Studeren binnen Defensie.

Gestart door mckubi, 17/03/2013 | 18:14 uur

BadMuts

Citaat van: mckubi op 30/06/2013 | 18:47 uur
Pittige bump, toevallig wil ik ook bij het 101CIS. Komt goed uit.

101CISBAT is tegenwoordig ook een officiele stageplek voor de MBO ICT-3 opleidingen ;)

Mooie eenheid hoor ;)

mckubi

Citaat van: BadMuts op 17/06/2013 | 20:06 uur
En toch is studeren bij de baas, en in de baas zijn tijd, mogelijk!

Als je als verbindelaar aan de slag gaat kan je, via de baas, je MBO ICT 3 doen in de baas z'n tijd en zelfs op de kazerne!
Die opleidingen worden, een x aantal keer per jaar op een 1-weekse basis, gegeven op de kazerne te Stroe.
Als je dus bij bijv. 101CISBAT werkt zijn er daar mogelijkheden voor. Wellicht zou het je iets geld kosten, maar je kan er wel mee bezig in de baas z'n tijd ;-)
Pittige bump, toevallig wil ik ook bij het 101CIS. Komt goed uit.

BadMuts

Citaat van: ZitStuk op 24/06/2013 | 18:30 uur
To the point: als manschap , kun je wel degelijk een cursus/opleiding/studie volgen. Zolang je het kunt motiveren kunt kan het gewoon. Bijv. Ik wil een mbo4 ICT volgen omdat ik als onderofficier bij de verbindingen aan de slag wil. Motiveer je keuze bij de loopbaanbegeleider, dan kan er een hoop

Waarbij je, bij MBO 4 ICT, ook een deel zelf moet betalen.
MBO 3 ICT krijg je wel geheel vergoed, mits je FPS 2 zit ;-)

Maar idd, looooopbaanbegeleider. Bij veel mensen niet gekend ;-)

ZitStuk

To the point: als manschap , kun je wel degelijk een cursus/opleiding/studie volgen. Zolang je het kunt motiveren kunt kan het gewoon. Bijv. Ik wil een mbo4 ICT volgen omdat ik als onderofficier bij de verbindingen aan de slag wil. Motiveer je keuze bij de loopbaanbegeleider, dan kan er een hoop
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

Flyguy

Citaat van: Thomasen op 20/06/2013 | 22:04 uur
Tja, semantische discussie inderdaad. Op universiteiten wordt er keihard ingestampt dat je daar studenten vindt, aan het MBO en de Hoge School tref je scholieren. Maakt verder allemaal weinig uit. Niet persee neerbuigend. 'Student' roept tegenwoordig ook niet altijd positieve associaties op.
'Feestbeesten' is een betere benaming voor studenten, al weet ik niet of het er nu nog hetzelfde aantoe gaat als eind jaren '70. Goeie tijden. 8)

Even serieus, een student bestudeert iets, een leerling leert een vak. Daar is niets neerbuigends aan, dat is gewoon de benaming.

mikemans

#14
Meneer van Dahle heeft antwoord. Een cursus of het volgen van lager of middelbaar onderwijs heet in de Nederlandse taal geen studie.


stu·dent (de; m,v; meervoud: studenten), stu·den·te (de; v; meervoud: studentes, studenten) 1iemand die studeert, m.n. aan een universiteit of hogeschool

Nog iets van Wiki de almachtige

Een student (van Latijnse studens= "strevend (naar), zich interesserend (voor), moeite doende (voor)") is iemand die een studie volgt in het hoger onderwijs, dat wil zeggen aan een universiteit, het HBO (Nederland), een hogeschool (België) of een college (Verenigde Staten).

Een student verkrijgt bij het succesvol einde van de studie een bachelor- of een masterstitel. In de meeste Europese landen werd dit diplomasysteem ingevoerd na de Bolognaverklaring (1999). Daarvoor verschilden de diplomatitels per land.


dudge

Citaat van: BadMuts op 20/06/2013 | 21:54 uur
Idd een persoonlijke mening, maar wel eentje die in mijn ogen naar smaakt. Even generaliserend, van mijn kant uit, een opmerking waarmee iemand neerbuigend kijkt op opleidingen lager dan HBO/universitair, omdat hij/zij ongetwijfeld HBO of universitair heeft gedaan.
(Waarmee ik U niet wil aanvallen, want U kan het maaar net zo goed niet zo bedoelen ;-) )

Studie is, in mijn ogen, een opleiding / cursus waarvoor een persoon moet leren dan wel in de avond uren moet studeren om de stof zich eigen te maken om uiteindelijk een goed resultaat te behalen.

Tja, semantische discussie inderdaad. Op universiteiten wordt er keihard ingestampt dat je daar studenten vindt, aan het MBO en de Hoge School tref je scholieren. Maakt verder allemaal weinig uit. Niet persee neerbuigend. 'Student' roept tegenwoordig ook niet altijd positieve associaties op.


