Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

JdL

Citaat van: Belgje op 23/12/2015 | 13:18 uur
Investeringen. Niet totaal budget.
En daar moeten fregatten, jets, tankers en drones van gekocht worden?
Dat red je never
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Belgje

Citaat van: Huzaar1 op 23/12/2015 | 13:14 uur
Ordinair bezuinigen dit. Haha en 9.2 milard voor de hele krijgsmacht voor die periode. Man man man zeg.
Een hartaanval leverde dit vast op voor Belgje.

Investeringen. Niet totaal budget.

Ros

Citaat van: Thomasen op 23/12/2015 | 13:00 uur
Alleen als je elke defensie Euro als een stap achteruit ziet.

Laat ik het anders stellen.......wij staan nog steeds rood.

Huzaar1

Ordinair bezuinigen dit. Haha en 9.2 milard voor de hele krijgsmacht voor die periode. Man man man zeg.
Een hartaanval leverde dit vast op voor Belgje.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: Ros op 23/12/2015 | 12:58 uur
Dan zouden ze het al lang gedaan hebben, dacht ik zo ? Den Haag is sterk om problemen te negeren, af te schuiven dan wel door te schuiven. Wat mij betreft is de Belgische beslissing een stap vooruit, terwijl wij nog steeds stappen achteruit maken.

Alleen als je elke defensie Euro als een stap achteruit ziet.

Ros

Citaat van: Nikehercules op 23/12/2015 | 12:47 uur
Wat een onzin weer, alsof ze dat in Den Haag niet zelf hadden kunnen verzinnen.

Dan zouden ze het al lang gedaan hebben, dacht ik zo ? Den Haag is sterk om problemen te negeren, af te schuiven dan wel door te schuiven. Wat mij betreft is de Belgische beslissing een stap vooruit, terwijl wij nog steeds stappen achteruit maken.

Nikehercules

Citaat van: Ros op 23/12/2015 | 12:39 uur
Het zou mij niet verwonderen als in het Haagsche wat oortjes gespitst worden na deze Belgische beslissing. Is dat ook iets voor ons ? Klein(er), helder en betaalbaar  :omg:

Wat een onzin weer, alsof ze dat in Den Haag niet zelf hadden kunnen verzinnen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#940
Citaat van: Ros op 23/12/2015 | 12:39 uur
Het zou mij niet verwonderen als in het Haagsche wat oortjes gespitst worden na deze Belgische beslissing. Is dat ook iets voor ons ? Klein(er), helder en betaalbaar  :omg:

Je hebt altijd fans van het model Zwitserse garde... dat zijn overigens de eersten die gaan piepen als het mis gaat...

Overigens is diverse BE media de kritiek op 9,2 miljard aan investeringen, die ze liever aan manneke pis hadden besteed, weer eens van ikke ikke en de rest....

Ros

Het zou mij niet verwonderen als in het Haagsche wat oortjes gespitst worden na deze Belgische beslissing. Is dat ook iets voor ons ? Klein(er), helder en betaalbaar  :omg:

dudge

Citaat van: Elzenga op 22/12/2015 | 19:09 uur
Om alles even in het juiste perspectief te zetten...

België "hoort" zo rond de 8 miljard per jaar aan defensie te besteden, 2% van haar BNP. Dat is over de periode tot 2030 dus zo'n 120 miljard. Daarvan "hoort" 20% gebruikt te worden voor investeringen in nieuw materiaal en middelen. Dat is 24 miljard euro.

En dan loopt men schone schijn te maken met 9,2 miljard....

België 'hoort' dus eigenlijk meer te hebben dan wat Nederland heeft.

Ros

Er is in ieder een bewuste keuze gemaakt en er ligt een strategisch plan tot 2030. Een groot verschil met een ander landje die ik niet bij de naam zal noemen  :cute-smile:

Citaat van: Lex op 22/12/2015 | 22:17 uur
Hulde voor deze stap. Maar aangezien het uitgesmeerd wordt over een periode tot 2030, is het nog maar de vraag of toekomstige regeringen dit zullen omarmen.

Het is haalbaar dus grote kans dat dit plan wel overeind kan blijven.

Lex

Citaat van: Mil.be op 22/12/2015 | 22:04 uur
Akkoord over het strategisch plan voor Defensie 2030

Op 22 december heeft de regering een historische stap gezet voor de toekomst van de Belgische Defensie.

Hulde voor deze stap. Maar aangezien het uitgesmeerd wordt over een periode tot 2030, is het nog maar de vraag of toekomstige regeringen dit zullen omarmen.
Daarnaast blijkt dat het geheel in verdere onderhandelingen onderwerp van gesprek zal zijn. Het blijft dus bij een voornemen.
Het plan voor zover bekend, gaat voornamelijk over de "hardware".
Ik constateer ook dat over de "personal ware" (personeelsbeleid) er een aantal zaken worden gelanceerd. Ik ben ten zeerste benieuwd in welke richting dit gaat, zekere gezien onder anderen de statuten.

