Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 04/07/2017 | 22:29 uur
De 4 Walrussen worden vervangen door 4 nieuwe Walrus vervangers, mark my words !

Over de financiële kant wordt er altijd gesteggeld, dat is altijd bij grote aankopen. Dat is de manier van de partijen, om naar de buitenwereld/het volk kenbaar te maken dat ze niet zomaar JA zeggen.
Ook moet genoemd worden dat vooral met defensie aankopen het nooit helemaal inzichtelijk zal zijn/worden wat de werkelijke kosten zullen zijn, gedeeltelijk is dat geheimhouding.

Er is een forumlid die zijn droom langzaam maar zeker getorpedeerd ziet worden...  :big-smile:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 04/07/2017 | 22:17 uur
Nee hoor, ik moet je teleurstellen. Mijn bronnen hebben interessante info verschaft waardoor het verhaal nog lang niet duidelijk is en blijkt te zijn. Ja, net zoals ik ook wil en bepleit, wordt het een oceangoing onderzeeboot. Maar ook daar zijn nog verschillende kandidaten voor. Ook omdat er toch wat haken en ogen zitten aan de Damen/Saab combi. Dus ik wacht rustig af en blijf bepleiten waar ik op basis van wel(!) een strategische visie en ambitieniveau zelf voor heb gekozen. Benieuwd welke visie en ambitieniveau het nieuwe kabinet gaat formuleren. Zal ze ongevraagd maar mogelijk zelfs gevraagd adviseren. Totaal niet kansloos nog dus. Was best een mooie dag vandaag, vond je niet?! :big-smile:

Anoniemen bronnen... fantastisch.

Zeker een goede dag, er is weer een horde genomen in een belangrijk dossier.

Formeel heb je gelijk, er is een RFI naar de Duitsers gestuurd..

Jij denkt dat de stake-holders echt naar jouw luisteren?  :cute-smile:

Harald

Citaat van: Ronald Elzenga op 04/07/2017 | 21:56 uur
Niet dus..

De 4 Walrussen worden vervangen door 4 nieuwe Walrus vervangers, mark my words !

Over de financiële kant wordt er altijd gesteggeld, dat is altijd bij grote aankopen. Dat is de manier van de partijen, om naar de buitenwereld/het volk kenbaar te maken dat ze niet zomaar JA zeggen.
Ook moet genoemd worden dat vooral met defensie aankopen het nooit helemaal inzichtelijk zal zijn/worden wat de werkelijke kosten zullen zijn, gedeeltelijk is dat geheimhouding.

Ronald Elzenga

#3314
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/07/2017 | 22:05 uur
Pro forma... en dat weer je, er zijn slechts 2 opties, de nul variant of een Oceaan boot, de kamer is nu (nog) voor een vergelijkbare vervanging en de A brief broddel lectuur is niets anders dan een uitstel brief... ik begrijp dat jij het, in tegenstelling tot velen, "jammer' vindt dat jouw gedroomde optie in duigen valt...
Nee hoor, ik moet je teleurstellen. Mijn bronnen hebben interessante info verschaft waardoor het verhaal nog lang niet duidelijk is en blijkt te zijn. Ja, net zoals ik ook wil en bepleit, wordt het een oceangoing onderzeeboot. Maar ook daar zijn nog verschillende kandidaten voor. Ook omdat er toch wat haken en ogen zitten aan de Damen/Saab combi. Dus ik wacht rustig af en blijf bepleiten waar ik op basis van wel(!) een strategische visie en ambitieniveau zelf voor heb gekozen. Benieuwd welke visie en ambitieniveau het nieuwe kabinet gaat formuleren. Zal ze ongevraagd maar mogelijk zelfs gevraagd adviseren. Totaal niet kansloos nog dus. Was best een mooie dag vandaag, vond je niet?! :big-smile:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 04/07/2017 | 21:56 uur
Niet dus..

Pro forma... en dat weer je, er zijn slechts 2 opties, de nul variant of een Oceaan boot, de kamer is nu (nog) voor een vergelijkbare vervanging en de A brief broddel lectuur is niets anders dan een uitstel brief... ik begrijp dat jij het, in tegenstelling tot velen, "jammer' vindt dat jouw gedroomde optie in duigen valt...

Ronald Elzenga

Citaat van: Harald op 04/07/2017 | 19:55 uur
Die studie naar de 4 opties mogen ze gelijk wel stop zetten. De voorkeur voor vervanging is met een meerderheid bevestigd in de kamer.
Niet dus..

