Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Tanker

Citaat van: A.J. op 23/09/2015 | 23:14 uur
De Bok is koud met FLO en gaat er wat van vinden?

Dat is toch vaak de standaard bij opper-/vlagofficieren, die beginnen pas zaken te roepen als ze met FLO zijn......

Huzaar1

Citaat van: Ros op 24/09/2015 | 00:05 uur
De Nationale Reserve ombouwen tot een dergelijke organisatie gaat niet werken. De militair/gardist is maar beperkt inzetbaar omdat het gros een burgerbaan heeft en financieel afhankelijk is van de werkgever. Defensie zal binnen een dergelijke organisatie die je voorstelt een werkgeversondersteuning op moeten tuigen (Employer Support). Denk daarbij aan de kosten om voor vervanging te zorgen bij de werkgever. Wie betaalt het verschil tussen de burgerbaan en de verdienste bij Defensie ? Pensioenopbouw doorbetalen Buiten het feit dat de werkgevers er niet op zitten te wachten om een werknemer voor langere tijd te laten gaan en vervolgens weer met open armen te ontvangen.

De enige werkende oplossing is om KMAR en Politie uit te breiden naar de behoefte die er ligt en niet proberen om met lapmiddelen de capaciteit op te poetsen. Misschien de overweging waard om Politie en KMAR samen te voegen tot een landelijke organisatie. Capaciteit kan al snel worden gekregen door geen Politie meer in te zetten bij kans op voetbalgeweld maar simpelweg het spelen te verbieden. De inzet voor het spelletje kost de Politie, heb ik gelezen, 300.000 uur per jaar. Kan je aardig wat inzet elders mee mogelijk maken.

Ik neem aan dat zodra je op verzenden drukte eigelijk ook wel wist hoe belachelijk het idee is om voetbalwedstrijden te verbieden van je is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Ah, de verbodskaart, altijd al een oplossing geweest die goed uitpakt...

Ros

Citaat van: Elzenga op 23/09/2015 | 20:45 uur
Zie wel weer een extra reden om mijn voorstel om van de Natres een soort KMar Nationale Garde(of)Reserve te maken te promoten. Die zouden in dit geval bewakings- en controletaken in het land kunnen uitvoeren..waardoor reguliere KMar beschikbaar blijft voor Schiphol.

De Nationale Reserve ombouwen tot een dergelijke organisatie gaat niet werken. De militair/gardist is maar beperkt inzetbaar omdat het gros een burgerbaan heeft en financieel afhankelijk is van de werkgever. Defensie zal binnen een dergelijke organisatie die je voorstelt een werkgeversondersteuning op moeten tuigen (Employer Support). Denk daarbij aan de kosten om voor vervanging te zorgen bij de werkgever. Wie betaalt het verschil tussen de burgerbaan en de verdienste bij Defensie ? Pensioenopbouw doorbetalen Buiten het feit dat de werkgevers er niet op zitten te wachten om een werknemer voor langere tijd te laten gaan en vervolgens weer met open armen te ontvangen.

De enige werkende oplossing is om KMAR en Politie uit te breiden naar de behoefte die er ligt en niet proberen om met lapmiddelen de capaciteit op te poetsen. Misschien de overweging waard om Politie en KMAR samen te voegen tot een landelijke organisatie. Capaciteit kan al snel worden gekregen door geen Politie meer in te zetten bij kans op voetbalgeweld maar simpelweg het spelen te verbieden. De inzet voor het spelletje kost de Politie, heb ik gelezen, 300.000 uur per jaar. Kan je aardig wat inzet elders mee mogelijk maken.

A.J.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/09/2015 | 13:19 uur
Defensiebegroting veronachtzaamt veiligheid

opinieOndanks de toegenomen bedreigingen van de veiligheid in Europa wordt er in 2016 minder geld aan Defensie besteed dan in 2010.

Tom de Bok is commodore b.d. en voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Vereniging 'Onze Luchtmacht'. 

De Bok is koud met FLO en gaat er wat van vinden?

A.J.

Citaat van: GOV/MHB op 23/09/2015 | 17:37 uur
Het ontbrekende defensiepersoneel houdt de Krijgsmacht overeind!

Gemiddeld 425 miljoen euro heeft Defensie met instemming van de Tweede Kamer, maar achter de rug van de vakbonden om, sinds 2012 jaarlijks afgeroomd van het arbeidsvoorwaardenbudget. Geld dat vervolgens elders binnen de defensiebegroting is gebruikt om de Krijgsmacht in ieder geval nog in de huidige – deplorabele – staat te kunnen behouden. Een bedrag van in totaal 1,7 miljard euro!

