U(C)AV ontwikkelingen

Gestart door Elzenga, 29/10/2011 | 19:50 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Navy, Northrop Score Historic First With (Mostly) Successful X-47B Drone Carrier Landings

By Sydney J. Freedberg Jr. and Colin Clark on July 10, 2013

UPDATED 8:00 pm with news that third landing attempt was aborted] Two out of three ain't bad, if you're trying something no one's ever done before.

Landing on the narrow, pitching deck of a Navy aircraft carrier is one of the hardest things a human being can do. Today, for the first time in history, a robot did it — twice.

http://breakingdefense.com/2013/07/10/navy-northrop-score-historic-first-with-successful-x-47b-drone-carrier-landing/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#167
Citaat van: Kapitein Rob op 11/07/2013 | 14:42 uur
En dan moet ik geloven dat we de komende 40 jaar bemande, dure JSF's nodig hebben.... Ontwikkelingen onbemande toestellen lijken me zo hard te gaan dat het me verstandig lijkt dit mee te nemen in "de visie op de toekomstige samenstelling KLu".

Ik denk dat men (niet specifiek KLu) aan gaat sturen op een mix van bemand en onbemand om te komen tot een goede mix aan kwaliteit en kwantiteit.

Luchtoverwicht jagers zullen vermoedelijk nog lang bemande vliegtuigen zijn, de aanvalstoestellen meer onbemand en alleen of in groepen opereren al dan niet in gezelschap van één of meerdere bemande aanvalsvliegtuigen.

Misschien bestaat een operationeel Klu squadron in 2040 wel uit 6 F35's aangevuld met 12 UCAV's

In het kader van puur luchtoverwicht is de F35A dan wellicht een mindere keuze (al kan ik me voorstellen dat na 2025 wordt begonnen met een F35 redesign in de vorm van een luchtoverwicht jager, noem het de F35F)

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 11/07/2013 | 14:07 uur
En gelukt is het.... ;D

En dan moet ik geloven dat we de komende 40 jaar bemande, dure JSF's nodig hebben.... Ontwikkelingen onbemande toestellen lijken me zo hard te gaan dat het me verstandig lijkt dit mee te nemen in "de visie op de toekomstige samenstelling KLu".

Elzenga


Ace1

Lukt het deze enorme drone om op een vliegdekschip te landen?


Een X-47B drone van de Amerikaanse marine tijdens een test op vliegdekschip USS George H. W. Bush in mei

De Amerikaanse marine probeert vandaag voor het eerst een drone ter grootte van een gevechtsvliegtuig te laten landen op een vliegdekschip. Zo'n landing wordt beschouwd als één van de moeilijkste handelingen die er zijn voor een menselijke piloot.

Dat schrijft persbureau Reuters. Als alles volgens plan verloopt, is de Amerikaanse marine klaar voor de volgende stap: het produceren van onbemande gevechtsvliegtuigen die zich aansluiten bij de vloot van bemande toestellen, om zo gezamenlijk 24 uur per dag het luchtruim te bewaken en tegelijkertijd voldoende aanvalskracht te hebben. Dit maakt onder andere de weg vrij voor de Verenigde Staten om luchtmachtbases van andere landen te gebruiken zonder eerst om toestemming te vragen.

Staarthaak
De drone, genaamd X-47B, zal opstijgen vanaf Patuxent River, een luchtmachtbasis van de marine in de staat Maryland. Van daaruit vliegt het experimentele toestel naar het vliegdekschip de USS George H.W. Bush, die voor de kust van Virginia ligt. Als het daar aankomt zal de drone een soort staarthaak uitwerpen die moet blijven haken aan een vangkabel op het vliegdekschip, zodat de drone vrijwel abrupt tot stilstand komt. Deze vorm van landen is gebruikelijk bij gevechtsvliegtuigen, maar nog niet eerder toegepast bij drones.

