Opvolging KDC-10

Gestart door Ace1, 11/04/2014 | 20:24 uur

Lex

Citaat van: Thomasen op 28/09/2014 | 23:37 uur
De optie voor pooling and sharing alsook de voorkeur voor de MRTT is positief nieuws. Het aantal van 4-6 is een mooi begin, maar gezien het geconstateerde tekort in Europa nog veel te weinig.
Volgens mij doelt Poleme in dit verband op de inzet van NL; aangezien dit een Europees project is zou het mogelijk moeten zijn dat de totale behoeftestelling adequaat zal zijn.

dudge

Citaat van: Poleme op 28/09/2014 | 19:04 uur
Denk aan European Air Transport Command op vliegbasis Eindhoven.  En denk aan het Nederlandse initiatief voor het Strategic Tanker Cpability programma, gestart in 2012.   De landen die lid zijn van het Europees Defensie Agentschap hebben in totaal 42 tank vliegtuigen in dienst, verdeeld over maar liefst 10 verschillende types.  Dus je kunt met je F-16 niet zomaar bij elk tankvliegtuig peut gaan tappen.  Want er zit geen bijtank boom aan de kist of de tanker is eenvoudig niet gecertificeerd om peut voor jou te tappen.

Nederland gaat echt niet meer alleen tweedehands of nieuwe tankvliegtuigen aanschaffen.  Daarvoor is de KLu te klein geworden.
De politiek en KLu kiezen daarom allebei voor een pooling & sharing constructie voor hopelijk 4 a 6 tankers a la de 2 C-17's in Hongarije.
Men gaat geen oude tweedehands civiele kisten ombouwen tot tanker.  Want men wil de komende 30 jaar hopelijk geen problemen krijgen met de instandhouding.  De gezamenlijke tankvliegtuigen krijgen zowel een bijtank boom / buis als probe & drogue slangen met een mandje.
De Airbus A330 MRTT heeft zowel in Den Haag als Breda (KLu) een pre.   Want de Airbus 330 is meer een Multi Role Transport and Tanker dan zijn rivaal Boeing KC-46, die meer tankvliegtuig is.
Type:              Peut capaciteit                     index          Aantal pallets      index          Passagiers     index
KC-46A            212.000 lbs /  96.163 kg         86,5                18                 69                 58              19
A330 MRTT      245.000 lbs / 111.132 kg       100                  26                100               300            100                                       

Bij de KC-46A is het gehele beneden dek (bagage ruim) gevuld met peut tanks.  De A330 MRTT heeft geen peut tanks op het beneden dek, maar alleen in de vleugels en staart


De optie voor pooling and sharing alsook de voorkeur voor de MRTT is positief nieuws. Het aantal van 4-6 is een mooi begin, maar gezien het geconstateerde tekort in Europa nog veel te weinig.

Lex

#71
Citaat van: jurrien visser op 28/09/2014 | 23:22 uur
Aangezien we dit keer gelukkig niet lijken te gaan voor een opgelapte occasion....  
Het antwoord van Poleme (#65) hieromtrent is duidelijk. Eea is duideijlk verwoord op de site van de EDA; zie:
http://www.eda.europa.eu/projects/projects-search/air-to-air-refueling

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 28/09/2014 | 22:20 uur
Brazil Picks IAI's K-767 MMTT as its Next Aerial Tanker


Aangezien we dit keer gelukkig niet lijken te gaan voor een opgelapte occasion....   :cute-smile:

Ace1


Ace1

Brazil Picks IAI's K-767 MMTT as its Next Aerial Tanker

Deal will rise to 3 planes; Phase-out of KC-137s; Background enhanced.

Brazil took long enough to modernize its future fighter fleet, and they're waiting even longer to modernize another important air force capability. Their KC-137 Boeing 707 derivatives were built in the 1960s, and Brazil took delivery in 1986. In 2008, Brazil's air force general staff (EMAER) launched the KC-X2 program to replace them – but the planes retired before a replacement contract was in place...

IAI's K-767 MMTT

IAI says that they beat "many international companies" for KC-X2, and their cost-effective solution is already flying with Brazil's neighbor Colombia, in a smaller and shorter-range 767-200 aircraft.

Instead of ordering new aircraft, IAI Bedek uses its commercial conversion expertise to find suitable used 767 airframes at low cost, then performs a cargo conversion. That saves a lot of money, while upgrading the planes to become Brazil's long-range troop and cargo airlifters. Next comes installation of the aerial refueling equipment, which can be used for fighters, or to extend the reach of aircraft like their forthcoming KC-390 jet transports.

IAI has designed and manufactured its own wing pods for hose-and-drogue refueling. They've also developed a new centerline flying boom, for aircraft that use dorsal refueling instead of probes.

Contracts & Key Events

May 27/14: 3 planes now. Brazil will reportedly sign a revised contract with IAI, adding a 3rd K-767 tanker to the deal.

