Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 12/12/2016 | 12:11 uur
Ze willen er richting 2030 nog 2 aan toevoegen. Nu de dreiging weer groeit, hun defensiebudget gaat groeien en de rol van Duitsland in Europa en naar buiten Europe ook verandert, kan ik me voorstellen dat ze wel interesse krijgen om die laatste 2 + 2 extra een groter type (216) te laten zijn. Zeker als Nederland daar ook voor kiest..en mogelijk zo dan ook een Canadese order gloort.

Veel mitsen en maren en bovenal slechts speculatie op wishful thinking. Zo kan ik me voorstellen dat de Duitsers een JSS en/of één of meerdere LPD's bij Damen bestellen...

Ronald Elzenga

Citaat van: Zeewier op 12/12/2016 | 11:52 uur
Hun 6e en laatste ligt nog maar net in het water. Ja, de Duitse industrie, die hebben er wel zin an. En er zal vanalles aan ons (net als aan de Noren) beloofd worden over mooie samenwerkingsverbanden, kostenreducties, etc.

http://navaltoday.com/2016/10/05/germany-to-commission-sixth-type-212a-submarine-u-36/
Ze willen er richting 2030 nog 2 aan toevoegen. Nu de dreiging weer groeit, hun defensiebudget gaat groeien en de rol van Duitsland in Europa en naar buiten Europe ook verandert, kan ik me voorstellen dat ze wel interesse krijgen om die laatste 2 + 2 extra een groter type (216) te laten zijn. Zeker als Nederland daar ook voor kiest..en mogelijk zo dan ook een Canadese order gloort.   

Zeewier

Citaat van: Ronald Elzenga op 12/12/2016 | 10:45 uur
Ik heb die indicaties wel...zoals de negatieve ervaringen met out-of-area operaties van hun huidige onderzeeboten en de nieuwe oriëntatie op amfibische operaties out-of-area. Maar goed om dat eens nader te informeren bij onze Duitse contacten.
Hun 6e en laatste ligt nog maar net in het water. Ja, de Duitse industrie, die hebben er wel zin an. En er zal vanalles aan ons (net als aan de Noren) beloofd worden over mooie samenwerkingsverbanden, kostenreducties, etc.

http://navaltoday.com/2016/10/05/germany-to-commission-sixth-type-212a-submarine-u-36/

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/12/2016 | 10:21 uur
Indien men switchen naar een Duitse partner dan wordt de 216 een Nederlandse boot die zondermeer voor Canada interessant is. Ik heb vooralsnog geen enkele indicatie dat de Duitsers hun brown/green water bootjes zullen aanvullen met een blue water capaciteit.
Ik heb die indicaties wel...zoals de negatieve ervaringen met out-of-area operaties van hun huidige onderzeeboten en de nieuwe oriëntatie op amfibische operaties out-of-area. Maar goed om dat eens nader te informeren bij onze Duitse contacten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 12/12/2016 | 10:14 uur
Ik vind dat we die luxe van eigen ontwerp en bouw niet meer hebben en samenwerking met de Duitsers in deze strategisch veel verstandiger is. Zeker nu we door voortdurende vertraging en uitstel gewoon ook heel krap zitten in de tijd. Waar ik de Zweden "onze" A26 versie niet ook zie aanschaffen zie ik de Duitsers dat wel doen bij een Type 216 NL. Ook zie ik bijvoorbeeld Canada daar veel sneller bij aansluiten. Die al reeds hun bevoorraders bij de Duitsers hebben besteld.

Indien men switchen naar een Duitse partner dan wordt de 216 een Nederlandse boot die zondermeer voor Canada interessant is. Ik heb vooralsnog geen enkele indicatie dat de Duitsers hun brown/green water bootjes zullen aanvullen met een blue water capaciteit.

Ronald Elzenga

Citaat van: Harald op 12/12/2016 | 00:46 uur
Wat NL wil is een vervanger met gelijke capaciteiten en gelijk tonnage.
Een basis A-26 ontwerp is te klein.

NL wil een eigenstempel zetten op het ontwerp van de Walrus vervanger, dus zal het een zelf ontworpen onderzeeboot worden met A-26 ideeën. 
En of dat resulteert in een ontwerp 612 of een Walrus NG, zullen nog moeten zien.