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/07/2017 | 19:50 uur
Kamer bezorgd over kosten nieuwe onderzeeboot 

Met partijen als de PvdA zijn er altijd zorgen, het ene moment zijn ze voor en het andere moment kunnen ze het opeens nog niet zeker weten. :dead:
En vergeet ook de kleine partijen niet die nog wel eens roet in het eten kunnen gooien.

Daarnaast is de opmerking van de PVV totaal niets zeggend, Nederland gaat geen SSN / SSGN of SSBN's kopen/bouwen maar een boot van (waarschijnlijk) een slagje groter dan de huidige walrus, daar moet de PVV volgens eigen woorden dan voor zijn. Het word immers geen formaatje US Navy.

walter leever

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/07/2017 | 19:56 uur
Marc de Natris‏ @Voorzitter_KVMO · 1 u1 uur geleden 

AO OZB: het debat is niet afgerond. Nog deze week een voortgezet algemeen overleg over de vervanging onderzeeboten.

Het begin is er nu 't momentum vasthouden  :P ,dat de exacte kosten van 't project nog niet bekend zijn lijkt me logisch(alle eisen zijn nog niet eens bekend),echter iedereen weet dat we met de 2.5 miljard 't niet gaan redden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Marc de Natris‏ @Voorzitter_KVMO · 1 u1 uur geleden 

AO OZB: het debat is niet afgerond. Nog deze week een voortgezet algemeen overleg over de vervanging onderzeeboten.


Harald

Die studie naar de 4 opties mogen ze gelijk wel stop zetten. De voorkeur voor vervanging is met een meerderheid bevestigd in de kamer.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Kamer bezorgd over kosten nieuwe onderzeeboot 

4 juli 2017

DEN HAAG -  De Kamer blijft met veel vragen zitten over de kosten voor de vervanging van de vier Nederlandse onderzeeboten. D66'er Salima Belhaj noemde het financiële aspect van het project dinsdag in de Kamer ,,echt zorgwekkend". Voor de mogelijke aanschaf is minimaal 2,5 miljard euro uitgetrokken.

Het CDA vindt de minister ,,vaag over het budget'', zei Raymond Knops. PVV'er Gabriëlle Popken wilde graag weten wat het kabinet maximaal wil uittrekken voor de vervanging van de vier boten van de Walrusklasse. De PvdA, SP en GroenLinks zitten met soortgelijke vragen.

Wel is er een meerderheid om nieuwe onderzeeboten aan te schaffen. VVD en CDA zijn sowieso voor, terwijl de PVV ,,open'' in het proces staat. Ook D66 lijkt geen onoverkomelijke bezwaren te hebben. De PvdA was eerder voor, maar vindt het nu ,,geen vanzelfsprekendheid" dat er nieuwe onderzeeboten komen, zei Kirsten van den Hul.

Minister Jeanine Hennis van Defensie benadrukte dat de vervanging nog in de studiefase zit. De komende maanden wordt meer duidelijk over de kosten. ,,Gaandeweg zal het inzicht in de kosten toenemen." In de tweede helft van volgend jaar moet de studiefase zijn voltooid. Een definitief besluit over vervanging valt in 2021. Tussen 2027 en 2031 moeten de huidige onderzeeboten dan worden vervangen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/28540996/__Kamer_bezorgd_over_onderzeeboot__.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 04/07/2017 | 19:33 uur
De PVV spreekt van "een van de grootste aankopen in de komende regeerperiode" en neemt een besluit als duidelijk is voor welk type onderzeeër wordt gekozen. "Als het zo'n grote joekel wordt die de VS heeft dan zijn we daar niet zo voor", zegt Kamerlid Popken.  >:(


Kamerlid Popken heeft zich "bijzonder goed' ingelezen... Amerikaanse boten zijn minimaal 6 á 7000  ton, dus minimaal 2 x het veronderstelde tonnage van de Walrusklasse vervanger.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 04/07/2017 | 19:33 uur
Hennis kan verder met zoeken naar nieuwe onderzeeboten

VANDAAG, 19:15

Minister Hennis op het fregat Zr. Ms. Van Amstel van de Koninklijke Marine in de Egeïsche Zee. Minister Hennis van Defensie kan verder met haar procedure om de vier Nederlandse onderzeeboten van de Walrusklasse. Dat is de uitkomst van een debat met de Tweede Kamer. Een meerderheid van de Tweede Kamer, van in ieder geval VVD, CDA, D66 en de ChristenUnie, zijn voor vervanging van de onderzeeboten door andere boten. Deze vier partijen onderhandelen op dit moment over een nieuw kabinet. D66 is van deze partijen het meest kritisch. De partij maakt zich zorgen over het feit dat de ramingen nu al lopen van 2,5 miljard euro tot 4 miljard.