Lex

Akkoord over het strategisch plan voor Defensie 2030

Op 22 december heeft de regering een historische stap gezet voor de toekomst van de Belgische Defensie.

Principebeslissingen

Aan onze partners, de NAVO, de EU en de VN, willen we tonen dat we een gebalanceerde en solidaire defensie zijn. Defensie krijgt een globaal budget ter beschikking van 9,2 miljard euro om tegen 2030 te investeren in de dimensies land, lucht, maritiem en cyber/intelligence. We zullen evolueren naar een personeelseffectief van 25.000 voltijdse equivalenten (VTE), met een gemiddelde leeftijd van ongeveer 34 jaar (nu nog ongeveer 40 jaar). Verder zullen we inzetten op een moderner personeelsbeleid, statuut, vorming en kennismanagement binnen de organisatie.

Aandachtspunten

We zullen streven naar een billijke verhouding tussen personeelskosten (50 %), werkingskosten (25 %) en investeringen (25 %). We trachten ook zoveel mogelijk economische return te halen uit grote investeringen, rekening houdend met alle geldende nationale en Europese regelgeving. Inzake kennis, technologie en werkgelegenheid zal dit in nauwe samenwerking gebeuren met de federale overheidsdienst Economie. Voor de geografische spreiding van kwartieren, personeel en capaciteiten zullen de regionale evenwichten worden verzekerd.

Concrete investeringen
•34 jachtvliegtuigen
•2 fregatten
•6 mijnenjagers
•6 drones, waarvan 2 in 2021 en 4 in 2030
•Onderzoek voor inzet tankervliegtuig
•Uitwerking van een werkmodel voor de vliegtuigen voor personentransport ('witte vloot') en de search-and-rescuetoestellen van Defensie.
•De gemotoriseerde landstrijdkrachten worden volledig uitgerust met modern materieel: wapens, voertuigen, communicatiemiddelen, gevechtsvesten, ...

Een nieuwe toekomst voor Defensie

De wereld is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Europa blijft een relatief veilige haven, maar krijgt steeds meer te maken met instabiliteit in het oosten én het zuiden. Vanuit een humaan, economisch en veiligheidsperspectief kan Europa die problemen niet negeren. Tegelijk moet het in staat zijn om in zijn eigen omgeving zelfstandig te handelen, autonoom van andere wereldspelers en zowel politiek, economisch als militair. België zal zich hierin positioneren als een solidaire en betrouwbare partner.

De eerste belangrijke horde is nu genomen, maar er ligt nog veel werk op de plank. In de komende maanden zal de minister samen met de defensiestaf een stuurplan uitwerken met maatregelen die we deze legislatuur nog zullen uitvoeren. We zullen aanbestedingsprocedures opstarten om de beslissingen van de regering in contracten te concretiseren. Ondertussen blijven we inzetten op de verdere stroomlijning van structuren en processen, blijven we jonge mensen werven en blijven we solidair met onze partners, zowel tijdens internationale operaties als nationaal met justitie, politie, civiele bescherming, de Dienst voor Opruiming en Vernietiging van Ontploffingstuigen (DOVO), search and rescue, ...

Veiligheid is een kostbaar goed, maar is ook niet gratis. Met de beslissingen die we vandaag hebben genomen, kunnen we een nieuw en hoopvol perspectief geven aan onze krijgsmacht en alle medewerkers die iedere dag het beste van zichzelf geven.

Mil.be, 22-12-2015

Elzenga

#934
Ik heb via Twitter mijn respect betuigd aan wie hard heeft geknokt voor meer geld en middelen voor de Belgische defensie. En dat werd gewaardeerd. Helaas, dit was nu even het maximale. We zijn er dus nog niet. Maar het is nog geen 2030. Dus hard blijven doorwerken en knokken om..gezien de (mijns inziens) zeer ernstige veiligheidssituatie in delen van de wereld en grote geopolitieke verschuivingen en botsingen..meer geld en middelen te verkrijgen voor onze krijgsmachten. Vind ik nuttig en hard nodig! Omdat vrede, veiligheid maar ook onze welvaart niet vanzelfsprekend zijn.

DvdW

#933
Citaat van: Belgje op 22/12/2015 | 20:56 uur
Als een beetje leedvermaak het enige is dat je nu kan opbrengen ga ik zelfs geen moeite meer doen om dit te kaderen. Fuck off.


Ik constateer alleen maar een feit, niets meer niets minder. Dat de waarheid blijkbaar pijn doet is jouw probleem. Fijn dat mensen hier van het positieve blijven uitgaan, tot op het naïeve toe. Maar dat betekend niet dat de bal dan ook altijd jouw kant oprolt. En wees dan ook een man om het te accepteren, ervan te leren en de volgende keer wellicht iets minder stellig te zijn. Hetzelfde geldt voor een aantal andere lieden hier overigens......
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל