Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Oorlogsvis

#6021
Citaat van: Nikehercules op 25/11/2014 | 20:05 uur
Kerel, alimentatie is uitgevonden voor types als jou. Jij ontzegt vrouwen hun carrière en ontneemt ze alle mogelijkheden om zelf ooit voldoende geld te verdienen.

Ondertussen laat je ze jouw kinderen opvoeden zodat jij wél kunt werken!

Kolere zeg, Erdogan is er niets bij....
Erdogan is er niets bij ?..........je begint een beetje door te draaien jongen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Nikehercules op 25/11/2014 | 19:54 uur
Natuurlijk, vrouwen moeten hun carrière maar opgegeven. Waarom blijf je niet lekker zelf thuis? Het huis aan kant maken en taartjes bakken...

Het is maar goed dat jij geen vrouw met ambitie getroffen hebt.

De kinderopvangtoeslag, natuurlijk gestaffeld en naar rato van het inkomen levert de staat aanzienlijk meer op dan het kost, dat het slimmer aangepakt  kan worden is een ander verhaal.

Stap 1 zou kunnen zijn: verrekenen (door de branche op reële uren ipv blokken en/of dagdelen) immers als de schilder 6 uur werkt, dan betaal je hem of haar ook geen 8 uur.

Nikehercules

#6019
Citaat van: Oorlogsvis op 25/11/2014 | 19:56 uur
en heb de laatste 13 jaar me blauw betaald aan alimentatie aan mijn ex-vrouw.

Kerel, alimentatie is uitgevonden voor types als jou. Jij ontzegt vrouwen hun carrière en ontneemt ze alle mogelijkheden om zelf ooit voldoende geld te verdienen.

Ondertussen laat je ze jouw kinderen opvoeden zodat jij wél kunt werken!

Citaat van: Oorlogsvis op 25/11/2014 | 19:56 uur
Als een vrouw carriere wil maken moet ze wachten met het nemen van kinderen..simpel ! en als ze carriere maakt..wat dat dan ook in godsnaam mag inhouden..dan kan ze best samen met haar man ZELF de kinderopvang betalen.

Kolere zeg, Erdogan is er niets bij....

Oorlogsvis

Citaat van: Nikehercules op 25/11/2014 | 19:54 uur
Natuurlijk, vrouwen moeten hun carrière maar opgegeven. Waarom blijf je niet lekker zelf thuis? Het huis aan kant maken en taartjes bakken...

Het is maar goed dat jij geen vrouw met ambitie getroffen hebt.
Je moet in de eerste plaats kijken of je je kinderen zelf wilt opvoeden of wilt laten opvoeden door een kinderjuffie......en geloof me van een dominante carriere vrouw wordt je als man niet gelukkig hoor !...zelf  heb ik geen ambitie om huisman te zijn/worden, als je als man een vrouw treft die dat ook niet wil moet je je vanaf het begin afvragen of "ze " wel de ware is voor je.. ;D

Oorlogsvis

#6017
Citaat van: slaydo op 25/11/2014 | 17:37 uur
In welke tijd was dat beste Oorlogsvis? Je hebt geen flauw idee waar je over praat... Probeer maar eens een vrouw met een opleiding te vinden die graag thuis wil zitten met de kinderen..... Onder welke steen heb jij gewoond de laatste 10 jaar? Vrouwen van nu met een opleiding willen werken, willen carriere maken... Als allerlaatste willen zij achter het aanrecht plaatsnemen en alleen voor de kinderen en het huishouden zorgen. Heerlijk dat klassieke denken van kuche kirche kinder....

Zoals eerder gezegd heb jij TOTAAL geen idee wat het kost vandaag de dag om een gezin te onderhouden en een fatsoenlijk leven te hebben. Thuis zitten is echt geen oplossing...Pr

Niet iedereen is gezegend met bv omas en opas die het graag willen doen.. Wij hebben 1 kind op buitenschoolse opvang na school(3x per week) en 1 op kinderdagverblijf (3x per week) en wij verdienen echt niet slecht samen maar waar gaat het geld heen elke maand???? Het gaat gewoon op.. Door de toeslag kunnen we sparen, en werken naar een toekomst.. Kom alsjeblieft niet met flauwekul aan zoals "Dan moet je maar genoeg geld verdienen als echte man".