De specificaties of eisen voor de nieuwe onderzeeboten
* Moeilijk op te sporen
* Goed bewapend voor echte oorlogsacties
* Wereldwijd verzamelen, analyseren en delen van inlichtingen
* Op langdurige geheime missie kunnen in vijandelijk gebied
* Speciale operaties met special forces langs een vijandelijke kust
* Faciliteiten voor vrouwelijke militairen, Hennis noemt dat 'genderneutrale' onderzeeboten

Rad voor ogen

Maar Hennis kan in deze fase niet preciezer zijn over de kosten, zegt zij. "Ik heb er geen belang bij u een rad voor ogen te draaien. Helemaal niet", zegt zij. "We gaan nu juist in de volgende fase daar duidelijkheid over proberen te krijgen."

In de volgende fase worden onder meer de specificaties van Defensie aan onderzeebootbouwers voorgelegd. Een van de bouwers die in aanmerking komen, is de combinatie van de Nederlandse scheepsbouwer Damen en het Zweedse concern Saab.


Grote joekel
De PVV spreekt van "een van de grootste aankopen in de komende regeerperiode" en neemt een besluit als duidelijk is voor welk type onderzeeër wordt gekozen. "Als het zo'n grote joekel wordt die de VS heeft dan zijn we daar niet zo voor", zegt Kamerlid Popken.  >:(

Ook PvdA, in principe voor de aanschaf, en GroenLinks en SP zetten vraagtekens bij de onzekerheid over de kosten.
De SP heeft daarnaast ook grote twijfels over het nut van de onderzeeërs voor de toekomst, en denkt er over nu al tegen het hele project te stemmen.

http://nos.nl/artikel/2181466-hennis-kan-verder-met-zoeken-naar-nieuwe-onderzeeboten.html

De voorzichtige specs maken wel duidelijk dat de Duitsers geen schijn van kans maken,  :big-smile:

Zeewier

#3304
Hennis kan verder met zoeken naar nieuwe onderzeeboten

VANDAAG, 19:15

Minister Hennis op het fregat Zr. Ms. Van Amstel van de Koninklijke Marine in de Egeïsche Zee. Minister Hennis van Defensie kan verder met haar procedure om de vier Nederlandse onderzeeboten van de Walrusklasse. Dat is de uitkomst van een debat met de Tweede Kamer. Een meerderheid van de Tweede Kamer, van in ieder geval VVD, CDA, D66 en de ChristenUnie, zijn voor vervanging van de onderzeeboten door andere boten. Deze vier partijen onderhandelen op dit moment over een nieuw kabinet. D66 is van deze partijen het meest kritisch. De partij maakt zich zorgen over het feit dat de ramingen nu al lopen van 2,5 miljard euro tot 4 miljard.

De specificaties of eisen voor de nieuwe onderzeeboten
* Moeilijk op te sporen
* Goed bewapend voor echte oorlogsacties
* Wereldwijd verzamelen, analyseren en delen van inlichtingen
* Op langdurige geheime missie kunnen in vijandelijk gebied
* Speciale operaties met special forces langs een vijandelijke kust
* Faciliteiten voor vrouwelijke militairen, Hennis noemt dat 'genderneutrale' onderzeeboten

Rad voor ogen

Maar Hennis kan in deze fase niet preciezer zijn over de kosten, zegt zij. "Ik heb er geen belang bij u een rad voor ogen te draaien. Helemaal niet", zegt zij. "We gaan nu juist in de volgende fase daar duidelijkheid over proberen te krijgen."

In de volgende fase worden onder meer de specificaties van Defensie aan onderzeebootbouwers voorgelegd. Een van de bouwers die in aanmerking komen, is de combinatie van de Nederlandse scheepsbouwer Damen en het Zweedse concern Saab.

Grote joekel


De PVV spreekt van "een van de grootste aankopen in de komende regeerperiode" en neemt een besluit als duidelijk is voor welk type onderzeeër wordt gekozen. "Als het zo'n grote joekel wordt die de VS heeft dan zijn we daar niet zo voor", zegt Kamerlid Popken.  >:(

Ook PvdA, in principe voor de aanschaf, en GroenLinks en SP zetten vraagtekens bij de onzekerheid over de kosten.
De SP heeft daarnaast ook grote twijfels over het nut van de onderzeeërs voor de toekomst, en denkt er over nu al tegen het hele project te stemmen.

http://nos.nl/artikel/2181466-hennis-kan-verder-met-zoeken-naar-nieuwe-onderzeeboten.html

Zeewier

#3303
Vandaag staat een volle pagina Nieuwe 'Walrus' op koers in de Telegraaf.

