Belgische marine bestelt patrouilleschepen in Frankrijk

Gestart door Lex, 04/02/2013 | 16:03 uur

dudge

Citaat van: Strata op 02/10/2013 | 23:13 uur
Het gaat hier om patrouilleschepen van 52 meter met als bewapening een .50 mitrailleur. De NL kustwacht heeft ook twee (optioneel bewapende) Stan Patrols varen. Dus zie het als de Belgische tegenhanger hiervan. Het zijn kustwachtschepen onder defensie commando.

Ja dus, en dan toch ook helemaal niet gek dat DAMEN hierin dan geen monopolie heeft.

dudge

Citaat van: Ace1 op 02/10/2013 | 22:49 uur
Even voor de duidelijkheid deze schepen bedoeld voor kustwacht taken op de noordzee meer niet

Ja dus.
Is dan toch helemaal in lijn met #28

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 02/10/2013 | 22:48 uur
Ik had het over de KM, en jij komt aan met de Kustwacht van de Kaapverdische Eilanden......
Zo spannend is het allemaal niet, en er is geen enkele redenen om aan te nemen dat er door deze aanschaf een fikse kans gemist is om de BENESAM te versterken.

Het gaat hier om patrouilleschepen van 52 meter met als bewapening een .50 mitrailleur. De NL kustwacht heeft ook twee (optioneel bewapende) Stan Patrols varen. Dus zie het als de Belgische tegenhanger hiervan. Het zijn kustwachtschepen onder defensie commando.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: Thomasen op 02/10/2013 | 22:48 uur
Ik had het over de KM, en jij komt aan met de Kustwacht van de Kaapverdische Eilanden......
Zo spannend is het allemaal niet, en er is geen enkele redenen om aan te nemen dat er door deze aanschaf een fikse kans gemist is om de BENESAM te versterken.

Even voor de duidelijkheid deze schepen bedoeld voor kustwacht taken op de noordzee meer niet

dudge

Citaat van: Ace1 op 02/10/2013 | 22:03 uur
Niet maar er varen bij de Kustwacht in Nederland 2 Stan Patrols 4207 rond en bij de Kustwacht in de West 3 Stan Patrols 4100 rond en ik heb horen vertellen van iemand die bij de kustwacht in de west rondvaart dat in 2015 waarschijnlijk de Stan Patrols 4100 vervangen gaan worden door de Stan Patrol 5009 omdat dan deze op zijn. Overigens vaart er wel een Stan Patrol 5009 Kaapverdische Eilanden

Ik had het over de KM, en jij komt aan met de Kustwacht van de Kaapverdische Eilanden......
Zo spannend is het allemaal niet, en er is geen enkele redenen om aan te nemen dat er door deze aanschaf een fikse kans gemist is om de BENESAM te versterken.

DvdW

Citaat van: Reinier op 02/10/2013 | 22:25 uur
Inderdaad!

Maar wat voor mij goed is, hoeft niet voor jou goed te zijn.
Als je €50.000 te besteden hebt voor een auto kan je thuis komen met een Audi A6, BMW 5, MB E-klasse of een Jaguar. Welke is beter?? Heb je fout gekozen omdat ik een andere kies??
Daar gaat het helemaal niet om. Je hebt 50.000 te besteden en je krijgt een auto toegewezen. Alleen de praktijk wijst uit of dit de beste is... En daarnaast vraag ik mij af of de aanschaf van marineschepen ook per aanbesteding geschiedt.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Reinier

Citaat van: Ace1 op 02/10/2013 | 22:19 uur
Mee eens zo werkt het in feite ook met de bouw en de aanbesteding van de HSL en de aankoop van de Fyra. :devil:
Inderdaad!

Maar wat voor mij goed is, hoeft niet voor jou goed te zijn.
Als je €50.000 te besteden hebt voor een auto kan je thuis komen met een Audi A6, BMW 5, MB E-klasse of een Jaguar. Welke is beter?? Heb je fout gekozen omdat ik een andere kies??