Zeg je dat ook tegen mensen die in de bijstand zitten om xyz redenen en kinderen hebben???? Ronduit walgelijk dat jij dit soort taal kan bezigen..
Zoals Kaaskop2 uitlegde is het verdwijnen van deze toeslag funest voor de economie.. Toeslagen zijn een integraal onderdeel van de economie.. accepteer het of emigreer naar een of ander land zonder belastingsysteem.

Wat ? ...ik heb geen idee ?...Ik ben 48 jaar...ben 13 jaar geleden opnieuw begonnen gescheiden dus en heb de laatste 13 jaar me blauw betaald aan alimentatie aan mijn ex-vrouw. Ook ben ik 12 jaar geleden een nieuwe vrouw tegengekomen en met haar heb ik ook een zoon !...
maar mijn vrouw hoeft niet te werken omdat wij willen dat ze zelf thuis is als die kleine er is of van school komt..gewoon om een moeder te zijn.
Mijn inkomen is niet super hoog maar ook niet laag...zeker niet..ik behoor tot de welvarende middenklasse die zich hier in dit land blauwbetaald aan belastingen omdat de minimum inkomens ook een Iphone6, twee televisies , een auto en twee keer per jaar op vakantie willen.
Zo ongeveer !...Dat alles bakken geld kost hier in dit land dat klopt ben ik met je eens, maar alles heeft te maken met de belastingdruk en de nivilering die er wordt toegepast op hogere inkomens. Als een vrouw carriere wil maken moet ze wachten met het nemen van kinderen..simpel ! en als ze carriere maakt..wat dat dan ook in godsnaam mag inhouden..dan kan ze best samen met haar man ZELF de kinderopvang betalen.
Maar nee hoor ze willen ook per se naar de wintersport..het stedentripje..en in de zomer 3 weken naar het Como meer !

Nikehercules

Citaat van: Oorlogsvis op 25/11/2014 | 10:56 uur
een moeder hoort trouwens ook ZELF haar kinderen op te voeden !

Natuurlijk, vrouwen moeten hun carrière maar opgegeven. Waarom blijf je niet lekker zelf thuis? Het huis aan kant maken en taartjes bakken...

Het is maar goed dat jij geen vrouw met ambitie getroffen hebt.

Oorlogsvis

Citaat van: Ros op 25/11/2014 | 16:42 uur
Vaak is het zo dat een van beide partners werkt om de opvang te betalen.......vraag ik mij wel af waarom werk je dan ? Misschien wel in veel gevallen, waarom begin je dan überhaupt aan een gezin als de een groot deel van de opvoeding wil uitbesteden ?

En straks lopen jammeren dat de dienstplicht weer moet worden ingevoerd om de kinderen op te voeden, te corrigeren, "aan" te pakken. Volgens mij is het ontbreken/afwezigheid van de ouder(s) een van de grootste redenen dat jonge mensen ontsporen.
Ros !...we zijn het eens ...leuk !

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Hennis wil 'koersvaster beleid' bij Defensie

Door Marjan van den Berg

dinsdag 25 november 2014

Minister Hennis betreurt de bezuinigingen van de afgelopen jaren op Defensie. Ze wil af van de zwabberkoers die voorgaande kabinetten op Defensie hebben gevoerd. 
       
Spullen werden aangeschaft en soms al wegbezuinigd voordat ze in gebruik waren. 
"Steeds weer een wisselende koers, nieuw kabinet, een nieuwe koers voor Defensie... De impact daarvan kan heel groot zijn en in dit geval is dat ook heel groot geweest voor Defensie", zei minister Jeanine Hennis vandaag in de Eerste Kamer.

De veiligheid van Nederland vereist een koersvaster beleid, vindt de minister.

"Daarvan is de afgelopen jaren geen sprake geweest en dat is wel waar ik de komende jaren op uit ben en op zal inzetten."
 