BadMuts

Citaat van: Freggel op 19/06/2013 | 18:10 uur
Studie vind ik een beetje "hoog woord" Ik koppel dat meer aan HBO en universitaire opleidingen

Idd een persoonlijke mening, maar wel eentje die in mijn ogen naar smaakt. Even generaliserend, van mijn kant uit, een opmerking waarmee iemand neerbuigend kijkt op opleidingen lager dan HBO/universitair, omdat hij/zij ongetwijfeld HBO of universitair heeft gedaan.
(Waarmee ik U niet wil aanvallen, want U kan het maaar net zo goed niet zo bedoelen ;-) )

Studie is, in mijn ogen, een opleiding / cursus waarvoor een persoon moet leren dan wel in de avond uren moet studeren om de stof zich eigen te maken om uiteindelijk een goed resultaat te behalen.

BadMuts

Citaat van: onderofficier op 17/06/2013 | 21:33 uur
Eea is  afhankelijk bijv automonteurs mogen ook allerlei studies volgen omdat defensie daar ook van profiteert van.   Een infanterist komt hier voor niet in aanmerking. 

Hoe bedoel je op 1-weekse basis?

Pak 'm beet 4x per jaar (kan meer / minder zijn, weet het precieze aantal nu ff zo niet) word er in 1 aaneengesloten week dan les gegeven op de kazerne ;-)

Freggel

Er is een hele trits aan opleidingen binnen defensie die een civiele certificering kennen.
Studie vind ik een beetje "hoog woord" Ik koppel dat meer aan HBO en universitaire opleidingen
Dat is persoonlijk

Vwb cursussen en opleidingen zijn er dus in mijn optiek flink veel. Binnen de infanterie mogelijk wel minder.
Goed over nadenken dus op welke functies je bij defensie zou willen solliciteren en je daar ook goed over laten voorlichten

Rij opleidingen, vakopleidingen (technisch, logistiek, verzorging, administratief, geneeskundig, ICT/CIS etc etc etc

onderofficier

Citaat van: BadMuts op 17/06/2013 | 20:06 uur
En toch is studeren bij de baas, en in de baas zijn tijd, mogelijk!

Als je als verbindelaar aan de slag gaat kan je, via de baas, je MBO ICT 3 doen in de baas z'n tijd en zelfs op de kazerne!
Die opleidingen worden, een x aantal keer per jaar op een 1-weekse basis, gegeven op de kazerne te Stroe.
Als je dus bij bijv. 101CISBAT werkt zijn er daar mogelijkheden voor. Wellicht zou het je iets geld kosten, maar je kan er wel mee bezig in de baas z'n tijd ;-)

Eea is  afhankelijk bijv automonteurs mogen ook allerlei studies volgen omdat defensie daar ook van profiteert van.   Een infanterist komt hier voor niet in aanmerking. 

Hoe bedoel je op 1-weekse basis?
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

BadMuts

En toch is studeren bij de baas, en in de baas zijn tijd, mogelijk!

Als je als verbindelaar aan de slag gaat kan je, via de baas, je MBO ICT 3 doen in de baas z'n tijd en zelfs op de kazerne!
Die opleidingen worden, een x aantal keer per jaar op een 1-weekse basis, gegeven op de kazerne te Stroe.
Als je dus bij bijv. 101CISBAT werkt zijn er daar mogelijkheden voor. Wellicht zou het je iets geld kosten, maar je kan er wel mee bezig in de baas z'n tijd ;-)

dudge

Citaat van: Ros op 17/03/2013 | 22:51 uur
Zoals je her en der op het forum kan lezen is Defensie op dit moment en zeker de komende tijd niet de meest ideale werkgever, Hopenlijk gaat dit beter worden als duidelijk is waar Nederland met haar krijgsmacht heen wil. Het beste advies dat ik je kan/wil geven is om verder te leren en niet in te zetten op een "mogelijke" studie bij Defensie.

Hecht maar niet teveel waarde aan die nieuwe defensievisie van Hennis. Er zijn al vele defensievisies voorbijgekomen de afgelopen jaren, of beslismomenten, maar nog geen een keer is er ook werkelijk wat mee gedaan. Denk o.a. aan de verkenningen.

Ros

Citaat van: mckubi op 17/03/2013 | 18:14 uur
Ik heb op het forum meer info proberen hierover maar helaas heb ik weinig tot geen nuttige info kunnen vind

Zoals je her en der op het forum kan lezen is Defensie op dit moment en zeker de komende tijd niet de meest ideale werkgever, Hopenlijk gaat dit beter worden als duidelijk is waar Nederland met haar krijgsmacht heen wil. Het beste advies dat ik je kan/wil geven is om verder te leren en niet in te zetten op een "mogelijke" studie bij Defensie.

mckubi

Citaat van: onderofficier op 17/03/2013 | 18:38 uur
Ik zal het even herhalen voor je.......
Op eigen kosten mag je het doen.
Maar de vraag is of je er tijd voor hebt.... op een zaterdag heb je vaak geen dienst.  
Is het op een andere dag dan mag je commandant beslissen of hij hier vrij voor geeft  en dat is max. 4 uur per week.  
Het kost je dus ook je vrije tijd. Want vaak moet je ook stage lopen.
Bij een parate eenheid zijn ze er niet zo happig op om een sld / kpl een dag in de week te missen. Maar nee heb je en ja kan je krijgen.

Wat ik niet begrijp is waarom je niet meteen die MBO 4  ben gaan doen.
Heb eigenlijk echt geen idee waarom ik dat idd niet gelijk ben gaan doen daarom heb ik nu aan de ene kant wel spijt voor mijn VeVa keuze en ook niet.
Ja ik wil best weekend opofferen om dit te doen.