Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Elzenga

Citaat van: Zeewier op 16/03/2016 | 22:24 uur
Nou daar snijdt je wel wat aan. De Walrus heeft 3 Diesels. Gaan we er daar een voor opofferen, plaatsmakend voor Sterling. Of puur alles mikken op de capaciteit van de Li-ion batterijen? In Engelse papers noemen ze het afgekort LiB. We moeten er ook rekening mee houden dan net als thuis het energieverbuik van moderne systemen omhoog is gegaan. Meer vermogen staat gelijk aan krachtigere sensoren. En meer hitte ontwikkeling. De huidige loodbatterijen kunnen het amper aan, dus vaker snuiveren.
Komen dan wel nog de bestaande problemen met de Li-ion batterijen bij..willen nog wel eens ontbranden geloof ik. Japan heeft daar blijkbaar al meer vertrouwen in.

Huzaar1

#1690
Citaat van: Elzenga op 16/03/2016 | 22:23 uur
De genoemde problemen met type 212 golden alleen bestaande boten...degene die gebouwd worden nog worden er al op aangepast. Ook de Italianen konden er mee uit de voeten omdat die de aanpassingen al hadden gemaakt.

Dat maakt niet uit. Als een boot van de buren zo scheef hangt in het water en er is na maanden onderzoeken waarbij de Duitsers zelf aan de leiding zijn geweest nog geen vruchtbaar resultaat ga ik me zorgen maken dat er gewoon wat mis is.
Geen Duitse boten meer, zoiets mag echt niet gebeuren. Dat gebeurde notabene in Duitse wateren bij een demonstratie/test van de Duitsers zelf. ( griekse kwestie )

Welke boot, wat voor boot, hoeveel boten het ook zijn maakt niet uit. Het is gebeurt bij een product van ze en is wel van zodanig zware aard dat zoiets een teken aan de wand moet zijn. Een onderzeeër die zo ver overhelt structureel dat de accu's bijna zorgen voor een chloorreactie waarbij de gehele bemanning wordt uitgeroeid en sowieso het werken van dat apparaat onmogelijk maakt is nogal wat.

Zoiets met die Italiaanse situaties. Lui kunnen op papier prima bouwen, ze hebben in het verleden laten zien dat ze vast iets anders kunnen dan spaghetti maken en de verkeerde kant op rennen op het slagveld, maar na de Fyra en de NH-90 doe je er gewoon wijs aan enkel spaghetti te kopen bij de Italianen en geen Treinen of Helikopters. Niets tegen de macaroni's maar ja, je moet op een gegeven moment je kippen tellen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Elzenga

Citaat van: Huzaar1 op 16/03/2016 | 22:20 uur
Als ik zo meekrijg wat er met die Duitse onderzeeërs allemaal gebeurt zou ik er geen boot van willen in ieder geval.
Dat ze bij ons gaan kopen zou fantastisch zijn, maar daar is ook de Duitse scheepswerf lobby echt veel te sterk voor. Die willen invloed.

We ontkomen er niet aan, zelf boten bouwen. We kunnen gerust vragen aan een werf in Duitsland of ze de romp volgens onze wensen in elkaar flansen lijkt me. Nemen we het bouwpakket vervolgens mee naar huis en gaan daar op de zolderkamer verder.
Kun je ook doen met de de Japanse of Zweedse onderzeeboot....al heeft waarschijnlijke afbouwer Damen zelf al ingezet op samenwerking met de Zweden.

Zeewier

Citaat van: walter leever op 16/03/2016 | 22:07 uur
Ben geen onderwaterexpert maar wat ik ook lees op DT is dat Japan eigenlijk (min meer ) gaat afstappen van AIP en zich bezig gaat houden met Li-Ion (weet niet of 't goed zeg ) techniek daar zit volgens hun de grootste ontwikkelingsmogelijkheid in (denk dat we dit ook moeten willen, als 't past binnen 't kostenplaatje natuurlijk  :big-smile:.). Aangezien dat ook de Japanse boten als zeer goed worden gezien (wat er van bekend is).
Nou daar snijdt je wel wat aan. De Walrus heeft 3 Diesels. Gaan we er daar een voor opofferen, plaatsmakend voor Sterling. Of puur alles mikken op de capaciteit van de Li-ion batterijen? In Engelse papers noemen ze het afgekort LiB. We moeten er ook rekening mee houden dan net als thuis het energieverbuik van moderne systemen omhoog is gegaan. Meer vermogen staat gelijk aan krachtigere sensoren. En meer hitte ontwikkeling. De huidige loodbatterijen kunnen het amper aan, dus vaker snuiveren.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 16/03/2016 | 22:18 uur
De problemen die de Duitsers volgens een eerder artikel ervoeren met hun Type212, zou, indien ze echt in defensie gaan investeren, er toe kunnen leiden dat ze ook expeditionaire boten gaan kopen. De 'Kriegsmarine' kan het in ieder geval wel aan, als er een viertal wat grotere boten bij zou komen.
De genoemde problemen met type 212 golden alleen bestaande boten...degene die gebouwd worden nog worden er al op aangepast. Ook de Italianen konden er mee uit de voeten omdat die de aanpassingen al hadden gemaakt.

Huzaar1

Als ik zo meekrijg wat er met die Duitse onderzeeërs allemaal gebeurt zou ik er geen boot van willen in ieder geval.
Dat ze bij ons gaan kopen zou fantastisch zijn, maar daar is ook de Duitse scheepswerf lobby echt veel te sterk voor. Die willen invloed.

We ontkomen er niet aan, zelf boten bouwen. We kunnen gerust vragen aan een werf in Duitsland of ze de romp volgens onze wensen in elkaar flansen lijkt me. Nemen we het bouwpakket vervolgens mee naar huis en gaan daar op de zolderkamer verder.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

De problemen die de Duitsers volgens een eerder artikel ervoeren met hun Type212, zou, indien ze echt in defensie gaan investeren, er toe kunnen leiden dat ze ook expeditionaire boten gaan kopen. De 'Kriegsmarine' kan het in ieder geval wel aan, als er een viertal wat grotere boten bij zou komen.

Zeewier

Citaat van: Thomasen op 16/03/2016 | 22:08 uur
Geen Scorpene/S80 in de discussie voorbijgekomen dus?
Nee. De met de Walrusklasse vergelijkbare boot uit Spanje was niet van de partij.

dudge

#1683
Geen Scorpene/S80 in de discussie voorbijgekomen dus?

Volgens wiki is die Soryu trouwens wel flink groter dan de Walrus, 8.5 vs 6.6 meter.
Zal opereren in kustwateren een stuk lastiger maken? Lijkt me een groot verschil.

walter leever

#1682
Citaat van: Zeewier op 16/03/2016 | 22:03 uur
De Zweedse Rear admiral Olsson behept met het DMO, Försvarets materielverk (FMV), had ook een goed verhaal. Echter biedde min of meer aan wat ik al dacht: een verlengde A26. Een kustwaterboot die volgens openbare bronnen tot 200 meter gaat. Met zo'n multi-mission lock voorin. Wat denken jullie: is zo'n natuurlijk goed afgedichte deur, maar wel diameter 1,5 meter, ook nog houdbaar als we 150 tot 200 meter dieper willen kunnen? Ik wil eigenlijk alleen dat GHOST-sail er op lassen en wat andere Zweedse gadgets als AIP installeren.

Ben geen onderwaterexpert maar wat ik ook lees op DT is dat Japan eigenlijk(min meer )gaat afstappen van AIP en zich bezig gaat houden met LI-Ion(weet niet of 't goed zeg )techniek daar zit volgens hun de grootste ontwikkelingsmogelijkheid in(denk dat we dit ook moeten willen,als 't past binnen 't kostenplaatje natuurlijk  :big-smile:.)Aangezien dat ook de Japanse boten als zeer goed worden gezien(wat er van bekend is)

Zeewier

De Zweedse schout bij nacht/rear admiral Olsson behept met het DMO, Försvarets materielverk (FMV), had ook een goed verhaal. Echter biedde min of meer aan wat ik al dacht: een verlengde A26. Een kustwaterboot die volgens openbare bronnen tot 200 meter gaat. Met zo'n multi-mission lock voorin. Wat denken jullie: is zo'n natuurlijk goed afgedichte deur, maar wel diameter 1,5 meter, ook nog houdbaar als we 150 tot 200 meter dieper willen kunnen? Ik wil eigenlijk alleen dat GHOST-sail er op lassen en wat andere Zweedse gadgets als de Sterling motor installeren.

walter leever

#1680
Citaat van: Huzaar1 op 16/03/2016 | 21:33 uur
Toch lijkt mij samen met de Australiers werken niet verkeerd in deze.
Dan maar grotere boten. Als het netto bedrag ermee lager uitvalt....

