Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 06/09/2015 | 15:56 uur
Des te meer landen, des te meer verschillende eisen en dus compromissen. De eisen van NL en NO liggen het dichts bij elkaar. Als Polen daar bij komt heeft dat denk ik negatieve invloed op het ontwerp voor NL. Dus nee het gaat meer om de samenwerking tijdens het ontwerp/bouwproces. NL koopt samen met NO en doet ook gezamenlijk ontwerp/bouw. Polen mag van mij best "van de plank" kopen (nadat onze boten geleverd zijn uiteraard...). Andere versie of niet.

Mee eens!

StrataNL

Citaat van: DvdW op 06/09/2015 | 15:43 uur
en Polen en Noorwegen komen met hangende pootjes bij ons of ze alsjeblieft wat subs mogen kopen..?

Des te meer landen, des te meer verschillende eisen en dus compromissen. De eisen van NL en NO liggen het dichts bij elkaar. Als Polen daar bij komt heeft dat denk ik negatieve invloed op het ontwerp voor NL. Dus nee het gaat meer om de samenwerking tijdens het ontwerp/bouwproces. NL koopt samen met NO en doet ook gezamenlijk ontwerp/bouw. Polen mag van mij best "van de plank" kopen (nadat onze boten geleverd zijn uiteraard...). Andere versie of niet.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 06/09/2015 | 15:43 uur
en Polen en Noorwegen komen met hangende pootjes bij ons of ze alsjeblieft wat subs mogen kopen..?

Voorlopig is het blijkbaar slechts een idee, een idee welke ook gebruikt kan worden om de concurrentie onder druk te zetten om de kosten beheersbaar te houden.

DvdW

Citaat van: Strata op 06/09/2015 | 15:38 uur
Door het alleen bij NL en NO te houden...
en Polen en Noorwegen komen met hangende pootjes bij ons of ze alsjeblieft wat subs mogen kopen..?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 06/09/2015 | 15:38 uur
Door het alleen bij NL en NO te houden...

Waarna andere geïnteresseerden het basis model kunnen aanschaffen.

StrataNL

Citaat van: DvdW op 06/09/2015 | 15:35 uur
En hoe zorg je ervoor dat het niet één van de vele EU faalprojecten wordt a la NH90...? Veel vingers in de pap zorgt voor een gore bende aan tafel....

Door het alleen bij NL en NO te houden...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 06/09/2015 | 15:35 uur
En hoe zorg je ervoor dat het niet één van de vele EU faalprojecten wordt a la NH90...? Veel vingers in de pap zorgt voor een gore bende aan tafel....

Goed punt...

DvdW

En hoe zorg je ervoor dat het niet één van de vele EU faalprojecten wordt a la NH90...? Veel vingers in de pap zorgt voor een gore bende aan tafel....
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1278
Citaat van: Harald op 06/09/2015 | 15:13 uur
Hoeft natuurlijk niet helemaal zo te zijn, de Polen willen naar mijn weten een sub met VLS en er wordt gepraat over gebruik van kruisvluchtwapens, hiervoor ben je ook ruimte nodig, dus alwel een groter ontwerp.
Tevens zou je met een modulair ontwerp voor een sub een sectie erbij wel aan de unieke tussenmaat kunnen voldoen.

Maar wel een interessante ontwikkeling, zou positief zijn voor NL en ook in de wereld voor eventuele belangstelling voor participatie en of aankoop van  subs, want NL subs zijn goed.
En ja hoe meer subs er worden aangeschaft, hoe beter je je ontwikkelingskosten kunt verdeler.

Noorwegen wil ook VLS en ik verwacht dat dit ook voor Nederlands zal gelden. Krijsvluchtwapens zullen bij de Noren vast mee worden genomen in de onderhandelingen met Nederland immers hun NSM is/wordt geschikt voor gebruik voor lancering vanuit onderzeeboten... (NSM is wellicht ook een optie voor de F35A en de LCF/Opvolger M fregatten)

Daarnaast kan ik mij een redelijk recent proefballonnetje herinneren van Hennis in de media die aanschaf van Tomahawks (of gelijksoortig apparaat) niet uitsluit voor de KM.

