Rijkswaterstaat ‘strikt’ NHV voor SAR

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 22/10/2014 | 19:36 uur

Sparkplug

Citaat van: Reinier op 13/01/2020 | 15:22 uur
Met deze kennis; waarom vlogen de Belgen dan met Sea Kings voor SAR taken?

Elk land heeft eigen eisen en wensen v.w.b. SAR helikopters. De Duitse marine gebruikt ook de Seaking hiervoor. De MLD vloog ooit met de Agusta Bell AB 204 voor deze taak.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Reinier

Citaat van: Sandgroper op 13/01/2020 | 14:37 uur
En jij denkt dat als men SAR helikopters aan gaat kopen, dat er dan niet even ver als hun geplande levensduur wordt gedacht.

De KLu had eerst 5 SAR Alouette III's op Leeuwarden.  Die dienden naast patiënten vervoer vanaf de Waddeneilanden, redding van scheepsbemanningen en vliegers.
Toen men na ging denken over vervanging van de SAR Alouette's ging de KLu al van 9 squadrons met 162 operationeel inzetbare F-16's, de F-16 opleidingen in Nederland zelf en 24 Amerikaanse F-15C Eagle's op Soesterberg.  Naar nul F-15's, flinke inkrimping van de F-16 vloot en gingen ik geloof 14 F-16's naar de VS voor opleidingen. 
Daarnaast een flink aantal minder vlieg bewegingen op de Wadden ranges door NAVO bondgenoten en de F-16 vloot zou en zal nooit 1 op 1 worden vervangen.

De MLD Lynx-en deden de SAR taak vanaf De Kooy.  Zouden rond 2007 vervangen worden door de veel grotere, zwaardere en duurdere NFH-90.
Maar voor de Nederlandse SAR taak is deze te duur.  Ga maar eens op de Noordzee varen en dan zie je dat er ten Noorden van de Wadden een zeer zeer drukke 'snelweg' loopt.  Naar de Duitse Noord kust en vervolgens naar Denemarken en de Oostzee.  De Alouette III voldeed op die kortere zeeroutes, terwijl de zwaardere en grotere Lynxen de reddingen afdekten die verder af lagen en / of meer te redden personen betroffen.
Men had natuurlijk kunnen standaardiseren op een SAR uitvoering van de Cougar.  Een type minder en dus een logistiek circus minder.  De Alouette III's vervangen door de gelijkwaardige Eurocopter EC135 of EC145 / H145 was ook geen optie, want de 5 tons Lynx ging er op middellange termijn uit.
Ook de Cougar is te groot, te zwaar en te duur in de Nederlandse SAR situatie.  Dus restte er niets anders dan voor een 5 tonner SAR heli te gaan, als gecombineerde Lynx en Alouette III vervanger.
Waarbij de NFH-90 eventueel bijspringt voor de veel minder voorkomende lange afstanden en/of grotere hulp behoevende groepen.

Er is niets mis met de 4 Dauphin SAR helikopters.  Maar in 2014 was NHV 20 miljoen euro goedkoper dan haar naaste concurrenten.
Zie:  https://www.lc.nl/friesland/O-o-Den-Haag-Het-bos-in-met-een-commerciële-SAR-25080717.html
Geen cent te vee hee  ;D   En daar stapt de gierige Nederlander graag handenwrijvend in.  Ga dan ook niet huilen als goedkoop duurkoop blijkt te zijn.
Verhelderend verhaal.
Met deze kennis; waarom vlogen de Belgen dan met Sea Kings voor SAR taken?

Parera

Citaat van: Sandgroper op 13/01/2020 | 14:37 uur
En jij denkt dat als men SAR helikopters aan gaat kopen, dat er dan niet even ver als hun geplande levensduur wordt gedacht.

De KLu had eerst 5 SAR Alouette III's op Leeuwarden.  Die dienden naast patiënten vervoer vanaf de Waddeneilanden, redding van scheepsbemanningen en vliegers.
Toen men na ging denken over vervanging van de SAR Alouette's ging de KLu al van 9 squadrons met 162 operationeel inzetbare F-16's, de F-16 opleidingen in Nederland zelf en 24 Amerikaanse F-15C Eagle's op Soesterberg.  Naar nul F-15's, flinke inkrimping van de F-16 vloot en gingen ik geloof 14 F-16's naar de VS voor opleidingen. 
Daarnaast een flink aantal minder vlieg bewegingen op de Wadden ranges door NAVO bondgenoten en de F-16 vloot zou en zal nooit 1 op 1 worden vervangen.