Nieuwe 'Walrus' op koers
De Twee­de Ka­mer geeft De­fen­sie van­daag naar ver­wach­ting goed­keu­ring om ver­der te gaan met het grootste pro­ject na de JSF: de ver­van­ging van de on­der­zee­bo­ten. Er staat 2,5 mil­jard eu­ro voor ge­raamd, maar dat bud­get is waar­schijn­lijk te krap. De­fen­sie wil h

door Niels Rig­ter



'Rus­sen ver­ja­gen Ne­der­land­se on­der­zee­boot'. Het was een op­val­lend be­richt dat vo­rig jaar van­uit het Rus­si­sche mi­nis­te­rie van De­fen­sie werd ver­spreid. De Ne­der­land­se 'sub' zou deel heb­ben uit­ge­maakt van een groep on­der­zee­bo­ten van de NAVO en door de Rus­sen zijn ont­dekt toen ze op zo'n twin­tig ki­lo­me­ter af­stand voer van vlieg­dek­schip Ku­z­nets­ov. Dat schip was als deel van een vloot in de Mid­del­land­se Zee be­doeld om lucht­aan­val­len te on­der­steu­nen die het land uit­voert op doe­len in Sy­rië.

Schok­kend als het waar was, vindt on­der­zee­boot­ken­ner Jai­me Kar­re­mann. Het zou im­mers de eer­ste keer zijn dat een Ne­der­land­se on­der­zee­boot was ont­dekt tij­dens een ge­hei­me ope­ra­tie. De hei­me­lijk­heid waar­mee een on­der­zee­boot kan ope­re­ren, is zijn be­lang­rijk­ste wa­pen. Zo'n 23 jaar lang be­spi­o­neer­den en ach­ter­volg­den Ne­der­land­se on­der­zee­bo­ten in het diep­ste ge­heim de Rus­si­sche ma­ri­ne, zo wist Kar­re­mann te re­con­stru­e­ren voor zijn boek In het Diep­ste Ge­heim. Het geeft de unie­ke kracht aan die ook de hui­di­ge vier on­der­zee­bo­ten van de Wal­rus­klas­se be­zit­ten. Met hun die­sel­elek­tri­sche voort­stu­wing zijn ze veel stil­ler dan de nu­cle­ai­re on­der­zee­bo­ten die bij­voor­beeld de Ame­ri­ka­nen en de Fran­sen heb­ben, wat ze ui­terst ge­schikt maakt voor het ver­ga­ren van in­lich­tin­gen. Dat ge­beurt dan ook ge­re­geld, niet al­leen in de Mid­del­land­se Zee en voor de So­ma­li­sche kust, ook in kou­de wa­te­ren of in de Ca­ri­ben, zo­wel in diep wa­ter als voor de kust.

Slag­kracht

De Wal­rus-onderzeeërs zijn bo­ven­dien groot ge­noeg om lan­ge tijd ver van huis te kun­nen ope­re­ren. Dat maakt hun slag­kracht veel gro­ter dan van de klei­ne on­der­zee­bo­ten die bij­voor­beeld de No­ren ge­brui­ken voor dag­toch­ten langs de fjor­den. Daar­mee heb­ben de Ne­der­land­se onderzeeërs ook een streep voor op die van de Duit­sers, die er vo­rig jaar een rich­ting So­ma­lië stuur­den voor de Eu­ro­pe­se an­ti­pi­ra­te­rij­mis­sie Ata­lan­ta, maar de ope­ra­tie moesten af­bla­zen. De bo­ten wa­ren te klein voor deug­de­lij­ke koe­ling. Het werd sim­pel­weg te heet bin­nen. Bo­ven­dien moest er een on­der­steu­nings­schip aan te pas ko­men om ze über­haupt de af­stand te la­ten af­leg­gen.

