Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Lex

Asscher: verder bezuinigen niet taboe 

DEN HAAG -
Het verder snijden in de overheidsuitgaven, om zo geld vrij te maken voor lagere belastingen op arbeid, is voor het kabinet niet taboe. Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken zei dat dinsdag in het wekelijkse vragenuurtje van de Tweede Kamer. Hij waarschuwde wel dat de grenzen om te bezuinigen in zorg en sociale zekerheid vrijwel bereikt zijn.
 
Asscher werd in het vragenuurtje aan de tand gevoeld door D66-Kamerlid Wouter Koolmees. Die is geschrokken van recente Europese cijfers dat 57,5 procent van alle belastinginkomsten in Nederland bestaat uit lasten op arbeid. Koolmees vindt dat zorgelijk, omdat hoge lasten op arbeid banen kosten.

Koolmees verweet het kabinet dat het te lang wacht met duidelijkheid scheppen over een belastinghervorming. Een reactie op een rapport van adviescommissie daarover is verschoven tot na de zomer, nadat ze eerder ook al eens werd uitgesteld.

Volgens Koolmees komt de vertraging doordat de regeringspartijen VVD en PvdA ruziemaken over het onderwerp. Afgelopen zaterdag haalde VVD-fractieleider Halbe Zijlstra nog in bedekte termen uit naar de PvdA, die de lagere lasten op arbeid alleen zou willen betalen door vermogens zwaarder te belasten.

Koolmees toonde zich verheugd dat PvdA-minister Asscher nu beide mogelijkheden openhoudt. Asscher wees er overigens op dat hij als ,,dienaar van de Kroon" sprak en niet als partijpoliticus.

Telegraaf, di 17 jun 2014, 14:54

Elzenga

Citaat van: Harald op 17/06/2014 | 08:51 uur
Ik kan me voor stellen dat het krap wordt in de toekomst met 16 stuks GK, zeker als er uitbreiding komt in het fregatten bestand en straks met de M-fregat vervanger. Ik zie daar straks 2 stuks CIWS per schip op komen voor een goede dekking.
Ik denk dat een mix van een Goalkeeper met een raket CIWS verstandiger is. Elders filmpje van die "zwabberende" antischeepsraket gezien? Die dingen worden steeds geavanceerder en gevaarlijker.

Harald

Ik kan me voor stellen dat het krap wordt in de toekomst met 16 stuks GK, zeker als er uitbreiding komt in het fregatten bestand en straks met de M-fregat vervanger. Ik zie daar straks 2 stuks CIWS per schip op komen voor een goede dekking.

StrataNL

#4908
Citaat van: Thomasen op 17/06/2014 | 00:40 uur
Waren die niet technisch verschillend met de onze? Staat iets over in het Goalkeeper thread.

Ja, maar dat hoeft geen groot probleem te zijn denk ik, het hoger onderhoud word namelijk in Den Helder gedaan. En aangezien ze dan sowieso de upgrade krijgen vervallen die verschillen voor het grootste deel.

Zou mooi zijn, maar ja, kost geld hé. Wat we voor de Amsterdam krijgen zal er niet voor gebruikt gaan worden.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

dudge

Citaat van: jurrien visser op 16/06/2014 | 22:48 uur
Dat lijkt me ruim voldoende, want ik heb niet de indruk dat de Engelsen ze gaan plaatsen op nieuwe modelletjes.

Waren die niet technisch verschillend met de onze? Staat iets over in het Goalkeeper thread.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 16/06/2014 | 22:41 uur
Ik meen dat het om 15 Goalkeeper systemen gaat.

Dat lijkt me ruim voldoende, want ik heb niet de indruk dat de Engelsen ze gaan plaatsen op nieuwe modelletjes.

