Auteur Topic: Heersende mentaliteit bij de Defensietop  (gelezen 2564 keer)

IPA NG

• ERG FANATIEK
  • Light Fighter Mafia
Heersende mentaliteit bij de Defensietop
« Reactie #10 Gepost op: 05/09/2014 | 16:30 uur »
Naar aanleiding van een kleine woordenwisseling in het U(C)AV topic.

Zoals jullie misschien weten volg ik al een aantal jaren vanuit persoonlijke interesse als buitenstaander zijnde de ontwikkelingen van de Nederlandse krijgsmacht en daarnaast internationale ontwikkelingen.

Ik denk dat iedereen hier het met mij eens is wanneer ik zeg dat Defensie als organisatie de laatste 20 jaar grondig is afgebroken en is verworden tot een organisatie die niet in staat is tot wezenlijk militair optreden. Het bewijs is denk ik redelijk voor de hand liggend. De grondeenheden bestaan inmiddels uit 7 bataljons lichte infanterie (LMB, gemotoriseerde brigade en Kmarns) en 2 gemechaniseerde bataljons. Er zijn geen tanks en er zijn slechts 16 vuurmonden. Ik als leek kan mij bedenken dat dit ontoereikend is voor conventionele oorlogsvoering. Het zal ongetwijfeld toereikend zijn voor VN missies en zo, dat ontken ik niet. De marine kent klaarblijkelijk een chronisch fregattentekort, geen grote problemen met helikopters en als ik de prijzen in de berichtgeving rondom AustraliŽ moet geloven lijkt de onderzeedienst ook geen rooskleurige toekomst tegemoet te gaan. Bij de luchtmacht is het aantal inzetbare F-16's erg laag (heb ik ook vernomen van mensen die er daadwerkelijk aan sleutelen) en natuurlijk is er het beruchte vervangingsdossier.

Nu zie ik vaak dat men de politiek de schuld geeft van de afbraak. Dat klopt ook. Maar ik wil eigenlijk eens kijken naar de mensen bij Defensie zelf.

We spraken in het voornoemde topic over de Luchtmacht top. Het is een feit van algemene bekendheid dat men daar graag de F-35A heeft als vervangingen van de F-16. Het lijkt alsof de meeste F-16 piloten hier ook achter staan. Nu blijkt echter dat dit toestel erg duur zal zijn en dat er dus slechts een erg klein aantal van kunnen worden aangeschaft.

Nu blijkt dit echter geen probleem te zijn. Ik heb mij hier door mensen die meer verstand van zaken hebben dan mijzelf laten vertellen dat de luchtmacht genoegen zou nemen met een "Oostenrijkse Luchtmacht", dus alleen toestellen inzetbaar voor de QRA en geen overcapaciteit voor uitzendingen en dergelijke. Waarom? Omdat het sensorpakket zo enorm van belang is dat deze dan in eigen land zou kunnen worden ingezet voor "nationale veiligheid" taken.

We kunnen concluderen dat dit soort sensoren ook kunnen worden geÔnstalleerd in andere platforms zoals een King Air of UAV, die misschien wel beter geschikt zouden zijn als "vredestijd vliegend sensor platform" vanwege de langere vliegduur en dergelijke.

Als ik dit zo allemaal aanhoor en kijk naar de blinde fixatie op een toestel waarvan ze zelf waarschijnlijk ook alle geheimen niet van kennen en dan leer dat ze genoegen nemen met 2 of 3 inzetbare jachtvliegtuigen dan stelt mij dit toch ongerust. Hebben deze mensen wel voldoende nagedacht over de veiligheid van dit land? Zijn 2 of 3 inzetbare jachtvliegtuigen echt voldoende om in Nederland en Europa/NAVO een bepaald niveau van veiligheid te kunnen waarborgen? Hoe verhoudt dit zich tot landen aan de grens zoals Rusland die honderden toestellen op de productielijst hebben staan? Men lijkt aan een soort tunnelvisie te lijden.

Ik kan niet helpen dat in het bijzonder de Luchtmacht-top op mij een weinig competente indruk maakt. In plaats van "jij bent geen militair dus jij mag geen mening hebben" reacties hoop ik van de mensen hier hun eigen visie te horen.

Maar ook elders stelt het niet echt gerust. Naar mijn weten kwam het idee tot het deactiveren van de tankbataljons en het omvormen tot een gemotoriseerde brigade van een van de twee gemechaniseerde brigades van binnen de Landmacht zelf. Naar mijn weten was het de Marine zelf die een ogenschijnlijke miskoop heeft begaan door het aanschaffen van de NH-90 en ook lijken zij te hebben ingestemd met de aanschaf van OPV's waarover vaak gezegd wordt dat deze inadequate bescherming hebben tegen raketten en primair zijn gedoeld als verkapte staatssteun voor een scheepswerf en een radar bedrijf.

Maar los van bepaalde voorbeelden lijkt het ook alsof de top van Defensie zich niet uit heeft durven spreken tegen de afbraak. Nu zullen ze dat niet openlijk (mogen) doen maar nu lijkt het wel dat mensen met de pootjes omhoog zijn gaan liggen uit angst voor hun eigen positie, en ik bepaalde gevallen zelfs actief zijn gaan meedoen met de politiek (i.z.v. naar de mond praten).

Het geheel vindt ik dus nogal verontrustend en ik krijg het idee dat de huidige leiding bij Defensie de belangen van de eigen organisatie en in het verlengde daarvan de staatsveiligheid van dit land niet voldoende behartigt.

Nu vraag ik aan jullie: klopt dit beeld een beetje of is het sterk vertekend? Ik vraag jullie nadrukkelijk niet om dingen te zeggen die jullie niet mogen zeggen, voordat ik dat verwijt krijg.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Hallo Gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 9 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.