Over erkenning & waardering gesproken!

ProDef, 23 september 2015

Dat hadden jullie moeten bedenken voordat jullie akkoord gingen met die 5% "loonsverhoging"...

Lex

Citaat van: Elzenga op 23/09/2015 | 20:45 uur
Behalve de veiligheidssituatie vooral veel commerciële punten van Schiphol. Ook hier geldt wat mij betreft..er zijn eerst nog heel wat andere projecten die de miljoenen en/of miljarden die beschikbaar komen goed kunnen gebruiken...denk oa aan Defensie, onderwijs en zorg. En met de blamages van de Hogesnelheidslijn..en peperdure Noord-Zuidlijn is het wat dat betreft wel even genoeg zo.
Het bericht is geplaatst om aan te tonen (wederom) dat de rek er bij de krijgsmacht door alle herstructureringen en hoe je het ook wil noemen echt uit is. Bij vraag om extra inzet van de Krijgsmacht, vallen elders gaten. En ja nu toevallig gerelateerd aan Schiphol.
Citaat van: Elzenga op 23/09/2015 | 20:45 uur
Zie wel weer een extra reden om mijn voorstel om van de Natres een soort KMar Nationale Garde(of)Reserve te maken te promoten. Die zouden in dit geval bewakings- en controletaken in het land kunnen uitvoeren..waardoor reguliere KMar beschikbaar blijft voor Schiphol.
(oh ja...daar was geen geld meer voor.......)
Wat zou in jouw opzet het mandaat/de bevoegdheden moeten zijn voor de KMar Nationale Garde(of)Reserve?

Elzenga

Behalve de veiligheidssituatie vooral veel commerciële punten van Schiphol. Ook hier geldt wat mij betreft..er zijn eerst nog heel wat andere projecten die de miljoenen en/of miljarden die beschikbaar komen goed kunnen gebruiken...denk oa aan Defensie, onderwijs en zorg. En met de blamages van de Hogesnelheidslijn..en peperdure Noord-Zuidlijn is het wat dat betreft wel even genoeg zo.

Zie wel weer een extra reden om mijn voorstel om van de Natres een soort KMar Nationale Garde(of)Reserve te maken te promoten. Die zouden in dit geval bewakings- en controletaken in het land kunnen uitvoeren..waardoor reguliere KMar beschikbaar blijft voor Schiphol.

(oh ja...daar was geen geld meer voor.......)

Lex

Meer marechaussees nodig op Schiphol

DEN HAAG - Er zijn op korte termijn meer marechaussees nodig op de luchthaven Schiphol. Anders zullen de wachtrijen bij de paspoortcontroles verder toenemen en dan staat de reputatie van Schiphol op het spel.

Daarvoor waarschuwde Jos Nijhuis, directeur van Schiphol, woensdag bij de hoorzitting in de Tweede Kamer over de luchtvaart.

De laatste maanden zijn tientallen marechaussees op de luchthaven weggehaald voor de beveiliging van ministeries, scholen en personen, in verband met de toenemende dreiging voor aanslagen. De laatste tijd moet de marechaussee ook extra controles aan de grens met Duitsland en België uitvoeren, waardoor de tekorten oplopen.

,,Dat net op het moment dat wij als luchthaven voor miljoenen hebben geïnvesteerd in een nieuwe centrale beveiliging. Ik begrijp dat inzet elders, ik weet dat de marechaussee zijn best doet, maar bij langere rijen staat onze reputatie op het spel.''

Kosten
Nijhuis en KLM-directeur Pieter Elbers hielden ook een pleidooi om de kosten voor security niet langer helemaal af te wentelen op de passagiers. In veel andere landen wordt een deel of zelfs alle kosten voor de beveiliging door de overheid betaald. In dat geval kan het tarief lager worden en kan KLM en Schiphol beter concurreren.

Metro
Nijhuis deed ook opnieuw een pleidooi voor het doortrekken van de Noord-Zuidlijn van Amsterdam-Zuid naar Schiphol. ,,De Schipholspoortunnel is onbetrouwbaar, het station is overvol, er is een nieuw ov-knooppunt nodig en daarom moet de metro worden doorgetrokken. Ik weet dat budgetten tot en met 2022 zijn verdeeld, maar laten we dan creatief kijken naar andere financieringsmogelijkheden om toch snel die metro naar Schiphol te brengen.''

