Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

bergd

Drone uit Delft vliegt op waterstof en stijgt verticaal op

Onderzoekers van de TU Delft hebben samen met de Kustwacht en de marine een drone ontwikkeld die vliegt op waterstof, uren in de lucht kan blijven én verticaal kan opstijgen en landen. Een drone die al deze eigenschappen combineert, bestond tot nog toe niet, aldus de universiteit. Het luchtvaartuig is succesvol getest vanaf een varend schip op zee.

Redactie Delft 10 nov. 2020
Laatste update: 15:49

Lees verder het artikel op:
https://www.destentor.nl/tech/drone-uit-delft-vliegt-op-waterstof-en-stijgt-verticaal-op~a0c47298/


Lynxian


Huzaar1

En er komt nog meer aan. Wr lobbyen nog om de werken die Turkije zou uitvoeren over te nemen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Extra werk dankzij uitbreiding motorenfaciliteit

Nieuwsbericht | 03-11-2020 | 13:57

De apparatuur voor het onderhoud van de F135-motoren, van het F-35-gevechtsvliegtuig, wordt aangepast en uitgebreid. Dat liet staatssecretaris Barbara Visser gisteren aan de Tweede Kamer weten. Dat levert extra werk op voor de faciliteit van Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW).



Vanaf begin 2021 vindt op Woensdrecht motorenonderhoud plaats. Dat gebeurt deels volgens het principe van reparatie door vervanging. Kapotte of niet functionerende onderdelen worden vervangen en voor reparatie teruggestuurd naar de leverancier in de Verenigde Staten. Door de apparatuur van de onderhoudsfaciliteit aan te passen en uit te breiden kan Nederland die onderdelen ook zelf repareren en dus meer onderhoud uitvoeren.

Adviesbureau PWC onderstreepte eerder het belang van spin-offs van de onderhoudsfaciliteit in de luchtvaart- en de defensiesector. Het noemde als voorbeeld de eisen die aan materiaaleigenschappen van het F-35-jachtvliegtuig worden gesteld qua sterkte, gewicht en temperatuurbestendigheid. Innovaties op dit gebied kunnen ook in andere sectoren worden toegepast. Deze overweging pleit nu voor uitbreiding van de motorenfaciliteit.

Leidende positie

Nederland houdt zo samen met Noorwegen de leidende positie in het F135-motorenonderhoud in Europa. Dit vormt ook een goede uitgangspositie om zo veel en zo hoogwaardig mogelijk onderhoudswerk uit te voeren.

In 2015 was het nog niet zeker of de Verenigde Staten de betreffende technologie met andere landen zou delen. En zo ja, of Nederland hiervoor in aanmerking zou komen.

Met de aanschaf van deze apparatuur is een bedrag van € 15 miljoen gemoeid. Als Nederland deze investering niet doet, verslechtert de concurrentiepositie ten opzichte van Noorwegen. Dat maakt het moeilijker om de totale investering in de motorenonderhoudsfaciliteit terug te verdienen.

Uitstoot verminderen

Wel speelt de stikstofproblematiek een rol bij dit project. Volgens de huidige vergunning kunnen per jaar 30 gerepareerde motoren worden getest in de Test Cell. Een nieuwe Wnb-vergunning (Wet natuurbescherming) moet er voor zorgen dat dit 120 per jaar wordt. De nieuwe vergunning wordt aangevraagd als onderdeel van de Wnb-vergunning voor de gehele vliegbasis.

Omdat de vliegbasis grenst aan het Natura-2000 gebied Brabantse Wal wordt al het nodige gedaan om de stikstofuitstoot te beperken. Er wordt bijvoorbeeld met motorproducent Pratt & Whitney gesproken over technische aanpassingen aan de Test Cell. Die moeten de uitstoot verminderen.

https://www.defensie.nl/organisatie/luchtmacht/nieuws/2020/11/03/extra-werk-dankzij-uitbreiding-motorenfaciliteit
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

DiepFries

#1390
Microflown Avisa's CASTLE gemonteerd op een Vector. Akoestische techniek om schoten, mortieren etc richting en afstand te bepalen ontwikkeld in NL.

CitaatThe CASTLE comprises of four hard wired, spatially distributed Acoustic Multi Mission Sensors (AMMSs), enriched by an Acoustic Master (AMR) and a weather station. By default, two satellite receiving units are included to determine both position and heading. Anti-jamming and anti-spoofing capabilities can be integrated upon request. The CASTLE allows a high level of local signal processing, minimizing the bandwidth in the network.



