Nieuwe ontwikkelingen op BOXER gebied

Gestart door Ace1, 02/11/2013 | 15:37 uur

A.J.

Citaat van: Mourning op 24/07/2017 | 14:46 uur
Dat rups doelmatiger is daar is ook bijna iedereen het wel over eens, behalve degenen die nog steeds geloven dat 13 Licht is opgericht om veel in bijv. Afrika ingezet te worden en niet hoofdzakelijk als bezuinigingsmaatregel.

En wat is de huidige realiteit? Juist ja, het hele circus staat in Litouwen stoer te doen en Afrika is op Mali na alweer zo'n beetje vergeten.

Citaat
Zwaar kut, maar wel de realiteit. Nu aankomen met het verhaal dat volledig rups niet zo veel meer hoeft te kosten als volledig wiel of de wiel-rups combi komt mij dan nu ook enigszins vreemd over. Mogelijk dat Poleme daar wat extra uitleg over kan geven?

Initieel zouden de Boxers dan ook geen voertuigen zijn voor de painf maar ze zouden naar de GNK, Genie, Logistiek gaan en een deel zou als CP ingezet gaan worden.  Echter moest er maar weer eens bezuinigd worden en heeft men met kunst en vliegwerk een brigade op wielen gezet en een deel van genie boxers afgepakt en overgeheveld naar de infanterie... Ergo, CV-90's wegbezuinigd, geen Boxer extra en geen painfbat in de mottenballen maar wel flink veel geld bespaard... Deze truc deed het natuurlijk goed in Den Haag want die zagen meteen extra geld. Op de langere termijn is het in de praktijk natuurlijk duurder om meerdere logistieke staarten in bedrijf te houden voor verschillende voertuigen maar lange termijn planning hebben ze in Den Haag natuurlijk nog nooit van gehoord.

Mourning

#725
Citaat van: Thomasen op 03/07/2017 | 19:42 uur
Dit, ik vraag me af wie hier wel eens geprobeerd heeft een boxer te verstoppen, maar het wegwerken van die flat is een leuke klus, als je daar nog een fikse toren op zet maak je het jezelf niet makkelijker.

Ben ik helemaal met je eens, MAAR toen ik PRECIES dit een hele tijd geleden opmerkte kreeg ik hier te horen dat de omvang van de Boxer ook weer niet ZO groot was...  :confused:.

M.i. duurt het nog wel ff voordat de Boxer zijn ELOT haalt en ik zou mijn prioriteit zeker bij 43 Gemechaniseerde brigade leggen, maar 13 Lichte brigade zo houden als nu lijkt me bijna misdadig gezien het totale gebrek aan wat voor vuurkracht dan ook... en daar komt bij dat ik mezelf als realist zie en ik zou ons mogelijk op termijn wel de in opslag staande CV9035's nog wel activeren, mogelijk in 43 Mech, maar ik zie Den Haag niet zo snel 13 Licht weer op rups zetten, tenzij we op zijn vroegst na bijv 2030 praten ofzo.

Vandaar dat ik ervoor pleit om in ieder geval iets van vuurkracht toe te voegen d.m.v. een aantal onbemande koepels. Perfect? Nee, beter dan wat we nu hebben en de brigade meer bruikbaar makend dan nu het geval is? M.i. absoluut. Haalbaar? Absoluut.


Tenslotte moet mij toch echt even van het hart dat Poleme nu plots is gevallen van zijn wielvoertuigen zijn veel goedkoper dan rups in onderhoud e.d. dat rups voor ons niet meer betaalbaar is? Uiteraard zou bijna iedereen de voorkeur geven aan een KL op vrijwel alleen rups, maar mede uit kostenaspect is men daar vanaf gestapt, waardoor men een pantserinfanterie bataljon alsnog niet hoefde weg te bezuinigen in ik meen 2010. Dat rups doelmatiger is daar is ook bijna iedereen het wel over eens, behalve degenen die nog steeds geloven dat 13 Licht is opgericht om veel in bijv. Afrika ingezet te worden en niet hoofdzakelijk als bezuinigingsmaatregel.