Het landen op een schip dat constant beweegt terwijl het vliegtuig zich door de turbulente lucht achter het vliegdekschip begeeft, wordt gezien als zeer moeilijk. Mocht de landing om wat voor reden dan ook op het laatste moment moeten worden afgebroken, dan kan de drone een zogenoemde 'touch-and-go-landing' uitvoeren: landen op de landingsbaan en vervolgens meteen weer opstijgen zonder tot stilstand te komen. Ook die manoeuvre wordt al toegepast bij bemande gevechtsvliegtuigen. De X-47B is daartoe in staat, zo is al bekend, want het toestel heeft die manoeuvre in mei al uitgebreid getest. Toen steeg de drone met succes op van het vliegdekschip.


Een X-47B voert een 'touch-and-go' uit

De X-47B is een testmodel dat nooit in de praktijk zal worden ingezet. De Amerikaanse marine hoopt rond 2020 vergelijkbare drones operatief te hebben die kunnen deelnemen aan missies. Er zijn momenteel vier bedrijven in de race voor een contract om de nieuwe onbemande toestellen te ontwikkelen. De toestellen die alleen gebruikt worden voor tests, zullen uiteindelijk in musea belanden.

Predator
Volgens de marine heeft de X-47B vele voordelen ten opzichte van de Predator-drones die nu worden gebruikt. Zo heeft de X-47B een drie maal zo groot bereik en kan het toestel zo geprogrammeerd worden dat het op eigen houtje missies uitvoert, zonder dat daarbij mensen rechtstreeks betrokken zijn. De X-47B werkt niet, zoals de Predator, met een afstandsbediening, maar wordt volledig bestuurd door computerprogramma's. Het gevaarte maakt onder meer gebruik van gps-navigatie en zeer geavanceerde software.


Een MQ-1 Predator drone

Tegenstanders van het gebruik van drones wijzen erop dat drones momenteel al vele burgerdoden hebben veroorzaakt. Bovendien zou er onvoldoende toezicht zijn op de geautomatiseerde toestellen.

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3473587/2013/07/10/Lukt-het-deze-enorme-drone-om-op-een-vliegdekschip-te-landen.dhtml


jurrien visser (JuVi op Twitter)


Navy Docs Reveal UCLASS Minimum Ranges and Maximum Costs

By: USNI News Editor
Wednesday, June 26, 2013

The Navy aims to build a system of stealthy pilotless aircraft to patrol at a minimum range of 600 nautical miles around an aircraft carrier at a maximum cost of $150 million per orbit, according to May Navy requirements documents obtained by USNI News.

The Unmanned Carrier Launched Airborne Surveillance and Strike (UCLASS) so-called key performance perimeters (KPPs) outline an aircraft that will primarily fill information, reconnaissance, surveillance and targeting (ISRT) roles for the service's carrier strike group with a limited ability to strike targets at a range of 2,000 nautical miles from the strike group in lightly contested environments, according to the documents.

The KPPs are the first concrete examples of the requirements for UCLASS — a program that the Navy wants to field by 2020. The document outlines the minimum requirements for the program ahead of a 2014 competition to field the autonomous aircraft onboard the carrier fleet.

The Navy would not comment on the KPPs specifically when contacted by USNI News but did provide broad outlines on the program with members of the Navy's Office of the Chief of Naval Operations responsible for unmanned systems requirements.

"Our primary use for this asset is organic persistent ISR which the strike group doesn't possess right now — especially at the range and speed that this thing will be able to execute," Cmdr. Pete Yelle with OPNAV told USNI News on Monday.

The KPPs call for an aircraft that can field a 3,000 pounds worth of payload, including a 1,000 pounds of air-to-surface weapons — including the 500 pound Joint Direct Attack Munitions and Small Diameter Bomb II.

To compare, the F/A-18E/F Super Hornet — the current manned carrier strike fighter — can carry almost 18,000 pounds of ordinance and external fuel.

"It certainly is not a B-52 sized bomb load. You're only going to have a couple of weapons," Capt. Chris Corgnati, branch head for the unmanned aerial systems requirements and resources in OPNAV.

