Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Reinier

Citaat van: Lex op 22/06/2016 | 21:55 uur
Zal niet gebeuren. Het lid heeft het lidmaatschap opgezegd.
Serieus?? :confused:
Elezenga is niet meer op dit forum?  :omg:
Hij was toch een van de meest actieve leden!

Harald

beter inkijkje



altijd al een voorstander geweest van de mission bay, mag van mij nog wel net iets groter. Maar niet zo groot als bij de Crosserover van Damen

dudge

Citaat van: Ace1 op 22/06/2016 | 21:57 uur
Een korvet van 2400 ton is niet klein.

http://products.damen.com/en/ranges/sigma-frigate-and-corvette/sigma-frigate-10514

Relatief gezien voor de bewapening wel. Knal er SM2/ASTER-15, CIWS, ASM, Torpedo's, kruisvluchtwapens etc op, en je hebt een bewapeningpakket wat je in het westen doorgaans bij grotere schepen/fregatten ziet. En die wapens, incl dus de sensoren, commandosystemen en bemanning, ga je denk ik wel nodig hebben.

Een binnenzee-vechter dus. Een schip van 6-7000 ton is waarschijnlijk overbodig groot. Maar een schip zoals hier voorgesteld wordt, wel groter, maar in feite nauwelijks zwaarder bewapend dan een Finsa Hamina, is denk ik zonde van het geld. In ieder geval voor landen als Polen, Zweden en Finland.

Ace1

Citaat van: Thomasen op 22/06/2016 | 21:30 uur
Uiteraard. Denk wel dat schepen die in de Baltic willen opereren klein maar relatief zeer zwaar bewapend moeten zijn. Er is met moderne radars en bereik een continue dreiging van niet alleen oppervlakte eenheden, maar ook kustbatterijen en vanuit de lucht. Daarnaast schijnt het een zeetje te zijn waar subs zich prima kunnen verstoppen. In geval van hoge dreiging een slechte plek om heen gestuurd te worden. Maar als je moet wil je toch niet met zo'n patrouille corvet aankomen. De Russen varen rond met Redut, ong tegenhanger van onze SM2 (?) op hun Steregushky corvetten.

Een korvet van 2400 ton is niet klein.

http://products.damen.com/en/ranges/sigma-frigate-and-corvette/sigma-frigate-10514

Lex

Citaat van: Ace1 op 22/06/2016 | 19:33 uur
Kom er maar in Elzenga.
Zal niet gebeuren. Het lid heeft het lidmaatschap opgezegd.

dudge

Citaat van: Zeewier op 22/06/2016 | 21:18 uur
Zat er aan te komen he. Damen was al wat jaren bezig de Poolse marine te assisteren met hun patrol boats. En deze 10514PL coastal defence en patrol versies zullen zeker niet onopgemerkt blijven in Finland, zie hun Laivue 2020 white paper.

Uiteraard. Denk wel dat schepen die in de Baltic willen opereren klein maar relatief zeer zwaar bewapend moeten zijn. Er is met moderne radars en bereik een continue dreiging van niet alleen oppervlakte eenheden, maar ook kustbatterijen en vanuit de lucht. Daarnaast schijnt het een zeetje te zijn waar subs zich prima kunnen verstoppen. In geval van hoge dreiging een slechte plek om heen gestuurd te worden. Maar als je moet wil je toch niet met zo'n patrouille corvet aankomen. De Russen varen rond met Redut, ong tegenhanger van onze SM2 (?) op hun Steregushky corvetten.

Zeewier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/06/2016 | 08:16 uur
Balt Military Expo 2016: DAMEN Unveils SIGMA 10514PL Designs Based on SIGMA 10514 PKR

http://www.navyrecognition.com/index.php/news/naval-exhibitions/balt-military-expo-2016/4104-balt-military-expo-2016-damen-unveils-sigma-10514pl-designs-based-on-sigma-10514-pkr.html
Zat er aan te komen he. Damen was al wat jaren bezig de Poolse marine te assisteren met hun patrol boats. En deze 10514PL coastal defence en patrol versies zullen zeker niet onopgemerkt blijven in Finland, zie hun Laivue 2020 white paper.

