Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Huzaar1

#2169
Grappig wordt het wanneer, na alle sneaky voorstellen van Frankrijk waar er met banen, vriendschappen, allianties, diepgaande samenwerken en Bergen gouden voordelen nog steeds wordt gekozen voor de F-35, daarmee wordt de naam en reputatie van de Rafale direct aangetast ten nadele t.o.v die van de F35.

Als zelfs dan een Europees land niet kiest voor de Rafale maar de F-35, dan is dat nogal een boodschap. Pakt dan nadelig uit voor de Fransen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2168
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/10/2017 | 07:34 uur
Frankrijk belooft 1.500 banen als België F-16's door Frans toestel vervangt


Al is de race zeer vermoedelijk gelopen, dit Franse aanbod zal wellicht toch de nodige discussie met zich meebrengen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Mourning

CitaatWie in Pesco stapt, verbindt er zich ook toe om met troepen of minstens met geld bij te dragen aan alle EU-operaties. Die worden sowieso bij unanimiteit beslist, maar dat houdt landen niet tegen om des­ondanks niet deel te nemen aan de operaties die ze net goedgekeurd hebben.

Dat is m.i. echt vragen om grote praktische problemen. Zo groot dat we alleen geen grote problemen daarmee zullen krijgen bij de lichtste missies en de missies waarbij NIEMAND het kan maken om niet iets te doen. Gaat, tenzij er eerst d.m.v. een enorm pijnlijk en groot fiasco met deze methode, ook niet opgelost worden ben ik bang.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 18/10/2017 | 20:44 uur
Helaas, zoals steeds vaker het geval is, is het artikel niet te lezen.
Wellicht dat het gratis te lezen is, echter het kan ook zo zijn, dat anderen deze mogelijkheid niet meer hebben.


Waarom we met de grote jongens moeten spelen

De EU-lidstaten hebben afgesproken om nauwer samen te werken op het vlak van defensie. België doet mee, maar met lange tanden, merkt Sven Biscop. De samenwerking past nochtans volledig in de defensieplannen van de regering.

Sven Biscop

Wie? Doceert aan de UGent en leidt het programma 'Europa in de wereld' aan het Egmont Instituut voor internationale betrekkingen. Auteur van 'Make Europe great again. Een nieuwe toekomst voor de oude grootmacht' (Lannoo).

Wat? Op termijn zullen landen die samenwerken rond defensie hun uitrusting vaker samen ontwikkelen, bouwen en aankopen, en alles als één geheel beheren.

Het defensiedebat gaat in ons land nog steeds vooral over de inzet van de militairen op straat en of dat nuttig is. Het antwoord: nee, ook al is volgens de politieke barometer een grote meerderheid van de bevolking er voorstander van (DS 16 oktober). Ook over de toekomstige gevechtsvliegtuigen wordt natuurlijk gepraat, en de vraag of de Fransen zichzelf buitenspel hebben gezet door een voorstel in te dienen buiten de gewone procedure om (DS 16 oktober). Het antwoord: niet noodzakelijk. Over de Europese context wordt er weinig gesproken. Nochtans zal die bepalend zijn en is hij volop in beweging.

Frankrijk en Duitsland zetten de pas. Midden juli spraken ze op een bilaterale top af om voortaan alle grote militaire projecten samen op te starten, met een toekomstig gevechtsvliegtuig als blikvanger. Tegelijk legden ze een voorstel op tafel voor nauwe defensiesamenwerking in EU-verband, mede ondertekend door Italië en Spanje: 'permanente gestructureerde samenwerking' of Pesco. Over enkele maanden al willen ze dit mechanisme activeren.