In the surveillance role, the Navy wants an aircraft system that can fly, "two unrefueled orbits at 600 nautical miles or one unrefueled orbit at 1200 nautical miles," according to requirements documents.

The unit cost for the aircrafts, less research and development and operations and maintenance cost (known as recurring flyaway cost), "required to conduct a 600 nautical mile persistent orbit shall not exceed $150 million," read the UCLASS KPP.

Put into perspective, a single F/A-18E/F Super Hornet has a recurring flyaway cost of $66.9 million an aircraft, according to 2012 Navy budget documents.

Yelle and Corgnati both said the planned UCLASS would double the amount of time the carrier can have assets airborne.

"You normally have a 12 hour fly day with a 12 hour gap in airborne surveillance in the strike group," Corgnati said.
"You can launch UCLASS at the end of your fly day and it can span that gap while your flight deck is shut down."

Though the broad outlines of UCLASS have been set, the Navy is still working on a concept of operations (CONOPS) on which warfare communities will be responsible for flying the aircraft and who will process and analyze the information collected.

While the Navy develops the requirements for UCLASS, it has been testing the fundamentals of landing a carrier-based unmanned vehicle as part of the Unmanned Combat Air System Aircraft Carrier Demonstration (UCAS-D) program.

In May, the UCAS-D successfully launched off of USS George H.W. Bush (CVN-77) and is scheduled to make its first landing in July or August, Navy officials told USNI News at the time.

As for UCLASS, four companies have come forward with tentative proposals for the aircraft.

Lockheed Martin, Boeing, General Atomics and Northrop Grumman — have all previewed concepts of UCLASS and will compete to develop the airframe that will bring unmanned capability to carrier decks. The Navy plans to issue a open competition for UCLASS sometime in 2014.

This post has been updated to clarify the $150 million maximum cost per orbit for UCLASS does not mean each aircraft will cost a maximum of $150 million. The flyaway costs will pay for the capability for the system (one or multiple aircraft) to patrol 600 nautical miles from a carrier in a 24 hour period.

http://news.usni.org/2013/06/26/navy-docs-reveal-uclass-minimum-ranges-and-maximum-costs

Chrisis

Ik wist niet helemaal of ik de info hier kwijt zou moeten/willen of in de lijn "internationale fighter ontwikkelingen".


GRIPEN
THE CROWN OF SWEDISH
AVIATION INDUSTRY

Lennart SindahlSenior Executive Vice President
Head of Aeronautics
Paris Air Show, June 19th 2013

Met name slide: 21 -24 zijn relevant voor dit onderwerp: UCAV

GRIPEN OPTIONALLY MANNED
Artificial pilot build-up



jurrien visser (JuVi op Twitter)

Piaggio Aero Unveils Hammerhead P-11HH Unmanned MALE Aircraft

Posted by Tamir Eshel / June 18, 2013

Piaggio Aero Industries unveiled at the 2013 Paris Air Show today, the Piaggio Aero P.1HH "HammerHead"- Unmanned Aerial System (UAS). The P.1HH HammerHead technological demonstrator was designed and built in less than one year and it has already successfully completed low speed taxi tests. Defense-Update reports.

paris13-125x125Piaggio Aero claims its new drone will offer an unmatched combination of range, wide operative speeds, fast climb gradient, high operational ceiling and the capability to carry a variety of payloads, providing end users with a powerful yet flexible defense system that outperforms other MALE Systems.

The unmanned variant is longer tan the Avanti II and is using a modified airframe, longer wings with high aspect ratio, and various installations of mission payloads, satellite links and line-of-site payloads. The Hammerhead is bound to become the largest UAS in Europe.