De MLD Lynx-en deden de SAR taak vanaf De Kooy.  Zouden rond 2007 vervangen worden door de veel grotere, zwaardere en duurdere NFH-90.
Maar voor de Nederlandse SAR taak is deze te duur.  Ga maar eens op de Noordzee varen en dan zie je dat er ten Noorden van de Wadden een zeer zeer drukke 'snelweg' loopt.  Naar de Duitse Noord kust en vervolgens naar Denemarken en de Oostzee.  De Alouette III voldeed op die kortere zeeroutes, terwijl de zwaardere en grotere Lynxen de reddingen afdekten die verder af lagen en / of meer te redden personen betroffen.
Men had natuurlijk kunnen standaardiseren op een SAR uitvoering van de Cougar.  Een type minder en dus een logistiek circus minder.  De Alouette III's vervangen door de gelijkwaardige Eurocopter EC135 of EC145 / H145 was ook geen optie, want de 5 tons Lynx ging er op middellange termijn uit.
Ook de Cougar is te groot, te zwaar en te duur in de Nederlandse SAR situatie.  Dus restte er niets anders dan voor een 5 tonner SAR heli te gaan, als gecombineerde Lynx en Alouette III vervanger.
Waarbij de NFH-90 eventueel bijspringt voor de veel minder voorkomende lange afstanden en/of grotere hulp behoevende groepen.

Er is niets mis met de 4 Dauphin SAR helikopters.  Maar in 2014 was NHV 20 miljoen euro goedkoper dan haar naaste concurrenten.
Zie:  https://www.lc.nl/friesland/O-o-Den-Haag-Het-bos-in-met-een-commerciële-SAR-25080717.html
Geen cent te vee hee  ;D   En daar stapt de gierige Nederlander graag handenwrijvend in.  Ga dan ook niet huilen als goedkoop duurkoop blijkt te zijn.

Ik begrijp je verhaal en ja er zijn fouten gemaakt bij het uitbesteden zowel in uitvoering als in de financiële kant van het verhaal.

Ik denk dat defensie nog steeds behoefte heeft om die alouettes en ab412's te vervangen. Deze heli capaciteit zou heel mooi gecombineerd kunnen worden dus SAR + VIP flight. In mijn ogen is een 5 a 7 tons heli (aw139) geschikt voor de taak.

Sandgroper

Citaat van: Parera op 09/01/2020 | 13:08 uur
Het is een stuk drukker op zee ( en in de lucht) dan de tijd dat die heli's werden aangekocht. Misschien zijn de eisen niet veel anders maar tegenwoordig vliegen dit soort heli's met veel meer middelen dan vroeger.

De AW139 kan maximaal 5 personen + 4 stretchers in de cabine kwijt en dan is er nog in te werken volgens de fabrikant.
En jij denkt dat als men SAR helikopters aan gaat kopen, dat er dan niet even ver als hun geplande levensduur wordt gedacht.

De KLu had eerst 5 SAR Alouette III's op Leeuwarden.  Die dienden naast patiënten vervoer vanaf de Waddeneilanden, redding van scheepsbemanningen en vliegers.
Toen men na ging denken over vervanging van de SAR Alouette's ging de KLu al van 9 squadrons met 162 operationeel inzetbare F-16's, de F-16 opleidingen in Nederland zelf en 24 Amerikaanse F-15C Eagle's op Soesterberg.  Naar nul F-15's, flinke inkrimping van de F-16 vloot en gingen ik geloof 14 F-16's naar de VS voor opleidingen. 
Daarnaast een flink aantal minder vlieg bewegingen op de Wadden ranges door NAVO bondgenoten en de F-16 vloot zou en zal nooit 1 op 1 worden vervangen.

De MLD Lynx-en deden de SAR taak vanaf De Kooy.  Zouden rond 2007 vervangen worden door de veel grotere, zwaardere en duurdere NFH-90.
Maar voor de Nederlandse SAR taak is deze te duur.  Ga maar eens op de Noordzee varen en dan zie je dat er ten Noorden van de Wadden een zeer zeer drukke 'snelweg' loopt.  Naar de Duitse Noord kust en vervolgens naar Denemarken en de Oostzee.  De Alouette III voldeed op die kortere zeeroutes, terwijl de zwaardere en grotere Lynxen de reddingen afdekten die verder af lagen en / of meer te redden personen betroffen.
Men had natuurlijk kunnen standaardiseren op een SAR uitvoering van de Cougar.  Een type minder en dus een logistiek circus minder.  De Alouette III's vervangen door de gelijkwaardige Eurocopter EC135 of EC145 / H145 was ook geen optie, want de 5 tons Lynx ging er op middellange termijn uit.
Ook de Cougar is te groot, te zwaar en te duur in de Nederlandse SAR situatie.  Dus restte er niets anders dan voor een 5 tonner SAR heli te gaan, als gecombineerde Lynx en Alouette III vervanger.
Waarbij de NFH-90 eventueel bijspringt voor de veel minder voorkomende lange afstanden en/of grotere hulp behoevende groepen.

