nieuwe camo + pakken defensie:

Gestart door Sander12, 05/07/2011 | 21:19 uur

Flyguy

Hit zit het nou met de planning, nog steeds 2014?

Nic

Citaat van: Robert2 op 09/11/2013 | 14:15 uur
Nic heeft net gepost dat het via een aanbestedingsprocedure gedaan zal worden, met andere woorden niks is zeker.

Voor de duidelijkheid, het bovenstaande is een aanname en niet gebaseerd op inside informatie o.i.d. Echter, de overheid is vanaf een bepaald bedrag (€ 130.000) verplicht om de Europese aanbestedingsregels te volgen, en aangezien het aanschaffen van uniformen voor de hele krijgsmacht waarschijnlijk wel boven dit bedrag gaat uitkomen, kun je voor het gemak wel aannemen dat die aanbestedingsprocedure gevolgd gaat worden.

Zoals Robert al zegt, Ten Cate is een (Nederlands) bedrijf. Defender M is een vlambestendige stof die door Ten Cate wordt geproduceerd, en die onder andere is verwerkt in uniformen van de US Army en US Marine Corps in Irak en Afghanistan (als bescherming tegen brand als gevolg van IED's).

In 2011 is op de Harskamp tijdens de Bartelsbeker een demonstratie geweest van het door Defensie ontwikkelde camouflagepatroon NFP. De pakken die voor die demonstratie zijn gebruikt waren gebaseerd op kleding van de GARM-lijn van het Noorse bedrijf NFM. De stof die daarbij is gebruikt was Defender M (van Ten Cate), waarop dus NFP was gedrukt. Dit betekent echter niet dat die stof ook voor het uiteindelijke nieuwe gevechtstenue zal worden gebruikt of dat we NFM GARM gaan krijgen. (in tegendeel, Defensie is dus bezig met de ontwikkeling van een eigen model gevechtstenue, door middel van het project Defensie Operationeel Kledingsysteem - DOKS).

Robert2

Citaat van: NLTactical op 09/11/2013 | 11:49 uur
Ik heb alles een beetje globaal doorgelezen en ik zag de namen Ten-Cate Defender M en NFM GARM voorbijkomen, ik neem dan aan dat Ten-Cate de stof is ?? ( Waarvan het KAN gemaakt worden ) en NFM een misschien wel de toekomstige fabrikant?
Nic heeft net gepost dat het via een aanbestedingsprocedure gedaan zal worden, met andere woorden niks is zeker. Ten Cate is trouwens de naam van het bedrijf zelf, de stoffen zelf hebben weer andere namen, bijvoorbeeld Defender-M.

Citaat van: NLTactical op 09/11/2013 | 11:49 uurWat willen de militairen ? ( Plate Carrier of dat andere ).
Die platen kan je als je ze niet nodig heb eruit halen, dan heb je eigenlijk gewoon een ops-vest.
Dan ook nog een vraag, waar zitten bij de linker pop de stalen platen als je ze nodig hebt?
(Waar zitten die eigenlijk in de huidige uitrusting, in het MOLLE vest (schervenvest))??
Wat de militairen willen zijn ze nu mee bezig om te onderzoeken. Maar een plate carrier wordt niet helemaal hetzelfde als een ops-vest zodra je de platen eruit haalt. Net als bij een normaal vest, doe je dat om, en rits je het dicht, net als het ops-vest. Een opsvest is wat 'luchtiger' om het zo maar even te benoemen.





Citaat van: NLTactical op 09/11/2013 | 11:49 uurEn over die meerdere helmen bij de SF, ik ben al wat foto's van tegen gekomen van KCT'ers met Ops-Core helmen dus die zullen ze vast al gebruiken.
Het KCT en MARSOF gebruiken al standaard een andere gevechtshelm dan de standaard verstrekte Schuberth B826. Volgens mij was het een van Spaanse afkomst, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het moge wel duidelijk zijn dat we op dat gebied ondertussen al enkele generaties achterlopen en dat het ook niet echt opschiet..

