nieuwe camo + pakken defensie:

Gestart door Sander12, 05/07/2011 | 21:19 uur

Diesel

Ipkiss weet je hier ook iets van;


Lijkt alsof de broek ook het nieuwe model is, maar dan nog 'oude' camo?

Ipkiss

Die 18.500 stuks zijn in ieder geval nog niet geleverd. Wat ik heb begrepen is dat er ca 100 stuks momenteel beproefd worden. Eerder al door het KCT in Israel en onlangs ook door LMB in de West.

Het pak op de pop wijkt af van het pak zoals gesteld in het PvE, dit is een pak van NFM (www.NFM.no) wat als showmodel gebruikt wordt. Er is ook een parka (dat is de Tan versie). Het pak wat de majoor draagt komt volgens mij behoorlijk overeen met het PvE, alleen de zakken op de bovenarmen zouden anders moeten zijn volgens mij. Nog andere zaken die afwijken?
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Robert2

Citaat van: Nic op 23/07/2013 | 15:53 uur
Hoewel de vraag niet aan mij is gesteld kan ik hier wel op inhaken. De aanbestedingsprocedure van vorig jaar was voor een beperkt aantal sets. Waarschijnlijk ging het dan ook om een testversie. Het kan dus zijn dat er op basis van de verkregen input aanpassingen / verbeteringen zijn gemaakt aan het ontwerp. Echter het zou ook kunnen zijn dat er verschillende modellen zijn, net zoals dat de huidige (landmacht) GVT'en voor woodland- en jungle omgevingen verschillen.

Het pak dat je ziet is hoogstwaarschijnlijk ook nog een testversie en de reden dat het in DPM is is misschien wel simpelweg omdat die stof makkelijker te verkrijgen was.

Het bovenstaande is slechts gissen en wellicht kan Ipkiss hier meer inside informatie over geven.
Klopt, een test versie, maar dan wel gelijk 18,500 stuks, genoeg om een brigade mee te kleden. Dus dan vraag ik me af, waarom zoveel bestellen als je alsnog van plan bent om de layout aan te passen, en waar blijven die 18,500 setjes, aangezien ze maar met mondjesmaat te zien zijn.

Nic

Citaat van: Robert2 op 23/07/2013 | 15:44 uur
Maar allang mooi dat er tenminste een patroon voor uitrusting is ! Ben het wel met je eens mbt de helm. Kan je misschien wel toelichting geven waarom de basisjas niet helemaal overeenkomt met de PvE die vorig jaar bekend zijn gemaakt mbt de schouderzakken/ velcro/ (gebrek aan) NL vlag? En vanwaar het nieuwe pak in NLDPM?

Hoewel de vraag niet aan mij is gesteld kan ik hier wel op inhaken. De aanbestedingsprocedure van vorig jaar was voor een beperkt aantal sets. Waarschijnlijk ging het dan ook om een testversie. Het kan dus zijn dat er op basis van de verkregen input aanpassingen / verbeteringen zijn gemaakt aan het ontwerp. Echter het zou ook kunnen zijn dat er verschillende modellen zijn, net zoals dat de huidige (landmacht) GVT'en voor woodland- en jungle omgevingen verschillen.

Het pak dat je ziet is hoogstwaarschijnlijk ook nog een testversie en de reden dat het in DPM is is misschien wel simpelweg omdat die stof makkelijker te verkrijgen was.

Het bovenstaande is slechts gissen en wellicht kan Ipkiss hier meer inside informatie over geven.

Robert2

Citaat van: Ipkiss op 23/07/2013 | 11:16 uur
sorry voor de matige foto van het nieuwe patroon tbv uitrusting.  8)

Ik probeer nog een betere te krijgen via het kenniscentrum.
Ik snap alleen niet dat we stug door blijven gaan met het ontwikkelen van een eigen helm, terwijl de markt ons allang heeft ingehaald.
Maar allang mooi dat er tenminste een patroon voor uitrusting is ! Ben het wel met je eens mbt de helm. Kan je misschien wel toelichting geven waarom de basisjas niet helemaal overeenkomt met de PvE die vorig jaar bekend zijn gemaakt mbt de schouderzakken/ velcro/ (gebrek aan) NL vlag? En vanwaar het nieuwe pak in NLDPM?

dudge

Citaat van: Ipkiss op 23/07/2013 | 11:16 uur
sorry voor de matige foto van het nieuwe patroon tbv uitrusting.  8)

Ik probeer nog een betere te krijgen via het kenniscentrum.
Ik snap alleen niet dat we stug door blijven gaan met het ontwikkelen van een eigen helm, terwijl de markt ons allang heeft ingehaald.

