Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Poleme

#899
Citaat van: Master Mack op 29/09/2018 | 00:15 uur
Laten we nou eerst eens zorgen dat we 4 M vervangers krijgen en 4 LCF vervangers. De OPV's tjjdens hun MLU zoveel als mogelijk is opwaarderen  door bv opstapper ruimte inleveren voor uitbreiden systemen en mogelijk verhogen vaarsnelheid. En dan als er ruimte is in de produktie lijn 4 korvetten bouwen als vervangers van de OPV's en de patrol boats van de kustwacht en op de antillen vervangen door 6 tot 8 MTPB's of MKPB's. MotorTorpedoPatrolBoat of MotorKanoneerPatrolBoat. Oud type in nieuw jasje. Klinkt goed dacht ik zo.
;D  'Marineschepen met gasturbines en diesel 'karren', dat is iets voor nichten.  Echte mannen, die varen op stoom.'

Er liggen verspreid over de hele wereld nog negen Gearing klasse destroyers, in Nederlands torpedobootjagers, waarvan 2 in Taiwan in opslag, de rest als museum schip.
De Mexicaanse marine voer nog tot in 2014 met een Gearing klasse schip als patrouille vaartuig.

De Gearing meet volgeladen 3.460 ton, 119 meter lang en 12,5 meter breed.
Niks geen 14.688 pk OPV CODAD, Combined Diesel And Diesel karren die veel trillen en een berg lawaai maken.  Minder bedrijfszeker zijn dan turbines en vooral als het vaargedrag dynamisch en snel wordt, want daar houden scheepsdiesels niet van.
Welnee, we gaan weer stomen op 2 stoom-turbines met in totaal 60.000 pk.   Haalt de Holland OPV klasse maximaal 21,5 knopen.  De Gearings deden in maximale kruisvaart al 20 knopen / 37 km/u en in hoofdvaart halen ze 36,8 knopen / ruim 68 km/u.  Toen de KM nog beschikte over de Holland jager klasse, werden er wel eens wedstrijden gehouden tussen stoom en gas turbine schepen.   Die Holland klasse jagers accelereerde niet zo snel als bijvoorbeeld de GW en S-klasse.  Maar eenmaal goed op stoom, gingen ze de gasturbine schepen voorbij.
De Gearing klasse was een uitstekend jager ontwerp en nog zeer robuust ook, altijd handig als je aan het oorlogvoeren bent.
'Dus, die 2 opgeslagen en 2 museum Gearings uit de mottenballen, verbouwen en bij de KM in dienst.'
Maar goed die scheepsklasse is verleden tijd, maar zijn 'DNA' niet !

De Holland OPV klasse is net als de LCF en andere nieuwe schepen, zoals de Pellikaan, ontworpen volgens het "Design to Cost" principe.
Waarbij dit principe bij de "Pelli" en Holland Off-shore Patrol Vessel klasse wel heel erg ver, soms te ver, werd doorgevoerd.
Dus: geen groei-potentieel !!!    En een OPV heeft een totaal ander 'DNA' dan een fregat.

Korvetten ?   Dat idee moeten jullie daar stoppen waar de zon nooit schijnt.   Korvetten zijn namelijk voor kust-water marine's en dat is de KM beslist NIET.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

#898
Citaat van: Master Mack op 29/09/2018 | 00:15 uur
Laten we nou eerst eens zorgen dat we 4 M vervangers krijgen en 4 LCF vervangers. De OPV's tjjdens hun MLU zoveel als mogelijk is opwaarderen  door bv opstapper ruimte inleveren voor uitbreiden systemen en mogelijk verhogen vaarsnelheid. En dan als er ruimte is in de produktie lijn 4 korvetten bouwen als vervangers van de OPV's en de patrol boats van de kustwacht en op de antillen vervangen door 6 tot 8 MTPB's of MKPB's. MotorTorpedoPatrolBoat of MotorKanoneerPatrolBoat. Oud type in nieuw jasje. Klinkt goed dacht ik zo.

