoud  :lol:


Elzenga

Citaat van: Mourning op 10/11/2015 | 13:03 uur
Dit. Ik verwacht een Dijsselbloem-roadblock...

Maar we zullen zien, je weet het nooit, maar met de financiele tegenvallers op het vlak van immigratie/asiel en de extra betaling voor de EU wegens klooien met cijfertjes enkele jaren terug, verwacht ik niet dat er veel meer in het vat zal zitten.

Eens even kijken...misschien een Kodiak richting ministerie van Financiën?!? ;). Nee ergens zou ik juist verwachten dat Dijsselbloem de noodzaak van verdere versterking van Defensie begrijpt. Hij wordt maar wat vaak met allerlei internationale crises geconfronteerd...ook in zijn EU functie. En hij moet toch begrijpen dat 220 mln voor defensie-begrippen echt een fooi is...

Mourning

#8847
Citaat van: DvdW op 10/11/2015 | 12:18 uur
Opnieuw de SGP die dit welkome geluid laat horen... Nu de uitvoering nog

Dit. Ik verwacht een Dijsselbloem-roadblock...

Maar we zullen zien, je weet het nooit, maar met de financiele tegenvallers op het vlak van immigratie/asiel en de extra betaling voor de EU wegens klooien met cijfertjes enkele jaren terug, verwacht ik niet dat er veel meer in het vat zal zitten.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 10/11/2015 | 12:18 uur
Opnieuw de SGP die dit welkome geluid laat horen... Nu de uitvoering nog

Mijn waardering voor de SGP blijft groeien.  :cute-smile:

DvdW

Opnieuw de SGP die dit welkome geluid laat horen... Nu de uitvoering nog
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Micheltje

Voor 2016 moet er nu eigenlijk minimaal 500 Miljoen erbij en niet het aantal wat nu geroepen word