NHD, 23-09-2015 11:10

Lex

Het ontbrekende defensiepersoneel houdt de Krijgsmacht overeind!

Defensie kan de huidige uitgemergelde organisatie (minus 12.000 functies sinds 2011) niet betalen. In 2016 zou de organisatie voor 100% gevuld zijn. Het geld daarvoor ontbreekt echter. Sinds 2012 is de vulling kunstmatig laag gehouden om gemiddeld 425 miljoen per jaar aan personeelskosten te besparen om dit geld elders binnen de defensieorganisatie te besteden.

Gemiddeld 425 miljoen euro heeft Defensie met instemming van de Tweede Kamer, maar achter de rug van de vakbonden om, sinds 2012 jaarlijks afgeroomd van het arbeidsvoorwaardenbudget. Geld dat vervolgens elders binnen de defensiebegroting is gebruikt om de Krijgsmacht in ieder geval nog in de huidige – deplorabele – staat te kunnen behouden. Een bedrag van in totaal 1,7 miljard euro!

Dat is wat de GOV|MHB opmaakt uit de bestudering van de Defensiebegrotingen sinds 2012 en de personeelsrapportages die de minister van Defensie aan de Tweede Kamer stuurt.

Dat er daardoor geen ruimte meer was om de - achterblijvende - arbeidsvoorwaarden van het defensiepersoneel te verbeteren, geen invulling kon worden gegeven aan de erkenning en waardering van de Bijzondere Positie die de militair als werknemer heeft in Nederland én dat ervaren personeel hard hollend de uitgang zocht (en nog steeds zoekt) heeft Defensie de afgelopen jaren op de koop toe genomen.

Vacatures
Sinds 2012 geeft de minister van Defensie in de defensiebegroting niet meer de totale personeelsomvang weer die benodigd is voor een volledig gevulde defensieorganisatie, maar de (geschatte) 'gemiddelde jaarsterkte'. Het arbeidsvoorwaardengeld dat over blijft op grond van het verschil tussen die twee – de personeelskosten behorende bij de vacatures - wordt op voorhand al verdeelt over andere posten in de defensiebegroting.

De noodzaak hiervoor gaat zelfs zo ver dat de verschillende defensieonderdelen zelfs een maximale vullingsgraad opgelegd krijgen. Een te voortvarende vulling leidt er immers toe dat er meer geld benodigd is voor personele kosten (salarissen, reiskosten, etc.) dan in de defensiebegroting is gebudgetteerd.
Het ontbrekende defensiepersoneel houdt de Krijgsmacht overeind!

De diverse oproepen die de GOV|MHB sinds 2012 aan de minister van Defensie heeft gericht om iets te doen aan de vele vacatures en de hoge irreguliere uitstroom waren dus aan dovemansoren gericht. Defensie wilde helemaal geen betere vulling, omdat Defensie dit arbeidsvoorwaardengeld elders binnen de Krijgsmacht hard nodig had.

Arbeidsvoorwaardenbudget
De omvang van het arbeidsvoorwaardenbudget bij Defensie wordt vastgesteld via een – simpele maar zeer doelmatige – formule: O=P=F. Militairen en burgermedewerkers (P) worden uitsluitend aangesteld indien er een functie/arbeidsplaats (O) beschikbaar is. Dit aangestelde defensiepersoneel dient vervolgens op grond van de vigerende arbeidsvoorwaarden te worden betaald (F).
De vele bezuinigingen van de afgelopen jaren zijn hiervan een duidelijk voorbeeld.
Bezuinigen bij een personeelsintensief ministerie als Defensie betekent (bijna automatisch) het ontslaan van personeel: een eenheid wordt opgeheven, waarmee het aantal functie/arbeidsplaatsen (O) wordt verkleind. Het defensiepersoneel op deze functie/arbeidsplaatsen (P) wordt overtollig en ontslagen. Het arbeidsvoorwaardengeld dat dit defensiepersoneel kost (F) blijft over en kan vervolgens worden verminderd op de defensiebegroting. Bezuiniging behaald.

Over de besteding van het arbeidsvoorwaardenbudget dat behoort bij een vastgestelde organisatieomvang dient de minister van Defensie, op basis van wet- & regelgeving, overeenstemming te hebben met de Centrales van Overheidspersoneel (in de volksmond: de vakbonden). De minister van Defensie kan dus niet 'zomaar' vrij beschikken over het arbeidsvoorwaardengeld en dit naar eigen inzicht besteden.

Dat laatste is nu net hetgeen zich de afgelopen jaren wel heeft voorgedaan. De minister van Defensie heeft zonder daarover overeenstemming te hebben bereikt met de Centrales van Overheidspersoneel – zelfs zonder hen daarin te kennen! – 1,7 miljard euro onttrokken aan het arbeidsvoorwaardenbudget. Geld dat het defensiepersoneel toebehoorde!

Erkenning en waardering
De afgelopen jaren gold er voor (defensie)ambtenaren een budgettaire nullijn. Ofwel, het Kabinet gaf de overheidswerkgevers geen extra geld voor het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden. Wel konden de overheidswerkgevers, waaronder de minister van Defensie, de in de eigen begroting beschikbare gelden gebruiken voor het (incidenteel en/of structureel) verbeteren van de arbeidsvoorwaarden van 'hun' ambtenaren. Maar niet de minister van Defensie! Terwijl er formeel toch 1,7 miljard euro voor het defensiepersoneel beschikbaar was.

De forse achterstand in de primaire arbeidsvoorwaarden – zoals geduid door de minister van BZK in zijn Trends & Cijfers 2014 'Werken in de Publieke Sector' – is, als gevolg van het moeten besteden van arbeidsvoorwaardengeld voor unieke arbeidsvoorwaarden gekoppeld aan de Bijzondere positie van de militair, onaangetast gebleven. Hetzelfde geldt voor diezelfde unieke arbeidsvoorwaarden.
De minister van Defensie zag een deel van het personeel liever weglopen met als gevolg dat het achterblijvende personeel een, twee, drie stappen harder moesten lopen om het werk gedaan te krijgen.

Over erkenning & waardering gesproken!

ProDef, 23 september 2015

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 23/09/2015 | 14:29 uur
En de KLU-lobby komt weer op gang...

Op zich heeft de beste man gelijk, maar de focus is weer eens volledig op de KLU gericht, alsof de rest van de krijgsmacht niet bestaat. Of mag deze worden opgeofferd voor de plannen van de KLU? Waarbij de KLU m.b.t. de F35 ook bewust voor een high-end toestel met hoge aanschaf en onderhoudskosten heeft gekozen c.q. daar op heeft ingezet al ruim voordat daar een politieke keuze over was gemaakt. Zit maar op de blaren wat dat betreft. M.b.t. de MALE UAV's heeft hij meer een punt m.i.  alhoewel ik mij afvraag of het verstandig is om daar heel veel op in te gaan zetten, maar goed het is in ieder geval veel beter verdigbaar.


Ik constateer iig dat de KM en KLu lobby meer zichtbaar aan de weg timmeren en dat de KL zich wat meer op de achtergrond begeeft.

Mourning

#8395
En de KLU-lobby komt weer op gang...

Op zich heeft de beste man gelijk, maar de focus is weer eens volledig op de KLU gericht, alsof de rest van de krijgsmacht niet bestaat. Of mag deze worden opgeofferd voor de plannen van de KLU? Waarbij de KLU m.b.t. de F35 ook bewust voor een high-end toestel met hoge aanschaf en onderhoudskosten heeft gekozen c.q. daar op heeft ingezet al ruim voordat daar een politieke keuze over was gemaakt. Zit maar op de blaren wat dat betreft. M.b.t. de MALE UAV's heeft hij meer een punt m.i.  alhoewel ik mij afvraag of het verstandig is om daar heel veel op in te gaan zetten, maar goed het is in ieder geval veel beter verdedigbaar.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Defensiebegroting veronachtzaamt veiligheid

opinieOndanks de toegenomen bedreigingen van de veiligheid in Europa wordt er in 2016 minder geld aan Defensie besteed dan in 2010.

Tom de Bok is commodore b.d. en voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Vereniging 'Onze Luchtmacht'. 

23 september 2015

Op Prinsjesdag werd bekend dat de Defensiebegroting zal worden verhoogd met 220 miljoen euro. Maar ook met deze verhoging is het nog steeds minder minder. Er wordt ook in 2016 minder geld aan Defensie besteed dan in 2010. Het budget loopt weliswaar op tot 345 miljoen euro in 2020, maar het is nog steeds een druppel op een gloeiende plaat.

Over het rapport van de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) met de titel 'Instabiliteit rond Europa: Confrontatie met een nieuwe werkelijkheid' wordt geen woord gerept en dat lijkt dan ook definitief in de bekende bureaulade te zijn verdwenen. De door de AIV zo helder uiteengezette bedreigingen voor de veiligheid van Europa, die zich nu steeds duidelijker manifesteren, worden volledig genegeerd.