NLTactical

#313
Citaat van: Nic op 09/11/2013 | 11:01 uur
De fabrikant zal worden gekozen door middel van een aanbestedingsprocedure. Defensie zal heel exact omschrijven aan welke eisen het moet voldoen, en vervolgens zal de fabrikant die dat resultaat kan bereiken met de laagste kosten, de opdracht krijgen toegewezen.

Zoals Robert2 aangeeft draagt de linker pop een combinatie van scherfvest (met extra beschermingsmodules op de schouders en voor het kruis) en NFM ops-vest. Dit is niet alleen modulair kwa tasjes maar ook kwa samenstelling: je kunt er voor kiezen om alleen het opsvest te dragen, of het opsvest in combinatie met scherfvest, of, zoals in het geval van deze foto, opsvest met scherfvest en extra bescherming. Zoals je zelf al aangeeft, is dit een afweging tussen bewegingsvrijheid en bescherming.

Een plate carrier is een heel mooi uitrustingsstuk dat zijn waarde in Afghanistan goed heeft bewezen. Defensie moet echter ook in andere situaties inzetbaar zijn, en bijvoorbeeld in combinatie met grote rugzak (zeker wanneer je bijvoorbeeld geen beschermende platen nodig hebt) werkt een plate carrier een stuk minder prettig. Ik kan me dus wel degelijk voorstellen dat ze verder willen kijken naar wat optimaal werkt in alle omstandigheden.

Ik mag hopen dat het onderscheid tussen verschillende eenheden geen bepalende factor is bij het kiezen of ontwerpen van een beschermend uitrustingsstuk zoals de helm. Overigens zullen SOF eenheden waarschijnlijk beschikken over meerdere helmsystemen zodat zij de keuze kunnen maken die het beste bij de specifieke opdracht past.

Houd er rekening mee dat de OPS-core helmen juist meer open zijn en dus minder bescherming bieden dan de huidige helmen. De OPS-core helmen zijn redelijk open. Nogmaals, dit is een afweging tussen een helm met weinig bewegingsvrijheid en veel bescherming, en een helm met veel bewegingsvrijheid en weinig bescherming. (Wat men probeert op te lossen door middel van een 'modulaire' helm, waarbij de bescherming is aan te passen op basis van de opdracht)

Ik heb alles een beetje globaal doorgelezen en ik zag de namen Ten-Cate Defender M en NFM GARM voorbijkomen, ik neem dan aan dat Ten-Cate de stof is ?? ( Waarvan het KAN gemaakt worden ) en NFM een misschien wel de toekomstige fabrikant?

Wat willen de militairen ? ( Plate Carrier of dat andere ).
Die platen kan je als je ze niet nodig heb eruit halen, dan heb je eigenlijk gewoon een ops-vest.
Dan ook nog een vraag, waar zitten bij de linker pop de stalen platen als je ze nodig hebt?
(Waar zitten die eigenlijk in de huidige uitrusting, in het MOLLE vest (schervenvest))??

En over die meerdere helmen bij de SF, ik ben al wat foto's van tegen gekomen van KCT'ers met Ops-Core helmen dus die zullen ze vast al gebruiken.

Nic

Citaat van: NLTactical op 09/11/2013 | 00:25 uur
Door wie wordt het nieuwe pak uiteindelijk gemaakt? Ik hoop niet dat ze op het laatste moment toch beslissen om het op een wat goedkopere manier te doen...en dat iedereen er weer wat op aan te merken heeft en dat alles na 2 maanden alweer los gaat zitten..

De fabrikant zal worden gekozen door middel van een aanbestedingsprocedure. Defensie zal heel exact omschrijven aan welke eisen het moet voldoen, en vervolgens zal de fabrikant die dat resultaat kan bereiken met de laagste kosten, de opdracht krijgen toegewezen.

Citaat van: NLTactical op 09/11/2013 | 00:42 uur
En wat is hier nou het verschil tussen de linker pop en rechter pop , de rechter is volgens mij een plate carrier en het ziet er gewoon goed uit dus waarom zou je nog kiezen uit de linker, dat linker ziet er minder ''strak'' uit, meer gammel en minder goed belovend, ook heeft de plate carrier zich kunnen bewijzen in de SF-eenheden, dus ik snap ook niet precies waar het NU nog allemaal om gaat.