Er is niets mis met de 4 Dauphin SAR helikopters.  Maar in 2014 was NHV 20 miljoen euro goedkoper dan haar naaste concurrenten.
Zie:  https://www.lc.nl/friesland/O-o-Den-Haag-Het-bos-in-met-een-commerciële-SAR-25080717.html
Geen cent te vee hee  ;D   En daar stapt de gierige Nederlander graag handenwrijvend in.  Ga dan ook niet huilen als goedkoop duurkoop blijkt te zijn.


Umbert

Citaat van: Ace1 op 12/01/2020 | 10:09 uur
Klopt niet helemaal wat jij zegt.

Op 16 november 2016 heeft RAV Fryslân het stokje over mogen nemen van Defensie en hebben daarbij de ANWB-MAA gecontracteerd voor de uitvoering.

De piloot:
Is werkzaam voor ANWB-MAA en is verantwoordelijk voor de helikopter en vervoert het team naar de inzetlocatie. De piloot is niet medisch geschoold. Na de landing blijft de piloot bij de helikopter. In sommige gevallen kan de piloot assistentie verlenen waarna de politie de bewaking van de helikopter overneemt.


Hems Crew Member:
De Hems Crew Member (HCM-er) is een ervaren ambulancechauffeur, werkzaam voor één van de drie noordelijke ambulancediensten, die door ANWB-MAA is opgeleid tot HCM-er. De opleiding bestaat onder andere uit meteorologie, luchtvaartcommunicatie, luchtvaartnavigatie en de techniek van de helikopter. Tijdens de vlucht assisteert de HCM-er de piloot en is hij/zij de navigator. Op de inzetlocatie assisteert de HCM-er de verpleegkundige bij de hulpverlening daar waar nodig.

Verpleegkundige:
De verpleegkundige is een ervaren ambulanceverpleegkundige en werkzaam voor UMCG Ambulancezorg of Kijlstra Ambulancegroep Fryslan. De verpleegkundige is verantwoordelijk voor het medisch beleid tijdens de vlucht en draagt zorg voor een optimale behandeling van de patiënt tot deze wordt overgedragen aan het ziekenhuis.
De verpleegkundige heeft tijdens de vlucht geen vlieg technische taken, maar verzorgt wel de communicatie met de Meldkamer Ambulancezorg (MKA) via het C2000-communicatiesysteem.

http://www.rav-fryslan.nl/patientenvervoer-vanaf-de-waddeneilanden

klopt ook wat je zegt, maar wilde gewoon even aangeven wie er vroeger wat deed en wie nu als eindverantwoordelijke aan het werk is, en heb daarbij niet de operator die het uitvoert genoemd.

Ace1

Citaat van: Umbert op 09/01/2020 | 16:11 uur
Denk dat dat was omdat de KLU SAR, hoofdzakelijk was bedoeld voor de SAR op de (schiet)ranges en secundair voor ziekenvervoer vanaf de Groninger en Friese Waddeneilanden.
En de marine SAR was meer bedoeld voor SAR op Zee en de booreilanden. dit alles is nu de hoofdtaak van de kustwacht en secundair SAR op de Vliehorst (Vlieland) maar geen heli meer standby naar ik meen. Het personen ziekenvervoer op de Friese wadden wordt nu door de AMBU Heli van RAV FRYSLAN gedaan.

Klopt niet helemaal wat jij zegt.

Op 16 november 2016 heeft RAV Fryslân het stokje over mogen nemen van Defensie en hebben daarbij de ANWB-MAA gecontracteerd voor de uitvoering.

De piloot:
Is werkzaam voor ANWB-MAA en is verantwoordelijk voor de helikopter en vervoert het team naar de inzetlocatie. De piloot is niet medisch geschoold. Na de landing blijft de piloot bij de helikopter. In sommige gevallen kan de piloot assistentie verlenen waarna de politie de bewaking van de helikopter overneemt.


Hems Crew Member:
De Hems Crew Member (HCM-er) is een ervaren ambulancechauffeur, werkzaam voor één van de drie noordelijke ambulancediensten, die door ANWB-MAA is opgeleid tot HCM-er. De opleiding bestaat onder andere uit meteorologie, luchtvaartcommunicatie, luchtvaartnavigatie en de techniek van de helikopter. Tijdens de vlucht assisteert de HCM-er de piloot en is hij/zij de navigator. Op de inzetlocatie assisteert de HCM-er de verpleegkundige bij de hulpverlening daar waar nodig.

Verpleegkundige:
De verpleegkundige is een ervaren ambulanceverpleegkundige en werkzaam voor UMCG Ambulancezorg of Kijlstra Ambulancegroep Fryslan. De verpleegkundige is verantwoordelijk voor het medisch beleid tijdens de vlucht en draagt zorg voor een optimale behandeling van de patiënt tot deze wordt overgedragen aan het ziekenhuis.
De verpleegkundige heeft tijdens de vlucht geen vlieg technische taken, maar verzorgt wel de communicatie met de Meldkamer Ambulancezorg (MKA) via het C2000-communicatiesysteem.

http://www.rav-fryslan.nl/patientenvervoer-vanaf-de-waddeneilanden

Nikehercules

Citaat van: Thomasen op 11/01/2020 | 16:13 uur
mbt van wie die heli's dan moeten zijn, SAR op zee is gewoon een taak van de kustwacht. Dat geld voor de bootjes, en voor de heli's. Alle primair SAR assets horen dus bij de kustwacht.
Eigen heli's daar zouden prima zijn. Met alle plannen die er voor de noordzee zijn, zouden een stel eigen SAR heli's ook echt zo gek niet zijn. Maar het is nu eenmaal complexe materie. NH90's kunnen secundair assisteren. Echter, deze zijn niet geschikt (efficient) om daar 24/7 stdby te staan tbv SAR.

Klopt, echter komt het beheer dan waarschijnlijk bij Defensie te liggen, zoals nu met de kustwachtvliegtuigen ook het geval is.

Umbert

Citaat van: Sandgroper op 08/01/2020 | 12:14 uur
Waarom?  De AB 412SP woog maximaal 5.400 kg.  Kijk: https://www.gras-spotters.nl/vliegbasis-gilze-rijen/65-vliegbasis/dhc-helikopters/108-ab412?showall=1

Waar ten eerste rekening mee moet worden gehouden, zijn je benodigde specificaties zoals bereik, laadvermogen, cabine ruimte, kruissnelheid, accessoires, enzovoorts.
En is daar nou perse een (veel) zwaardere en grotere, dus ook (veel) duurdere helikopter voor nodig?

Denk dat dat was omdat de KLU SAR, hoofdzakelijk was bedoeld voor de SAR op de (schiet)ranges en secundair voor ziekenvervoer vanaf de Groninger en Friese Waddeneilanden.
En de marine SAR was meer bedoeld voor SAR op Zee en de booreilanden. dit alles is nu de hoofdtaak van de kustwacht en secundair SAR op de Vliehorst (Vlieland) maar geen heli meer standby naar ik meen. Het personen ziekenvervoer op de Friese wadden wordt nu door de AMBU Heli van RAV FRYSLAN gedaan.

Parera

Citaat van: Sandgroper op 08/01/2020 | 12:14 uur
Waarom?  De AB 412SP woog maximaal 5.400 kg.  Kijk: https://www.gras-spotters.nl/vliegbasis-gilze-rijen/65-vliegbasis/dhc-helikopters/108-ab412?showall=1

Waar ten eerste rekening mee moet worden gehouden, zijn je benodigde specificaties zoals bereik, laadvermogen, cabine ruimte, kruissnelheid, accessoires, enzovoorts.
En is daar nou perse een (veel) zwaardere en grotere, dus ook (veel) duurdere helikopter voor nodig?

Het is een stuk drukker op zee ( en in de lucht) dan de tijd dat die heli's werden aangekocht. Misschien zijn de eisen niet veel anders maar tegenwoordig vliegen dit soort heli's met veel meer middelen dan vroeger.

De AW139 kan maximaal 5 personen + 4 stretchers in de cabine kwijt en dan is er nog in te werken volgens de fabrikant.

StrataNL

Citaat van: bergd op 07/01/2020 | 20:58 uur
Inderdaad niet elke trauma centra heeft een heliplatform op het dak maar het overgrote deel wel. Bij een eventuele aanschaf van nieuwe heli's moet er rekening gehouden worden met het Max gewicht wat de platform aankan. In Zwolle bijvoorbeeld is dat Max 5 ton. Of ze moeten natuurlijk de constructie van zo'n gebouw aanpassen.
In Zwolle zul je ook niet zo snel een SAR heli zien...

