Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Ros

Citaat van: Lex op 16/01/2014 | 21:06 uur
Volgens RTL Nieuws gaan er geruchten dat de BV-NL minder gas gaat oppompen en levert dat een begrotingsgat op van zo'n 700 mjn Euro.
Mocht dit zo zijn, dan ben ik zeer benieuwd hoe het Kabinet dit gaat oplossen. Waarschijnlijk weten we morgenmiddag meer.

Zou het 'maar' € 700 miljoen zijn gaan de Groningers helemaal los. Het zal meer moeten zijn, de gasproductie zal zo'n 40% moeten dalen willen de noorderlingen zich weer koest houden. Naast de miljard die zij willen hebben om de schade te herstellen en de economie in Groningen een duw te geven.

Met de verkiezingen voor de deur zal een extra bezuiniging op de al beoogde € 6 miljard bij de kiezers heel slecht vallen, als dit op de burgers verhaald gaat worden tenminste... De commotie rond de gaswinning komt op een zeer ongelukkig tijdstip voor de coalitiepartijen, om het maar even kort en bondig samen te vatten.

Het begrotingsakkoord zal weer op tafel moeten en het is maar de vraag of er draagvlak is voor een nieuwe gedoog constructie om de meerderheod in de Eerste Kamer zeker te stellen.

Er is maar een departement te bedenken dat gekort kan worden, waar de burger extra ingrepen niet zal merken in de knip........juist ja...Defensie  :glare:

Het beloven weer spannende dagen/weken te worden.

bergd

Citaat van: Lex op 16/01/2014 | 21:06 uur
Volgens RTL Nieuws gaan er geruchten dat de BV-NL minder gas gaat oppompen en levert dat een begrotingsgat op van zo'n 700 mjn Euro.
Mocht dit zo zijn, dan ben ik zeer benieuwd hoe het Kabinet dit gaat oplossen. Waarschijnlijk weten we morgenmiddag meer.

Ben ik ook benieuwd naar, misschien hebben ze in de gezondheidszorg nog ergens een potje over

Lex

Volgens RTL Nieuws gaan er geruchten dat de BV-NL minder gas gaat oppompen en levert dat een begrotingsgat op van zo'n 700 mjn Euro.
Mocht dit zo zijn, dan ben ik zeer benieuwd hoe het Kabinet dit gaat oplossen. Waarschijnlijk weten we morgenmiddag meer.

Lex

Citaat van: jurrien visser op 16/01/2014 | 20:29 uur
The Dutch State Treasury Agency Sells $4.27 billion in Face Value of ING Illiquid Assets Back-up Facility Assets
Volgens mij had je beter dit bericht kunnen plaatsen.  ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

The Dutch State Treasury Agency Sells $4.27 billion in Face Value of ING Illiquid Assets Back-up Facility Assets


Press release | 16-01-2014 | IABF

Today the Dutch State Treasury Agency (DSTA) sold $4.27 billion in face amount across 360 US non-agency RMBS securities from the ING Illiquid Assets Back-up Facility (IABF) portfolio through a competitive process. The allocation per dealer is shown in the following table:


Bidder

Allocated Current Face

($ millions)


Bank of America Merrill Lynch

775

Barclays

1,125

Citigroup

738

Credit Suisse

1,010

Goldman Sachs

467

Morgan Stanley

159

The detailed results of the auction will be published when the total portfolio has been sold. Prices and proceeds will not be published during the auction process.

The remaining size of the portfolio has a face value of $2.1 billion. As stated before, it is the intention of the DSTA to sell the entire portfolio within 12 months. New auctions or related announcements will be placed on this website: http://www.dsta.nl/english/Subjects/IABF.

http://www.dsta.nl/english/News/Press_releases/2014_Q1/The_Dutch_State_Treasury_Agency_Sells_4_27_billion_in_Face_Value_of_ING_Illiquid_Assets_Back_up_Facility_Assets

Lex

AOW-gat: uitspraak op 26 februari   

16 januari 2014 biedt de rechtbank in Den Haag de Staat der Nederlanden en een groep vakbonden, zoals de VBM, en andere belanghebbenden de kans om hun conflict nader toe te lichten over het recht op AOW vanaf je 65e.