Ace1

Citaat van: Reinier op 02/10/2013 | 22:17 uur
Uhh, zijn we vergeten dat we in de EU wonen, werken en leven (de Belgen ook)
Dit soort zaken moeten openbaar worden aanbesteed. Aanbieder met het beste aanbod en beste prijs krijgt de aanbesteding.
Deze keer dus niet de firma Damen, zo werkt dat in een competitieve en open economie.

Soms win je wat en soms verlies je wat; all part of the game!

Mee eens zo werkt het in feite ook met de bouw en de aanbesteding van de HSL en de aankoop van de Fyra. :devil:

Reinier

Uhh, zijn we vergeten dat we in de EU wonen, werken en leven (de Belgen ook)
Dit soort zaken moeten openbaar worden aanbesteed. Aanbieder met het beste aanbod en beste prijs krijgt de aanbesteding.
Deze keer dus niet de firma Damen, zo werkt dat in een competitieve en open economie.

Soms win je wat en soms verlies je wat; all part of the game!

Ace1

Citaat van: Thomasen op 02/10/2013 | 21:52 uur
Onzin? Vertel mij dan eens hoeveel Stan Patrols 5009 er bij de KM rondvaren?  

Overigens had ik ook gehoord dat schepen bestemd zijn voor kustwacht taken en dat deze schepen  minimaal 50 meter lang moesten zijn en een andere inschrijver was  deze, maar men schrok nogal van de prijs.

http://www.austal.com/en/products-and-services/defence-products/patrol-boats/royal-australian-navy-56m.aspx?source=category

Ace1

Citaat van: Thomasen op 02/10/2013 | 21:52 uur
Onzin? Vertel mij dan eens hoeveel Stan Patrols 5009 er bij de KM rondvaren?  

Niet maar er varen bij de Kustwacht in Nederland 2 Stan Patrols 4207 rond en bij de Kustwacht in de West 3 Stan Patrols 4100 rond en ik heb horen vertellen van iemand die bij de kustwacht in de west rondvaart dat in 2015 waarschijnlijk de Stan Patrols 4100 vervangen gaan worden door de Stan Patrol 5009 omdat dan deze op zijn. Overigens vaart er wel een Stan Patrol 5009 Kaapverdische Eilanden



http://www.damen.com/en/markets/stan-patrol?type=5009

http://articles.maritimepropulsion.com/article/Stan-Patrol-SPA-500916146.aspx


ARM-WAP

Damen was idd een van de bieders...
Maar... de offerte van het hele pakket zal dus niet goed genoeg geweest zijn.
Niet vergeten dat Socarenam idd ook bouwt voor de Marine Nationale en de Douane Francaise en dus ook genoeg ervaring heeft.
De toekomst zal het uitwijzen of deze aankoop een goede was.

dudge

Citaat van: Ace1 op 02/10/2013 | 21:40 uur
Wat een onzin uit betrouwbare bron wist ik dat Damen met 2 Stan Patrols 5009 een offerte heeft gedaan waarschijnlijk was het aanbod van de Franse werf beter of goedkoper?

Onzin? Vertel mij dan eens hoeveel Stan Patrols 5009 er bij de KM rondvaren? 

Ace1

Citaat van: Thomasen op 02/10/2013 | 21:28 uur
Tsja, de KM heeft sowieso niet echt schepen die de Belgen zochten, en om dan te verwachten dat DAMEN een monopolie heeft op de Belgische markt lijkt me wat ver gezocht. Daarbij is het van de Belgen wel slim, de Franse Marine is een interesante partner.

Wat een onzin uit betrouwbare bron wist ik dat Damen met 2 Stan Patrols 5009 een offerte heeft gedaan waarschijnlijk was het aanbod van de Franse werf beter of goedkoper?

dudge

Citaat van: DvdW op 02/10/2013 | 20:35 uur
Damen pist (weer) naast de pot? Mooie toekomst voor de samenwerking tussen de Marine's van NL en BE  :sick:

Tsja, de KM heeft sowieso niet echt schepen die de Belgen zochten, en om dan te verwachten dat DAMEN een monopolie heeft op de Belgische markt lijkt me wat ver gezocht. Daarbij is het van de Belgen wel slim, de Franse Marine is een interesante partner.