Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Lex

Citaat van: Dragnadh op 23/12/2017 | 18:22 uur
Blijkbaar zijn de russen flink bezig met hun onderzeeboten: https://nos.nl/artikel/2209050-activiteiten-russische-onderzeeers-maken-de-navo-nerveus.html
Gezien het feit dat dit bericht niets te maken heeft met de titel van dit topic, maar meer met Ruslands expansiedrift, is dit bericht daarheen verplaatst.

Lex,
Algeheel beheerder

Parera

Citaat van: Dragnadh op 21/12/2017 | 18:36 uur
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit gaat gebeuren, want wat gaat Saab dan doen in het gehele project? Volgens mij is Saab juist erbij betrokken vanwege de onbrekende kennis betreffende de drukhuid. Als Damen zelf de drukhuid/buitenkant kan maken dan begrijp ik niet waarom ze samen zijn gaan werken met Saab, want van wat ik lees op marineschepen hebben we alle andere kennis met betrekking tot het bouwen van onderzeeboten al in huis.
Het kan zijn dat men de kennis van Saab gebruikt en zelf de investering in kennis wil maken door de delen te produceren op een werf van Damen maar wel in Zweden. Damen heeft aangegeven in de toekomst ook export te willen aanbieden dus zal er ergens geïnvesteerd moeten worden in de kennis en materialen om de delen te bouwen. En Ik zag dat ze in Oskarhamnsvarvet wel de equipement hadden om moeilijk staal te lassen. Daarbij kan Saab assisteren in het ontwerpen van de boot en de nieuwe technieken die men heeft ontwikkeld voor de A26. Daarnaast de kennis die men heeft van het bouwen van drukhuiden kan overgebracht worden naar personeel van Damen.

Deze techniek past Damen zelf ook wereldwijd toe zoals bijvoorbeeld bij de Sigma 10514's van Indonesië daar werd ook lokaal personeel opgeleid en geïnvesteerd in de kennis op gebied van (militaire) scheepsbouw.

Brandnetel

Citaat van: Parera op 21/12/2017 | 08:35 uur
Ik las trouwens dat Damen haar werf heeft in Zweden gespecialiseerd in ''high-precision special steel'' delen bouwen/lassen. Het zou dus zomaar kunnen dat Saab/Kockums op deze werf ondersteuning gaat geven aan de bouw van de Damen-Saab boot. Daarmee blijft de bouw van de boten 100% in handen van Damen maar kan Saab makkelijk support bieden en eventueel personeel uitlenen/verhuren aan Damen Oskarshamnsvarvet.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit gaat gebeuren, want wat gaat Saab dan doen in het gehele project? Volgens mij is Saab juist erbij betrokken vanwege de onbrekende kennis betreffende de drukhuid. Als Damen zelf de drukhuid/buitenkant kan maken dan begrijp ik niet waarom ze samen zijn gaan werken met Saab, want van wat ik lees op marineschepen hebben we alle andere kennis met betrekking tot het bouwen van onderzeeboten al in huis.

Parera

Citaat van: Ace1 op 21/12/2017 | 17:16 uur
Het verhaal klopt niet want Kongsberg is bezig met 300nm versie van de NSM/JSM met een booster.
Het ging om een variant voor de MKS-180 fregatten die Duitsland wil aankopen, waarschijnlijk in een topside launcher zoals nu ook de harpoons opgesteld staan. De booster variant is voor de mk41 VLS en blijkbaar hebben de Duitsers daar (op dit moment) geen interesse in. Maar voor we te veel afdwalen van het onderwerp onderzeeboten?:D

Ace1

Citaat van: Parera op 21/12/2017 | 08:35 uur
De opvolger van de NSM zal blijkbaar ook maar een bereik van 200 km krijgen, in mijn ogen een zware tegenvaller want ik had er meer van verwacht. En ook de MKS-180 heeft weer een stevig prijskaartje van ruim 1 miljard per stuk :omg:

Het verhaal klopt niet want Kongsberg is bezig met 300nm versie van de NSM/JSM met een booster.

AadvdW

Citaat van: Parera op 21/12/2017 | 08:35 uur
De opvolger van de NSM zal blijkbaar ook maar een bereik van 200 km krijgen, in mijn ogen een zware tegenvaller want ik had er meer van verwacht.

Dat zou inderdaad zwaar tegenvallen. Het is praktisch identiek aan het huidige bereik, en dat is geen sterk punt van de NSM.

Parera

#3875
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/12/2017 | 08:25 uur
Om enige duiding te geven over de gedroomde Walrusopvolger van een voormalig forumlid, de Duitse U212CD: 4 boten:

Norwegen hat für das U-Boot-Paket umgerechnet etwa 4,3 Milliarden Euro eingeplant – Quelle: https://www.shz.de/18633256 ©2017

Interessant artikel met een aantal onthullingen. En 4,3 miljard euro voor 4 boten is niet niks met 1,08 miljard euro per stuk zijn ze zeker niet goedkoop. Maar geen woord over de mogelijke order van Nederland dus blijkbaar heeft TKMS er zelf weinig vertrouwen in dat ze die order binnenslepen. Daarnaast zou men 4 fregatten gaan bouwen voor Colombia volgens mij ook een project waar Damen in geïnteresseerd is/was.