Ace1

Citaat van: Ace1 op 22/06/2016 | 19:33 uur
Damen Schelde Naval Shipbuilding showcases its SIGMA Multi Mission Bay at BME 2016

Damen Schelde Naval Shipbuilding is showcasing its vision on mission modularity with its unique SIGMA Multi Mission Bay at Balt Military Expo 2016 in Gdansk, Poland.


The SIGMA Multi Mission Bay at Balt Military Expo 2016

The SIGMA Multi Mission Bay © is designed to fulfil the renowned need for flexibility in naval defence through Mission Modularity. It provides operational flexibility and increased availability in corvette size ship design. Enabling easy exchange of specific mission modules through life, it also increases future growth potential, while reducing cost of modernizations.

The covert area of the SIGMA Multi Mission Bay ©, at the stern of the SIGMA class vessels, offers flexibility to support various missions within one single class of ships, ranging from Humanitarian Aid, Special Forces Support, Anti Submarine Warfare, Mine Counter Measure Operations to Mine Laying capabilities. Making the SIGMA Multi Mission Bay © the true force multiplier for the highly successful SIGMA platform.
   
http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=4101

Kom er maar in Elzenga.

Ace1

Damen Schelde Naval Shipbuilding showcases its SIGMA Multi Mission Bay at BME 2016

Damen Schelde Naval Shipbuilding is showcasing its vision on mission modularity with its unique SIGMA Multi Mission Bay at Balt Military Expo 2016 in Gdansk, Poland.


The SIGMA Multi Mission Bay at Balt Military Expo 2016

The SIGMA Multi Mission Bay © is designed to fulfil the renowned need for flexibility in naval defence through Mission Modularity. It provides operational flexibility and increased availability in corvette size ship design. Enabling easy exchange of specific mission modules through life, it also increases future growth potential, while reducing cost of modernizations.

The covert area of the SIGMA Multi Mission Bay ©, at the stern of the SIGMA class vessels, offers flexibility to support various missions within one single class of ships, ranging from Humanitarian Aid, Special Forces Support, Anti Submarine Warfare, Mine Counter Measure Operations to Mine Laying capabilities. Making the SIGMA Multi Mission Bay © the true force multiplier for the highly successful SIGMA platform.
   
http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=4101

Ace1



Harald

StandardAero and Netherlands' Ministry of Defence Sign Agreement to Establish F135 Military Engine Maintenance Depot at Woensdrecht Logistic Center

(Source: StandardAero; issued June 17, 2016)


WOENSDRECHT, The Netherlands --- As part of a partnership for international F-35 aircraft support, the Netherlands' Ministry of Defence (MOD) and StandardAero have signed an agreement for establishing F135 military engine maintenance, repair, overhaul and upgrade (MRO&U) Depot services at Logistic Center Woensdrecht -- a Netherlands Air Force Base, centrally located on the European continent.

On June 11, Air Commodore Verbeek, on behalf of the Royal Netherlands Air Force (RNLAF), and Scott Starrett, President of StandardAero Military & Energy, signed the Letter of Intent (LOI) to begin the process of developing this strategic partnership for servicing upgrade activities on F135 engines, with the goal to achieve initial Depot capability status by the end of 2019.

In late 2014, the U.S. government selected the Netherlands as one of its future F135 depot locations in Europe. Since that time, both the Netherlands government and the Province of Noord-Brabant have secured funding to invest in facilities, tooling and equipment required to operate the Depot.

"This LOI marks the starting point of a common vision and goal for this very important partnership," said Scott Starrett, President of StandardAero Military & Energy. "Our international military services are aligned with all key constituents, including governments, OEMs and end users. We look forward to providing the world's finest F135 engine MRO capabilities from Woensdrecht Air Force Base."

The F135 Depot set up and operation will be accomplished as a Public-Private Partnership between the State of the Netherlands and StandardAero through a Government Owned, Company Operated (GOCO) construct. The GOCO partnership will also secure additional opportunities for more and/or other F135 related activities, which will be created as the F-35 program evolves and more European countries join the F-35 program.

StandardAero enabled this agreement through its acquisition of DutchAero Services (DAS) from GE/Avio in March, 2015. Since that time, StandardAero took over the existing operations to establish a Defence Services Europe business unit for providing military MRO&U services for Pratt & Whitney F100 and now, for F135 engines.

The Woensdrecht Depot will become StandardAero's second MRO operation in the Netherlands and will serve the maintenance needs of the Royal Netherland Air Force (RNLAF) as well as other military operators worldwide. Woensdrecht is one of only three F135 engine Depots in Europe and StandardAero is the first commercial company that will participate in F135 MRO services in Europe.

StandardAero continues to be a premier partner with the world's defense organizations and turbine engine OEMs.


StandardAero is one of the world's largest independent providers of services including engine and airframe maintenance, repair and overhaul, engine component repair, engineering services, interior completions and paint applications. StandardAero serves a diverse array of customers in business and general aviation, airline, military, helicopter, components, energy and VIP completions markets. In 2015, StandardAero was purchased by Veritas Capital, a leading private equity firm headquartered in New York City.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/174832/dutch-mod-signs-loi-for-f135-engine-maintenance-depot.html

Zeewier

Citaat van: Lex op 08/06/2016 | 17:36 uur
Ik krijg het idee, dat dit niet meer gaat over de defensie industrie, maar meer verworden is tot een topic aangaande de [mogelijke] toekomst van de krijgsmacht.
+1

StrataNL

Holland klasse met Multi mission Stern? MCM vervanger niet gepresenteerd? Pelikaan? 

Denk dat we hier een beetje uit de bocht vliegen  ;D De KM zal hooguit een variant op op deze serie aanschaffen. Van de plank heeft defensie nog nog vrij weinig gekocht en gaat dat denk ik ook niet doen. 
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Flyguy

Citaat van: ridivek op 08/06/2016 | 17:24 uur
De HOV's zijn nog lang niet aan vervanging toe, pas in 2030-2035. Het zelfde geldt voor de pelikaan (2036).
De Merkuur is in 2017 30 Jaar, de Alkmaar klasse is in 2019, en zoals geschreven de duikvaartuigen in 2019-2022.
Ik verwacht nagenoeg 1:1 vervanging. En ik denk dat de vervanger van de Alkmaar nog niet gepresenteerd is (deze zit tussen de MRAV 3600 en MRAV1600 in).
4x Duikteams op voertuigen (Vrachtwagen+Recompressie container+RHIB)
4x Afgeleide van UV2711/UV2410; (vervanging duik vaartuigen, inzet Nederland)
4x MRAV 1600
4x De tussen variant MRAV (2600).
4x (Pelikaan; Merkuur vervanger & HOV's)
(Ik heb per ongeluk toch uitgebreid met 2, voor de extra werk dat Frontex heeft tegen de migratie stoom aan de zuidgrens van Europa.)

bij de verdere vloot denk ik aan:
4x Holland met multi-mission stern
4-6x M-Fregat vervanger (Crossover (ook Rotterdam vervangers))
4x LCF (bij vervanging afgeleid van Crossover+)
2x Small tanker (LSVR10000 ~120-150M lang)
2/3x JSS aangepast zodat deze zonder dock de LPD's kunnen vervangen.
En nog 4x 50mT materieel landingsvaartuigen; 20x LCPU; 50x Frisc's en 20x bijboten.

4 dedicated MCM's is wel heel weinig. Mensen onderschatten de mijnendienst en wat voor een complex vak ze beoefenen. Je hebt het liefst VEEL MCM schepen tot je beschikking tijdens een operatie omdat je ze 1) door een bekend mijnenveld laat varen dus de verleizen willen nog wel eens wat hoog zijn 2) mijnenJAGEN een zeer langdradig process is en bij het gebrek aan mijnenvegers moeten ze de mijnen ook ruimen dus bij te weinig mijnenjagers duurt het een eeuwigheid voordat een task force ergens kan landen of opereren.

Als je alles maar een beetje op 4 politiek zeer aantrekkelijk klinkende maxflex bootjes gooit ben je gauw beperkt in je operaties.

Voor de rest van je plan: het is mij te veel integratie. Zulk soort 'flexibiliteit' is een armoede. Ik zie liever een duidelijk onderscheid tussen de verschillende warfares, want het klinkt misschien gek, maar flexibele schepen zorgen voor niet-flexiebele inzet. Ik ga geen crossover fregat, met 200 pax van een MCG er op bedoeld voor een landing, tussen een onderzeeër en de taskforce gooien, omdat dit een te groot risico is en omdat deze waarschijnlijk ook nog eens geen geoptimaliseerd ASW platform is. Je moet je landing force niet op de fregatten en suppliers willen proppen, daar zijn we met de komst van de Rotterdam nou juist vanaf gestapt.