IAI Bedek will convert "at least one" of the 767s, with the rest to be adapted in the country by TAP Manutencao e Engenharia Brasil. Sources: Flightglobal, "Brazil to add third converted 767 tanker".

http://www.defenseindustrydaily.com/brazil-picks-iais-k-767-mmtt-as-its-next-aerial-tanker-011080/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 28/09/2014 | 19:04 uur
Denk aan European Air Transport Command op vliegbasis Eindhoven.  En denk aan het Nederlandse initiatief voor het Strategic Tanker Cpability programma, gestart in 2012.   De landen die lid zijn van het Europees Defensie Agentschap hebben in totaal 42 tank vliegtuigen in dienst, verdeeld over maar liefst 10 verschillende types.  Dus je kunt met je F-16 niet zomaar bij elk tankvliegtuig peut gaan tappen.  Want er zit geen bijtank boom aan de kist of de tanker is eenvoudig niet gecertificeerd om peut voor jou te tappen.

Nederland gaat echt niet meer alleen tweedehands of nieuwe tankvliegtuigen aanschaffen.  Daarvoor is de KLu te klein geworden.
De politiek en KLu kiezen daarom allebei voor een pooling & sharing constructie voor hopelijk 4 a 6 tankers a la de 2 C-17's in Hongarije.
Men gaat geen oude tweedehands civiele kisten ombouwen tot tanker.  Want men wil de komende 30 jaar hopelijk geen problemen krijgen met de instandhouding.  De gezamenlijke tankvliegtuigen krijgen zowel een bijtank boom / buis als probe & drogue slangen met een mandje.
De Airbus A330 MRTT heeft zowel in Den Haag als Breda (KLu) een pre.   Want de Airbus 330 is meer een Multi Role Transport and Tanker dan zijn rivaal Boeing KC-46, die meer tankvliegtuig is.
Type:              Peut capaciteit                     index          Aantal pallets      index          Passagiers     index
KC-46A            212.000 lbs /  96.163 kg         86,5                18                 69                 58              19
A330 MRTT      245.000 lbs / 111.132 kg       100                  26                100               300            100                                       

Bij de KC-46A is het gehele beneden dek (bagage ruim) gevuld met peut tanks.  De A330 MRTT heeft geen peut tanks op het beneden dek, maar alleen in de vleugels en staart


Dank voor dit uitgebreide antwoord, het maakt voor mij de Airbus A330 MRTT de meest logische kandidaat, pooling & sharing  is idd de meest voor de hand liggende constructie. Hopelijk wordt Eindhoven dan wel een thuisbasis voor minimaal twee.

Poleme

Citaat van: jurrien visser op 27/09/2014 | 20:37 uur
Ik verwacht ook nieuwbouw, als ik politieke keuze meeweeg dan denk ik dat de Airbus het voordeel heeft gezien het een Europees project betreft, was het louter een KLu keuze dan zou het vermoedelijk de Boeing worden. (iets wat nog steeds niet mijn vraag beantwoord)
Denk aan European Air Transport Command op vliegbasis Eindhoven.  En denk aan het Nederlandse initiatief voor het Strategic Tanker Cpability programma, gestart in 2012.   De landen die lid zijn van het Europees Defensie Agentschap hebben in totaal 42 tank vliegtuigen in dienst, verdeeld over maar liefst 10 verschillende types.  Dus je kunt met je F-16 niet zomaar bij elk tankvliegtuig peut gaan tappen.  Want er zit geen bijtank boom aan de kist of de tanker is eenvoudig niet gecertificeerd om peut voor jou te tappen.

Nederland gaat echt niet meer alleen tweedehands of nieuwe tankvliegtuigen aanschaffen.  Daarvoor is de KLu te klein geworden.
De politiek en KLu kiezen daarom allebei voor een pooling & sharing constructie voor hopelijk 4 a 6 tankers a la de 2 C-17's in Hongarije.
Men gaat geen oude tweedehands civiele kisten ombouwen tot tanker.  Want men wil de komende 30 jaar hopelijk geen problemen krijgen met de instandhouding.  De gezamenlijke tankvliegtuigen krijgen zowel een bijtank boom / buis als probe & drogue slangen met een mandje.
De Airbus A330 MRTT heeft zowel in Den Haag als Breda (KLu) een pre.   Want de Airbus 330 is meer een Multi Role Transport and Tanker dan zijn rivaal Boeing KC-46, die meer tankvliegtuig is.
Type:              Peut capaciteit                     index          Aantal pallets      index          Passagiers     index
KC-46A            212.000 lbs /  96.163 kg         86,5                18                 69                 58              19
A330 MRTT      245.000 lbs / 111.132 kg       100                  26                100               300            100                                       

Bij de KC-46A is het gehele beneden dek (bagage ruim) gevuld met peut tanks.  De A330 MRTT heeft geen peut tanks op het beneden dek, maar alleen in de vleugels en staart
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 28/09/2014 | 13:30 uur
ik sluit niet uit dat de Nederlandse Vliegtuigindustrie 2 gebruikte passagierstoestellen ombouwt.