Hogere uitgaven

België heeft zich daar schoorvoetend bij aangesloten. Vreemd, want de laatste keer dat ons land de EU voor­zat, in 2010, waren wij het die Pesco wilden uitvoeren. Maar terwijl wij nadachten over hoe we dat wilden doen, dachten de meeste andere lidstaten toen: moeten we dit überhaupt wel doen? En dus is er in 2010 niets van gekomen. Nu het in 2017 wel schijnt te lukken, dankzij Frans en Duits leiderschap en de steun van de Europese Commissie, aarzelen we. We kunnen moeilijk expliciet veroordelen wat we vroeger zelf bepleit hebben, maar veel enthousiasme zie ik niet. Nochtans past Pesco volledig in de defensieplannen van de regering.

De EU-lidstaten die eraan deel­nemen, engageren zich om 20 procent van hun defensie-uitgaven aan investeringen te spenderen. Voor landen zoals België, die twee derde of meer aan lonen uitgeven en haast geen investeringen meer doen, betekent dit natuurlijk dat de uitgaven omhoog moeten. Net zoals de strategische visie 2030 van Defensie bepaalt.

In tegenstelling tot aan de Navo gedane beloftes zijn die EU-criteria juridisch bindend, net zoals de Maastricht-normen voor de toetreding tot de euro. In Pesco stappen, is dan ook de beste garantie dat toekomstige ­regeringen het groeipad zullen volgen dat de strategische visie heeft uitgetekend. Na de verkiezingen van 2019 terugkomen op de grote investeringen die de regering nog deze regeerperiode wil vastleggen, met name de gevechtsvliegtuigen, wordt dan zeer moeilijk.

Voor grote multinationale projecten die de strategische lacunes van de EU als geheel aanpakken, zal de Commissie in het kader van Pesco tot 30 procent kunnen meefinancieren, van het EU-budget. Er wordt daarbij gedacht aan een gegarandeerde deelname van kmo's. Het Europese kader beschermt dus de Belgische defensie-industrie, die vooral uit kmo's bestaat. En ons land beslist dan natuurlijk mee over wat de prioritaire projecten zijn. Op louter Frans-Duits ­samenwerking buiten de EU om zou België daarentegen geen impact hebben.

In feite is dit een EGKS-moment. In 1951 was België eerst ook terughoudend tegenover de Frans-Duitse plannen om kolen en staal onder een Europese autoriteit te plaatsen. Tot we beseften dat een Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal ons net beschermde, terwijl we anders gedomineerd zouden worden door Parijs en Berlijn.

Eén dronevloot

Wie in Pesco stapt, verbindt er zich ook toe om met troepen of minstens met geld bij te dragen aan alle EU-operaties. Die worden sowieso bij unanimiteit beslist, maar dat houdt landen niet tegen om des­ondanks niet deel te nemen aan de operaties die ze net goedgekeurd hebben. Alvast voor de Pescolanden zal dat niet meer mogelijk zijn. Ook dat is in het voordeel van België, dat (op één uitzondering na) wel altijd heeft deelgenomen en dat ook in de toekomst wil en moet doen. In het vervolg zullen we dus op meer solidariteit van de andere landen kunnen rekenen. Zenden ze geen troepen uit, dan zullen ze minstens mee betalen voor onze ontplooiing.

Op termijn zal Pesco leiden tot verregaande defensie-integratie. De deelnemende landen zullen uitrusting meer en meer samen ontwikkelen, bouwen en aankopen. De volgende stap is om de zo verkregen capaciteiten als één geheel te beheren in plaats van ze te verdelen onder de bijdragende landen. Eén transportvloot of dronevloot bijvoorbeeld, waarin elk land eigenaar blijft van zijn vliegtuigen of drones, maar er slechts één structuur is voor commando, bevoorrading, onderhoud en opleiding. Voor België is dat niet nieuw, want dat is precies hoe wij nu al de marinesamenwerking met Nederland organiseren.

In functie van het toestel dat we kiezen, moeten we een partner vinden om hetzelfde te doen met onze nieuwe gevechtsvliegtuigen. Op dezelfde manier kunnen ook de Belgische para- en infanteriebataljons verankerd worden in een groter multinationaal verband, met geïntegreerde steuneenheden. Zoals generaal-majoor Marc Thys liet optekenen, denkt ook de Landcomponent aan meer Europese samenwerking (DS 17 oktober). Zo kan ons defensiebudget op de meest kostenefficiënte wijze besteed worden.