Hennis voegt er wel aan toe: "Als er niet heel veel economische groei is, valt er ook niet heel veel geld te verdelen, ook niet voor Defensie. Maar we zouden wel voorzichtig moeten zijn bij toekomstige bezuinigingen. Je kunt heel snel fregatten, infanterie-eenheden, tanks en jachtvliegtuigen schrappen, maar je hebt het niet zomaar weer aangekocht – rijdend, varend en vliegend."

BNP
Hennis overlegde met de Eerste Kamer. De Senaat wil de uitgaven voor Defensie verhogen. ChristenUnie-senator Roel Kuiper, die het overleg had aangevraagd, wil van het kabinet een stappenplan om over tien jaar uiteindelijk 2 procent van het bruto nationaal product aan Defensie te besteden. Op dit moment spendeert Nederland slechts 1 procent van het bnp aan de krijgsmacht.

http://www.bnr.nl/nieuws/politiek/249715-1411/hennis-wil-koersvaster-beleid-bij-defensie

Mourning

Citaat van: Ros op 25/11/2014 | 16:42 uur
Vaak is het zo dat een van beide partners werkt om de opvang te betalen.......vraag ik mij wel af waarom werk je dan ? Misschien wel in veel gevallen, waarom begin je dan überhaupt aan een gezin als de een groot deel van de opvoeding wil uitbesteden ?

En straks lopen jammeren dat de dienstplicht weer moet worden ingevoerd om de kinderen op te voeden, te corrigeren, "aan" te pakken. Volgens mij is het ontbreken/afwezigheid van de ouder(s) een van de grootste redenen dat jonge mensen ontsporen.

Ik snap wat je bedoelt, maar als iedereen de kinderopvang (en vergeet ook de buitenschoolse opvang niet!) volledig zou moeten betalen dan is het gewoon niet betaalbaar en zullen veel mensen gaan stoppen met werken en aan de andere kant zullen dan ook veel mensen waarschijnlijk zeggen ik neem geen kinderen of ik neem er maar 1, want meer kan ik er niet veroorloven. Denken jullie ook aan de demografische gevolgen daarvan?

En kom dan niet aan met "maar 30 jaar gelee ging het wel met pappie op werk en mammie thuis", ja, das leuk en hoeveel betaalde je gerelateerd aan het inkomen dat je destijds verdiende aan verzekeringen, je huur of hypotheekrenteaftrek, hoe hoog was het eigen risico destijds, hoeveel collegegeld moest er toen worden betaald, hoe duur waren de nutsvoorzieningen? Ga om te beginnen eerst maar eens dat hele rijtje af en vergelijk dat in percentage van een modaal inkomen toen en projecteer diezelfde kostenposten eens op vandaag de dag... ik ben benieuwd naar de uitkomst kan ik je zeggen.

Natuurlijk zijn er nog zat gezinnen met een enkel inkomen, maar ga me niet wijsmaken dat de lastendruk en de kostenposten ook niet flink gestegen zijn, terwijl de salarissen zeker de laatste jaren daar niet parallel aan zijn gestegen om gelijke tred te houden.

Nu ben ik blij dat ik in Nederland woon en kunnen sommige zaken van mij zonder meer met minder geld af, maar dat zwart-wit gedoe waarbij alleen naar de eigen (gezins)situatie wordt gekeken... daar wordt ik dus echt niet goed van.

Maar goed alle subsidies weg. Ben benieuwd wie de kont gaat wassen van de voorstanders later als er massaal te weinig kinderen geboren worden en dan nog vooral kinderen met ouders die een goed inkomen hebben (die kunnen het zich immers veroorloven en het aantal mensen dat dat kan zal dan absoluut flink dalen) m.a.w. echt wel het soort kinderen dat ook bijv. zulk soort werk zou willen doen....  :lol: :lol: :lol: :lol:.

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

slaydo

Citaat van: Oorlogsvis op 25/11/2014 | 11:07 uur
Echt ?....zorg dan als man dat je genoeg verdient en zorg dat je vrouw dan bij je kinderen kan zijn als ze opgroeien...
Mijn vrouw heeft nooit gewerkt en was is er altijd voor ons kind als hij uit school komt..en zo hoort het !

Er staan genoeg werkelozen te trappelen om de vrijgekomen arbeidsplaatsen op te vangen....dus het werkt voor de regering van twee kanten !

In welke tijd was dat beste Oorlogsvis? Je hebt geen flauw idee waar je over praat... Probeer maar eens een vrouw met een opleiding te vinden die graag thuis wil zitten met de kinderen..... Onder welke steen heb jij gewoond de laatste 10 jaar? Vrouwen van nu met een opleiding willen werken, willen carriere maken... Als allerlaatste willen zij achter het aanrecht plaatsnemen en alleen voor de kinderen en het huishouden zorgen. Heerlijk dat klassieke denken van kuche kirche kinder....

Zoals eerder gezegd heb jij TOTAAL geen idee wat het kost vandaag de dag om een gezin te onderhouden en een fatsoenlijk leven te hebben. Thuis zitten is echt geen oplossing...Pr

Niet iedereen is gezegend met bv omas en opas die het graag willen doen.. Wij hebben 1 kind op buitenschoolse opvang na school(3x per week) en 1 op kinderdagverblijf (3x per week) en wij verdienen echt niet slecht samen maar waar gaat het geld heen elke maand???? Het gaat gewoon op.. Door de toeslag kunnen we sparen, en werken naar een toekomst.. Kom alsjeblieft niet met flauwekul aan zoals "Dan moet je maar genoeg geld verdienen als echte man".

Zeg je dat ook tegen mensen die in de bijstand zitten om xyz redenen en kinderen hebben???? Ronduit walgelijk dat jij dit soort taal kan bezigen..
Zoals Kaaskop2 uitlegde is het verdwijnen van deze toeslag funest voor de economie.. Toeslagen zijn een integraal onderdeel van de economie.. accepteer het of emigreer naar een of ander land zonder belastingsysteem.

Kaaskop2

Citaat van: Ros op 25/11/2014 | 16:42 uur
Vaak is het zo dat een van beide partners werkt om de opvang te betalen.......vraag ik mij wel af waarom werk je dan ? Misschien wel in veel gevallen, waarom begin je dan überhaupt aan een gezin als de een groot deel van de opvoeding wil uitbesteden ?

Nu is dat zeker niet het geval, maar indien de subsidies op kinderopvang afgebouwd worden of zelfs volledig afgeschaft worden, gaan mensen zich dat inderdaad afvragen. Dit heeft het gevolg dat de arbeidsparticipatie daalt, minder belastinginkomsten gegenereerd worden, en dus een nog groter gat op de begroting ontstaat. Tevens is het met oog op de (komende) vergrijzing funest dat de arbeidsparticipatie hoog wordt/blijft.

Om in te gaan op Oorlogsvis; dit gaat zeker niet in tegen de liberale principes. Liberalen zijn niet tegen overheidsingrijpen indien er sprake is van marktfalen. Hier is overduidelijk sprake van marktfalen; de maatschappelijke welvaart kan immers verhoogd worden door publieke interventies.

Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 25/11/2014 | 15:17 uur
sorry maar waar staat dan dat de democratie aan de kant wordt gezet ??

Dat is vaak de sfeer die ik proef op dit forum. Dat het allemaal veel makkelijker zou zijn als we even bij het binnenhof binnenvielen en al die idioten in verzorgingstehuizen eens van die bedden gingen lichten en half steuntrekkend Nederland zouden gebruiken als Dijk-opvulling. Het is een tendens die ik hier vaak vind.

Defensie is retebelangrijk, ik ben zelf ook een voorstander van een sterke nachtwakersstaat. Maar alles begint bij educatie en aangezien ik genoeg familieleden heb welke na decennia werken kapot zijn en in een verzorgingstehuis terecht zijn gekomen, of vrienden heb welke met hun partner de eindjes aan elkaar moeten knopen terwijl ze wel 40+ uur in de week werken en de kinderen nog steeds niet kunnen voorzien in wat ze willen weet ik beter en maakt deze zaken enorm belangrijk.

De meeste opmerkingen in die trant komen van lui af hier die nog nat achter de oren zijn en waarschijnlijk thuis of op een legering wonen. Althans, dat vermoed ik. Er wordt veel te makkelijk over gesproken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: Mourning op 25/11/2014 | 11:10 uur
Volgens mij heb jij echt geen flauw idee waar je het over hebt c.q. de bedragen welke tegenwoordig neergelegd mogen worden voor kinderopvang

Vaak is het zo dat een van beide partners werkt om de opvang te betalen.......vraag ik mij wel af waarom werk je dan ? Misschien wel in veel gevallen, waarom begin je dan überhaupt aan een gezin als de een groot deel van de opvoeding wil uitbesteden ?

En straks lopen jammeren dat de dienstplicht weer moet worden ingevoerd om de kinderen op te voeden, te corrigeren, "aan" te pakken. Volgens mij is het ontbreken/afwezigheid van de ouder(s) een van de grootste redenen dat jonge mensen ontsporen.

Mourning

Citaat van: Oorlogsvis op 25/11/2014 | 15:15 uur
Nou dan zijn jullie (Mourning & Huzaar) het toch lekker eens met elkaar ! fantastisch.....maar iedereen heeft andere belangen in dit land.

Ik denk wat meer liberaal dan jullie ik vindt juist dan de overheid zich totaal niet moet bezighouden met subsidies als kinderopvang , kinderbijslag, kindergebonden budget ed ed...maar met vele andere subsidies ben ik het ook niet eens.
Iets wat economisch rendabel is heeft geen subsidies nodig, "iets" moet op eigen kracht kunnen bestaan...dus geen subsidies aan weet ik het niet wat.
Iemand die kinderen "neemt" moet daar zelf de verantwoordiging over dragen en zelf financieel draagkrachtig genoeg zijn wil hij daar aan beginnen, en bovenal...die kids zelf opvoeden en niet laten doen door een opvang juf.


Das heel leuk allemaal maar daarbij ga je er vanuit dat alles alleen een economische waarde heeft of zichzelf kan terugverdienen. En op beide punten valt daar heel wat op af te dingen. Bijv. de financiele waardering voor mensen die de poep van de kont van iemand anders afvegen, die dat zelf om wat voor reden dan ook niet meer kan, op een menswaardige wijze.

Als je alleenstaand zou zijn en dat beroep zou uitvoeren kun je eigenlijk bijna niet meer bestaan tegenwoordig, maar, maar.... er is genoeg vraag naar.... ooooohhh, oeps er wordt ook nog andere zaken gekeken. Blijkbaar is dat werk niet waardevol, want economisch ondertussen vrijwel niet rendabel.

Vroeger waren de lasten een stuk lager dan nu. Waar je vroeger met gemak een gezin kon onderhouden met een klein modaal inkomen is dat tegenwoordig een heel stuk lastiger. Bovendien vergeet je continue te benoemen dat veel vrouwen die hoger opgeleid zijn ook behoorlijk wat gekost hebben voor de maatschappij aan opleiding e.d.. Dat zijn dan dus forse investeringen die vrijwel volledig verloren gaan. Die vrouwen massaal thuis neerzetten zou catastrofaal zijn voor de economie en de schuldenproblematiek in, naar ik schat, miljoenen gezinnen explosief laten toenemen.

Ik ben voor beperking van een aantal subsidies, maar je maakt alles zo idioot absoluut dat er geen enkele subsidie meer overblijft en er op diverse terreinen een grote kaalslag zal plaatsvinden, een die m.i. bijzonder onwenselijk zou zijn en een terugkeer naar eind 19e eeuw zou betekenen en ons massaal in een langdurige en diepe economische crisis zou werpen.

Maar ik begrijp btw dat je dus ook tegen de hypotheekrenteaftrek bent?

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 25/11/2014 | 13:21 uur
Er makkelijk praten als je in je twintiger jaren zit of geen kinderen hebt als twee-verdieners in deze tijden.
Worden wat mij betreft veel te makkelijk en vooral door onwetendheid aan de kant gezet en nu er hier gemorrel ontstaat over het aan de kant zetten van de democratie begin ik helemaal een zure bijsmaak te krijgen.

Niet alles in dit land moet over Defensie gaan en ik vind zorg en onderwijs enorm belangrijk, soms zelfs belangrijker dan defensie.
sorry maar waar staat dan dat de democratie aan de kant wordt gezet ??