Nieuwe ontwikkelingen op BOXER gebied

Gestart door Ace1, 02/11/2013 | 15:37 uur

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 09/02/2018 | 21:13 uur
Ik heb het Nederlandse onderzoek specifiek over dit onderwerp gelezen.

30/35mm

Lance toren bemand/ onbemand / cv90 toren.

Ik denk de lance toren, bemand of onbemand hangt ervan af of we met een 6 of 7 man geote infanterie groep willen werken.

Tenzij ze ALLE aanbevelingen van de studie in de wind gaan slaan wordt het 30 mm. En ik zou niet weten waarom die 30mm kiezen een politieke nederlandse motivatie zou kennen. De duitsers hebben voor 30mm gekozen ivm luchttransport capaciteit puma. Lang verhaal.
Men zou in Den Haag de 30 mm kunnen kiezen puur uit punt van samenwerking, daarnaast is 30 mm in gebruik bij de Marine en Luchtmacht (zou een argument kunnen zijn). Dat ik persoonlijk ook zou kiezen voor 35 mm zodat de hele KL een zelfde kaliber op de IFV's krijgt is natuurlijk niet altijd de keuze die Den Haag maakt als men er een prestige van maakt om zo veel mogelijk samenwerkingen te vinden.

Zeker als de Duiters ook kiezen voor 30 mm op de Boxer's en de politiek kans ziet om 13 licht te integreren in de Duitse Boxer IFV eenheid. Opzich een mooie kans om samen met Duitsland op te trekken met de Boxer IFV en Boxer DFP (als dat er ooit komt). Wat betreft de infanteristen zou ik kijken of we naar 7 man kunnen op de IFV zodat het gelijk is met de ''inhoud'' van de CV90.
In het artikel staat dat het met de Puma turret gelukt is om 8 man te plaatsen in een boxer IFV dus die 7 man moet geen probleem zijn lijkt me. Anders zou je nog naar 6 man kunnen afzwakken maar dan heb je wel weer extra voertuigen nodig.

Voor een Boxer DFP zou ik gaan voor 4 crew (driver, commander, gunner en loader) en extra ruimte benutten voor wat extra muniti en zwaardere pantser / verdedigings-middelen

Huzaar1

#914
Ik heb het Nederlandse onderzoek specifiek over dit onderwerp gelezen.

30/35mm

Lance toren bemand/ onbemand / cv90 toren.

Ik denk de lance toren, bemand of onbemand hangt ervan af of we met een 6 of 7 man geote infanterie groep willen werken.

Tenzij ze ALLE aanbevelingen van de studie in de wind gaan slaan wordt het 30 mm. En ik zou niet weten waarom die 30mm kiezen een politieke nederlandse motivatie zou kennen. De duitsers hebben voor 30mm gekozen ivm luchttransport capaciteit puma. Lang verhaal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 09/02/2018 | 17:12 uur
Oh.. en 100% zeker krijgt Nederland de 35mm.
Dat is positief nieuws ...  :big-smile:

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 09/02/2018 | 17:12 uur
Oh.. en 100% zeker krijgt Nederland de 35mm.

Zien of het dan de Rheinmetall WOTAN35 wordt.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 09/02/2018 | 17:12 uur
Oh.. en 100% zeker krijgt Nederland de 35mm.
Ik geloof je op je berenmuts :D al steek ik mijn hand niet in het vuur voor het uitsluiten van een politiek gemotiveerde switch naar 30 mm :neutral:

Huzaar1

Oh.. en 100% zeker krijgt Nederland de 35mm.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 09/02/2018 | 17:06 uur
100% zeker wordt het geen 30mm kanon.

100% zeker balen de Duitsers van deze politieke keuze voor 30mm. Om de uitwerking nog punch te geven is hun munitie doorontwikkeld. Die is nu wel uitonwtikkeld.

Het staat in het artikel en is daarmee het eerste bericht dat er naar buiten komt over Nederlandse ''IFV'' variante van de Boxer van een semi-officiele bron (via Duitsland).
Dat 35 mm logischer klinkt voor de KL lijkt me duidelijk maar het zou mij niet verbazen als er vanuit Den Haag besloten word om alsnog 30 mm te pakken omdat dat makkelijker uitkomt voor de samenwerking maar we zullen het zien wat er gaat gebeuren. :big-smile:

Huzaar1

100% zeker wordt het geen 30mm kanon.

100% zeker balen de Duitsers van deze politieke keuze voor 30mm. Om de uitwerking nog punch te geven is hun munitie doorontwikkeld. Die is nu wel uitonwtikkeld.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Harald op 09/02/2018 | 09:25 uur
http://defencetechnologyreview.realviewdigital.com/#folio=12

Lees blad 13 maar door, dan wordt alles duidelijk !!

Duitsland heeft plannen voor 100 stuks Boxers met 30mm in Puma of Lance toren, nog niet duidelijk welke toren.
Boxers 30mm worden voorzien van Spike raketten, deze worden nu al gebruikt op beide torens.

Ook Nederland wordt genoemd, NL zou ook Boxer 30mm aanschaffen, type toren is nog niet bekend.

Er wordt niets genoemd over een Boxer 120mm, wel een andere Boxer ontwikkeling als Heavy Joint Fire Support voertuig, maar dat lijkt kwa naamgeving wel op een Boxer met een zwaarder kaliber wapen, maar is niet duidelijk. Omdat er ook gesproken wordt over een advanced mast-mounted surveillance/reconnaissance sensor package, lijkt het me meer een verkenningsvoertuig of mortier trekker.
(toevoeging : of dit moet een Boxer met HEL zijn als CRAM systeem ??)