Pesco is alleen maar positief voor de Belgische defensie. Laten we dan ook uit volle overtuiging meedoen, en niet gewoon omdat we aanvoelen dat we niet anders kunnen. Als we niet alleen formeel, maar ook mentaal in deze Europese kopgroep stappen, staan we mee aan de leiding. Anders worden we geleid.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171017_03138084

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/10/2017 | 19:57 uur
Waarom we met de grote jongens moeten spelen
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171017_03138084
Helaas, zoals steeds vaker het geval is, is het artikel niet te lezen.
Wellicht dat het gratis te lezen is, echter het kan ook zo zijn, dat anderen deze mogelijkheid niet meer hebben.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/10/2017 | 19:57 uur
Waarom we met de grote jongens moeten spelen

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171017_03138084

Tjah. Een vreemd moeilijk betoog voor zo'n logische en makkelijk te onderbouwen titel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Lex

Belgisch leger dropte dit jaar al 354 bommen op IS

De F-16 gevechtsvliegtuigen van het Belgisch leger lijken de bolwerken van terreurgroep Islamitische Staat (IS) in Irak steeds steviger aan te pakken. In de eerste acht maanden van dit jaar dropten ze 354 bommen tijdens 'Operation Desert Falcon'.

Dat zijn er al 84 meer dan in heel 2016. De boordkanonnen bleven echter stil. Dat blijkt uit cijfers van minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) waarover Het Belang van Limburg en Het Nieuwsblad berichten.

Sinds oktober 2014 steunt ons land de internationale coalitie die IS bestrijdt. Onze F-16's voeren niet alleen bombardementen uit, ze bieden ook luchtsteun aan grondtroepen en voeren verkenningsvluchten uit. Op 16 juni besliste de ministerraad nog om de inzet van de Belgische F-16's te verlengen tot het einde van dit jaar. Daarna is er een nieuwe politieke beslissing nodig voor een eventuele verlenging.

Belga, 18-10-17, 05.50u 

Lex

Ikv "Atlantic Resolve" zullen op 19 oktober een zeventig tal heli's per schip aankomen in de haven van Zeebrugge; vandaar zullen zij via een tussenstop naar Duitsland gaan, ter aflossing.
Zie: http://m.lavenir.net/cnt/dmf20171009_01068100/pres-de-70-helicopteres-americains-debarqueront-a-zeebruges-et-traverseront-le-pays-en-passant-par-chievres

Lynxian

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/10/2017 | 19:28 uur
Interessant: ja, realistisch: nee

Maar stel, dan zullen onze zuiderburen officieel nee moeten zeggen tegen de NAVO kerntaak. gevolgd door de aanschaf van een Rafale variant (van ongeveer de aanschaf prijs van de F35A) die vervolgens na +/- 20 jaar het veld moet ruimen voor een zware Europese twee pitter waar ze bovendien, in een gezamenlijk ontwikkel traject, in de aankomende jaren een "paar" extra Euro's in moeten investeren.

Als bijlage een schets van een eventueel toekomstige Duitse gevechtsvliegtuig, van de D/F kist heb ik nog geen schets gezien.
Lijkt op een F-15 in een JSF jasje.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Stoonbrace op 09/10/2017 | 19:04 uur
Hmm, interessante ontwikkeling.

Interessant: ja, realistisch: nee

Maar stel, dan zullen onze zuiderburen officieel nee moeten zeggen tegen de NAVO kerntaak. gevolgd door de aanschaf van een Rafale variant (van ongeveer de aanschaf prijs van de F35A) die vervolgens na +/- 20 jaar het veld moet ruimen voor een zware Europese twee pitter waar ze bovendien, in een gezamenlijk ontwikkel traject, in de aankomende jaren een "paar" extra Euro's in moeten investeren.

Als bijlage een schets van een eventueel toekomstige Duitse gevechtsvliegtuig, van de D/F kist heb ik nog geen schets gezien.