Die 4 vMFF's zou ik graag zien maar ik heb er weinig hoop op maar ik zou al blij zijn met de ''optioneel 2 extra'' in het contract. En voor de vLCF's mogen we al blij zijn dat we er 4 gaan krijgen en als daar de SM-3 word meegenomen. We moeten voor de vLCF's eerst eens afwachten wat ze van plan zijn met het nieuwe kanon, deze worden waarschijnlijk later overgezet op de vLCF's tenzij de LCF's verkocht worden.

Voor de MLU OPV hoeven we op dit moment niet al te veel spannends te verwachten, het project heeft in de nota een project behoefte van 100 tot 250 miljoen euro. Dat is evenveel als dat we nu uitgeven aan de MLU van de LCF's en daar veranderd in feiten eigenlijk alleen de radar en randsystemen van het schip.

Voor de OPV's verwacht ik niets meer dan upgrade van de huidige radar's en sensoren en het toevoegen van de soft-kill torpedo decoy's / CHAFF in de vom van Rheinmetall MASS zoals we ook zien op de afbeeldingen van de vMFF's en het CSS. Misschien dat een hard-kill optie en/of kanon modernisering ook toegevoegd word maar dan houd het wel op verwacht ik. Het vervangen van de 4 OPV's door een serie korvetten is in mijn ogen ook een goede optie, maar een extra serie fregatten zou ook wenselijk zijn (aansluitend op vLCF/vMFF of een 3e klasse).

Voor de Carib verwacht ik dat de huidige stan patrols vervangen gaan worden door een nieuwe generatie Stan Patrols en een maatje groter, toevoeging van een UAV capaciteit maar daar houd het ook wel weer op.

Master Mack

Laten we nou eerst eens zorgen dat we 4 M vervangers krijgen en 4 LCF vervangers. De OPV's tjjdens hun MLU zoveel als mogelijk is opwaarderen  door bv opstapper ruimte inleveren voor uitbreiden systemen en mogelijk verhogen vaarsnelheid. En dan als er ruimte is in de produktie lijn 4 korvetten bouwen als vervangers van de OPV's en de patrol boats van de kustwacht en op de antillen vervangen door 6 tot 8 MTPB's of MKPB's. MotorTorpedoPatrolBoat of MotorKanoneerPatrolBoat. Oud type in nieuw jasje. Klinkt goed dacht ik zo.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 28/09/2018 | 16:18 uur
Kunnen we onze OPV's niet slijten in die regio?
Volgens mij zou Indonesië ze voor een fijne prijs wel willen overnemen, of wacht.. die dingen hebben natuurlijk de prijs van een fregat gekost.

Die dingen zijn zo duur dat niemand ze wil overkopen, en zeker de meeste landen in Azië kunnen die schepen niet betalen.
De USCG heeft interesse getoond in het ontwerp van de OPV's voor hun Offshore Patrol Cutter maar dit heeft Damen ook niet binnen gesleept, ik vermoed ook op het kosten plaatje van de schepen.
Ze waren wel erg onder de indruk van de capaciteiten van de schepen maar ze zijn voor hun gewoon te duur in de aantallen die ze nodig hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 28/09/2018 | 16:18 uur
Kunnen we onze OPV's niet slijten in die regio?
Volgens mij zou Indonesië ze voor een fijne prijs wel willen overnemen, of wacht.. die dingen hebben natuurlijk de prijs van een fregat gekost.

Alle 4 gecombineerd wel....

Huzaar1

Citaat van: Parera op 28/09/2018 | 02:40 uur

De concurrentie bestaat (voorlopig) alleen uit Austal ;



Kunnen we onze OPV's niet slijten in die regio?
Volgens mij zou Indonesië ze voor een fijne prijs wel willen overnemen, of wacht.. die dingen hebben natuurlijk de prijs van een fregat gekost.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Mexico's POLA corvette 78% complete as final Dutch-built module arrives




The Mexican Navy's Patrulla Oceánica de Largo Alcance (POLA) corvette is now 78 percent complete as the command bridge – the final Dutch-built module – arrived at the ASTIMAR 20 shipyard in Oaxaca late August.

The Mexican Navy announced on Wednesday that the module had been installed and that a ceremonial launch of the vessel is set for November 23.

POLA is based on Damen's SIGMA 10514 vessel design capable of sailing at speeds of up to 25+ knots and staying at sea for more than 20 days.

Dutch shipbuilder Damen and the Mexican Navy agreed to build two of the overall six modular sections of the vessel at Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) in Vlissingen, the Netherlands, with the remaining four modules to be built locally in Mexico.

Earlier this year, the US government authorized Mexico to buy a range of weapons and systems for the ship. These include RGM-84L Harpoon Block II anti-ship missiles, Block II Rolling Airframe Missile (RAM) surface-to-air missiles, MK 54 Mod 0 lightweight torpedoes and an 8-cell MK56 VLS launcher along with Evolved Seasparrow Missiles (ESSM).

Once it is launched in November, the 107-meter ship will proceed with further outfitting and trials in 2019 while delivery and commissioning are expected in 2020.

[Source: navaltoday.com ]

Parera

#892
Citaat
ADAS 2018: Damen aims to build Philippine profile

Dutch shipbuilder Damen Schelde Naval Shipbuilding is looking to establish within the Philippines a similar industrial footprint to the profiles it has developed in neighbouring Indonesia and Vietnam, Roland Briene, Damen's Asia-Pacific area director, told Jane's on 27 September.

The strategy is centred on collaborating with local shipyards, and Briene said Damen is currently talking to two or three shipbuilding companies in the Philippines with a view to forming a partnership that would pursue naval and commercial ship construction opportunities in the country.

In the naval domain, Damen is currently focused on bidding for the Philippine Navy's (PN's) requirement to procure offshore patrol vessels (OPVs).

[Source: Janes ]



Citaat
Damen Offers OPV 1500 to Philipine Navy



Dutch shipbuilder Damen Schelde Naval Shipbuilding is looking to establish within the Philippines a similar industrial footprint to the profiles it has developed in neighbouring Indonesia and Vietnam, Roland Briene, Damen's Asia-Pacific area director, told Jane's on 27 September.

The strategy is centred on collaborating with local shipyards, and Briene said Damen is currently talking to two or three shipbuilding companies in the Philippines with a view to forming a partnership that would pursue naval and commercial ship construction opportunities in the country.

In the naval domain, Damen is currently focused on bidding for the Philippine Navy's (PN's) requirement to procure offshore patrol vessels (OPVs). (Jane's)



Off-Shore Patrol Vessel 1500
Atop the list of Propmech's global technologies is the Offshore Patrol Vessel (OPV) 1500. This vessel has a spacious bridge, separate OPS room for surveillance, and gun control. It also features a flight deck, hangar and refuelling area for helicopter size up to Sea King or NH90. The OPV 1500's other operational capabilities includes the following : wave compensated davits (up to sea state 5) for 2x 9.0m interceptors / boarding boats (+35 kn speed); ore speed including store crane facilities; below-deck spaces - multi role or dedicated - for accomodation of survivors or embarked forces; storage of mission equipment and packaged goods; aft deck space for two containerized mission modules. Meeting room, briefing room, flight office and ship's office.
The accomodation features a fully heated and air-conditioned for 46 crew in single, double and four berth bedrooms, mess rooms, recreation area, galley laundry, gymnasium and sickbay with treatment and recovery area for 4 person.

Nautical and Communication Equipment
Radio equipment according to GMDSS rules for Area A3 incl. Satcom C and F77, UHF and HF receivers. Nautical equipment incl. integrated bridge system with X and S-band radars, ECDIS, Gyro, DGPS, Speedlog, Autopilot, Echo sounder, Navtex etc.

[Source: defense-studies.blogspot.com ]

De concurrentie bestaat (voorlopig) alleen uit Austal ;



Parera

CitaatDAMEN PERFORMS FLOAT-OUT OF AUSTRALIAN ICEBREAKER

Damen has carried out the successful floating of the Antarctic Supply Research Vessel (ASRV) RSV Nuyina currently under construction at Damen Shipyards Galati. The carefully executed procedure was achieved by raising the water level in the yard's dry dock by six metres; a process taking two days to complete.

Once afloat, the vessel was manoeuvred 250 metres to a quayside berth where the ongoing construction and outfitting process will take place.

Damen is building the 160-metre long ASRV for Serco subsidiary DMS Maritime on behalf of the Australian Department of the Environment and Energy. The vessel has been designed with a multi-mission role in mind. It will keep Australia's three permanent research stations on the Antarctic continent and its research station on Macquarie Island supplied with cargo, equipment and personnel. Additionally, it will serve as a fully equipped research laboratory facility for up to 116 scientific staff.

Collaborative process

Construction of the vessel began in August 2017 with a ceremonial keel-laying ceremony. Building from the keel up, the build process has reached the fourth deck level in that time. Now that the vessel is afloat, construction will continue with the positioning of pre-fabricated superstructure blocks, bringing the finished vessel to its full 10-deck height of just over 50 metres.

The construction process is calling on input from two different Damen yards: Damen Schelde Naval Shipbuilding in the Netherlands is providing engineering and project management services, and Damen Shipyards Galati is carrying out vessel construction and outfitting tasks. Talking about the cooperation between the two yards, Damen Project Director Joop Noordijk says: "This project is benefiting from the great collaborative relationship between these two sister companies – one that has been built up during the building of seven previous vessels for the Royal Netherlands Navy."

Complex contracts

"This is a great achievement for all involved," concurs Rino Brugge, Managing Director Damen Shipyards Galati. "We still have a long way to go until final delivery, but this float-out once again highlights the extraordinary capability we have for building extremely complex high-end vessels for the broadest range of maritime clients – including commercial operators as well as government and naval contracts."

[Source: Damen Shipyards]







Parera

Citaat van: Ace1 op 22/09/2018 | 10:20 uur
Via via wat nagevraagd en  het gaat om 2 extra schepen, daarmee brengen ze het aantal 'nieuwe' op 8.
De bestelling van twee wordt ook verwacht, maar de grote vraag is wanneer. Dat is helaas niet gezegd.

Om het wat makkelijker te maken Indonesië  heeft nu  4 Sigma Korvetten , 2 Sigma Fregatten  dat is dus 6 en als er nog 2 Sigma Fregatten erbij worden besteld dan komt het aantal op 8 schepen.
Oke, duidelijk. Bedankt voor het navragen want dat Indonesische artikel was niet heel erg duidelijk, ik ben toch benieuwd of ze op termijn nog meer 10514's bestellen als vervanging van de van Speijks. Het kan natuurlijk makkelijk dat ze na deze 2 er nog eens 2 bestellen zodat ze alle 6 de Van Speijks vervangen met SIGMA 10514.

Ace1

#889
Citaat van: Parera op 20/09/2018 | 16:33 uur
Als ik het goed begrijp koopt Indonesië 6 extra SIGMA 10514's (PKR in Indonesië, Perusak Kawal Rudal = Missile Guard Destroyer) 1 of 2 worden er in Nederland gebouwd, de andere 3 of 4 in Indonesië bij PT PAL. Waarschijnlijk gaan ze de oude Van Speijks vervangen.

Bron is in het Indonesisch dus vertaald naar het Engels, info is daarom niet 100% duidelijk @ defense studies De reacties onder het bericht op de bron pagina zijn hilarisch en men hoopt dat er 2 LCF's gekocht zijn  ;D

Via via wat nagevraagd en  het gaat om 2 extra schepen, daarmee brengen ze het aantal 'nieuwe' op 8.
De bestelling van twee wordt ook verwacht, maar de grote vraag is wanneer. Dat is helaas niet gezegd.