Dat sluit ik voor 90% uit, immers het gaat hier om een Europees (prestige) project waar Nederland ook nog eens de leiding over heeft, de partners zien schraalhans al weer aankomen met een penny whise pound foolish oplossing....

Ace1

Citaat van: DvdW op 27/09/2014 | 20:29 uur
IAI valt sowieso af, ik zie NL en Europa echt geen Israëlisch materiaal kopen, stel je voor zeg....  :sick:

De Gill die de landmacht en de mariniers gebruiken is ook  Israëlisch materiaal, maar ik sluit niet uit dat de Nederlandse Vliegtuigindustrie 2 gebruikte passagierstoestellen ombouwt.

http://www.rafael.co.il/Marketing/251-1000-en/Marketing.aspx

http://www.eurospike.com/index.html

http://www.defensie.nl/organisatie/marine/inhoud/materieel/bewapening/gill-medium-range-antitankwapen

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#63
Citaat van: Enforcer op 28/09/2014 | 12:00 uur
Ik ben benieuwd wanneer er een keuze gemaakt moet gaan worden, want dankzij alle bezuinigingen van de afgelopen jaren is er heel weinig geinvesteerd in reguliere hardware die echt nodig is. Er zijn inderdaad veel noodzakelijke vervangingsprojecten die uitgevoerd dienen te worden.

Als het de doelstelling is om de eerste(n) in 2020  in te voeren dan zal de beslissing vast niet meer al te lang op zich laten wachten,  (wat niet betekend dat de K-DC10's als eerste aan de beurt zijn)

Wat ik me afvraag is: komen (al aanname 2) de tankers in Nederlandse dienst of wordt het een tankerpool na voorbeeld van de C17's of leveren wij 2 tankers (ook) aan de pool....?


Enforcer

Citaat van: andré herc op 28/09/2014 | 11:14 uur
Foutje Enforcer de Hercs hebben net alle vier een nieuwe cockpit en gaan nog jaren mee en de A-400M is een Europees probleem project!  :(

Binnen de NL Defensie houdt dat vaak in dat ze dan sneller verkocht kunnen worden, zoals wel eens vaker gebeurd is. Of dat er nieuwe gebouwen weggezet worden en er een basis/kazerne vervolgens sluit En wat is nieuw, want de laatste 2 stuks kwamen uit een Boneyard en waren gebruikt door de US Navy, wat uiteindelijk heel veel extra geld gekost heeft?!

Ik ben benieuwd wanneer er een keuze gemaakt moet gaan worden, want dankzij alle bezuinigingen van de afgelopen jaren is er heel weinig geinvesteerd in reguliere hardware die echt nodig is. Er zijn inderdaad veel noodzakelijke vervangingsprojecten die uitgevoerd dienen te worden.

dudge

Citaat van: andré herc op 28/09/2014 | 11:14 uur
Foutje Enforcer de Hercs hebben net alle vier een nieuwe cockpit en gaan nog jaren mee en de A-400M is een Europees probleem project!  :(

De A400M doet het juist hartstikke goed. De Fransen hebben de kist al gebruikt voor diverse operaties.
Het grootste probleem, het echte probleem, is de prijs. Die is veel te hoog. Meer toestellen aanschaffen zal daar wel iets in kunnen helpen. Er ligt nog een hele markt open in Europa, en natuurlijk ook daarbuiten. Maar ik vermoed, en dat is puur gevoel, dat ook het design van de productielijn niet optimaal is. En dat is weer een stuk lastiger op te lossen. Anderzijds, dat is niets nieuws voor airbus en ze zijn prima concurrerend met de rest van de civiele markt, dus zou militair ook moeten kunnen.

andré herc

Citaat van: Enforcer op 27/09/2014 | 22:21 uur
In het kader van standaardisatie zou je misschien beter kunnen kiezen tussen de combi KC-46 en C-17 versus A330MRTT en A-400M. De Hercs zijn langzaam ook aan vervanging toe.
Foutje Enforcer de Hercs hebben net alle vier een nieuwe cockpit en gaan nog jaren mee en de A-400M is een Europees probleem project!  :(
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 28/09/2014 | 10:30 uur
Dat de MRTT de Amerikaanse competitie heeft gewonnen zegt daar wel wat over denk ik.
Bovendien, bij een overheidsproject en zeker een defensie project kun je niet 'niet naar politiek kijken'. De krijgsmacht is bij uitstek een politiek middel.

Natuurlijk is de keuze politiek  (en ik verwacht dat het om deze reden de Airbus gaat worden), dat de MRTT de US competitie heeft gewonnen is idd een  interessant gegeven.