Stoonbrace

Citaat van: Harald op 09/10/2017 | 17:01 uur
Belgian Cabinet Says Rafale Still in Competition 
(... nieuwe ontwikkelingen, Franse voorstel nog niet van tafel, Franse voorstel ook voor deelname in het Next generation Fighter 2040 !! ...)

Replacement of the F-16: the French Rafale Still In the Race

BRUSSELS --- Belgium's restricted Cabinet, known as "Kern," decided on Friday to keep - at least temporarily - the French Rafale combat aircraft in the running for the replacement of the F-16 fighter-bombers, while continuing in parallel the tender procedure to which the United States and the United Kingdom have responded, respectively offering the F-35 Lightning II stealth fighter and the Eurofighter Typhoon.

Strategic Partnership

The government's principal ministers agreed to ask for a new legal review of the French proposal for a strategic partnership based on the Rafale, which French Armed Forces Minister Florence Parly "still hopes" to sell to Belgium despite the hostility displayed to this offer by the [Dutch-speaking] N-VA party (of Defense Minister Steven Vandeput—Ed.)

According to several sources, the government wants to learn more about the French offer, made in early September on the eve of the deadline for the submission of bids for the tender process.

Minister of Defense Steven Vandeput (N-VA) previously said only the US and UK government agencies responded in accordance with the rules set out in the call for tender ("Request for Government Proposal", RfGP) by the deadline of September 7.

But Paris, without responding to the RfGP, created a surprise by proposing, in a three-page letter sent by Florence Parly to her Belgian counterpart, an "in-depth and structuring partnership" based on the Rafale, and involving Belgium in the development of the new-generation combat aircraft envisaged by France and Germany by 2040 as part of a revival of European defense.

New legal review

The Kern on Friday decided to ask for new legal reviews of the French proposal – which is politically difficult to reject out of hand - while Mr Vandeput, on the basis two legal opinions sought in-house and the Stibbe law firm, had said Wednesday that France had legally ruled itself out of play.

The procedure initiated under the invitation to tender for the purchase of 34 new combat aircraft for an initial amount of approximately EUR 3.6 billion will continue in parallel with the review, two sources said.

There is a debate on "all offers", Deputy Prime Minister and Minister of Foreign Affairs Didier Reynders (MR) confirmed to RTBF on his arrival at the Council of Ministers.

"We are going to examine the legal aspects and see the contacts that are possible with each of the partners, including France. This is a sufficiently important area for the Belgian strategy for the government to discuss and still have contacts with the different partners, including France," he added.

"There is no urgency, we don't have to decide this in a few days," he said. "It concerns European defense policy, it is worthwhile to look at what is being proposed, but it must be able to match market conditions.....If the legal obstacles are too great, then we will stay with the RfGP process," he however warned.

In Paris, Florence Parly, the armed forces minister, assured she still "had good hopes" of convincing Belgium to choose the Rafale, which its manufacturer, Dassault Aviation, presents as an "omnirole" combat aircraft.

http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/187426/belgian-cabinet-says-rafale-still-in-competition.html

Hmm, interessante ontwikkeling.

Harald

Belgian Cabinet Says Rafale Still in Competition 
(... nieuwe ontwikkelingen, Franse voorstel nog niet van tafel, Franse voorstel ook voor deelname in het Next generation Fighter 2040 !! ...)

Replacement of the F-16: the French Rafale Still In the Race

BRUSSELS --- Belgium's restricted Cabinet, known as "Kern," decided on Friday to keep - at least temporarily - the French Rafale combat aircraft in the running for the replacement of the F-16 fighter-bombers, while continuing in parallel the tender procedure to which the United States and the United Kingdom have responded, respectively offering the F-35 Lightning II stealth fighter and the Eurofighter Typhoon.