Maar ik ben wel van mening dat Damen incombi met Kockrum de Walrus vervangers gaat bouwen. We houden het ontwerp en bouw in eigen hand, net als bij de fregatten.
Ik vind dat we die luxe van eigen ontwerp en bouw niet meer hebben en samenwerking met de Duitsers in deze strategisch veel verstandiger is. Zeker nu we door voortdurende vertraging en uitstel gewoon ook heel krap zitten in de tijd. Waar ik de Zweden "onze" A26 versie niet ook zie aanschaffen zie ik de Duitsers dat wel doen bij een Type 216 NL. Ook zie ik bijvoorbeeld Canada daar veel sneller bij aansluiten. Die al reeds hun bevoorraders bij de Duitsers hebben besteld.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 12/12/2016 | 00:46 uur
Maar ik ben wel van mening dat Damen incombi met Kockrum de Walrus vervangers gaat bouwen. We houden het ontwerp en bouw in eigen hand, net als bij de fregatten.

Dat denk ik ook.

Harald

Wat NL wil is een vervanger met gelijke capaciteiten en gelijk tonnage.
Een basis A-26 ontwerp is te klein.

NL wil een eigenstempel zetten op het ontwerp van de Walrus vervanger, dus zal het een zelf ontworpen onderzeeboot worden met A-26 ideeën. 
En of dat resulteert in een ontwerp 612 of een Walrus NG, zullen nog moeten zien.

Maar ik ben wel van mening dat Damen incombi met Kockrum de Walrus vervangers gaat bouwen. We houden het ontwerp en bouw in eigen hand, net als bij de fregatten.

walter leever

#2343
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/12/2016 | 12:42 uur
Zou kunnen, misschien is het zelfs wel het zelfde concept model gezien de Duits-Zweeds marinewerf oorlog van enige tijd gelden, het is in ieder geval een 4000 tonner met potentie.

Persoonlijk denk ik dat een grotere A-26 meer kans maakt,mede bijvoorbeeld omdat deze een soort van special forces "luik"wat tevens geschikt is voor allerlei onderwater vaartuigen is.(plus 't basisontwerp is er al,zijn ze al aan 't bouwen,begin)
Beide opties een grote A-26 of een "kleine" 216 zijn even moeilijk om te bouwen je past immers veel aan.(grootte)

Ik zou niet weten wat beter is voor de Nederlandse scheepsbouw;immers de Duitsers hebben (misschien)ook nieuwe mijnenjagers nodig,maar 't zou ook zo maar kunnen dat de"Nederlandse"A-26 veel intersse wekt en dus ook orders oplevert is een beetje in de toekomst kijken.(zal Jomanda eens kontakteren  :devil:  )

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 11/12/2016 | 12:35 uur
Ik denk dat je je vergist in deze. Type 216 is het Duitse voorstel voor de Australische order...op basis van type 212/214 Noemen het ook wel eens U216 ja. https://en.wikipedia.org/wiki/Type_216_submarine

Zweedse inzending voor het Australische project op basis van de A26 noemt met type 612.
https://en.wikipedia.org/wiki/A26_submarine#Order_cancelled_and_alternatives

Ik denk dat de Nederlandse marinebouw de beste overlevingskansen heeft door een samenwerking aan te gaan met de Duitse marinebouw. En de Duitsers zoeken straks ook nieuwe mijnenjagers..hebben wij mooi Damen product voor!

Zou kunnen, misschien is het zelfs wel het zelfde concept model gezien de Duits-Zweeds marinewerf oorlog van enige tijd gelden, het is in ieder geval een 4000 tonner met potentie.

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/12/2016 | 12:22 uur
In principe een goed punt al haal je nu type 216 en U-216 door elkaar en zijn beide schepen uit de 4K ton categorie. (geen idee of dit past binnen de wensen van defensie en de uitzonderlijke positie die de KM met haar huidige boten inneemt)

Bedenk dat zowel de T-216 als de U-216 niets meer zijn dan een conceptontwerp.