Volgens mij worden we sowieso aan alle kanten ingehaald. Het Harnas was al verouderd voor het werd ingevoerd, het OPS-vest is tien jaar na dato nog steeds niet bij alle eenheden aangekomen, al zijn de laatste twee jaar wel goede stappen gezet. Het nieuwe sporttenue is niet compleet (nog steeds raad LO voor sommige activiteiten andere kleding aan), en zo nog een heel rijtje. Maar al met al, er zit vooruitgang in, dat is in ieder geval een goed.

Ipkiss

sorry voor de matige foto van het nieuwe patroon tbv uitrusting.  8)

Ik probeer nog een betere te krijgen via het kenniscentrum.
Ik snap alleen niet dat we stug door blijven gaan met het ontwikkelen van een eigen helm, terwijl de markt ons allang heeft ingehaald.
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

DvdW

Dutch Camo Update

Last week in the village of Steenwijk, the Dutch joint Soldier Systems Knowledge Centre (joint kenniscentrum militair & uitrusting) presented a display of some of the latest camouflage work.

On display was an entirely new pattern which is intended for all personal equipment, regardless of the uniform being worn (NFP-woodland or NFP-tan) like the OCIE pattern of the US Army Camouflage Improvement Effort. The pattern is still awaiting final approval from the Commander of the Dutch Forces with fielding commencing around 2014/2015. This should also include a new set of equipment with a plate carrier as a base, instead of the cureent issue ops vest.

Of particular interest was a trial uniform in Dutch DPM being worn by one of the Centre's officers. It offers a different cut and pocket layout.

BRON+foto's!
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Nic

Citaat van: Lex op 16/06/2013 | 17:23 uur
Via Twitter:

Speciale Eenheden @Specialeenheden
Defensie al bezig is met een aanbesteding van 18.000 nieuwe broeken en jassen met de nieuwe camo NFP green en tan?

Link: http://www.scribd.com/doc/102457163/104995-00-Jas-en-Broek-Basis-Vlamwerend-en-Insectenwerend

Ik heb geen idee of dit iets met dit onderwerp te maken heeft, dus don't shoot the messenger.  ;D

In zekere zin heeft het er wel mee te maken natuurlijk, dit is echter al sinds augustus vorig jaar bekend.

Lex

Via Twitter:

Speciale Eenheden @Specialeenheden
Defensie al bezig is met een aanbesteding van 18.000 nieuwe broeken en jassen met de nieuwe camo NFP green en tan?

Link: http://www.scribd.com/doc/102457163/104995-00-Jas-en-Broek-Basis-Vlamwerend-en-Insectenwerend

Ik heb geen idee of dit iets met dit onderwerp te maken heeft, dus don't shoot the messenger.  ;D

dudge

#277
Citaat van: onderofficier op 15/06/2013 | 22:03 uur
Dit zijn de geleverde meindl's met de oude kistjes er naast     misschien zijn er verschillende tinten zwart.........

Jup, die zijn beide zwart.
De bruine, die ook een tijdje verstrekt zijn, zijn echt bruin. Zie:



onderofficier

Citaat van: Jann op 15/06/2013 | 21:38 uur
De meindl's zijn gewoon zwart hoor daar loopt iedereen op.. Zwart nubuck leer is het!

Dit zijn de geleverde meindl's met de oude kistjes er naast     misschien zijn er verschillende tinten zwart.........
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Jann

De meindl's zijn gewoon zwart hoor daar loopt iedereen op.. Zwart nubuck leer is het!

onderofficier

#274
Citaat van: Diesel op 15/06/2013 | 21:27 uur
De kisten in het bruin is ook een hele tijd de bedoeling geweest, de test versie's van deze Meindl's waren ook in het bruin. Ook de combinatie van nieuwe bruine kisten en nieuwe camo is hele tijd geweest...totdat er een of andere hoge officier kwam die zei dat kisten altijd in het zwart moeten.

Er is niet geluisterd naar die een of andere hoge officier: de verstrekte meindl's zijn bruin... (tenminste de mijne..)

Citaat van: Robert2 op 15/06/2013 | 20:53 uur
Want in geen van de uitvoeringen van NFP komt zwart in voor, dus dan ben ik benieuwd waarom de kisten zwart zijn, en niet bruin o.i.d. wat wel in beide NFP's voorkomt.

Waarschijnlijk omdat ten tijde dat de foto werd gemaakt de meindl's er nog niet waren................en dus met zwarte kistjes staan....
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Diesel

De kisten in het bruin is ook een hele tijd de bedoeling geweest, de test versie's van deze Meindl's waren ook in het bruin. Ook de combinatie van nieuwe bruine kisten en nieuwe camo is hele tijd geweest...totdat er een of andere hoge officier kwam die zei dat kisten altijd in het zwart moeten.