Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Huzaar1

Citaat van: pz op 31/12/2020 | 20:50 uur
Huzaar, je verwoordt waar ik al langer bang voor ben. Het verbaast me niet als het spook van Hennis realiteit wordt.

Je moet denken in overleven. Over 50 jaar bestaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: pz op 31/12/2020 | 20:50 uur
Huzaar, je verwoordt waar ik al langer bang voor ben. Het verbaast me niet als het spook van Hennis realiteit wordt.

MKS-180/F126 bood geen uitruilmogelijkheden... vLCF/vF124 is een ander verhaal. Boer pas op uw kippen!

pz

Huzaar, je verwoordt waar ik al langer bang voor ben. Het verbaast me niet als het spook van Hennis realiteit wordt.

Huzaar1

Indien dit doorgaat en we alsnog geen Duitse onderzeers krijgen is dat best knap schermwerk waar vast en zeker wel weer een boek over zal verschijnen van karreman. :cute-smile:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Helemaal voor deze samenwerking maar:

1. ik hoop dat Nederland daadwerkelijk echt het nodige geld ervoor uittrekt, en
2. ik hoop dat de prio v.w.b. wapensystemen een stuk omhoog gaat naast dat de schepen een state of the art-sensorpakket ontvangen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Hele interessante samenwerking. De technologische innovativiteit, automatisering en een vam de beste radar sensor pakketten van de wereld samen met Duitse maritieme bouw eisen en degelijkheid met relatieve lage prio aan bewapening. Ik hoop dat de Duitsers ambitieus zijn en wij bereid zijn geld er aan uit te geven.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Kansen voor marinebouw door groeiende toenadering tussen Duitsland en Nederland

DEN HELDER
Na de samenwerking op het gebied van tanks worden ook de maritieme banden tussen Nederland en Duitsland aangehaald. Defensie is van plan om bij de vervanging van de Luchtcommando fregatten gelijk op te trekken met de oosterburen.

Staatssecretaris Barbara Visser verwacht rond de jaarwisseling met nieuws over dit project naar buiten te kunnen treden. De vervanging van de meest geavanceerde schepen van de Koninklijke Marine is toekomstmuziek, want nieuwe LC-fregatten staan pas op de rol voor de jaren dertig. Toch wordt er nu al over nagedacht en dan zeker in combinatie met de Duitse F124-fregatten die qua uitvoering sterk lijken op de Nederlandse schepen.

De bewindsvrouw van Defensie berichtte dit najaar aan de Tweede Kamer: 'De sterke internationale positie van de Nederlandse marinebouw is eerder dit jaar geïllustreerd toen de opdracht voor de nieuwe Duitse MKS180 fregatten naar een Nederlands-Duits consortium ging. Een ander kansrijk traject is de mogelijke samenwerking tussen Nederland en Duitsland bij de toekomstige vervanging van de Nederlandse Luchtverdedigings- en Commandofregatten en de Duitse F124 fregatten. Ik verwacht dat daarover aan het eind van dit jaar meer duidelijkheid ontstaat.'

Kansen
Wat de groeiende toenadering tussen de twee landen betekent voor de kansen van het Duitse tkMS dat onderzeeboten in Den Helder wil gaan bouwen en onderhouden is nog niet helder, maar de signalen op hoog politiek niveau zijn onmiskenbaar: Duitsland is meer dan in het verleden een gewilde partner op het gebied van de ontwikkeling en inzet van wapensystemen. Opvallend nieuws dit jaar was de order die Damen in de wacht sleepte om samen met Duitse bedrijven de MKS180 fregatten voor de marine van Duitsland te gaan bouwen.

Admiraal Arie Jan de Waard die aan het hoofd staat van de Defensie Materiaal Organisatie zegt tegen Marineschepen.nl: 'Het is prachtig wat er bij MKS180 gebeurt, want dat zou op de lange termijn ook een bestendiging van de samenwerking tussen Nederland en Duitsland kunnen betekenen. Ik heb met mijn Duitse collega afgesproken dat we gaan kijken of we op systeemniveau voor onze huidige fregattenprogramma's kunnen samenwerken.' Het gaat daarbij vooral om het investeren in SEWACO, sensor-, wapen- en commandosystemen.

In het feit dat radarbouwer Thales ook mee gaat werken aan de nieuwe serie Duitse fregatten zien de kopstukken van Defensie verdere kansen voor Nederlandse technologiebedrijven op de internationale markt. Komend jaar zal duidelijk worden welke kant het opgaat. De regering wordt geacht een keuze te maken voor een bouwer van onderzeeboten. Het kan echter ook nog een jaar duren hetgeen de spanning enkel zal opvoeren.

NHD, 31-12-2020, 06:53

Ace1

#1492
Citaat van: Parera op 28/12/2020 | 14:57 uur
Mooi dat een deel van het werk dan toch in Nederland blijft!

Het zou kunnen dat Iveco op dit moment niet genoeg capaciteit daarvoor heeft en het uitbesteed aan DMV?
Door Corona zijn er in het voorjaar veel fabrieken in Italië dicht geweest, hierdoor is het mogelijk dat IVECO Defence Vehicles  achterloopt met leveringen aan klanten.


DiepFries

https://dmv4x4.com/2020/11/24/dmv-wins-bodybuilding-contract/

CitaatDutch Military Vehicles has been awarded the contract for delivery of all non-protected bodybuilding for the 12 Kn contract, in the Netherlands by IVECO Defence Vehicles.

IVECO Defence Vehicles will deliver almost 1000 new vehicles (IVECO MTV) to the Dutch Ministry of Defence in the Netherlands between 2022 and 2026.
For DMV the contract involves designing, building and delivering over 550 cargo-beds in 4 different versions. For the largest cargo-beds, different furnishings will be developed to the customers wishes. For example a mobile workshop or command vehicle.

In the coming months prototypes of the cargo-beds will be build, which will be rigorously tested by IVECO Defence and the customer. After prototype approval, production is set to start in 2022.

https://dmv4x4.com/2020/11/24/dmv-wins-bodybuilding-contract/

Flyguy

Thomasen en ik willen een punt maken zonder dat we daarvoor alle OPDEFs en personeel-technische uitdagingen op straat gooien. 🤡

Operationeel is het kut, maar voor de bedrijfsvoering en het personeel zou het des te beter kunnen zijn. Dit gas erbij voor het vMFF project en je hebt bijna geen probleem op handen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1488
Citaat van: Huzaar1 op 24/12/2020 | 00:32 uur
Alsof de gehele asw capaciteit van NL afhangt. Komop.

Dat niet, maar als er iets is wat NAVO landen hebben verwaarloosd dan is het moderne ASW capaciteit op schepen, de aandacht gaat voornamelijk uit naar multifunctioneel, AAW en Patrouille capaciteit.

Moderne en gespecialiseerde ASW schepen zijn schaars goed en nieuw staan er maar weinig op de rol, een paar FREMMS, het aanstaande Type 26 en vMFF.

Huzaar1

Alsof de gehele asw capaciteit van NL afhangt. Komop.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Een eventuele verkoop van de 2 MFF's aan de Grieken hoeft voor de KM niet slecht uit te pakken. Ik zie er kansen in zowel voor de NL industrie als voor de marine zelf, ondanks dat we het dan een paar jaar met (nog) minder capaciteit moeten doen kan het wel goed uitpakken als het goed word aangepakt.

Om te beginnen zal het vMFF project naar voren gehaald kunnen worden om zo het gat in capaciteit z.s.m. weer opgevuld te krijgen. Dit kan bijvoorbeeld 2025/2026 worden i.p.v. het huidige 2027 waarbij ik meer naar 2026 kijk. Daarnaast zou het project ook vergroot kunnen worden met een 3e en/of 4e vMFF voor de KM.

Ook het probleem met de gesleepte sonar zie ik niet zo heel erg omdat deze ook maar tijdelijk op het vMFF zouden staan voordat deze weer vervangen moeten worden door een nieuw model. Door ook dit project te vervroegen kunnen de vMFF's al vanaf het begin varen met de nieuwe sonar.

In de tussentijd kan zoals eerder voorgesteld hier op het forum het ''overtollige personeel'' ingewerkt worden op de andere schepen waar tekorten zijn en kan er achter de schermen gewerkt worden aan de bemanning van het eerste vMFF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 23/12/2020 | 13:54 uur
Gezien het aantal vaardigen dat nu tot 2027 te verwachten is, missen we misschien niet mega veel. Zeker als dit betekent dat we betere voorwaarden voor vMFF of vLCF creëeren.

Als... dan zou ik het een interessante deal vinden om een (iig voor NL) redelijk compromisloos vMFF te gunnen, bij voorkeur in serie van vier. (2 extra vMFF staan immers op het KM wensenlijstje)

De tussen liggende jaren (2021-2027) kunnen dan gebruikt worden om voldoende mensen aan te trekken en op te leiden zodat we de schepen ook kunnen bemannen.