Om het wat makkelijker te maken Indonesië  heeft nu  4 Sigma Korvetten , 2 Sigma Fregatten  dat is dus 6 en als er nog 2 Sigma Fregatten erbij worden besteld dan komt het aantal op 8 schepen.

Parera

Citaat van: StrataNL op 20/09/2018 | 19:18 uur
Aangezien er voorlopig twee LCF'en tegen de kant liggen zou me dat ook niet verbazen  ;D

Maar mooi dat er weer een paar Sigma's besteld zijn  :big-smile:

Roep dat maar niet te hard, voor je het weet hangt er een 2 kleur ipv 3 kleur op het vliegdek;D

Citaat van: StrategNL op 20/09/2018 | 19:35 uur
Als ik het goed begrijp ook ja..totaal 8 stuks dan. Ja..leuk die commentaren...maar ook daar genoemd het belang van kwantiteit..gezien de grootte van Indonesië..en naar ik aanneem de massaproductie voor de PLA in China at the moment.
8 stuks is een mooi aantal en ook dat er 1 mogelijk 2 in Vlissingen gebouwd worden is goed nieuws. En die LCF's die mochten ze willen als ze die uberhaupt kunnen betalen is het zonder wapens, ik ben wel benieuwd naar de bewapening van de 6 extra SIGMA's want voor #1 en #2 hebben ze nog niets meer dan de 76 mm's, exocets en 20 mm's gekocht. De VLS en 35 mm's ontbreken nog aan de buitenkant en ik vraag me af of de torpedobuizen geplaatst zijn.

StrategNL

Citaat van: Parera op 20/09/2018 | 16:33 uur
Als ik het goed begrijp koopt Indonesië 6 extra SIGMA 10514's (PKR in Indonesië, Perusak Kawal Rudal = Missile Guard Destroyer) 1 of 2 worden er in Nederland gebouwd, de andere 3 of 4 in Indonesië bij PT PAL. Waarschijnlijk gaan ze de oude Van Speijks vervangen.

Bron is in het Indonesisch dus vertaald naar het Engels, info is daarom niet 100% duidelijk @ defense studies De reacties onder het bericht op de bron pagina zijn hilarisch en men hoopt dat er 2 LCF's gekocht zijn  ;D
Als ik het goed begrijp ook ja..totaal 8 stuks dan. Ja..leuk die commentaren...maar ook daar genoemd het belang van kwantiteit..gezien de grootte van Indonesië..en naar ik aanneem de massaproductie voor de PLA in China at the moment.

StrataNL

Citaat van: Parera op 20/09/2018 | 16:33 uur
Als ik het goed begrijp koopt Indonesië 6 extra SIGMA 10514's (PKR in Indonesië, Perusak Kawal Rudal = Missile Guard Destroyer) 1 of 2 worden er in Nederland gebouwd, de andere 3 of 4 in Indonesië bij PT PAL. Waarschijnlijk gaan ze de oude Van Speijks vervangen.

Bron is in het Indonesisch dus vertaald naar het Engels, info is daarom niet 100% duidelijk @ defense studies De reacties onder het bericht op de bron pagina zijn hilarisch en men hoopt dat er 2 LCF's gekocht zijn  ;D
Aangezien er voorlopig twee LCF'en tegen de kant liggen zou me dat ook niet verbazen  ;D

Maar mooi dat er weer een paar Sigma's besteld zijn  :big-smile:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#885
Als ik het goed begrijp koopt Indonesië 6 extra SIGMA 10514's (PKR in Indonesië, Perusak Kawal Rudal = Missile Guard Destroyer) 1 of 2 worden er in Nederland gebouwd, de andere 3 of 4 in Indonesië bij PT PAL. Waarschijnlijk gaan ze de oude Van Speijks vervangen.

Bron is in het Indonesisch dus vertaald naar het Engels, info is daarom niet 100% duidelijk @ defense studies De reacties onder het bericht op de bron pagina zijn hilarisch en men hoopt dat er 2 LCF's gekocht zijn  ;D