Alles bij elkaar ; (eerste reactie) jammer van keuze caliber voor 30mm, had liever 35mm gezien. Al kan een 35mm wel gemonteerd worden in beide torentypen. Wel goed dat het een gecombineerde ontwikkeling wordt tussen Duitsland en Nederland, standaardisatie in type.
Keuze toren is misschien mede afhankelijk van keuze van Australie in het LAND400 programma, als daar gekozen wordt voor de Lance dan is het waarschijnlijker dat GE/NL keuze ook voor de Lance wordt.
Aan de andere Duitsland gebruikt de RCT-30 toren al op de Puma voertuigen, dus zodoende kan Duitsland ook beslissen voor standaardisatie binnen de GE landmacht.

Toren RCT-30 :
http://www.artec-boxer.com/fileadmin/documents/DB_IFV_RCT_30_08-2017.pdf


Mooi artikel, al vind ik de keuze voor 30 mm nationaal gezien niet de slimste keuze begrijp ik wel dat men zoveel mogelijk met de Duiters zal willen optrekken. Ook is mijn verwachting dat zowel de 30 mm boxer voor Nederland als de ''120 mm'' variant dezelfde torens krijgen als de Duitsers alleen al om de ontwikkelingskosten te kunnen delen en ook het samenwerken te vergemakkelijken.

Als je het mij vraagt zou de 120 mm variant geen extra troepen moeten dragen maar die ruimte en het gewicht benutten voor het dragen van munitie en extra pantser /beschermingsmiddelen.
In de video die ik eerder poste werd ook gesproken over een mortier boxer, zijn hiervoor plannen bekend bij defensie?
De aantallen vallen nog mee vind ik 100x 30 mm boxer + 20 - 30x 120 mm boxer.

Sparkplug

#906
Citaat van: Harald op 09/02/2018 | 09:25 uur
http://defencetechnologyreview.realviewdigital.com/#folio=12

Lees blad 13 maar door, dan wordt alles duidelijk !!


Ondanks dat dit niet het juiste topic is, zie ook bladzijde 40 en 41 over de CV90 MkIV en de getoonde bewapeningsmogelijkheden.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

#905
http://defencetechnologyreview.realviewdigital.com/#folio=12

Lees blad 13 maar door, dan wordt alles duidelijk !!

Duitsland heeft plannen voor 100 stuks Boxers met 30mm in Puma of Lance toren, nog niet duidelijk welke toren.
Boxers 30mm worden voorzien van Spike raketten, deze worden nu al gebruikt op beide torens.

Ook Nederland wordt genoemd, NL zou ook Boxer 30mm aanschaffen, type toren is nog niet bekend.

Er wordt niets genoemd over een Boxer 120mm, wel een andere Boxer ontwikkeling als Heavy Joint Fire Support voertuig, maar dat lijkt kwa naamgeving wel op een Boxer met een zwaarder kaliber wapen, maar is niet duidelijk. Omdat er ook gesproken wordt over een advanced mast-mounted surveillance/reconnaissance sensor package, lijkt het me meer een verkenningsvoertuig of mortier trekker.
(toevoeging : of dit moet een Boxer met HEL zijn als CRAM systeem ??)

Alles bij elkaar ; (eerste reactie) jammer van keuze caliber voor 30mm, had liever 35mm gezien. Al kan een 35mm wel gemonteerd worden in beide torentypen. Wel goed dat het een gecombineerde ontwikkeling wordt tussen Duitsland en Nederland, standaardisatie in type.
Keuze toren is misschien mede afhankelijk van keuze van Australie in het LAND400 programma, als daar gekozen wordt voor de Lance dan is het waarschijnlijker dat GE/NL keuze ook voor de Lance wordt.
Aan de andere Duitsland gebruikt de RCT-30 toren al op de Puma voertuigen, dus zodoende kan Duitsland ook beslissen voor standaardisatie binnen de GE landmacht.

Toren RCT-30 :
http://www.artec-boxer.com/fileadmin/documents/DB_IFV_RCT_30_08-2017.pdf

 

Parera

Citaat van: StrataNL op 08/02/2018 | 23:05 uur
Die zit ook op de Lance toren.

Klopt, ik had het over de video :) daar ontbraken ze nog maar de ATGM is een eis van Australiƫ voor hun verkenningsvoertuigen (taak van de boxer in Australiƫ). Het zou in mijn ogen ook zeker een eis moeten zijn voor de eventuele aankoop bij Nederland mochten we hier op overgaan voor 13 lichte brigade.

StrataNL

Citaat van: Parera op 08/02/2018 | 21:43 uur
Het enigste dat voor mij nog ontbreekt is de 2x SPIKE ATGM launcher die we kennen van de Puma.
Die zit ook op de Lance toren.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Harald op 08/02/2018 | 22:41 uur
Mijn vraag was ook meer gericht aan Huzaar1

Ik moet zeggen dat die RC Puma toren met Spike raketten ook geen rare optie is
Nee dat begrijp ik dat de vraag voor Huzaar was maar ik denk ik post toch even die video omdat het ook een kijkje in het voertuig geeft. En die SPIKE's zijn zeker een toegevoegde waarde, misschien dat je dan net een vijandige tank kan uitschakelen als je die bij toeval treft en dan weg kunt komen. Beter iets dan helemaal geen mogelijkheden tegen tanks want die 30/35 mm gaat niet veel aanrichten tegen een tank. Ook tegen gebouwen of lichtere pantser voertuigen zoals BMP's is de ATGM prima.

Harald

Citaat van: Harald op 08/02/2018 | 17:10 uur
Heb jij misschien al iets in reallife gezien ?
bijvoorbeeld ; een Boxer met een Puma toren of met Lance RC toren ?
Mijn vraag was ook meer gericht aan Huzaar1

Ik moet zeggen dat die RC Puma toren met Spike raketten ook geen rare optie is