The design of the P.1HH HammerHead aims to be a unique ISR platform, able to climb up to 45.000 feet, loitering quietly at low speed (135 KTAS) with an endurance of up to 16 flight hours and capable of deploying at very high speed – up to 395 KTAS – to targets. Its capabilities include being able to host several payload combinations and to perform multiple missions: aerial, land, coastal, maritime and offshore security, COMINT/ELINT, electronic warfare as well as other roles.

A larger version is available to members

Selex ES was assigned the responsibility for the P.1HH's Mission System, delivering effective and flexible scenario planning, simulation and concepts of operations (CONOPS). Selex ES also provides the datalink and ground control system.

The drone will support 16 hours mission on station, with a payload weight of 500 lbs. with less fuel, the aircraft will be able to carry 200 pound payloads and fly up to a ceiling of 45,000 ft. The aircraft is developed in partnership between Avatnti and Selex ES was first announced during the IDEX 2013 show in Au Dhabi this year. Since then the first aircraft has performed taxi tests, in preparation for flight testing.

Zie link voor de plaatjes

http://defense-update.com/20130618_hammerhead-performs-taxi-tests-prior-to-first-flight.html

dudge

Citaat van: IPA NG op 01/06/2013 | 02:16 uur
Zitten nogal wat verschillen in. De Mantis is een MQ-9 achtig ding, de Talarion meer een soort Globalhawk. De Taranis is weer wat anders.

Klopt, ik doelde ook meer op, welke projecten voor 'grote UAV's' lopen nu in Europa?
En ja, dan zijn sommige stealth/non-stealth, jet of prop, HALE/MALE, concept/product en bewapend of niet/nauwelijks bewapend.

UAV's van het formaat Aladin en Raven B heb ik er maar buiten gelaten, anders wordt het waarschijnlijk een erg lange lijst. Maar dan vraag ik me nog af of ik de ontwikkelingen heb. 

Ace1

France Opts for U.S. Reapers

France has decided to buy two MQ-9 Reaper medium-altitude long endurance (MALE) drones from the USA, to extend the strategic reconnaissance capability of the French Air Force after the current Harfang drones end their planned mission in 2014. The two General Atomics (GA-ASI) MQ-9 Reapers that will be delivered by 2013 year-end. The two drones are not likely to be used in armed recce missions as they do  with the US Air Force. Defense-Update reports.

Meer info op onderstaande link

http://defense-update.com/20130531_france_opts_for_the_reaper.html

IPA NG

Is het niet veiliger om te gaan voor iets simpels als een King Air?
En dan doe maar niet de Liberty maar die versie die de Britten hebben, die heeft ook een SAR radar naar mijn weten.

SAR erin, EO/IR sensor erop en je kunt denk ik prima voor de dag komen.
(Ook meer ruimte voor bemanning.)
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Ace1

doe maar 4 G 520 EGRETT, de kwaliteit is goed en het is made in Germany.


http://www.grob-aircraft.com/tl_files/pdf/NEW%20BROCHURES/G_520_egrett.pdf


Elzenga

Citaat van: Thomasen op 31/05/2013 | 23:42 uur
Je kunt niet om die reden alles uit blijven stellen. Belangrijk is wel om onder meer in de planning daar rekening mee te houden. Bijvoorbeeld door een kleiner aantal aan te schaffen, te leasen oid. Maar dat kan alleen als er een gedegen en onderbouwde roadmap ligt. En die roadmap is belangrijk. Maar 5 jaar vertraging kan toch best vervelend uitpakken.

Mooie projecten hebben we in Europa zeker, maar er is meer politieke backing nodig! En ja, daarin kan NL m.i. een voortrekkersrol spelen.
Daar kan Nederland zeker een voortrekkersrol in spelen...maar ik zie dat men vooral kijkt naar de Amerikanen...en blijkbaar de Italiaanse en Duitse ervaring nog nauwelijks heeft laten doordringen. Ik hoop dat ik het mis heb in deze.

IPA NG

Zitten nogal wat verschillen in. De Mantis is een MQ-9 achtig ding, de Talarion meer een soort Globalhawk. De Taranis is weer wat anders.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu