Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur


Parera

In het nieuwe DMO magazine een pagina gewijd aan de Anaconda.
Ik ben blij dat er voor de West nieuwe voertuigen zijn gekomen en dat de MB's terug kunnen naar waar ze hard nodig zijn. Toch vind ik het jammer dat men niet gekozen heeft voor de optie pantser pakketten voor de Anaconda voor als het een keer echt nodig is of een lichte bepantsering tegen KKW's.

https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2018/09/02_anaconda

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

DvdW

Citaat van: Sparkplug op 19/12/2018 | 09:29 uur
De Engelse benaming Griffin wordt al voor iets anders gebruikt en over het Zweedse Gripen zullen we het maar niet hebben  ;D
Je zou nog de Franse variant 'Griffon' kunnen gebruiken, gewoon om Huzaar1 te pesten  :devil:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Sparkplug

Citaat van: Parera op 19/12/2018 | 00:40 uur
Dan vind ik een engelse variant beter maar ook de Frans/Belgische voertuigen gaan zo heten dus misschien daarom gekozen voor de latijnse naam?
Het klinkt als een ziekte/scheldwoord op deze manier.

De Engelse benaming Griffin wordt al voor iets anders gebruikt en over het Zweedse Gripen zullen we het maar niet hebben  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: DvdW op 19/12/2018 | 00:07 uur
Gryphus = Latijn voor Griffioen (logo scania)

Dan vind ik een engelse variant beter maar ook de Frans/Belgische voertuigen gaan zo heten dus misschien daarom gekozen voor de latijnse naam?
Het klinkt als een ziekte/scheldwoord op deze manier.

DvdW

Citaat van: Parera op 18/12/2018 | 23:49 uur
Volgens de minster 2037 voertuigen.  Bron HIER

Gryphus  ;D Wie heeft die naam bedacht? Scania heeft zelf ook een video geplaatst waar de voertuigen beter te zien zijn.
Ik mis wel de pantser variant bij de presentatie.


Gryphus = Latijn voor Griffioen (logo scania)
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Parera

Citaat van: DvdW op 18/12/2018 | 14:41 uur
Wordt gesproken over ruim 2.000 voertuigen. Ik dacht dat het meer dan 3.000 zouden worden? Of heb ik het mis?
Volgens de minster 2037 voertuigen.  Bron HIER

Gryphus  ;D Wie heeft die naam bedacht? Scania heeft zelf ook een video geplaatst waar de voertuigen beter te zien zijn.
Ik mis wel de pantser variant bij de presentatie.


DvdW

Citaat van: DvdW op 18/12/2018 | 14:37 uur
Nu via Facebook live te volgen: https://www.facebook.com/DMO.mindef/videos/344172716415843/
Presentatie van de eerste Scania Gryphus lesvrachtwagen in Zwolle
Wordt gesproken over ruim 2.000 voertuigen. Ik dacht dat het meer dan 3.000 zouden worden? Of heb ik het mis?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

DvdW

The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Mourning

Citaat van: DvdW op 13/12/2018 | 23:08 uur
Lekker inhoudelijk weer  :cute-smile:

Ja, ook heel verrassend ook uit welke hoek dat weer komt.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

DvdW

The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Oorlogsvis

Citaat van: DiepFries op 13/12/2018 | 20:34 uur
Deze fabrikant heeft een onderhoudswerkplaats of althans vestiging op een van de eilanden en heeft al reguliere logistieke Iveco's geleverd. De Oshkosh JLTV (of surplus M-ATV) is een vervanger van de 'opgewaardeerde' patrouille humvees en is een zwaardere MRAP die al gauw zo'n >€400.000 kost en niet een 'Europees aanbesteedt' vakje af-vinkt en meer geschikt voor echte uitzending in de conflictzones waar IED's veel voorkomen. Bij deze Anaconda zal onderhoud en onderdelen afkomstig overwegend van goedkope Daily's veel en veel goedkoper zijn.

De Vector bestaat enkel nog in SF uitvoering en is gebouwd om in en onder de Chinook te passen. Die kenmerken en zijn features heb je niet nodig puur voor de eilanden, schaven ze daar wat van af dan heb je alsnog een duur vehikel juist omdat hij zo exclusief is en niet van een lopende band komt of civiele uitvoering-adept is. Dan kom je nog eerder bij Toyota's of dus zoals nu een hoger 'busje' uit.
Dat ding ziet er kneuzerig uit...Marinier onwaardig...maar goed dat is mijn mening

DiepFries

Citaat van: Oorlogsvis op 13/12/2018 | 16:53 uur
Die Anaconda....waarom hebben ze niet gewoon dat voertuig genomen wat het KCT ( de VECTOR) gebruikt ? of de OSHKOSH (opvolger vd Hummer) ?
Die Anaconda ziet er best fragiel en kwetsbaar uit denk ik....

Deze fabrikant heeft een onderhoudswerkplaats of althans vestiging op een van de eilanden en heeft al reguliere logistieke Iveco's geleverd. De Oshkosh JLTV (of surplus M-ATV) is een vervanger van de 'opgewaardeerde' patrouille humvees en is een zwaardere MRAP die al gauw zo'n >€400.000 kost en niet een 'Europees aanbesteedt' vakje af-vinkt en meer geschikt voor echte uitzending in de conflictzones waar IED's veel voorkomen. Bij deze Anaconda zal onderhoud en onderdelen afkomstig overwegend van goedkope Daily's veel en veel goedkoper zijn.

De Vector bestaat enkel nog in SF uitvoering en is gebouwd om in en onder de Chinook te passen. Die kenmerken en zijn features heb je niet nodig puur voor de eilanden, schaven ze daar wat van af dan heb je alsnog een duur vehikel juist omdat hij zo exclusief is en niet van een lopende band komt of civiele uitvoering-adept is. Dan kom je nog eerder bij Toyota's of dus zoals nu een hoger 'busje' uit.

Oorlogsvis

Die Anaconda....waarom hebben ze niet gewoon dat voertuig genomen wat het KCT ( de VECTOR) gebruikt ? of de OSHKOSH (opvolger vd Hummer) ?
Die Anaconda ziet er best fragiel en kwetsbaar uit denk ik....