Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/12/2018 | 11:06 uur
Een medium carrier is in theorie nog mogelijk met de Gripen M (als deze ooit van de tekentafel af komt).
Dat lijkt mij ook het meest aannemelijk
of ... ze kopen de CdG als Frankrijk zijn nieuwe carriers indienst neemt, maar dat duurt nog wel ff... nu wordt er gesproken over het jaar 2040, en daarbij heeft de CdG zeg maar 40 jaar dienst gedaan !. Constructie van de CdG is begonnen in 1989, tewaterlating in 1992 dat is in 2040 .. 48 jaar !
Ga je als land dan nog met een schip dat al 50 jaar in het water heeft gelegen, verder varen ? De onderhoudskosten zullen dan flink toenemen...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 14/12/2018 | 10:53 uur
Het is nog maar de vraag welk STOVL jachtvliegtuig door de Brazilianen kan worden gekocht. Is voor hen de F-35B wel mogelijk? Overigens beperkt VTOL gebruik de wapenlast van een jachtvliegtuig. Als dit niet mogelijk is, dan blijft het voor hun bij ASW, ASuW en transport.

Een medium carrier is in theorie nog mogelijk met de Gripen M (als deze ooit van de tekentafel af komt).

Sparkplug

Citaat van: Parera op 14/12/2018 | 10:39 uur
Nee op dat gebied is alleen Frankrijk echt capabel om een carrier te bouwen, de Italianen kunnen het ook wel maar zijn beperkter op gebied van kennis/ervaring op dat vlak tenzij het een VTOL carrier moet worden zoals de Queen Elizabeth klasse. Als ze puur op dat deel een partner kiezen is het een on eerlijke aanbesteding en kan dat worden aangevochten door de verliezende partij(en).

Als er überhaupt ooit weer een Braziliaanse carrier gaat komen, ik zie meer in VTOL voor ze qua budgetten.

Het is nog maar de vraag welk STOVL jachtvliegtuig door de Brazilianen kan worden gekocht. Is voor hen de F-35B wel mogelijk? Overigens beperkt VTOL gebruik de wapenlast van een jachtvliegtuig. Als dit niet mogelijk is, dan blijft het voor hun bij ASW, ASuW en transport.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 13/12/2018 | 16:59 uur
Van carriers moet nog niemand wakker liggen, denk ik.
De Brazilianen kopen nogal wat tweedehands aan... Ik zie ze nog niet snel een nagelnieuwe carrier (laten) bouwen.
En van die vier die geshortlist zijn is er geen enkele die geen toegang tot fregatontwerpen heeft... of zelfs destroyers (wmb. kunnen de ZP wel toe gerekend worden.)
De Brazilianen moeten nu ook niet verwachten dat ze 'top range' kunnen inkopen aan (rock-) bottom price...
Ergens realistisch blijven jongens...

Nee op dat gebied is alleen Frankrijk echt capabel om een carrier te bouwen, de Italianen kunnen het ook wel maar zijn beperkter op gebied van kennis/ervaring op dat vlak tenzij het een VTOL carrier moet worden zoals de Queen Elizabeth klasse. Als ze puur op dat deel een partner kiezen is het een on eerlijke aanbesteding en kan dat worden aangevochten door de verliezende partij(en).

De Fransen hebben wel een kleine voorsprong omdat ze al samenwerken met Naval Group voor hun onderzeeboten en ze daar weten wat ze kunnen verwachten. Dit kan ook tegen de Fransen werken als de Brazilianen die samenwerking als niet prettig hebben ervaren.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/12/2018 | 17:29 uur
Ik zie de Brazilianen met hun huidige economie hooguit de CdG opkopen tegen die tij dat deze uit Franse dienst gaat (en ze hun beoogde SSBN eindelijk in de vaart hebben)
Als er überhaupt ooit weer een Braziliaanse carrier gaat komen, ik zie meer in VTOL voor ze qua budgetten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 13/12/2018 | 16:59 uur
Van carriers moet nog niemand wakker liggen, denk ik.
De Brazilianen kopen nogal wat tweedehands aan... Ik zie ze nog niet snel een nagelnieuwe carrier (laten) bouwen.
En van die vier die geshortlist zijn is er geen enkele die geen toegang tot fregatontwerpen heeft... of zelfs destroyers (wmb. kunnen de ZP wel toe gerekend worden.)
De Brazilianen moeten nu ook niet verwachten dat ze 'top range' kunnen inkopen aan (rock-) bottom price...
Ergens realistisch blijven jongens...