Een grote(re) serie van, zoals het er nu naar uit ziet, een 1.5 x zo grote A26, zou zeker op veel fronten een positieve ontwikkeling zijn.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/09/2015 | 14:09 uur
Dat zou maar zo een interessante serie van 13-15 boten kunnen worden....

Keerzijde van de medaille is natuurlijk dat Nederland haar unieke tussenmaat positie opgeeft (als NAVO niche capaciteit) waardoor ik volgende generatie politici nu al de begerige blik op de onderzeeboot pecunia zie werpen.
Hoeft natuurlijk niet helemaal zo te zijn, de Polen willen naar mijn weten een sub met VLS en er wordt gepraat over gebruik van kruisvluchtwapens, hiervoor ben je ook ruimte nodig, dus alwel een groter ontwerp.
Tevens zou je met een modulair ontwerp voor een sub een sectie erbij wel aan de unieke tussenmaat kunnen voldoen.

Maar wel een interessante ontwikkeling, zou positief zijn voor NL en ook in de wereld voor eventuele belangstelling voor participatie en of aankoop van  subs, want NL subs zijn goed.
En ja hoe meer subs er worden aangeschaft, hoe beter je je ontwikkelingskosten kunt verdeler.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/09/2015 | 14:09 uur
Dat zou maar zo een interessante serie van 13-15 boten kunnen worden....

Keerzijde van de medaille is natuurlijk dat Nederland haar unieke tussenmaat positie opgeeft (als NAVO niche capaciteit) waardoor ik volgende generatie politici nu al de begerige blik op de onderzeeboot pecunia zie werpen.

Noorwegen wil ook grotere  onderzeeboten om in de noord pool te kunnen gaan  opereren.
En Polen heeft ook een kilo klas onderboot.

https://en.wikipedia.org/wiki/ORP_Orze%C5%82_(1986)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1275
Citaat van:  uk.reuters.com Vandaag om 02:04  
Poland may buy submarines with other NATO members - minister


Dat zou maar zo een interessante serie van 13-15 boten kunnen worden....

Keerzijde van de medaille is natuurlijk dat Nederland haar unieke tussenmaat positie opgeeft (als NAVO niche capaciteit) waardoor ik volgende generatie politici nu al de begerige blik op de onderzeeboot pecunia zie werpen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Poland may buy submarines with other NATO members - minister

Sun Sep 6, 2015

WARSAW - Poland may join forces with other NATO members such as Norway or the Netherlands to buy submarines in a bid to cut costs, instead of buying them alone, deputy defence minister Czeslaw Mroczek said on Sunday.

The ministry had been planning to buy three submarines with delivery set for 2020-25. But the purchase, which was set to be launched at the beginning of this year, got stalled as Poland decided to arm the fleet with manoeuvring missiles, a change in contract specification that increased the costs.

"We are considering obtaining submarines, for instance together with Norway or the Netherlands," Mroczek told state news agency PAP.

"We are finishing works on initial settings - tactical and technical," he added. "From the point of view of the procedure and how we do it - whether in one or two proceedings - will depend on if we buy the submarines alone or as a joint project of two or more NATO members."

According to PAP, French industrial group DCNS, Swedish Saab Kockums and German ThyssenKrupp Marine Systems are interested in the tender.

Poland's defence ministry was not immediately available for comment.

http://uk.reuters.com/article/2015/09/06/uk-poland-nato-submarine-idUKKCN0R60GW20150906

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1273
Citaat van: Flyguy op 03/09/2015 | 20:25 uur
De verwarmingspijpen vertellen mij dat 6 nog niet eens zo'n onrealistisch getal is. De politiek is de laatste tijd flink op de hoogte gesteld van wat voor'n force multiplier een onderzeeer is door een invloedrijke KM lobby.

We komen tenslotte van 6.... en aangezien men vol lijkt in te zetten op niches en de eventuele uitbreiding hiervan....  :big-smile: (al zal de aanschaf rekening van 6 exemplaren hoger zijn die die van 37 F35's)

Het zou een mooie serie kunnen zijn als de Noors - Nederlandse samenwerking daadwerkelijk van de grond komt, een serie van 12.

Flyguy

De verwarmingspijpen vertellen mij dat 6 nog niet eens zo'n onrealistisch getal is. De politiek is de laatste tijd flink op de hoogte gesteld van wat voor'n force multiplier een onderzeeer is door een invloedrijke KM lobby.