Dan ga je dus in 1 keer naar 4000 ton(dat is ongeveer de boot die Australie wil)en zal dus een Soryu NG of Soryu + zijn,er is sprake dat er bij de huidige een "plug" van ongeveer 8 mtr inkomt voor de Australiese boten.Ook moet je mee nemen dat er eerst was gezegd ongeveer '26 als vervangingsdatum en dat 't nu na '30 gaat worden(misschien om andere een kans te geven om hun "papieren"boten realiteit te laten worden,Who knows)is een regeringsbeslissing en zal dus nog later zijn als onze eventuele vervangers.(zoals zeewier aanhaalt allemaal te lezen op DT)

Enige land wat ongeveer op onze tijdkoers en wensen zit is idd Canada,maar dat zal dus afhangen van de politiek(Canadese)of ze al dan niet meegaan doen(hoop van wel)is misschien een kans voor de Nederlandse politiek(op zoek naar mogelijke samenwerkingspartners)om ze ervoor "warm" te maken,als dat al mogelijk is natuurlijk.
Denk trouwens ook dat 't nettobedrag dan nog wel wat "opgeschroefd"gaat worden(budget nog een heel eindje omhoog)Is niet goedkoop wat de Aussies willen. :P


ps zeewier sorry had 'm al gepost,maar ik zeg in (iets )meer woorden dus 't zelfde.

Zeewier

Citaat van: Huzaar1 op 16/03/2016 | 21:33 uur
Toch lijkt mij samen met de Australiers werken niet verkeerd in deze.
Dan maar grotere boten. Als het netto bedrag ermee lager uitvalt....
20 miljard Australische dollars, dat smijten ze er tegenaan. Ik weet het niet hoor. Dan lees ik op Defence Talk dat hun 4200 tonner ook iets is voor Canada. Australian Submarine Corporation bouwt sinds jaar en dag veel te dure boten. Wij gaan precies bouwen wat Canada ook nodig heeft tegen normale kosten, maar dat weten ze in Australia niet. Houden zo. 😉

Huzaar1

Toch lijkt mij samen met de Australiers werken niet verkeerd in deze.
Dan maar grotere boten. Als het netto bedrag ermee lager uitvalt....
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zeewier

Citaat van: Huzaar1 op 16/03/2016 | 20:40 uur
Ik hoop echt dat NL die boten zelf gaat bouwen, ik vrees voor een product wat niemand wil bij samenwerking.
Bijna elke Euro komt in de Nederlandse economie dan. Dat moet toch wel te verkopen zijn.
Van de representatanten had kapitein Faltin zijn praatje het beste voor elkaar. En duidelijk al opgewarmd door de voorgesprekken met Noorwegen, dat kan je wel zien in zijn sheets. Persoonlijk merkte ik wel dat de industriële component van TKMS zwaar doorklonk in zijn verhaal. De Conventional Submarine Round Table kwam op mij over als een zware marktdominantie van één partij in de Europese onderzeebootbouw. Deze sheets waren door hem al naar alle TK-leden toegezonden. Presentatie "Benefits of multinational cooperation in the area of conventional submarines" van Federal Ministry of Defence

De heer de Jong namens TNO bracht trots naar voren dat Nederland, naast het (statisch) akoestisch onderzoek, zeer ver is in de eigen ontwikkeling van batterijen geschikt voor onderzeeboten. We schijnen ons te kunnen meten met het allerhoogste internationale niveau. Omdat het fundamentele onderzoek (op atomair niveau) in Nederland van wereld topniveau is. Dat kan dus niet geïmplementeerd worden in een Duitse Type 215 (de 3K ton versie zo maar gezegd), want de gehele boot draait om hun LiB batterijen. Als we zoveel mogelijk zelf willen klussen en ontwikkelen, dan is een zo goed als van de plank product niet iets waar de BV NL wat mee kan. De Duitse keuze is wel de meest kosten-effectieve en risicoloze optie! Als we echt 6 boten willen: kies Duits. Misschien is dat ook wel de argumentatie achter de plotselinge Noorse swing.

Maar zien jullie wat er op geostrategisch industrieel vlak gebeurd: Noorwegen in het Duitse winkelkarretje, Portugal, Italië, Griekenland, Israël. Met marktmonopolie verwurg je ook gezonde convergerende innovatie in Europa. Dat verschillende onderzoeksinstituten oplossingen bedenken voor hetzelfde probleem. Vindingrijkheid. En is dat niet juist het gene waar Europa zo goed in is en waarom de Europese scheepsbouw zo dominant is? Onze onderlinge concurrentie dwingt ons er toe.

Ik hoorde vandaag uit Groot-Brittanië niks over de BMT Vidar-36 familie. We kunnen altijd nog onderdelen inkopen bij de Britten. Ik zeg maar wat, antennes voor satelliet up en downlink.