Ik zie de Brazilianen met hun huidige economie hooguit de CdG opkopen tegen die tij dat deze uit Franse dienst gaat (en ze hun beoogde SSBN eindelijk in de vaart hebben)

ARM-WAP

Citaat van: Parera op 13/12/2018 | 02:37 uur
Een kleine note van de schrijver is dat Brazilie naast het beste schip voor de beste prijs ook opzoek is naar een partij die grotere schepen kan bouwen / leveren. Het moet hier dan gaan om 6,000 a 8,000 ton fregatten en zelfs over vliegkampschepen van 40,000 a 60,000 ton. Dit zou betekenen dat alleen Frankrijk of Italië echt kans maken op de deal.
Van carriers moet nog niemand wakker liggen, denk ik.
De Brazilianen kopen nogal wat tweedehands aan... Ik zie ze nog niet snel een nagelnieuwe carrier (laten) bouwen.
En van die vier die geshortlist zijn is er geen enkele die geen toegang tot fregatontwerpen heeft... of zelfs destroyers (wmb. kunnen de ZP wel toe gerekend worden.)
De Brazilianen moeten nu ook niet verwachten dat ze 'top range' kunnen inkopen aan (rock-) bottom price...
Ergens realistisch blijven jongens...

Parera

Volgens Defensa BR (Brazilliaanse defensie blog) is er selectie gemaakt van 4 overblijvende ontwerpen, alle 4 de ontwerpen voldoen aan de eisen en wensen van de Braziliaanse marine.
De lijst ziet er als volgt uit:

Citaat
#1 Damen-Saab, which offered Brazil a better armed version and better mariner qualifications of the light frigate SIGMA 10514, of 2600 tons.
#2 Aguas Azuis, headed by the German group TKMS, which proposed to the Brazillian admirals a model, of 3200 tons, of the well known MEKO family of military vessels.
#3 FLV, which presented a project led by the renowned Italian group Fincantieri.
#4 Villegagnon, proposer of a heavier version of the corvette Gowind 2500, recently adopted by the navy of Egypt.

Alle 4 de aanbieders moeten nu nog een keer hun ''Best and Final Offer'' aanbieden en op basis daarvan word er gekozen voor welk ontwerp de Brazillianen gaan. Damen komt het beste uit de bus met hun eerste bod nu is de vraag of dat stand houd bij de laatste aanbieding. Alle 4 de bedrijven maken nog wel evenveel kans volgens de blog. Een kleine note van de schrijver is dat Brazilie naast het beste schip voor de beste prijs ook opzoek is naar een partij die grotere schepen kan bouwen / leveren. Het moet hier dan gaan om 6,000 a 8,000 ton fregatten en zelfs over vliegkampschepen van 40,000 a 60,000 ton. Dit zou betekenen dat alleen Frankrijk of Italië echt kans maken op de deal.

Parera

#1027
MODERNIZATION PLAN OF WILSON SONS ESTALEIROS APPROVED



Wilson Sons Estaleiros had its modernization plan approved by FMM (Fundo da Marinha Mercante, the Brazilian investment fund for the maritime industry). This approved plan, with a total value of BRL 24 Million ensures that WSE will be able to modernize its shipyard, guaranteeing a timely start to the Tamandaré project. This project, which consists of the construction of four corvettes, will commence with construction in 2020. WSE, together with Damen and Saab, is bidding for the construction and service support of this program. The offered platform is Damen's SIGMA 10514, with SAAB 9LV as the ship's Combat Management System.

[Souce: Damen Shipyards ]

Parera

WHAT THE NETHERLANDS NAVAL CLUSTER CAN MEAN FOR EUROPE AND EU DEFENCE COOPERATION
5 December 2018



"November 27/28 the Berlin Security Summit with more than 1000 attendees focused on EU military and security cooperation. Government, Military, and Industry joins in constructive meetings to underline the tight relations between Germany and the Netherlands.

For Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) this event offered the perfect stage to underline what our Netherlands Naval Cluster can mean for Europe and the EU Defence Cooperation: remaining a vital and future proof OEM shipbuilding and integration base, capable of complex naval projects, offering ability to act for the Netherlands, and opening ways of Dutch meaningful (industrial) contribution to  international cooperation; be it in EU , be it in NATO."

Following is the key note speech (paraphrased) by DSNS' Managing Director, Hein van Ameijden: Keynote speech Hein van Ameijden


Huzaar1

Dat zegt niet zo  heel veel. Ik denk dat NL dit wel zal willen hebben. Ook de Belgen wellicht, Duitsers. Fransen niet, die kopen Frans.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1024
Citaat van: Jooop op 03/12/2018 | 16:34 uur
Die MK1D ziet er goed uit.

Een bereik van 64nm (118km) is niet gek!

Jammer dat het net te groot is voor het Saab Multipurpose lock (+/- 6 meter) en de mk1D is net geen 8 m lang. Verder een mooie SDV.
Het schijnt dat de mk.1D verkocht is aan een defensie klant maar wie is niet duidelijk. Nederland is mogelijk, de NH-90 in de ''video'' is van de Franse marine  :hrmph:

http://www.hisutton.com/New_Ortega_SDV_revealed.html


Jooop

Die MK1D ziet er goed uit.

Een bereik van 64nm (118km) is niet gek!

Parera

Ortega heeft haar website aangepast en de defensie sectie ziet er weer goed uit  ;D

http://www.ortega-submersibles.com/defence/

http://www.ortega-submersibles.com/defencemk1c

http://www.ortega-submersibles.com/defence-mk1d

Ik ben toch wel benieuwd wanneer deze SDV's hun introductie maken binnen de MARSOF en het nieuwe NL-SOCOM. De mk.1D is nu zelfs beschikbaar in verschillende camo patronen.

Parera

Navigation bridge tops icebreaker

Australia's Antarctic ship, RSV Nuyina, is looking more like a scientific icebreaker, with the addition of a crows nest, navigation bridge and science observation deck to the 'superstructure' (decks above the hull).

The 270 tonne block, with its 32 metre-wide bridge, was added to the ship in early November.

Once the block was in place the ship was backed out of the wet dock, turned in the river and returned to the wet dock stern first.

This will allow for the next phase of construction, placing the blocks for the helicopter hanger, funnel casing, and over the science deck.

The Australian Antarctic Division's shipyard representative in Romania, Michiel Jordaan, said that after placing a superstructure block on to the ship, it takes about two weeks to complete the structural alignment and welding to consolidate the block with the rest of the ship.

While this is happening, the ship builders continue outfitting the rest of the ship.

"Many of the blocks in the hull already have their final coats of paint, but in the superstructure blocks the work currently involves pipe outfitting and pulling cables," Mr Jordaan said.

[Source:http://www.antarctica.gov.au]


Parera

AUSTRALIAN ANTARTIC SUPPLY AND RESEARCH VESSEL HAS BRIDGE INSTALLED

In the week of November 20th, the Antarctic Supply and Research Vessel for Australia  (RSV Nuyina) has been fitted with her bridge. This operation was executed at Damen Shipyards Galati (Romania).

The complex task carried out with the utmost precision and know-how, almost appearing to look simple.

[Source: Damen Shipyards ]