Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

RTB

Citaat van: Sparkplug op 19/09/2019 | 08:37 uur
Hoe duur is de Thales Bushmaster qua onderhoud en instandhouding? Deze is ook Australisch en ze zijn wel in bezit.
Dat weet ik niet ;) Maar de 12 kN voertuigen zullen grotendeels door een civiele partij worden onderhouden (net als een deel van de Bushmaster's) met het nadeel dat Thales Australia en Oshkosh dan eerst een heel onderhoudsnetwerk hier mogen gaan optuigen.

En 90 Bushmasters onderhouden is natuurlijk wat anders dan 1300 Hawkei's

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Flyguy

Citaat van: StrataNL op 19/09/2019 | 09:38 uur
Buma is niet het soort voertuig wat men zoekt. Te groot, te zwaar.

Dat is niet zijn punt. Hij doelt op de kosten van de Hawkei.

StrataNL

Citaat van: Sparkplug op 19/09/2019 | 08:37 uur
Hoe duur is de Thales Bushmaster qua onderhoud en instandhouding? Deze is ook Australisch en ze zijn wel in bezit.
Buma is niet het soort voertuig wat men zoekt. Te groot, te zwaar.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: RTB op 18/09/2019 | 21:45 uur
Maar echte alternatieven voor de Iveco waren er ook niet, de Sherpa Light die had meegedongen wordt voornamelijk gebruikt als politiebak en de Hawkei en L-ATV zijn niet Europees dus qua onderhoud en instandhouding veel lastiger/duurder.

Hoe duur is de Thales Bushmaster qua onderhoud en instandhouding? Deze is ook Australisch en ze zijn wel in bezit.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Kevon

Citaat van: Stoonbrace op 18/09/2019 | 21:46 uur
De Britten hadden net dezelfde problemen. Er is op voorhand gevraagd: ROSS en bepantsering, lukt dat? Iveco zei ja. They lied.

Klopt, de britten hebben ze ook al lang aan de kant gezet.... Dus ik ben een beetje bang, maar we hopen het er beste ervan wat we krijgen!

Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 18/09/2019 | 20:06 uur
Nee dat is heel belangrijk. We weten echt veel te weinig van dit verhaal om hier een conclusie over te kunnen trekken.
Ook leopard2 chassis zijn gescheurd, en toen waren ze nog niet eens zo oud.

De Britten hadden net dezelfde problemen. Er is op voorhand gevraagd: ROSS en bepantsering, lukt dat? Iveco zei ja. They lied.

RTB

Volgens mij waren de 290GD's ook niet vrij van problemen bij intensief ge(/mis)bruik, hetzelfde als de Humvee's. Zowel geliefd als verguisd.

Maar echte alternatieven voor de Iveco waren er ook niet, de Sherpa Light die had meegedongen wordt voornamelijk gebruikt als politiebak en de Hawkei en L-ATV zijn niet Europees dus qua onderhoud en instandhouding veel lastiger/duurder. De MOWAG Eagle was wellicht een mooi alternatief geweest.

Huzaar1

Citaat van: Kevon op 18/09/2019 | 20:04 uur
Zou kunnen maar scheuren vind ik wel appart? Hopelijk krijgen wij wel iets beters van IVECO...... Ook al waren de verschillende stemmen niet echt gerust vorige week op DSEI.... Bescherming, ruimte en etcetera

Nee dat is heel belangrijk. We weten echt veel te weinig van dit verhaal om hier een conclusie over te kunnen trekken.
Ook leopard2 chassis zijn gescheurd, en toen waren ze nog niet eens zo oud.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kevon

Citaat van: Huzaar1 op 18/09/2019 | 20:00 uur
Zijn de Belgen er niet moeilijk mee gaan doen op uitzending zonder correcte en afdoende technische ondersteuning?

Zou kunnen maar scheuren vind ik wel appart? Hopelijk krijgen wij wel iets beters van IVECO...... Ook al waren de verschillende stemmen niet echt gerust vorige week op DSEI.... Bescherming, ruimte en etcetera
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Huzaar1

Citaat van: Kevon op 18/09/2019 | 19:56 uur
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190918_04615215

Zijn de Belgen er niet moeilijk mee gaan doen op uitzending zonder correcte en afdoende technische ondersteuning?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kevon

Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Parera

Citaat van: Lex op 16/09/2019 | 18:00 uur
Behoeftestelling programma 'Wissellaadsystemen, trekker-opleggercombinaties en wielbergingsvoertuigen'

De brief

Kamerstuk, 16-09-2019

Scania's?

Lex

Behoeftestelling programma 'Wissellaadsystemen, trekker-opleggercombinaties en wielbergingsvoertuigen'

De brief

Kamerstuk, 16-09-2019

mc196

Ik ga er vanuit dat ze voort borduren op een bestaand ontwerp (hopelijk de LMV). Maar gezien de aankoop van de anaconda ben ik pas gerustgesteld als we de foto's zien. Want waarom iets nieuws ontwerpen als de LMV gewoon geschikt is?
Of zou het zijn dat MTV de Nederlandse benaming is van een bestaand product? Zoals de YPR-765 die in de rest van de wereld AIFV heette.