Een innige samenwerking met de Duitsers voor bovenwaterschepen is prima zolang het geen nekschot is voor de Nederlandse marinebouw.
Ik denk dat je je vergist in deze. Type 216 is het Duitse voorstel voor de Australische order...op basis van type 212/214 Noemen het ook wel eens U216 ja. https://en.wikipedia.org/wiki/Type_216_submarine

Zweedse inzending voor het Australische project op basis van de A26 noemt met type 612.
https://en.wikipedia.org/wiki/A26_submarine#Order_cancelled_and_alternatives

Ik denk dat de Nederlandse marinebouw de beste overlevingskansen heeft door een samenwerking aan te gaan met de Duitse marinebouw. En de Duitsers zoeken straks ook nieuwe mijnenjagers..hebben wij mooi Damen product voor!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 11/12/2016 | 12:15 uur
Ik zet in op type 216 als gewenste opvolger voor de Walrusklasse...al dan niet met enige wijzigingen. Als we dat goed uitonderhandelen (in een veel groter pakket van projecten..ook nieuwe fregatten/destroyers en bijv. mijnenjagers) zouden de Duitsers daar mogelijk ook nog wel een x-aantal van kunnen aanschaffen dan. Strategisch denk ik belangrijk om aansluiting te zoeken bij een groter EUropees land en bouwer. Aansluiting bij de Fransen zie ik minder gemaakt, die met Duitsland sluit al nauw aan op militaire samenwerkingsverbanden die er al reeds zijn. De Zweedse route is na het niet winnen van de Australische orders sterk verzwakt denk ik..en net als een eigen product strategisch en financieel niet verstandig meer. Het uitstellen van de vervangingsorders speelt hierbij ook mee. We moeten nu haast maken..geen tijd voor lange eigen routes meer vind ik.

In principe een goed punt al haal je nu type 216 en U-216 door elkaar en zijn beide schepen uit de 4K ton categorie. (geen idee of dit past binnen de wensen van defensie en de uitzonderlijke positie die de KM met haar huidige boten inneemt)

Bedenk dat zowel de T-216 als de U-216 niets meer zijn dan een conceptontwerp.

Een innige samenwerking met de Duitsers voor bovenwaterschepen is prima zolang het geen nekschot is voor de Nederlandse marinebouw.

Ronald Elzenga

Ik zet in op type 216 als gewenste opvolger voor de Walrusklasse...al dan niet met enige wijzigingen. Als we dat goed uitonderhandelen (in een veel groter pakket van projecten..ook nieuwe fregatten/destroyers en bijv. mijnenjagers) zouden de Duitsers daar mogelijk ook nog wel een x-aantal van kunnen aanschaffen dan. Strategisch denk ik belangrijk om aansluiting te zoeken bij een groter EUropees land en bouwer. Aansluiting bij de Fransen zie ik minder gemaakt, die met Duitsland sluit al nauw aan op militaire samenwerkingsverbanden die er al reeds zijn. De Zweedse route is na het niet winnen van de Australische orders sterk verzwakt denk ik..en net als een eigen product strategisch en financieel niet verstandig meer. Het uitstellen van de vervangingsorders speelt hierbij ook mee. We moeten nu haast maken..geen tijd voor lange eigen routes meer vind ik.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2338
Citaat van: Ace1 op 10/12/2016 | 17:22 uur
Dan is maar een optie over dat is de SMX 3.0

Die zie ik dan ook als de belangrijkste nieuwkomer en een potentieel zeer gevaarlijke concurrent voor Damen-Saab, één om in de gaten te houden, deze lijkt namelijk precies in het NL wensenlijstje te passen.

Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het conceptontwerp waar de Nederlands-Zweedse (gelegenheids)combinatie mee komt.

Wordt het:

- een vergrote A-26 of een verkleind type-216 (type 216 is een 4K tonner op basis van de A-26 die aan Australië is aangeboden)

- een nieuwbouw Walrus model, gelijk in tonnage of iets groter

- een volledig nieuw model op basis van specificaties van DMO/Nevesbu

* uiteindelijk is Saab alleen nodig voor module of cascobouw.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/12/2016 | 14:23 uur
Het net niet heeft betrekking op de blue water omgeving binnen de Poolcirkel in dat kader te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken.

Dan is maar een optie over dat is de SMX 3.0