Vanwege de verwachte grote opkomst had de rechtbank de grootste zaal gereserveerd. Maar die bleek bij lánge na niet groot genoeg: vele tientallen belangstellenden konden er niet meer bij en waren dus tevergeefs naar Den Haag gekomen.
Onder hen is postactief burgermedewerker van DCC (nu Ivent) Anthoni Buitelaar (61). Hij is vanuit Maassluis naar Den Haag gekomen. "Jammer dat er geen plek meer is", vindt hij. "Ik had het graag willen meemaken. Ik ben in 2009 gestopt met werken en ontvang 50 % arbeidsongeschiktheidsuitkering en een deel wachtgeld. Nou is de vraag: wat gebeurt er met mijn wachtgeld als ik 65 word? Ik hoop dat alle mensen zoals ik, die nergens van wisten op het moment dat ze stopten met werken, schadeloos gesteld worden. Ik heb echt geen mogelijkheid het AOW-gat zelf te repareren."

LTZ2 b.d. Marius Smits (60) is ook tevergeefs naar de rechtbank gekomen. Hij ziet op tegen een AOW-gat van een jaar. Vindt hij het jammer dat er geen plek meer is in de rechtszaal? "Ja, maar ik ben eigenlijk wel blij met deze grote opkomst." Heeft hij al een idee hoe hij zijn AOW-gat gaat dichten? "Mijn spaargeld is al opgesoupeerd door de lastenverzwaringen van de laatste jaren. Ik heb zelfs geen geld meer om mezelf in de grond te stoppen. Dat is ook al op. Ik hoop voor alle gedupeerden dat het AOW-gat, linksom of rechtsom, 100 % gedicht wordt."
Buitelaar en Smits zijn niet de enigen. Namens meer dan 80.000 Nederlanders voeren de bonden een civiele rechtszaak tegen de Staat der Nederlanden. Onder die 80.000 Nederlanders zijn er zeker 10.000 die als militair of burger bij Defensie hebben gewerkt.

Op het moment dat onze fijne regering de AOW-leeftijd verhoogde, waren zij al met leeftijdsontslag gestuurd. En daardoor kijken zij nu in het ergste geval tegen een AOW-gat aan van anderhalf jaar. Dat betekent dat je 28.500 euro (gemiddeld) zelf moet ophoesten om het gat te overbruggen. Volgens onze regering is dat 'geen probleem'. "Je hebt toch tijd genoeg voor om je voor te bereiden", zo stelt de landsadvocaat, "wie weet krijg je in de tussentijd wel een erfenis."

Het is helaas nog de vraag of de rechter uitspraak gaat doen over de inhoudelijke kant van de zaak. De discussie tijdens de zitting op 16 januari gaat vooral over de vraag of de rechter wel een oordeel mag geven over het conflict. Anders gezegd: over de vraag of de rechter ontvankelijk is.
Volgens de Staat der Nederlanden niet. Alle gedupeerden kunnen naar de bestuursrechter. Dat je dat pas kunt op het moment dat je van de SVB te horen krijgt hoeveel en per wanneer je AOW krijgt, ach, daar moet je maar mee leven.

De rechtbank gaat vrijwel zeker op 26 februari a.s. vonnis wijzen.


VBM, 16 januri 2014

Zeewier

Hier ben ik het nou mee eens. Die blikvernauwing op enkel een bordkartonnen anti-homowet statement van het wel of niet heen gaan van onze koning plus ministers.  :sick:

Amnesty: niet alleen zorgen om homorechten
Bewerkt door: redactie − 13/01/14, 21:05

Amnesty International maakt zich niet alleen zorgen over de rechten van homo's tijdens de komende Olympische Winterspelen in Rusland, maar ook over andere mensenrechten in het hele land. De mensenrechtenorganisatie is bang dat het Kremlin de duimschroeven aandraait als de Spelen zijn afgelopen en de aandacht van de buitenwereld wegebt. Dat heeft directeur Eduard Nazarski maandag gezegd tegen het ANP.

