Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

onderofficier

Citaat van: mikemans op 30/07/2013 | 23:44 uur
Een van die eisen is dat de militair zich niet tegen de regering keert, zich in functie niet met beleid bemoeit én niet staakt in wat voor vorm dan ook. Wil je jezelf daaraan niet conformeren zul je de minister moeten verzoeken om je te laten gaan.

Een militair KAN niet vechten voor zijn baan,

Dat kan een militair wel. In zijn/haar eigen tijd bijvoorbeeld. Dan ben je niet in functie (nu komen de reacties dat men 24/7 militair is)

In het verleden zijn er meerdere malen acties geweest waarin men zich aan, door de regering gestelde, regels hielden zonder het eigen personeel oid uit de oog te verliezen.
Door je aan de gestelde regels van de regering te houden, keer je, je niet tegen de regering. En hoef  je niet aan de minister te verzoeken je te laten gaan.
" beste minister, wilt u mij ontslaan omdat ik me aan de arbeidstijdenwet en/of arbowet hou". Ik denk dat, dat afgewezen wordt.......
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

A.J.

#2531
Citaat van: mikemans op 30/07/2013 | 23:44 uur
De VEB, de vergoeding extra beslaglegging is een compensatie voor het fiscaliseren van zowel het pensioen als de ziekenkostenverzekering. Niets meer en niets minder. De VEB heeft als zodanig NIETS te maken met extra beslaglegging op tijd van de werknemer of compensatie daarvoor.

Een euro of in die tijd een gulden kun je maar ÉÉN keer uitgeven, niet twee keer. De euro's van de VEB zijn al op, dus voor compensatie voor allerlei andere eisen die tegenwoordig de militair worden opgelegd zal een andere compensatie moeten volgen, óf niet.

Dat stond in de pakketvergelijking van de jaren 80 toch anders omschreven als ik me niet vergis. Zal er eens induiken.

Heb het even snel gescand, het is en/en zoals ik het in de vlottigheid lees:

http://www.kvmo.nl/pdf/Personeelsplandef.PDF

mikemans

De VEB, de vergoeding extra beslaglegging is een compensatie voor het fiscaliseren van zowel het pensioen als de ziekenkostenverzekering. Niets meer en niets minder. De VEB heeft als zodanig NIETS te maken met extra beslaglegging op tijd van de werknemer of compensatie daarvoor.

Een euro of in die tijd een gulden kun je maar ÉÉN keer uitgeven, niet twee keer. De euro's van de VEB zijn al op, dus voor compensatie voor allerlei andere eisen die tegenwoordig de militair worden opgelegd zal een andere compensatie moeten volgen, óf niet.

Een van die eisen is dat de militair zich niet tegen de regering keert, zich in functie niet met beleid bemoeit én niet staakt in wat voor vorm dan ook. Wil je jezelf daaraan niet conformeren zul je de minister moeten verzoeken om je te laten gaan.

Een militair KAN niet vechten voor zijn baan, de wapenmacht kan ethisch gezien niet over zichzelf oordelen of beslissen. Daarom gaat de minister van buitenlandse zaken ook over de inzet en niet mindef zelf.

KapiteinRob

ik heb postings verwijderd die:

- valse beschuldigingen bevatten

en/of

- off topic waren.

Ook verdere off topic postings worden door forumbeheer verwijderd.

Rob
Forumbeheerder

A.J.

Citaat van: onderofficier op 30/07/2013 | 19:04 uur
Ik schrijf wat ik zie en wat ik daar van vind. Dat is niet spreken voor anderen, dat is mijn eigen mening verkondigen.  Ik zie het toch om mij heen gebeuren? Lui die veilig zijn die niets voor de collega's over hebben.   Maar dat ik dus niet vertellen?  Is dat een plicht omdat ik een groen pakje aan heb? Bek houden hoe de collega's handelen?  Trouwens een "collega" zet het hier toch zelf neer dat hij niets doet net als jij.......  Ik hoef niet eens voor "anderen" te spreken...........
Jullie laten precies zien waarom er niets gebeurt vanuit de militairen. Het is ieder voor zich. Maar niets van zeggen want anders zijn ze beledigt..... :silent:   En dan een k*tsmoes gebruiken dat je omdat je een pakje aantrekt niets meer zo mogen.... Het is gewoon zielig.

Uhu... :cute-smile:

Citaat
De VEB is niet een toelage om de arbeidstijden wet te omzeilen:  Zeg jij dat dan tegen je ondergeschikten?  Werk maar over want daar krijg je de VEB voor.  Daar is de VEB niet voor.
We hebben gewoon een arbeidstijden wet en indien men zich er niet aan houd kan men bestraft worden, de VEB smoes werkt niet.