De opvolger van de NSM zal blijkbaar ook maar een bereik van 200 km krijgen, in mijn ogen een zware tegenvaller want ik had er meer van verwacht. En ook de MKS-180 heeft weer een stevig prijskaartje van ruim 1 miljard per stuk :omg:

Ik las trouwens dat Damen haar werf heeft in Zweden gespecialiseerd in ''high-precision special steel'' delen bouwen/lassen. Het zou dus zomaar kunnen dat Saab/Kockums op deze werf ondersteuning gaat geven aan de bouw van de Damen-Saab boot. Daarmee blijft de bouw van de boten 100% in handen van Damen maar kan Saab makkelijk support bieden en eventueel personeel uitlenen/verhuren aan Damen Oskarshamnsvarvet.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Om enige duiding te geven over de gedroomde Walrusopvolger van een voormalig forumlid, de Duitse U212CD: 4 boten:

Norwegen hat für das U-Boot-Paket umgerechnet etwa 4,3 Milliarden Euro eingeplant – Quelle: https://www.shz.de/18633256 ©2017

Huzaar1

Citaat van: Parera op 18/12/2017 | 11:25 uur
Oke, het is een mooie capaciteit als dit meegenomen kan worden maar zal geen ''eis'' moeten zijn voor de boten.

volgens mij is dat dus wel een eis van het ontwerp. Arctisch
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Zeewier op 18/12/2017 | 09:58 uur
Ik wil even de misvatting wegnemen dat de Walrusklasse enkel tropisch kan en niet geschikt gemaakt is voor het arctisch gebied: dat is ze wel. Ze kan overweg met de koude en het door smeltwater zoetere water (drijfvermogen). Niet het doorbreken van ijs. Dat vraagt nogal wat van de constructie, extra gewicht dat het Diesel verbruik verhoogd en dus de radius verkleind.

Oke, het is een mooie capaciteit als dit meegenomen kan worden maar zal geen ''eis'' moeten zijn voor de boten.

Zeewier

Ik wil even de misvatting wegnemen dat de Walrusklasse enkel tropisch kan en niet geschikt gemaakt is voor het arctisch gebied: dat is ze wel. Ze kan overweg met de koude en het door smeltwater zoetere water (drijfvermogen). Niet het doorbreken van ijs. Dat vraagt nogal wat van de constructie, extra gewicht dat het Diesel verbruik verhoogd en dus de radius verkleind.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 16/12/2017 | 17:15 uur
Ik denk dat SSK's /SSI's op termijn net zo capabel zullen zijn als SSN's maar tegen een fractie van de kosten.

Wat ook de oplossing is, als we (nu) niets ondernemen dan zijn wij (Europa) veroordeeld tot de grillen van grootmachten die de Poolregio koste wat het kost onder elkaar zullen (willen) verdelen, een regio met een enorm economisch en strategisch belang. Passiviteit kunnen we ons uiteindelijk niet veroorloven.

ARM-WAP

Citaat van: Ros op 16/12/2017 | 17:38 uur
Niet echt, subs bouwen is een heel andere markt dan schepen bouwen. De vraag naar schepen, en niet alleen voor de militaire tak van sport, is vele malen groter. Maar hoe dan ook, wat er onder aan de streep overblijft is de belangrijkste factor, en dan voor alle partijen die aan tafel zitten.
Natuurlijk is subs bouwen een heel andere markt. De Britten hebben dat zeer snel ondervonden toen ze opeens een hele rist "nieuw personeel" mochten zoeken/aanwerven voor het bouwen van hun Astutes en hun bouwmethodes moesten aanpassen aan het sub-gebeuren. Er was ook nog iets met een speciale staal-pers maar dat vind ik nu niet meteen terug.

Soit... De vraag naar (oppervlakte-)schepen aller aard is idd vele malen groter dan de vraag naar subs...
Maar... google eens de term OPV... Zie je meteen wie die dingen nog zo allemaal bouwt en aan welke prijzen... De Hollands maakten gewoon nooit een kans op export. Wie daarin geloofde... sinterklaas... kerstman...

Ros

Citaat van: ARM-WAP op 16/12/2017 | 16:54 uur
Wat die "stuk of vier boten bouwen en daarna einde verhaal" betreft... Dat gaat net zo goed op voor de OPV's...

Niet echt, subs bouwen is een heel andere markt dan schepen bouwen. De vraag naar schepen, en niet alleen voor de militaire tak van sport, is vele malen groter. Maar hoe dan ook, wat er onder aan de streep overblijft is de belangrijkste factor, en dan voor alle partijen die aan tafel zitten.

Parera

Citaat van: Flyguy op 16/12/2017 | 17:02 uur
Een Europees SSN project... Dan gaan mijn nekharen overeind staan, dat zou echt een ramp worden.

Maar jullie hebben gelijk met de waarneming dat er een gigantisch strategisch gemis is op het gebied van SSNs (SSBNs idem) binnen Europa.  We kunnen niet eeuwig op de LA en Virginia klasses leunen helaas. Ach ja, hier gaat nooit meer iets aan veranderen.

Ik heb ook het idee dat doordat diesel boten steeds stiller worden (AIP/Sterling engine /Li-ion batterijen) en ook in formaat toenemen deze misschien wel eens net zo capabel kunnen worden als de huidige generaties SSN/SSBN's als je nu kijkt naar het voorbeeld van de A-26 met de VLS module er in (18 cells) + 4-6 Torp tubes en met een endurance van 50 dagen op patrouille snelheid of bereik van 10.000 zeemijl komt het al aardig in de buurt van de capaciteiten van een Virginia klasse.

Natuurlijk zijn die door hun kern aandrijving veel langer inzetbaar maar ook die subs moeten ooit bijgevuld worden op gebied van voedsel. De nieuwe Australische boten zouden een endurance krijgen van 90 dagen dat gelijk staat aan de astute klasse van de Britten.

Ik denk dat SSK's /SSI's op termijn net zo capabel zullen zijn als SSN's maar tegen een fractie van de kosten.