Nazarski en homorechtenorganisatie COC spraken maandag met het Nederlandse IOC-lid Camiel Eurlings. Die deelde de zorgen van Amnesty, zei Nazarski.

Nazarski wijst onder meer naar China, gastheer van de Olympische Zomerspelen in 2008. In de aanloop naar het toernooi was ook veel aandacht voor mensenrechten. ,,We hebben gezien dat er na de Spelen een golf van onderdrukking kwam. Dat zou ook in Rusland kunnen gebeuren. Russische organisaties vinden het in elk geval een reëel risico'', aldus de Amnesty-voorman.

Ook de strenge demonstratieregels kwamen ter sprake in het gesprek met Eurlings, zei Nazarski. Demonstraties mogen, maar op 14 kilometer afstand van het olympische terrein. Bovendien moet er vooraf toestemming worden gevraagd en moeten de spandoeken en leuzen vooraf worden vertaald in het Russisch ter goedkeuring. 'Het is nu al bijna godsonmogelijk om in Moskou een vergunning voor een demonstratie te krijgen. Eurlings heeft aangegeven dat hij die Russische regels aan de orde wil stellen in het Internationaal Olympisch Comité', aldus Nazarski.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3576772/2014/01/13/Amnesty-niet-alleen-zorgen-om-homorechten.dhtml

Ros

Heerts maakt zich zorgen over eensgezind optimisme

FNV-voorzitter Ton Heerts maakt zich zorgen over het eensgezinde optimisme over de Nederlandse economie.

Dat zegt Heerts in zijn nieuwjaarstoespraak maandag.

Premier Mark Rutte is optimistisch, de eurozone laat groei zien en de Duitse economie trekt, aan somt de vakbondsvoorman op.

"Maar dat is niet het hele verhaal. Economie is niet alleen maar cijfers en prognoses. Het gaat ook om de mensen", zegt Heerts.

Hij vindt dat er met het optimisme voorbij wordt gegaan aan de werkelijkheid voor grote groepen mensen. "Voor hen moet het ergste nog komen."

De werknemersvoorman  voorspelt dat sommige mensen het dit jaar alleen maar moeilijker krijgen ondanks het prille economische herstel. 

Heerts: "Voor grote groepen mensen dreigt langdurige werkloosheid, tekortschietende zorg en sociale uitzichtloosheid. Ook steeds meer zzp'ers blijken eigenlijk verkapte werklozen."

Kloof

Heerts vreest voor een kloof in de maatschappij tussen de groep mensen die zich wel weet te redden aan de ene kant en diegenen die niet kunnen meeprofiteren van de economische groei aan de andere kant.

Een groot deel van deze tweedeling wordt in de ogen van Heerts veroorzaakt door dom en kortzichtig beleid vanuit Den Haag. Politici, van links tot rechts, blijven in zijn ogen "halsstarrig" vasthouden aan de 3 procentsnorm uit Brussel.

"Omwille van het financieringstekort gaan politici door met het ontslaan van mensen bij de overheid en snoeien in voorzieningen voor de mensen die ze echt nodig hebben", zegt Heerts.

Bijstand

"Het lijkt wel of de politiek denkt dat mensen voor hun lol in de bijstand zitten. Het gaat om het allerlaatste vangnet en dat moet het ook blijven", doelt Heerts op de maatregel die werklozen verplicht vrijwilligerswerk te doen om in aanmerking te komen voor een uitkering.

Over de Participatiewet uitte Heerts maandagochtend al zijn onvrede. Hij wil het herkeuren van 240.000 jonggehandicapten met een Wajong-uitkering uitstellen.

"Het kan niet zo zijn dat de herkeuringen er enkel toe leiden dat mensen verplaatst worden naar een bijstandsuitkering", zegt Heerts in zijn nieuwjaarspeech.