Zwaar kut, maar wel de realiteit. Nu aankomen met het verhaal dat volledig rups niet zo veel meer hoeft te kosten als volledig wiel of de wiel-rups combi komt mij dan nu ook enigszins vreemd over. Mogelijk dat Poleme daar wat extra uitleg over kan geven?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Poleme

Helemaal mee eens.
In Australia woedt nu de discussie, dat men met de M-113 bijna overal kon komen in Vietnam en Timor.
Tijdens aanvang van ops INTERFRET rond de eeuw wisseling nam men de 8x8 13,2 tons ASLAV, een variant op de Mowag Piranha, mee naar tropisch Timor.
Moest echter worden terug getrokken, want bracht veel te veel schade toe aan de onder ontwikkelde infrastructuur.  En bleek tijdens het moesson seizoen niet op veel plaatsen te kunnen komen.
8x8 pantserwiel eruit en de M-113 erin.  En dat werkte.
type                                    bodemdruk
M-113A1:                              0,55 kg/vierkante cm.
M-113A2:                              0,56
M-113A3:                              0,60
YPR-765:                          ca. 0.60
CV9040A:                              0,53
CV9040C (steel tracks)            0.63    (27,6 ton)
CV9040C (band tracks)            0,61
CV9040C band tracks               0,62  (maar met APS a la Iron Fist)
CV9035NL (35 ton)                  0,80

Vele CV9035NL's rijden nu rond zonder extra pantserpakket en wegen nu ca. 29 ton.
Naar mijn mening is de CV9035NL een verneukte variant.
Dus een pantser pakket a la CV9040C erop, met de Bushmaster MkIII gekamerd naar 50 mm super shot.
Iron Fist van ca. 500 kg toevoegen en band tracks erop.

In de gehele krijgsmacht klinkt: standaardiseren op zo min mogelijk types, want zo doelmatig mogelijk.
De Bushmaster deed het goed als mine resistant vervoer middel in Afghanistan en zou ook prima voldoen in het vlakke Zuid-Irak.
Maar technisch gezien is het gewoon een gepantserde 4 wiel vrachtauto met V-bodem, dus geen manoeuvre voertuig.
De Amerikanen hadden al in Vietnam heel veel last van bermbommen / landmijnen.
En voorzagen hun M-113's daar met een 2 duims (5 cm.) dikke pantserplaat onder de bodem en dat werkte.

Wiel is veel doelmatiger dan stalen rups op verharde en onverharde weg, maar is en blijft inferieur qua opstap, overstap en overschrijding vermogen t.o.v. rups.

Ik vraag mij af wat de (logistieke) meerkosten zijn van een gemengde vloot van Bushmaster, Boxer en CV9035NL tegen over een 1-type vloot bestaande uit verschillende varianten van een eventuele CV9035C.

Grote mijnen / bermbommen dreiging ?  Ook voor het CV90 bestaat al een extra bodemplaat bescherming.  En we kunnen ook nog het Ten Cate Active Blast Countermeasure System (ABDS) toepassen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

A.J.

Citaat van: Harald op 24/07/2017 | 12:11 uur
Ik ben wel voor het 2 paden bewandelen van zowel de gemotoriseerde en mech. eenheden.

Ik niet, met tracks kun je alles en met wieltjes niet. En aangezien wij geen 20 divisies oid hebben is het zinniger om alles op tracks te zetten zodat je alles kunt coveren.

Citaat
Alles op tracks ... dan zouden we de Boxers weg moeten doen ?
Nee.. dat zou ik niet doen, maar de Mech eenheden weer op sterkte brengen, is wel het juiste om te doen. Herinvoering van de in opslag staande CV90 en herinvoering van eigen Leopards.

De Boxers hoeven ook niet morgen weg maar die kunnen na hun ELOT prima uitgefaseerd worden, dat is in het verleden wel vaker gebeurd, kijk bv. naar de YP-408 en de Patria. De tijd dat de Boxer nog in de bewapening is kun je gebruiken voor de aanschaf van tracked voertuigen, infrastructuur, reservedelen etc. en opleiding/ omscholing personeel.

Harald

Citaat van: bergd op 24/07/2017 | 05:28 uur


Picatinny Arsenal advances M777 extended range howitzer

Daniel Wasserbly, Washington, DC - IHS Jane's Defence Weekly http://www.janes.com/article/68356/picatinny-arsenal-advances-m777-extended-range-howitzer

.....

Is dit mogelijk voor een Boxer?

Over een 155mm versie is al eens besproken en ook al tentoongesteld



http://www.globalsecurity.org/military/world/europe/agm.htm

Harald

Ik ben wel voor het 2 paden bewandelen van zowel de gemotoriseerde en mech. eenheden.


Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/07/2017 | 11:04 uur
Exact...

Tijd voor herstel ipv naar lichter, lichtst, padvinderij, niets meer.

Dat is idd de verkeerde kant die gekozen kan worden, maar ik zelf ben juist voor om de Boxer bewapening en bescherming uit te breiden. In ieder geval met het uitrusten van Boxer eenheden met 35mm en het liefst ook met 120mm Mortier in de vorm van NEMO.

Citaat van: A.J. op 24/07/2017 | 11:01 uur
Wat allemaal wel niet kan. Maar laten we gewoon kappen met dat wielgeneuzel en gewoon alles weer op tracks zetten/ houden.

Alles op tracks ... dan zouden we de Boxers weg moeten doen ?
Nee.. dat zou ik niet doen, maar de Mech eenheden weer op sterkte brengen, is wel het juiste om te doen. Herinvoering van de in opslag staande CV90 en herinvoering van eigen Leopards.

:big-smile:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: A.J. op 24/07/2017 | 11:01 uur
Wat allemaal wel niet kan. Maar laten we gewoon kappen met dat wielgeneuzel en gewoon alles weer op tracks zetten/ houden.

Exact...

Tijd voor herstel ipv naar lichter, lichtst, padvinderij, niets meer.

A.J.

Citaat van: bergd op 24/07/2017 | 05:28 uur

Is dit mogelijk voor een Boxer?

Wat allemaal wel niet kan. Maar laten we gewoon kappen met dat wielgeneuzel en gewoon alles weer op tracks zetten/ houden.

Zander

Citaat van: bergd op 24/07/2017 | 05:28 uur


Picatinny Arsenal advances M777 extended range howitzer

Daniel Wasserbly, Washington, DC - IHS Jane's Defence Weekly http://www.janes.com/article/68356/picatinny-arsenal-advances-m777-extended-range-howitzer

01 March 2017

The ER M777A2 is shown undergoing re-fire checks and preventative maintenance during testing. Source: Picatinny Arsenal

Picatinny Arsenal engineers are progressing work with their M777 extended range (ER) howitzer, based on the 155 mm M777 towed artillery system, and expect to soon test the weapon with new ammunition.

Test firings in November 2016 helped advance the M777ER programme that officials hope can "create an M777 howitzer that can fire out to over 70 km", Picatinny Arsenal said in a 27 February statement.

Modifications added 2.4 m to the cannon, but limited the added overall system weight to 454 kg. "The total length of the tube increased the chamber volume as well as the rifling length," Picatinny said. "That, in combination with the additional increment of legacy propellant, resulted in an increase in range of several kilometres."

The M777ER is part of a wider Extended Range Cannon Artillery (ERCA) project to develop technology that can extend ranges for all 155 mm artillery. It includes a XM907 cannon as well as XM1113 rocket-assisted projectile, the XM654 supercharge, an autoloader, and a new fire control system.

Programme officials are to next test the M777ER to determine if it can handle "the force from the new ammunition since we would be going from a 7 km increase in range to a 40 km increase in range". If successful, those tests could lead to user evaluations or soliciting other modifications.

Testing in July 2017 will use "some new prototype hardware and new ammunition to build on the confidence we got from the November [2016] test, but isn't a complete upgrade to the system yet", David Bound, M777ER team lead, told Jane's.

Then, around July 2018, Bound expects the final demonstrator will be fully upgraded with all of the army's latest hardware. "We are working towards getting this demonstrator to be as close to representative of the howitzer we would eventually qualify for fielding as we possibly can," he said.

Want to read more? For analysis on this article and access to all our insight content, please enquire about our subscription options: ihs.com/contact

Is dit mogelijk voor een Boxer?

Waarom in dit topic?
Toch niet alleen om die intertoys blokkendoos er onder.  :silent:

People are sheep

bergd



Picatinny Arsenal advances M777 extended range howitzer

Daniel Wasserbly, Washington, DC - IHS Jane's Defence Weekly http://www.janes.com/article/68356/picatinny-arsenal-advances-m777-extended-range-howitzer

01 March 2017

The ER M777A2 is shown undergoing re-fire checks and preventative maintenance during testing. Source: Picatinny Arsenal

Picatinny Arsenal engineers are progressing work with their M777 extended range (ER) howitzer, based on the 155 mm M777 towed artillery system, and expect to soon test the weapon with new ammunition.

Test firings in November 2016 helped advance the M777ER programme that officials hope can "create an M777 howitzer that can fire out to over 70 km", Picatinny Arsenal said in a 27 February statement.

Modifications added 2.4 m to the cannon, but limited the added overall system weight to 454 kg. "The total length of the tube increased the chamber volume as well as the rifling length," Picatinny said. "That, in combination with the additional increment of legacy propellant, resulted in an increase in range of several kilometres."

The M777ER is part of a wider Extended Range Cannon Artillery (ERCA) project to develop technology that can extend ranges for all 155 mm artillery. It includes a XM907 cannon as well as XM1113 rocket-assisted projectile, the XM654 supercharge, an autoloader, and a new fire control system.

Programme officials are to next test the M777ER to determine if it can handle "the force from the new ammunition since we would be going from a 7 km increase in range to a 40 km increase in range". If successful, those tests could lead to user evaluations or soliciting other modifications.

Testing in July 2017 will use "some new prototype hardware and new ammunition to build on the confidence we got from the November [2016] test, but isn't a complete upgrade to the system yet", David Bound, M777ER team lead, told Jane's.

Then, around July 2018, Bound expects the final demonstrator will be fully upgraded with all of the army's latest hardware. "We are working towards getting this demonstrator to be as close to representative of the howitzer we would eventually qualify for fielding as we possibly can," he said.

Want to read more? For analysis on this article and access to all our insight content, please enquire about our subscription options: ihs.com/contact

Is dit mogelijk voor een Boxer?

Parera

Citaat
Bundeswehr Boxer upgrade gets green light

James Bingham, London - IHS Jane's International Defence Review
26 June 2017
Following approval form the Bundestag's parliamentary budget committee, the Bundeswehr will see its fleet of Boxer armoured vehicles upgraded from the A1 to A2 standard.


German Boxer configured to the A1 standard. (German Army)

The upgrade will probably be undertaken through the Organisation for Joint Armament Cooperation (OCCAR), which manages the Boxer programme for Germany, in addition to Lithuania and the Netherlands.

The A2 standard includes a fire suppression system - which is intended to improve vehicle survivability in the event of a hull breach - and a driver vision system, consisting of an externally-mounted camera to enhance situational awareness. Additionally, the A2 standard includes a satellite communications system and increased ballistic protection.

A number of A2-configured Boxers have already been ordered for Germany as part of the EUR476 million (USD516.4 million) contract for 131 vehicles announced in December 2015. Although these are to be delivered by 2020, the first batch of 272 Boxer vehicles, ordered in 2006, includes a number in the A1 configuration requiring upgrading to the A2 configuration.

The first A2 vehicle was delivered on 18 June 2015 as part of the original order, with all vehicles delivered until this point in the A1 configuration, from when deliveries to the German Army began in September 2009. This clearance from the parliamentary budget committee paves the way for an OCCAR-managed contract to upgrade these A1 vehicles.

[Source: Janes.com / article


Harald

Voor NL zou een Boxer met 120 Mortier AMOS een mooie toevoeging zijn.

Polish Army has officially received the new 120 mm "Rak" self-propelled mortar systems

The Armed Forces of the Republic of Poland on 30 June officially received its new 120 mm "Rak" self-propelled mortar systems, according to the Ministry of National Defence.

....

http://defence-blog.com/army/polish-army-has-officially-received-the-new-120-mm-rak-self-propelled-mortar-systems.html


Master Mack

De richtmiddelen en zicht app op de CV 90 koepel zijn niet intrekbaar waardoor deze koepel erg buiten profiel komt.

Parera

#713
Citaat van: A.J. op 30/06/2017 | 00:38 uur
Die "onbemande koepels" gaan dan zelfstandig aan de slag? Of hoe moet ik dat zien?

Een ''onbemande koepel'' betekend dat er tijdens gevechtshandelingen niemand meer in de koepel zelf zit maar in het voertuig achter een beeldscherm. Het (her) laden van munitie gaat geautomatiseerd en ook het draaien van de koepel gebeurd met een joystick.

Nederland zou er inderdaad verstandig aandoen om een x-aantal boxers uit te rusten met een koepel gelijk aan de CV-90 zodat het een echt IFV genoemd kan worden, deze koepels met 35mm kanon, 7,62mm MAG coaxial & de aankomende upgrade (op CV-90's) 2 SPIKE AT raketten.

Op dit moment worden in Australie trails gehouden met een boxer met hierop een Lance turret met 35 mm kanon als tegenstander moet die het opnemen tegen een Patria AMV met daarop de koepel zoals op de Nederlandse CV-90's geplaatst is, ik vermoed dat de ''CV-90 koepel'' ook wel te plaatsen is op de Boxer waarmee je ook de opleidingen en onderhoud kan samenvoegen voor de koepels op beide voertuigen.


A.J.

Citaat van: Mourning op 29/06/2017 | 19:57 uur
Daarom lijkt het mij financieel en vanuit output oogpunt voor onze krijgsmacht VEEL verstandiger om een redelijk aantal Boxers te upgraden met capabele onbemande koepels ipv bijv. 4 extra F35's...

Die "onbemande koepels" gaan dan zelfstandig aan de slag? Of hoe moet ik dat zien?