Ace1

#4905
Citaat van: jurrien visser op 16/06/2014 | 22:31 uur
Het meest efficiënt lijkt mij het terug kopen van de overbodige Engelse systemen voor een appel en een ei (al heb ik geen idee hoeveel dat er zijn)

Ik meen dat het om 15 Goalkeeper systemen gaat.

http://www.strategypage.com/dls/articles/King-Of-The-CIWS-11-29-2012.asp

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 16/06/2014 | 22:19 uur
Klopt, maar dat is een test/oefen opstelling die afwijkt van de productieserie, weet niet of ze die ook meenemen in de upgrade. Zo ja, zou het kunnen dat ze die daar weghalen en in de roulatie gooien, probleem opgelost. Dan maar trainen op de systemen van binnenliggende schepen.

Het meest efficiënt lijkt mij het terug kopen van de overbodige Engelse systemen voor een appel en een ei (al heb ik geen idee hoeveel dat er zijn)

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 16/06/2014 | 21:52 uur
Ja ik wist de naam niet meer, maar ik heb tijdens een van de marinedagen in 2008 gehoord van personeel van de marinewerf gehoord dat er een Goalkeeper systeem op Marine Kazerne Erfprins staat.

Klopt, maar dat is een test/oefen opstelling die afwijkt van de productieserie, weet niet of ze die ook meenemen in de upgrade. Zo ja, zou het kunnen dat ze die daar weghalen en in de roulatie gooien, probleem opgelost. Dan maar trainen op de systemen van binnenliggende schepen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

#4902
Citaat van: Lex op 16/06/2014 | 21:45 uur
Je bedoelt Marine Kazerne Erfprins?  ;)

Ja ik wist de naam niet meer, maar ik heb tijdens een van de marinedagen in 2008 gehoord van personeel van de marinewerf gehoord dat er een Goalkeeper systeem op Marine Kazerne Erfprins staat.

Lex

Citaat van: Ace1 op 16/06/2014 | 21:40 uur
Er staat op Erven Prins in Den Helder toch ook nog een Goalkeeper systeem hoe is het daarmee gesteld?
Je bedoelt Marine Kazerne Erfprins?  ;)

Lex

Citaat van: Strata op 16/06/2014 | 18:39 uur
Maar als ze begin 2015 in Peru moet zijn, wanneer zal ze dan uit dienst gesteld worden? Er word momenteel onderhoud uitgevoerd aan o.a. het dek.
Contract wordt eind juni getekend. Het schip moet begin 2015 ingezet kunnen worden voor de bestrijding van de verwachte gevolgen van El Niño.
De grootste problemen worden verwacht in de maanden februari-maart-april.
Het is dus aannemelijk dat het schip begin januari binnen loopt in Callao, opdat er geladen/voorbereid kan worden.
De afstand Den Helder - Callao (via het Panamakanaal) bedraagt zo'n 6240nm.
Duur van overtocht: (snelheid in kts/dagen)
10/26 - 16/16 - 18/15 - 20/13.
Het vertrek uit Den Helder zal dus vermoedelijk begin/medio december zijn. Maar dan is het vaak ook slecht weer in het Atlantische bassin, waardoor het ook eerder kan zijn.
De uitdienststelling zou eind juni kunnen zijn (tekenen contract), gevolgd door overdracht en indienst stellen bij de Peruviaanse marine.
Dan is er ruim de tijd voor proefvaren/opleidingen etc.
Just my 5 cents.  8)


Ace1

Citaat van: Strata op 16/06/2014 | 18:22 uur
Ik vraag me af wat de gevolgen hiervan zijn voor het upgrade programma van de GK? Gaat het van 16 systemen naar 15?

Er staat op Erven Prins in Den Helder toch ook nog een Goalkeeper systeem hoe is het daarmee gesteld?

Lex

Citaat van: Strata op 16/06/2014 | 18:22 uur
Ik vraag me af wat de gevolgen hiervan zijn voor het upgrade programma van de GK? Gaat het van 16 systemen naar 15?
Zou ook 16 kunnen blijven, met onderhoud etc. door NL.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 16/06/2014 | 19:31 uur
Of we leveren 'm persoonlijk af, leuk afscheidsreisje...

:angel: dank teken ik ook ff voor een tripje... ik kan best een aardig vaarschema in elkaar knutselen.