De tor­pe­do's die de on­der­zee­bo­ten in bui­zen aan boord mee­ne­men, zijn nog al­tijd de sterk­ste wa­pens die de krijgs­macht heeft. ,,Je kunt er in één schot een fre­gat mee ver­nie­ti­gen", weet voor­zit­ter Marc de Na­tris van de Ko­nink­lij­ke Ver­e­ni­ging van Ma­ri­ne­of­fi­cie­ren. Ze zijn daar­mee cru­ci­aal voor wat in mi­li­tai­re ter­men 'stra­te­gi­sche be­ïn­vloe­ding' heet. Door­dat de Ne­der­land­se on­der­zee­boot Hr.Ms. Dol­fijn in 1999 tij­dens de Ko­so­vo-oor­log in de Adri­a­ti­sche zee lag, ble­ven Joego­sla­vi­sche sche­pen in de ha­ven lig­gen.


Zelfs al­leen al het ver­moe­den dat er een on­der­zee­boot ligt, kan af­schrik­wek­kend wer­ken. De vaag­heid rond het in­ci­dent met de Rus­sen in de Mid­del­land­se Zee is daar­om juist de kracht, zegt De Na­tris.



Ra­ket­ten

De Wal­rus-onderzeeërs zijn rond 2025 aan het eind van hun le­vens­duur. De ver­van­gers moe­ten even­eens 'ex­pe­di­ti­o­nair' zijn, zo wil De­fen­sie. Bo­ven­dien moe­ten ze in­lich­tin­gen kun­nen ver­za­me­len, spe­ci­al for­ces kun­nen af­zet­ten en be­hal­ve tor­pe­do's ook ra­ket­ten kun­nen af­schie­ten. En hoe­wel in het tra­ject voor de ont­wik­ke­ling van nieu­we onderzeeërs of­fi­ci­eel nog geen keu­ze is ge­maakt, zegt die voor­keur al veel over de toe­kom­sti­ge exem­pla­ren.

Het mi­nis­te­rie van De­fen­sie heeft bij vier scheeps­bou­wers in­for­ma­tie op­ge­vraagd over wat ze kun­nen le­ve­ren. On­der hen is de Ne­der­land­se scheeps­bou­wer Da­men, dat op­trekt met het Zweed­se Saab. De Zwe­den zou­den in het Ne­der­land­se voor­stel het om­hul­sel (de 'druk­huid') voor hun re­ke­ning ne­men, waar­na die in de­len ver­scheept wor­den naar Ne­der­land voor ver­de­re af­bouw. De an­de­re ge­ga­dig­den zijn Thys­senKrupp uit Duits­land, het Fran­se DCNS en Na­van­tia uit Span­je. Maar waar de Duit­sers voor­al er­va­ring heb­ben met klei­ne onderzeeërs (klein = niet-ex­pe­di­ti­o­nair) en de Fran­sen goed zijn in gro­te, nu­cle­ai­re on­der­zee­bo­ten (nu­cle­air = groot = slecht in stie­kem en ope­ra­ties dicht bij de kust), kan Da­men pre­cies bou­wen waar De­fen­sie op uit is.
In­ge­wij­den ge­ven het Ne­der­land­se con­sor­ti­um een goe­de kans, al heeft Da­men sinds 1939 geen onderzeeërs meer ge­bouwd en heeft Saab geen er­va­ring met de bo­ten die De­fen­sie voor ogen staat.

Er zijn nog meer zor­gen. Het ge­raam­de bud­get van 2,5 mil­jard is veel te krap, we­ten in­ge­wij­den. Daar­mee lijkt de on­der­zee­boot hoe dan ook ga­ten te schie­ten el­ders in de krijgs­macht. Neem al­leen al de ma­ri­ne, die de ko­men­de twaalf jaar 23 sche­pen moet vervangen. De twee m-fre­gat­ten en de zes mij­nen­ja­gers ra­ken even­eens rond 2025 aan het eind van hun le­vens­duur.
Geld om al­les te vervangen is er niet. Met de hoog­uit 2 mil­jard eu­ro waar­mee de for­me­ren­de par­tij­en de de­fen­sie­be­gro­ting wil­len ver­ho­gen, kom je er niet, ze­ker ge­zien de wen­sen die bij de an­de­re krijgs­macht­de­len le­ven, zo­als meer JSF's en Re­a­per­dro­nes voor de lucht­macht en meer vuur­kracht voor de land­macht. Keu­zes zijn on­ver­mij­de­lijk.
Voor de ma­ri­ne is er in elk ge­val één ob­sta­kel uit de weg: de Ka­mer, in­clu­sief GroenLinks, ver­klaar­de de ver­van­ging van de on­der­zee­bo­ten niet con­tro­ver­si­eel.

'Het bud­get is veel te krap' 'Fre­gat met één schot ver­nie­tigd'


https://www.pressreader.com/netherlands/de-telegraaf/20170704/textview