Zoals Robert2 aangeeft draagt de linker pop een combinatie van scherfvest (met extra beschermingsmodules op de schouders en voor het kruis) en NFM ops-vest. Dit is niet alleen modulair kwa tasjes maar ook kwa samenstelling: je kunt er voor kiezen om alleen het opsvest te dragen, of het opsvest in combinatie met scherfvest, of, zoals in het geval van deze foto, opsvest met scherfvest en extra bescherming. Zoals je zelf al aangeeft, is dit een afweging tussen bewegingsvrijheid en bescherming.

Een plate carrier is een heel mooi uitrustingsstuk dat zijn waarde in Afghanistan goed heeft bewezen. Defensie moet echter ook in andere situaties inzetbaar zijn, en bijvoorbeeld in combinatie met grote rugzak (zeker wanneer je bijvoorbeeld geen beschermende platen nodig hebt) werkt een plate carrier een stuk minder prettig. Ik kan me dus wel degelijk voorstellen dat ze verder willen kijken naar wat optimaal werkt in alle omstandigheden.

Citaat van: NLTactical op 09/11/2013 | 00:42 uur( De helm ziet er wel gaaf en veelbelovend uit, ze kunnen beter alleen Ops-Core helmen aan de SF geven anders valt er dalijk helemaal geen onderscheid meer te maken tussen ''normale'' eenheden en de SF.)

Ik mag hopen dat het onderscheid tussen verschillende eenheden geen bepalende factor is bij het kiezen of ontwerpen van een beschermend uitrustingsstuk zoals de helm. Overigens zullen SOF eenheden waarschijnlijk beschikken over meerdere helmsystemen zodat zij de keuze kunnen maken die het beste bij de specifieke opdracht past.

Citaat van: Nikehercules op 09/11/2013 | 02:31 uur
Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt... SF heeft meer recht op goede bescherming?

Houd er rekening mee dat de OPS-core helmen juist meer open zijn en dus minder bescherming bieden dan de huidige helmen. De OPS-core helmen zijn redelijk open. Nogmaals, dit is een afweging tussen een helm met weinig bewegingsvrijheid en veel bescherming, en een helm met veel bewegingsvrijheid en weinig bescherming. (Wat men probeert op te lossen door middel van een 'modulaire' helm, waarbij de bescherming is aan te passen op basis van de opdracht)

Nikehercules

Citaat van: NLTactical op 09/11/2013 | 00:42 uur
( De helm ziet er wel gaaf en veelbelovend uit, ze kunnen beter alleen Ops-Core helmen aan de SF geven anders valt er dalijk helemaal geen onderscheid meer te maken tussen ''normale'' eenheden en de SF.)

Natuurlijk, want dat is nodig om...? Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt... SF heeft meer recht op goede bescherming?

Robert2

Citaat van: NLTactical op 09/11/2013 | 00:42 uur
En wat is hier nou het verschil tussen de linker pop en rechter pop , de rechter is volgens mij een plate carrier en het ziet er gewoon goed uit dus waarom zou je nog kiezen uit de linker, dat linker ziet er minder ''strak'' uit, meer gammel en minder goed belovend, ook heeft de plate carrier zich kunnen bewijzen in de SF-eenheden, dus ik snap ook niet precies waar het NU nog allemaal om gaat.
Dat verschil is vrij duidelijk, als je maar goed kijkt. De linker heeft het BEAR HK416 Tactical vest van NFM met daaronder het M11 scherfvest (plate carrier). De rechter heeft enkel een plate carrier, maar die is volgens mij niet van NFM, ik weet ook niet van wie wel. Links is eigenlijk de huidige set-up, een scherfvest en daarover heen gaat het opsvest.


Citaat van: NLTactical op 09/11/2013 | 00:42 uur( De helm ziet er wel gaaf en veelbelovend uit, ze kunnen beter alleen Ops-Core helmen aan de SF geven anders valt er dalijk helemaal geen onderscheid meer te maken tussen ''normale'' eenheden en de SF.)
Gaaf eruit zien en onderscheid maken onderling maakt niet uit, zolang het maar werkt en praktisch is, daar heb je veel meer aan in het geval van een helm. Overigens kan je dat soort uitrusting al commercieel aanschaffen tegenwoordig, dus het zou enigszins apart zijn als ze toch Galea door zetten. Multicam zal hem trouwens waarschijnlijk niet worden, moet je namelijk voor betalen de stof, per maand.

