Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

dudge

#1059
Citaat van: Elzenga op 13/01/2016 | 20:19 uur
Wel hoor...zie mijn blog. De zo meteen geupgrade Patriot batterijen worden wat mij betreft tegen 2030 vervangen door de SAMP-T.

Ja, je blog, niet BE mindef. Opvallend omdat het offer van thales, de SAMP/T beter en goedkoper* is. En MBDA meads beter is*. Geen ruimte voor een (eerlijke) vergelijking, zou kunnen betekenen dat de NL batterij al op het oog is.

* allegedly.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1058
Citaat van: Zeewier op 13/01/2016 | 23:12 uur
Growler, Strike Eagle, Gripen E, Rafale FR3. Keuze genoeg in het multi-role segment, kies maar SP.A

Gratis af te halen zeker.... allemaal (behalve de Gripen E), 100 mjn USD of meer.

Mijn persoonlijke keuze zou de F15SE zijn, maar helaas, een gepasseerd station.

P.s. ook de Gripen E gaat voor 90 mjn USD wat zoveel betekend dat dat je voor 3.5 mjd euro +/- 43 kunt aanschaffen.

P.s II een keuze voor de SP.A is kiezen voor  het afschaffen van de BE luchtmacht, het type interesseert ze helemaal niets, zij willen slechts het budget spenderen aan Manneke Pis, frieten en Belgisch bier voor de achterban.

Zeewier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/01/2016 | 16:50 uur
"Maskers vallen af: regering kiest voor F-35"

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2545430
Growler, Strike Eagle, Gripen E, Rafale FR3. Keuze genoeg in het multi-role segment, kies maar SP.A

Elzenga

Citaat van: Sparkplug op 13/01/2016 | 19:51 uur
Is het voor België echt noodzakelijk om een eigen marinierseenheid op te richten? Een land als bijvoorbeeld Australië kent geen mariniers, maar zet wel eenheden van hun landmacht in voor amfibische operaties.
Noodzakelijk denk ik niet, maar vind het wel een verstandige stap. Hopelijk wordt de compagnie uiteindelijk een volledig bataljon.

Elzenga

Citaat van: Belgje op 13/01/2016 | 19:18 uur
....

Eigen conclusies: 155mm artillerie, Fennek overnemen van Nederland(?) en aankoop van 2 bijkomende NH-90's voor de SOA. De SAR zal worden uitbesteed en de NH-90's die daarvoor bedoeld worden zullen een uitrusting krijgen om op de fregatten te kunnen worden ingezet (ASW?) En we krijgen misschien mariniers!  8)
Ik ben niet ontevreden met deze plannen als ik het vergelijk met mijn alternatieve opzet. Sluit daar goed op aan..zij het nog met een beperkt(er) budget. De Franse Ceasar lijkt me een goede invulling van de 155mm artillerie, Nederlandse Fenneks overnemen ook. Zie dat de focus ligt op mede-gebruik van de Nederlandse JSS...misschien rond 2020 toch weer wat meer ruimte zodat ook de overname van de Zr.Ms.Rotterdam in beeld komt.

Belgje

Citaat van: Ace1 op 13/01/2016 | 20:41 uur
Gwoon terug te vinden via Facebook. je doet net of er geen link is?

Hé? Er staat toch bij dat het van BMI is? Niet iedereen zit op Facebook, toch?

Ace1

Citaat van: Belgje op 13/01/2016 | 20:38 uur
Nee, het is eigen berichtgeving van Belgian Military Interests. Waren in het verleden steeds correct.

Gewoon terug te vinden via Facebook. je doet net of er geen link is?

https://www.facebook.com/BelgianMilitaryInterests/posts/771647516312774

Belgje

Citaat van: Ace1 op 13/01/2016 | 20:37 uur
Heb je ook links om dit verhaal te kunnen onderbouwen?

Nee, het is eigen berichtgeving van Belgian Military Interests. Waren in het verleden steeds correct.

Ace1

Citaat van: Belgje op 13/01/2016 | 19:18 uur
Zoals steeds is de onderbouwing van Belgian Military Interests zéér leerrijk. Ik heb een aantal concrete aankoopdossiers onderlijnd.

Heb je ook links om dit verhaal te kunnen onderbouwen?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Belgje op 13/01/2016 | 20:25 uur
Realistische bedragen?

Voor 5 MCM schepen en 2 Fregatten... lijkt me niet onrealistisch... over gebudgetteerd? Geen idee.

Belgje

Citaat van: Ace1 op 13/01/2016 | 20:10 uur
Ik zou geen nieuwe eenheid hiervoor oprichten de Paracommando's zijn regelmatig te gast op de  Joost Dourleinkazerne in Texel  om amfibische skills te leren bij het korps Mariniers.

Het is een studie. Met de hervorming van de PaCo bataljons naar een ondersteuning voor de SOF zal men kijken of een deel van het personeel niet amfibisch georiënteerd moet worden.

Belgje

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/01/2016 | 20:09 uur
N.a.v. de Belgische "studie" weten nu ook wat NL mag budgetteren voor haar MCM capaciteit (6 schepen) voor 932 mjn en (2 schepen) MPF2 voor 996 mjn.

Realistische bedragen?

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 13/01/2016 | 16:59 uur
Het is in ieder geval 'opvallend' dat hier specifiek over de patriot wordt gesproken. Thales en MBDA worden dus niet eens meegenomen.
Wel hoor...zie mijn blog. De zo meteen geupgrade Patriot batterijen worden wat mij betreft tegen 2030 vervangen door de SAMP-T.

Ace1

#1046
Citaat van: Belgje op 13/01/2016 | 19:54 uur
Eerst en vooral: het is een studie. Ik denk dat het de bedoeling is om de maritieme samenwerking nog wat uit te diepen. Dus Belgen in de mariniersopleiding.

Ik zou geen nieuwe eenheid hiervoor oprichten de Paracommando's zijn regelmatig te gast op de  Joost Dourleinkazerne in Texel  om amfibische skills te leren bij het korps Mariniers.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1045
Citaat van: Belgje op 13/01/2016 | 19:54 uur
Eerst en vooral: het is een studie. Ik denk dat het de bedoeling is om de maritieme samenwerking nog wat uit te diepen. Dus Belgen in de mariniersopleiding.

N.a.v. de Belgische "studie" weten nu ook wat NL mag budgetteren voor haar MCM capaciteit (6 schepen) voor 932 mjn en (2 schepen) MPF2 voor 996 mjn.