Frans marineschip decor medaille-uitreiking

Gestart door Lex, 22/10/2012 | 17:26 uur

Lex

Een Franse medaille ontvangen aan boord van een Frans marineschip.
Die eer hadden 17 landmachtmilitairen afgelopen vrijdag. Ze kregen het ereteken vanwege hun samenwerking met Franse militairen tijdens uitzending naar Afghanistan.

"Ik deed gewoon mijn werk in Afghanistan. De taken op personeelsgebied die ik deed voor onszelf én de Fransen en de manier waarop, waren voor mij niet zo bijzonder, maar volgens de Fransen wel", zei luitenant Van Hest die met de Bravocompagnie van 17 Pantserinfanteriebataljon in 2009 op uitzending was. Uit handen van de Franse defensieattaché, kapitein-ter-zee Arnaud d'Aboville kregen hij en 16 mede-landmachters de Medaille Commémorative Française of de Medaille de la Défense Nationale uitgereikt aan boord van de Croix du Sud. De Franse mijnenjager, met standplaats Brest, was voor de ceremoniële gelegenheid aangemeerd in de haven van Scheveningen. Het leeuwendeel van de gedecoreerden ontving al tijdens hun uitzending een Franse medaille, maar dit bleek niet de juiste te zijn. Op de Croix du Sud werd iedereen voorzien van de correcte onderscheiding.

Eer

De Medaille Commémorative Française is een herinneringsmedaille die wordt uitgereikt aan Franse militairen na een uitzending. Dit eremetaal kan ook aan buitenlandse militairen worden toegekend. De Medaille de la Défense Nationale geldt als eerbetoon aan buitenlandse militairen voor bijzondere verdiensten verricht voor het Franse ministerie van defensie.

MINDEF,
22 oktober 2012, 16.34 uur