Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Belgje op 04/10/2015 | 11:56 uur
Een kleine 'truthbomb' op zondagochtend. Ook toepasbaar op NL...

Idd, we moeten beide eens los van het klein denken, iets waar ik al lang tegen ageer.

Als kleine landen (in oppervlakte en aantal inwoners) mogen we ons diep schamen in vergelijking (als voorbeeld) tot een stadsstaatje Singapore (met een bevolking van +/- 5,4 mjn inwoners en een defensiebudget van 3.3%  in 2015 van het BNP)

Singapore's defence budget will increase by 5.7% in nominal terms to SGD13.1 billion (USD9.5 billion) for Fiscal Year (FY) 2015, according to figures published by the Ministry of Finance (MOF)

http://www.janes.com/article/50028/singapore-increases-defence-budget-by-5-7

dudge

Citaat van: Belgje op 04/10/2015 | 11:56 uur
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opinieblog/opinie/1.2459244

Een kleine 'truthbomb' op zondagochtend. Ook toepasbaar op NL...

Inderdaad, zoek vervang en naar Den Haag sturen.

Belgje


Huzaar1

Citaat van: Belgje op 30/09/2015 | 08:49 uur
Dat gezegd zijnde, "Met dat defensiebudget zou ons land nagenoeg 'full spectrum' kunnen gaan en de daarvoor vereiste grote investeringen kunnen doen: de vervanging van de F-16's op volle capaciteit, de aanschaf van twee tot drie fregatten, een anti-rakettenschild (grond-lucht) type Patriot, de aankoop van gevechtshelikopters en -drones, enzovoort, met een troepensterkte die min of meer op peil wordt gehouden, zijnde 27.000 manschappen." klinkt als een droom.


Full spectrum met 6.3 miljard.
Drie dagen lang dan ja.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#766
Citaat van: Thomasen op 30/09/2015 | 16:56 uur
Afgezien van dat het me een weinig reële dan wel wenselijke optie lijkt om een paar legacy Hornets voor de KWT aan te schaffen, lijkt me dat die apparatuur wel ingebouwd kan worden?  Al zal de US dat wel blocken, om zo een keuze foor de F35 te forceren.

Los van zin-of onzin, de discussie is zinloos, de Legacy Hornets zijn op in het volgende decennium: R.I.P.

De E en/of de F worden zeker nog niet als occasion aangeboden in de periode 2020-2030.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/09/2015 | 16:51 uur
Dan kan de F18 "optie" definitief van de Belgische lijst af...

Afgezien van dat het me een weinig reële dan wel wenselijke optie lijkt om een paar legacy Hornets voor de KWT aan te schaffen, lijkt me dat die apparatuur wel ingebouwd kan worden?  Al zal de US dat wel blocken, om zo een keuze foor de F35 te forceren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 30/09/2015 | 16:45 uur
Heb hierover uitsluitsel. Heb even gekeken in mijn boek F/A-18 Hornet van Dennis R. Jenkins uit 2000 (ISBN 0-07-134696-1).

Alleen de F/A-18A-D Hornet van de US Navy en USMC kunnen de B61 afwerpen. Alle export Legacy Hornets kunnen dat niet. De voormalige US Navy Hornets van Spanje missen de apparatuur om kernbommen te kunnen afwerpen.

Dan kan de F18 "optie" definitief van de Belgische lijst af...

Sparkplug

#763
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/09/2015 | 16:34 uur
Ik zie het, dan heb ik me vergist en blijft de F18 in het optie rijtje.

Als aanname neem ik aan dat voorzieningen voor de B61 niet zijn aangebracht op export F18 's (naar landen die geen NAVO/US kernwapen taak hebben).

Als deze aanname correct is, dan blijven er nauwelijks occasion F18's over (al zou ik me deze optie wel op Spaanse en Canadese Hornets kunnen voorstellen)

De US en Canadese kisten zijn in de jaren twintig tot de draad opgevlogen, van de Spaanse wee ik het niet)

Heb hierover uitsluitsel. Heb even gekeken in mijn boek F/A-18 Hornet: A Navy Succes Story van Dennis R. Jenkins uit 2000 (ISBN 0-07-134696-1).