Wat betreft de zorg vreest de vakbondsman vooral voor de ouderen. "Honderdduizend ouderen moeten straks thuisblijven, terwijl ze eigenlijk moeten worden opgenomen in een zorginstelling. En de thuiszorg wordt ze ook nog afgenomen", aldus Heerts.

www.nu.nl

Flyguy

#3810
Citaat van: Huzaar1 op 11/01/2014 | 11:28 uur
Hoe heeft Overste Koek zich zo dicht bij onze koning gekregen?
Hij lijkt op Jeremy Clarkson en hij was constant in beeld.  :cute-smile:

Hij staat trouwens gewoon tussen de andere officieren, maar net ter hoogte van WA's hoofd op de TV.

Lex

Adviescolleges willen gehoord blijven worden 

DEN HAAG -
Elf adviescolleges vrezen dat hun adviezen voortaan aan dovemansoren gericht zullen zijn. In een brief aan de Tweede Kamer trekken ze aan de bel over plannen van minister Stef Blok (Rijksdienst) om de verplichte reactie van het kabinet op de adviezen te schrappen.

De regionale kranten van de Persdienst citeerden maandag uit de brief van de adviescolleges, onder meer de SER en de Adviesraad Internationale Vraagstukken. Het voornemen van het kabinet past volgens de colleges niet ,,bij het belang van de bijdrage van adviescolleges aan het functioneren van het stelsel van checks and balances in onze democratische rechtsstaat".

Ook de Raad van State was eerder al kritisch over de plannen van Blok, die liever ziet dat de adviezen aan de orde komen als het betreffende onderwerp op de politieke agenda komt te staan. ,,Door nu voor te stellen deze verplichte kabinetsreactie te schrappen, doet het kabinet wezenlijk af aan de waarde van het adviesstelsel voor het beleid", schreef de Raad van State vorig jaar.

Telegraaf,
ma 13 jan 2014, 07:14

Huzaar1

Hoe heeft Overste Koek zich zo dicht bij onze koning gekregen?


"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Elzenga op 09/01/2014 | 14:19 uur
Ik heb net met veel respect de uitzending van de vaandelgroet bekeken...maar ben er mee gestopt. Het doet me pijn om die zelfgenoegzame politici te zien zitten...

En dan vooral van onze mindef met haar lachje...

A.J.

Citaat van: tentara71 op 09/01/2014 | 14:25 uur
Christ Klep: Totale non-valeur. Bauwt enkel wat PvdA-taglines na en opent wat deuren zodat hij ze alsnog in kan trappen.
Als dat de militair-historicus maakt dan kan ik het ook. En beter.

Het was ook Klep die het prima vond dat de tanks wegbezuinigd werden destijds... :sick:

MasterChief1971

Christ Klep: Totale non-valeur. Bauwt enkel wat PvdA-taglines na en opent wat deuren zodat hij ze alsnog in kan trappen.
Als dat de militair-historicus maakt dan kan ik het ook. En beter.
Iemand die de geopolitieke werkelijkheid niet in zijn analyse betrekt ( de kreet dat OZBT-en zitten te wachten op hun taak) of bagatelliseert moet zich bezighouden met duurzaamheid.
I.e. het niet verpesten van de lucht door BS uit te kramen, bijv. over de te maken keuzes.
Hij zou zich sterk moeten maken om het budget omhoog te krijgen.
Dat is de enige manier waarop de Krijgsmacht weer geloofwaardig (lees: redelijk zelfstandig en geïntegreerd) haar werk kan doen.
Overigens wil ik niet zeggen dat het beschikbare geld niet zo slim mogelijk uitgegeven moet worden.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Elzenga

Ik heb net met veel respect de uitzending van de vaandelgroet bekeken...maar ben er mee gestopt. Het doet me pijn om die zelfgenoegzame politici te zien zitten...en al die pracht en praal..terwijl onze krijgsmacht wordt afgebroken en de landmacht meer heeft verloren dan goed voor haar is. Dus verder met de strijd tegen afbraak van Defensie nu...zodat in de toekomst het gevoel en het plaatje weer met elkaar kloppen.