Strategic Partnership

The government's principal ministers agreed to ask for a new legal review of the French proposal for a strategic partnership based on the Rafale, which French Armed Forces Minister Florence Parly "still hopes" to sell to Belgium despite the hostility displayed to this offer by the [Dutch-speaking] N-VA party (of Defense Minister Steven Vandeput—Ed.)

According to several sources, the government wants to learn more about the French offer, made in early September on the eve of the deadline for the submission of bids for the tender process.

Minister of Defense Steven Vandeput (N-VA) previously said only the US and UK government agencies responded in accordance with the rules set out in the call for tender ("Request for Government Proposal", RfGP) by the deadline of September 7.

But Paris, without responding to the RfGP, created a surprise by proposing, in a three-page letter sent by Florence Parly to her Belgian counterpart, an "in-depth and structuring partnership" based on the Rafale, and involving Belgium in the development of the new-generation combat aircraft envisaged by France and Germany by 2040 as part of a revival of European defense.

New legal review

The Kern on Friday decided to ask for new legal reviews of the French proposal – which is politically difficult to reject out of hand - while Mr Vandeput, on the basis two legal opinions sought in-house and the Stibbe law firm, had said Wednesday that France had legally ruled itself out of play.

The procedure initiated under the invitation to tender for the purchase of 34 new combat aircraft for an initial amount of approximately EUR 3.6 billion will continue in parallel with the review, two sources said.

There is a debate on "all offers", Deputy Prime Minister and Minister of Foreign Affairs Didier Reynders (MR) confirmed to RTBF on his arrival at the Council of Ministers.

"We are going to examine the legal aspects and see the contacts that are possible with each of the partners, including France. This is a sufficiently important area for the Belgian strategy for the government to discuss and still have contacts with the different partners, including France," he added.

"There is no urgency, we don't have to decide this in a few days," he said. "It concerns European defense policy, it is worthwhile to look at what is being proposed, but it must be able to match market conditions.....If the legal obstacles are too great, then we will stay with the RfGP process," he however warned.

In Paris, Florence Parly, the armed forces minister, assured she still "had good hopes" of convincing Belgium to choose the Rafale, which its manufacturer, Dassault Aviation, presents as an "omnirole" combat aircraft.

http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/187426/belgian-cabinet-says-rafale-still-in-competition.html


Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 07/10/2017 | 16:52 uur
Volgend jaar wordt het Belgische contract getekend.
Ik had het ook niet over de 37 Nederlandse F-35's. Ik had het over jouw "Het worden er meer, dat weet iedereen". Ik ga akkoord, het worden er waarschijnlijk meer. Maar je hebt niets concreet om de uitspraak over meer toestellen op te baseren. Al zeker niet met de zekerheid dat je ze hier stelt.

Omdat ik op een positie in het Minister van Defensie zit waardoor ik heel erg veel meekrijg. Via lijnen met de SG, CDS, CLAS, CDS en het ministerie top van Defensie in combinatie met mijn kennis  en ervaring tussen 'iets willen' en 'iets krijgen' daarbij helpt. Er komt meer geld aan voor Defensie in Nederland, de zwaarden worden door elk OPCO al een tijd geslepen, en het OPCO Klu kraamt bij elke ontmoeting op hoog niveau maar 1 ding uit en dat is 'meer F-35's.

In verband met de aankomende structurele verhogingen is dat dus ook wat iedereen verwacht. Geen idee hoeveel , wanneer, of hoe.. maar er komen meer F-35s. Of ik daar blij mee ben, wat mijn mening is of mijn waardeoordeel... dat is wat heel anders.

Clas zint op verbetering P-gebied, Artillerie, KCT, en luchtverdediging sensor capaciteit.
Klu F-35, Drones
Marine M-F fregate en onderzeeërs. Vechten voor onderzeeërs, Fregatten komen er wel ivm internationale afspraken, onderzeers is een vechtdossier maar de KM krijgt (bijna) altijd wel wat ze wil.
Kmar uitbereiding personeel

Dit ga je nooit zwart op wit vinden, maar dit is wat in mijn directe netwerk het afgelopen anderhalf jaar terugkomt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"