Alleen de F/A-18A-D Hornet van de US Navy en USMC kunnen de B61 afwerpen. Alle export Legacy Hornets kunnen dat niet. De voormalige US Navy Hornets van Spanje missen de apparatuur om kernbommen te kunnen afwerpen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#762
Citaat van: Strata op 30/09/2015 | 15:42 uur
Staat er wel tussen?
http://www.designation-systems.net/usmilav/nuke.html

Ik zie het, dan heb ik me vergist en blijft de F18 in het optie rijtje.

Als aanname neem ik aan dat voorzieningen voor de B61 niet zijn aangebracht op export F18 's (naar landen die geen NAVO/US kernwapen taak hebben).

Als deze aanname correct is, dan blijven er nauwelijks occasion F18's over (al zou ik me deze optie wel op Spaanse en Canadese Hornets kunnen voorstellen)

De US en Canadese kisten zijn in de jaren twintig tot de draad opgevlogen, van de Spaanse wee ik het niet)

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 30/09/2015 | 13:47 uur
Zou kunnen hoor, ik heb geen idee eigenlijk, maar het is een van de twee toestellen die specifiek in het artikel genoemd worden, vandaar.


Ik vrees dat er dan alleen gekeken kan werden naar occasion F16's... maar nogmaals: ik kan me vwb de F18 familie vergissen.

Mourning

Zou kunnen hoor, ik heb geen idee eigenlijk, maar het is een van de twee toestellen die specifiek in het artikel genoemd worden, vandaar.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 30/09/2015 | 10:12 uur
Nou, zou onderhand ook wel eens tijd worden dat er daar knopen doorgehakt gaan worden, want hoe langer men wacht hoe moeilijker (en drastischer) de keuzes zullen worden daar ook daar de financien van het Departement tekort schieten.

M.b.t. het artikel vorige week over de jachtvliegtuigen komt uit dit stuk duidelijk naar voren dat een van de regeringspartijen ECHT denkt aan twee verschillende typen toestellen met het oog op de kernwapentaak (welke dan waarschijnlijk door tweedehandstoestellen type F16 of F18 zou moeten worden uitgevoerd). Merkwaardig.


Ik kan me vergissen maar volgens mij is de F18A t/m F niet voor de B61 gecertificeerd.

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/09/2015 | 07:49 uur
Vandeput legt drie scenario's over toekomst leger op tafel
http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2015/09/29/vandeput-legt-drie-scenarios-over-toekomst-leger-op-tafel
Dit artikel heeft eingelijk geen nieuwswaarde...
Het is allemaal "vaag" en zoals Belgje reeds aangeeft, de auteur is aan uiterst linkse zijde va het politiek spectrum te vinden.
Het type dat het Leger liefst van al gedegradeerd ziet tot een (zeer licht bewapende) civiele bescherming.

Drie scenario's...  ben ik wel benieuwd naar...

"full spectrum" - dat kunnen we wel vergeten.
Defensie is sinds jaren '90 magistraal verwaarloosed door de opeenvolgende regeringen. Om het even wie daar dan wel inzat.
Het ergste was onder PS-er Flahaut, maar de andere partijen hebben hem toch maar lekker laten begaan.

Fregatten zie ik er nog wel komen (raar maar waar en eigenlijk ook niet wat ik zelf zou doen)...
Maar...
Patriot-achtige SAM...
Gevechtshelicopters... nog minder en wel hierom: toen er nog grote nood was aan ATK-capaciteit kwamen we niet verder dan die belachelijke Agusta A-109 met wat TOWs... We hebben zeer recentelijk het enige échte (land-) gevechtsmiddel afgestoten: de Leopard (I)...
Mss moeten we, net als onze Noorderburen, eens gaan aankloppen bij de Oosterburen... kunnen we in een Lease-project stappen met z'n drieen :)