Mijn commandant wilde dat wij op oefentoelage de marinedagen gingen doen, maar dat werd tegengehouden  maar hij had gewoon moeten wijzen naar de VEB............ Je krijgt al een maandelijkse toelage dus 16 uur draaien zonder overuren te schrijven....en dat in de arbeidstijdenbesluit max 12 uur per dag met een max. uur per week is dus gewoon gelul?  Alles wordt afgekocht met de VEB toelage.  (denk het ff niet)

Nee daar is de VEB niet voor en dat zeg ik ook helemaal niet en hij is ook niet bedoeld om structureel onbezoldigd te kunnen overwerken. Verdiep je maar eens in de totstandkoming van de VEB. Dan kom je er achter dat in het verleden heel veel dingen "gratis" gedaan werden dit heeft geresulteerd in de VEB toelage om toch nog een tegemoetkoming te krijgen voor het uurtje extra hier en een uurtje extra daar, wat het beroep van militair gewoon met zich meebrengt. Wij kunnen op bepaalde momenten gewoon de dingen niet uit onze handen laten flikkeren omdat het 16:30 is. En dan kun je wel heel mooi aankomen met "stiptheidsacties" maar daar naai je je collega's juist mee. Als we het dan toch over rattengedrag hebben...


Citaat
Vreemd, ik heb het over "je" en dan reageer je in meervoud........

Ook heb je de plicht om voor je collega's op te komen..... Maar je beschermt ze dan in bijv. Afghanistan maar in NL schiet je ze alsnog in de rug: je plicht zeker?

Jij en kapt Rob doen precies hetzelfde als de politiek.    

Ik schiet niemand in zijn rug en het zou je sieren om dat soort uitspraken voortaan voor je te houden.
Ik heb de verantwoording over een club mensen en als ik met stipheidsacties etc. begin naai ik die hele club een oor aan, ook al zou ik bij de letter van de wet gelijk hebben om het werk maar gewoon uit mijn klauwen te laten donderen. Zo zit ik simpelweg niet inelkaar. Dat het jou schijnbaar geen reet boeit dat het personeel maar even pech heeft omdat jij zo nodig om 16:30 in de auto moet zitten... Nee, dat is lekker collegiaal en professioneel...

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 30/07/2013 | 16:48 uur
Nogmaals, bij het aantrekken van het groene pak wist ik dat er bepaalde rechten en plichten aan vast zaten. Dat de politiek de militairen ondertussen een hele batterij aan messen in de rug gestoken heeft doet daar niets aan af.

En dat geldt w.m.b. ook voor het aantrekken van het blauwe pak.

A.J.

Citaat van: onderofficier op 30/07/2013 | 15:41 uur
De slangenkuil, eigenlijk moet ik zeggen rattenkooi, heet gewoon defensie........   Het gaat niet alleen over persoonlijke ervaringen maar ook over ervaringen van collega's.  Die niets kunnen vinden en na tig jaar in het SBK komen.  Niets van gezien / niets van gehoord?
Kan me niet indenken dat je dit soort "ervaringen" niet meemaakt of je moet je er voor uitsluiten.  En is het bij defensie nog één groot feest.....,toch?  Ondanks er een paar 1000 man uit moeten.   Of dat maakt je niets uit; als je het maar niet persoonlijk overkomt.......  Zo lang er anderen er uit gaan, heb jij meer kans. (dat is ratten gedrag van daar die rattenkooi)
Ik zal graag voor anderen (en mij zelf) de straat op gaan. Maar dan wel met iedereen.

Jij spreekt dus voor anderen, okee. Ik vind het (rattengedrag) nogal een beschuldiging jegens de rest van de collega's...

Citaat
Als je na zou denken over je rechten en plichten weet je dat regelmatig niet gekeken wordt naar bijv. arbeidstijdenwet e.d.  en dat de meeste zich er niet aan houden  Als je nu eens aan je rechten gaat houden (en dat dan iedereen)  dan zal je zien dat het ook spaak gaat lopen bij defensie.
Dan kan je altijd roepen dat je niet staakt of geen actie hebt gevoerd.  

De omschrijving van de VEB toelage zegt jou niets? Die toelage is juist in het leven geroepen om onvoorziene uren buiten je normale werktijden om te vergoeden.

Citaat
Ouderwets ben je zeker niet want er zijn al verschillende acties bij defensie geweest: deze mensen hebben ook de voor de ratten daar gestaan / stiptheidsacties uitgevoerd.  

Daar was ik iig niet bij aanwezig.

Citaat
Maar dan moet je ook niet (als je dit zou hebben gedaan) applaudisseren als bonden een "overwinning" hebben gedaan als bijv. dat de ouderen niet meer ontslagen kunnen worden. Of het moet je persoonlijk aangaan en dat je hierdoor meer kans maakt te kunnen blijven. Dat er een ander dan ontslagen wordt is dan zeker "jammer" voor die persoon.  (rattengedrag)

Wederom een behoorlijke beschuldiging aan het adres van jouw en mijn collega's.