Dit wordt waarschijnlijk hét probleem voor een volgend kabinet. De vraag is of Nederland zoveel tijd krijgt, want het dreigt nu wel erg snel uit de hand te lopen. Helaas wordt niet geïnvesteerd in zaken die echt belangrijk zijn en een meerwaarde hebben voor alle missies van de krijgsmacht en ook nog een bijdrage leveren aan het oplossen van een NAVO-tekort: de Medium Altitude Long Endurance Unmanned Aerial Vehicle (MALE UAV). De hiervoor voorziene MQ-9 Reaper biedt de Nederlandse krijgsmacht een enorme toegevoegde waarde bij de vele missies, maar ook bij de eventuele beveiliging van ons nationale grenzen.

Midden-Oosten

Juist nu de situatie in het Midden-Oosten volledig uit de hand loopt en velen roepen om ook in Syrië in te grijpen, is een dergelijk systeem onontbeerlijk. We willen immers onze militairen niet onnodig aan gevaren blootstellen als daar andere middelen voor beschikbaar zijn. De Reaper is van groot belang voor het vergaren van (doel)informatie. Door langdurig vanuit de lucht doelgericht te observeren, wordt het risico op nevenschade of missers tot een absoluut minimum beperkt. Er is geen echt alternatief voor dit systeem beschikbaar.

Verder heeft het verzamelen van informatie via eigen middelen het voordeel dat men wat te bieden heeft aan onze bondgenoten, in ruil waarvoor andere relevante informatie kan worden verkregen. Ten slotte sluiten we operationeel naadloos aan bij onze belangrijkste bondgenoot, de Verenigde Staten, wat Nederland veel toegevoegde waarde oplevert. Kortom, het besluit hierin niet te investeren, is onverstandig, en ik hoop dat we daar met de oplopende veiligheidsrisico's aan de grenzen van Europa geen spijt van krijgen.

Een ander opdoemend probleem wordt op de langere baan geschoven: de kostenverhoging voor de F-35 met ca. 500 miljoen euro door de stijging van de Amerikaanse dollar ten opzichte van de euro. Helaas mag Defensie van het ministerie van Financiën dit soort investeringen niet meer financieel afdekken door het kopen van termijndollars. Nu dreigt een financiële strop (weer) binnen de Defensiebegroting en waarschijnlijk binnen het project te moeten worden opgelost. Dit leidt er toe dat nog minder F-35 toestellen kunnen worden aangeschaft. 500 miljoen euro is al gauw acht toestellen, waardoor het aantal onder de 30 zou zakken.

Nederland kan nu met 61 F-16's met pijn en moeite vier toestellen permanent inzetten. Zelfs als de inzetbaarheid van de F-35 50 procent beter is dan de F-16, dan hoef je geen wiskundige te zijn om te concluderen dat vier F-35's inzetten niet gaat lukken. De enige oplossing is dat Defensie wordt gecompenseerd voor deze onvoorzienbare tegenvallers.
Concluderend, de Defensiebegroting toont weinig realiteitszin en veronachtzaamt de veiligheid van Europa en dus Nederland. Hopelijk komen de leden van de Staten-Generaal de komende weken tot dezelfde conclusie en grijpen zij in.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/defensiebegroting-veronachtzaamt-veiligheid~a4147489/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_content=free&utm_campaign=shared%20content&hash=8d2857aa62db2252908633f2999c4773e3da8a1a

Mourning

Citaat van: Ros op 23/09/2015 | 12:55 uur
Het project gaat de komende jaren bepalend, in ieder geval voor een groot deel, zijn voor de rest van de organisatie. Komen we ook nog eens niet aan totaal 37 stuks, hebben we ook nog eens heel veel betaald voor een luchtmacht met een zeer beperkte capaciteit.

Komt het dan inderdaad wel op neer, ja.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

Citaat van: Mourning op 23/09/2015 | 11:41 uur
Het laat overigens ook de enormiteit van het F35 project weer eens zien en het verdringen van andere projecten, hetgeen altijd wordt tegengesproken door Defensie in het algemeen en de KLU in het bijzonder, wordt volgens mij toch gewoon bevestigd in het artikel met gereserveerde jaarbedragen voor projecten die worden vertraagd, terwijl deze voor de F35 juist worden verhoogd...

Het project gaat de komende jaren bepalend, in ieder geval voor een groot deel, zijn voor de rest van de organisatie. Komen we ook nog eens niet aan totaal 37 stuks, hebben we ook nog eens heel veel betaald voor een luchtmacht met een zeer beperkte capaciteit.