Harald

Euronaval Online 2020: Tencate Advanced Armour protection and survivability management in naval programs



TenCate Advanced Armour provides ballistic solutions for large naval vessels from capital ships, through frigates and corvettes, down to OPVs (Offshore Patrol Vessels) and specialized cutters. The survivability solutions are developed with a holistic protection philosophy providing high ballistic coverage with lightweight modular panel kits. The company presents its naval protection solutions at Euronaval Online, the digital edition of Euronaval 2020, International naval defense and maritime security industry exhibition.

TenCate Advanced Armour can support shipyards with extensive engineering support to reach the lightest solution possible with the least negative on ship maneuverability ensuring the end-user a highly seaworthy ship in all conditions.

Composite survivability solutions from TenCate Advanced Armour have a proven track record and remain in use with several navies around the world. The solutions have been deployed to and performed in highly differentiating environments from sea lane patrols in the Arctic Sea to anti-piracy operations along the Gulf of Aden.

TenCate Advanced Armour provides the modular panel kits to provide protection in accordance with NATO STANAG 4569 level 1, level 2, and level 3. Based on end-user requirements TenCate Advanced Armour will develop a solution that employs the vessel structure as part of the ballistic material to significantly decrease the overall weight of the solution.

Special attention is given to the coverage of the ship, and TenCate Advanced Armour can assist shipyards in reaching 90% coverage as required by the NATO STANAG. For windows and other potential ballistic gaps, TenCate Advanced Armour can provide specially developed armored overlap solution between opaque and armored glass.

The solution is developed out of a philosophy of modularity, enabling the crew to replace damaged panels while carrying a minimum of spares.

https://www.navyrecognition.com/index.php/news/naval-exhibitions/euronaval-2020-exhibitors-visitors-information/euronaval-2020-news/9153-euronaval-online-2020-tencate-advanced-armour-protection-and-survivability-management-in-naval-programs.html

DiepFries

CitaatExclusief voor het Nederlandse Korps Commando Troepen ontwikkelden wij

der TACTICAL CARGO transporttrailer van CAMPWERK.




https://www.campwerk.nl/cargo-transporttrailer/

edit: Duits bedrijf en neem ik aan productie met een Nederlandse vestiging.

Parera

Dit is niet naar het originele contract met Damen  :cute-smile:

DiepFries

Citaat van: StrataNL op 10/10/2020 | 17:47 uur
Waar komt dit vandaan? Interessant.

Linkedin van Reeq, opgericht door vmg hoofd engineer achter de Vector. Vandaar de gelijkenissen en 4ws(?). Deze lijkt te vallen in de categorie van een 'dichte' Polaris achtige ATV. Gemeenschappelijkheid met hun quad, waarvan ze ook een 6x6 bouwen.

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

DiepFries

CitaatFuture requirements for hybrid military vehicles:

Weight, size, (electrical) power, torque, payload, modularity: which of these factors has the highest priority? Why not all of them in one platform...

By using a hybrid driveline you have the flexibility to create the specifications you need for the mission.

The next platform that REEQ will develop will give you this flexibility. Keep in mind the outstanding off-road capability and the possibility for lower fuel consumption which benefits (almost) everyone!


Harald

Citaat van: Harald op 21/09/2020 | 12:32 uur
Taiwan to search overseas for frigate radars   ( mooie kans voor Thales Nederland met de SM400 of NS200 )

According to Taiwanese media reports, the Republic of China Navy (ROCN) has approached both Raytheon and Thales for shipborne AESA radars for its future guided-missile frigates, after dissatisfaction with a locally developed type.

The European and American companies have been asked to brief the ROCN on what phased-array radars they ...

(helaas niet meer van het totale artikel .. )

https://www.shephardmedia.com/news/digital-battlespace/taiwan-search-overseas-frigate-radars/

Kamervragen op komst over handelsrestricties Nederland en Taiwan

Na berichtgeving van Marineschepen.nl gaat het CDA kamervragen stellen over de handelssituatie tussen Nederland en Taiwan, met betrekking tot de aankoop van radars. Thales Nederland, radarproducent uit Hengelo, is kandidaat om radars voor nieuwe Taiwanese fregatten te produceren, maar vanwege een zogenaamd Joint Communique tussen Nederland en China uit 1984 lijkt het voorlopig niet mogelijk dat Thales radars aan Taiwan mag verkopen. 

Het Joint Communiqué verbiedt namelijk de verkoop van Nederlands militair apparatuur aan Taiwan, waar Marineschepen.nl gisteren over berichtte. CDA kamerlid Martijn van Helvert vindt dit Communiqué niet zinvol, als bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk wel wapentuig aan Taiwan mogen verkopen. Van Helvert gaat de Minister van Defensie om opheldering vragen en zou graag zien dat het Communiqué herzien wordt.

.../....

https://marineschepen.nl/nieuws/Kamervragen-op-komst-over-handelsrestricties-Nederland-en-Taiwan-240920.html

Parera

#1382
USCG Exercises Option For Four More Sentinel-Class Fast Response Cutters

https://www.navalnews.com/naval-news/2020/09/uscg-exercises-option-for-four-more-sentinel-class-fast-response-cutters/

Dit is tot op heden wel het meest succesvolle Damen product op gebied van defensie. Niet 100% NL defensie industrie maar wel een mooi export product van NL origine.

Volgens Wikipedia wil de USCG er totaal 64 bouwen en ook wil de USN het romp ontwerp gebruiken voor een onbemande vervanger van de Cylcone klasse patrouille vaartuigen. Het is natuurlijk voor NL een prachtige kans om hier bij aan te sluiten en op die manier ook kennis en ervaring op te doen in de bouw en het opereren van grote onbemande schepen.

Sparkplug

Nederland neemt productie F-35 onderdelen over van Turkije

Leonard van den Broek 21/09/2020

Twee bedrijven uit de Nederlandse luchtvaartindustrie hebben extra contracten kunnen afsluiten voor de toelevering van F-35 onderdelen. Het zijn contracten die voorheen met Turkse bedrijven waren afgesloten. Dit staat in de '21e jaarlijkse voortgangsrapportage 2020 Verwerving F-35′.

Turkije werd vorig jaar geschorst uit het F-35 programma. Sindsdien is Lockheed Martin naarstig op zoek geweest naar producenten buiten Turkije om de productie van onderdelen over te nemen.

Lobbyen

Na intensief lobbyen door de Nederlandse industrie en de Ministeries van Economische Zaken en Defensie, hebben GKN Fokker en KMWE Aero Engines dit jaar contracten kunnen sluiten. GKN Fokker is 'composite skin' gaan produceren voor Northrop Grumman, een onderaannemer van Lockheed Martin. KMWE Aero Engines is begonnen met de productie van negen verschillende onderdelen voor de Pratt & Whitney F135 motor. De betreffende contracten hebben een totale waarde van 19 miljoen euro.

Bekabeling

Verder heeft GKN Aerospace de productie van bekabeling voor de F-35 overgeheveld van Turkije naar Nederland. Sinds maart van dit jaar vindt dit niet meer plaats in Izmir, maar bij GKN Fokker Elmo in Woensdrecht. Dit gebeurde onder druk van de Amerikanen.

Kansen

Defensie is hoopvol over aanvullende contracten. In het voortgangsrapport staat: "Wanneer er weer makkelijker fysiek gereisd kan worden naar en in de Verenigde Staten, zal door de Bijzonder Vertegenwoordiger F-35 Industrie Participatie en het JIST (JSF Industry Support Team) worden verkend welke additionele kansen er bij de Amerikaanse industrie zijn."

https://www.upinthesky.nl/2020/09/21/nederland-neemt-productie-f-35-onderdelen-over-van-turkije/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Harald op 21/09/2020 | 12:32 uur
Taiwan to search overseas for frigate radars   ( mooie kans voor Thales Nederland met de SM400 of NS200 )

According to Taiwanese media reports, the Republic of China Navy (ROCN) has approached both Raytheon and Thales for shipborne AESA radars for its future guided-missile frigates, after dissatisfaction with a locally developed type.

The European and American companies have been asked to brief the ROCN on what phased-array radars they ...

(helaas niet meer van het totale artikel .. )

https://www.shephardmedia.com/news/digital-battlespace/taiwan-search-overseas-frigate-radars/

Taiwan is opzoek naar AAW capaciteit, APAR (block 2) i.c.m. Smart-L (EWC) heeft daar de voorkeur. Ze hebben ook info bij Raytheon opgevraagd voor AEGIS.