Nogmaals, bij het aantrekken van het groene pak wist ik dat er bepaalde rechten en plichten aan vast zaten. Dat de politiek de militairen ondertussen een hele batterij aan messen in de rug gestoken heeft doet daar niets aan af.


KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 30/07/2013 | 15:19 uur
Anyway, ik ben ook iemand die dus nooit van ze lang zal ze leven gaat staken of actievoeren.

Precies A.J., daarbij kun je ook zonder staken of actievoeren nog wel wat doen. Want wat heeft die laatste Malieveldbijeenkomst dan voor nuttigs opgeleverd? Ik denk mijn heel bescheiden steentje in ieder geval bij te dragen met kritische en ook ondersteunende opmerkingen op twitter, via communicatie met volksvertegenwoordigers d.m.v. email/private twittermessages en ik heb zelfs een persoonlijk gesprek kunnen voeren met een volksvertegenwoordiger. Dus het moge duidelijk zijn dat je, als je wilt, ook op andere manieren iets kan proberen. Of het nut heeft? Tja, dat heeft op het Malieveld staan ook niet. En van staken heeft "de bevolking" weinig tot geen last. En zoals gezegd sta ik, ondanks mijn kritiek, klaar voor die overheid. Een overheid die op de 100% beschikbaarheid van haar militairen moet kunnen rekenen. Dat diezelfde overheid messen in onze militaire ruggen steekt, doet daar wat mij betreft niets aan af....

A.J.

Citaat van: onderofficier op 30/07/2013 | 15:04 uur
Dat is precies wat er bij defensie gebeurt......  :devil:     Iedereen vecht voor zichzelf.  :dead:  :silent:

En ik zag al dat iemand niet bereid is om actie te ondernemen.....zegt toch genoeg?    Waarom zou dan iemand anders dit wel doen?
Die iemand anders is dan (als deze het wel doet) het wel bekende bokje terwijl iemand die niets doet misschien kan blijven of wel bevordert wordt....    Maar ondertussen heeft betrokkene wel veel commentaar hier en op twitter.     :sick: :dead:
Hoe serieus neem je deze persoon dan nog?

Ik lees dit soort opmerkingen de laatste tijd wel vaker van jou, ik vraag me dan ook af in wat voor slangenkuil jij terecht gekomen bent want ik heb dergelijke ervaringen dus totaal niet.

Anyway, ik ben ook iemand die dus nooit van ze lang zal ze leven gaat staken of actievoeren. Misschien ben ik te ouderwets of heb ik wat beter nagedacht over de rechten en plichten die komen met het aantrekken van het groene pak.

Flyguy

Citaat van: Ros op 30/07/2013 | 14:50 uur
Ik denk dat je raar zou staan te kijken hoe de Nederlanders zullen reageren op een grootschalige publieke actie van de militairen.
De meerderheid reageert niet.

Ros

Ik denk dat je raar zou staan te kijken hoe de Nederlanders zullen reageren op een grootschalige publieke actie van de militairen.

Flyguy

Citaat van: Ros op 30/07/2013 | 14:24 uur
Ik zie de koppen al voor mij:

"Dutcht Troops Fight For Their Job's"


"Nederlandse militairen bezorgd over nationale veiligheid"
Ja...nee, Ik denk niet dat de meerderheid het zo fleurig opneemt, helemaal niet in Nederland zelf.

Ros

Citaat van: Flyguy op 30/07/2013 | 14:16 uur
Dat snap ik. Ik ben alleen bang dat de (buitenlandse) media het behoorlijk opblaast.

Ik zie de koppen al voor mij:

"Dutcht Troops Fight For Their Job's"


"Nederlandse militairen bezorgd over nationale veiligheid"

Flyguy

Citaat van: Oorlogsvis op 30/07/2013 | 14:13 uur
ik heb het toch niet over een staatsgreep...demonstreren en je stem laten horen !
Dat snap ik. Ik ben alleen bang dat de (buitenlandse) media het behoorlijk opblaast. Bovendien denk ik niet dat het echt zal helpen, er is al eens 'geprotesteerd' na in het rampjaar 2010-2011.

Oorlogsvis

Citaat van: Flyguy op 30/07/2013 | 14:00 uur
Landsverdediging zou daarboven moeten staan.

Defensie is 100% trouw aan de Nederlandse staat, 1% minder en het bestaan van defensie en de Nederlandse staat loopt gevaar. De kwaliteit van de meeste westerse landen is dat het leger juist samen met de overheid werkt. Dit creeert (hoe doe je een trema of accent op een mac?) stabiliteit, anders eindig je zoals het midden-oosten of als een dictatuur (Chile, Argentinie, Spanje, Griekenland, Roemenie).

Zie je het al voor je? "Dutch military revolt against government and people, soldiers refuse to serve the country unless cuts stop"
ik heb het toch niet over een staatsgreep...demonstreren en je stem laten horen !