NLTactical

#309
Citaat van: Hyperion op 02/09/2012 | 22:23 uur




En wat is hier nou het verschil tussen de linker pop en rechter pop , de rechter is volgens mij een plate carrier en het ziet er gewoon goed uit dus waarom zou je nog kiezen uit de linker, dat linker ziet er minder ''strak'' uit, meer gammel en minder goed belovend, ook heeft de plate carrier zich kunnen bewijzen in de SF-eenheden, dus ik snap ook niet precies waar het NU nog allemaal om gaat.

Uiteraard kan je zien dat de linker pop meer bescherming heeft, maar dat gaat weer ten kosten van de bewegingsvrijheid..

( De helm ziet er wel gaaf en veelbelovend uit, ze kunnen beter alleen Ops-Core helmen aan de SF geven anders valt er dalijk helemaal geen onderscheid meer te maken tussen ''normale'' eenheden en de SF.)

NLTactical

Door wie wordt het nieuwe pak uiteindelijk gemaakt? Ik hoop niet dat ze op het laatste moment toch beslissen om het op een wat goedkopere manier te doen...en dat iedereen er weer wat op aan te merken heeft en dat alles na 2 maanden alweer los gaat zitten..

Nic

Lees, voor aanvullende informatie over de invoering van het nieuwe gevechtstenue (al dan niet in combinatie met het nieuwe camouflagepatroon), het artikel Defensie Operationeel Kledingsysteem (linkje).

(Disclaimer: website in beheer van ondergetekende - no spam intended)

1989Albergen

Citaat van: Robert2 op 19/09/2013 | 13:33 uur
Je wil militairen naar de Wehkamp sturen om hun kleding op te halen...?

Wel voor VEVA luitjes zoals jij  :angel:

Robert2

Citaat van: Enforcer op 17/09/2013 | 20:43 uur
Ik vraag mij af of defensie niet beter of is om het kleedgebeuren uit te besteden aan een externe professional, zoals Wehkamp, inclusief retouren. 
Je wil militairen naar de Wehkamp sturen om hun kleding op te halen...?

Enforcer

Ik vraag mij af of defensie niet beter of is om het kleedgebeuren uit te besteden aan een externe professional, zoals Wehkamp, inclusief retouren. 

Robert2

Zou een admin de TT kunnen veranderen in Defensie Operationeel Kleding Systeem?

Instroom van-tot
Huidige planning: 2014-2016

Behoeftestelling
Het project Defensie Operationeel Kledingsysteem betreft de invoering van nieuwe gevechtskleding voor de krijgsmacht. De bestaande kledinglijnen zijn in het begin van de jaren '90 van de vorige eeuw ingevoerd. Sindsdien is de inzet van de krijgsmacht aanzienlijk gewijzigd. Nederlandse militairen opereren en trainen wereldwijd, in afwisselende gebieden, met uiteenlopende klimaten. De huidige kledinglijnen voldoen, vooral met het oog op de vooruitgang op technisch gebied, niet meer aan de eisen die Defensie hier tegenwoordig aan stelt. Bovendien zijn de tekortkomingen niet meer te verhelpen met (gedeeltelijke) aanpassingen. Dit leidt tot de behoefte aan vervanging van huidige gevechtskleding van Defensie.

Bij de verwerving van de kleding staan bescherming, individuele veiligheid en draagcomfort tijdens de inzet van de militairen centraal, met het oog op het kunnen leveren van een optimale prestatie, onder uiteenlopende omstandigheden. Hierbij zijn ook degelijkheid en duurzaamheid van belang. Deze zullen ook ten goede komen aan de instandhouding. Het Defensie Operationeel Kledingsysteem zal de huidige kledinglijnen vanaf 2015 vervangen.

Pagina 117, materieelprojectenoverzicht 2013 PDF

Robert2

Citaat van: Enforcer op 08/09/2013 | 22:10 uur
En na Prinsjesdag komen we er achter of en wanneer die nieuwe camo ingevoerd gaat worden.
We gaan het mee maken, ben benieuwd