Citaat van: Sandgroper op 08/01/2020 | 12:14 uur
Waarom?  De AB 412SP woog maximaal 5.400 kg.  Kijk: https://www.gras-spotters.nl/vliegbasis-gilze-rijen/65-vliegbasis/dhc-helikopters/108-ab412?showall=1

Waar ten eerste rekening mee moet worden gehouden, zijn je benodigde specificaties zoals bereik, laadvermogen, cabine ruimte, kruissnelheid, accessoires, enzovoorts.
En is daar nou perse een (veel) zwaardere en grotere, dus ook (veel) duurdere helikopter voor nodig? 
Gezien het drukke scheepvaartverkeer en drukte op de Noordzee qua offshore + het relatief grote operatiegebied zou je denken dat de kisten van NHV veel te klein zijn. Het is ook een stukje verantwoordingsgevoel. Maar wellicht dat dit wordt afgedekt door NH90's in te zetten bij grotere incidenten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sandgroper

Citaat van: bergd op 07/01/2020 | 20:58 uur
Inderdaad niet elke trauma centra heeft een heliplatform op het dak maar het overgrote deel wel. Bij een eventuele aanschaf van nieuwe heli's moet er rekening gehouden worden met het Max gewicht wat de platform aankan. In Zwolle bijvoorbeeld is dat Max 5 ton. Of ze moeten natuurlijk de constructie van zo'n gebouw aanpassen.
Waarom?  De AB 412SP woog maximaal 5.400 kg.  Kijk: https://www.gras-spotters.nl/vliegbasis-gilze-rijen/65-vliegbasis/dhc-helikopters/108-ab412?showall=1

Waar ten eerste rekening mee moet worden gehouden, zijn je benodigde specificaties zoals bereik, laadvermogen, cabine ruimte, kruissnelheid, accessoires, enzovoorts.
En is daar nou perse een (veel) zwaardere en grotere, dus ook (veel) duurdere helikopter voor nodig? 

Zander

Citaat van: Parera op 08/01/2020 | 03:09 uur
Klopt maar het winchen dat kan de POL AW
139 niet helaas. Ook hebben ze natuurlijk niet de mensen en middelen om op te treden als echte SAR heli.
Dat is ook nergens ter wereld(voor zo ver ik weet) een politietaak.
Houden zo.
Schoenmaker hou je bij je leest.
People are sheep

Parera

Citaat van: Umbert op 08/01/2020 | 00:12 uur
Is al min of meer paars want DSI is ook gebruiker van de AW139 voor transport.

Klopt maar het winchen dat kan de POL AW
139 niet helaas. Ook hebben ze natuurlijk niet de mensen en middelen om op te treden als echte SAR heli.

Umbert

Citaat van: Parera op 07/01/2020 | 13:03 uur
Het moet ook geen politietaak worden maar het type helikopters kan wel overeenkomen waardoor opleidingen & onderhoud samen kunnen. Ook gebruik van 1 locatie is dan goed mogelijk.

Is al min of meer paars want DSI is ook gebruiker van de AW139 voor transport.

Ace1

Beantwoording Kamervragen over het bericht "Een ongeluk waar je niets van leert"

Antwoorden van minister Bijleveld-Schouten, minister van Nieuwenhuizen en staatssecretaris van Ark op de Kamervragen over het bericht "Een ongeluk waar je niets van leert". Eenzelfde brief is ook aan de Eerste Kamer gestuurd.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2019/10/17/beantwoording-kamervragen-over-het-bericht-%E2%80%9Ceen-ongeluk-waar-je-niets-van-leert%E2%80%9D

bergd

Citaat van: Ace1 op 07/01/2020 | 20:26 uur
Het lijkt mij sterk dat er op ieder  trauma centrum in Nederland op het dak geland wordt, soms heb je ook een helicopter landings plaats op de grond met een pad naar een ingang van het traumacentrum.
Inderdaad niet elke trauma centra heeft een heliplatform op het dak maar het overgrote deel wel. Bij een eventuele aanschaf van nieuwe heli's moet er rekening gehouden worden met het Max gewicht wat de platform aankan. In Zwolle bijvoorbeeld is dat Max 5 ton. Of ze moeten natuurlijk de constructie van zo'n gebouw aanpassen.

Ace1

Citaat van: bergd op 07/01/2020 | 15:56 uur
Is het een vereiste dat de SAR heli's op elke trauma centrum in Nederland kunnen landen? Want dat maakt qua keuze(max gewicht) voor de heli namelijk wel uit.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Traumacentrum

Het lijkt mij sterk dat er op ieder  trauma centrum in Nederland op het dak geland wordt, soms heb je ook een helicopter landings plaats op de grond met een pad naar een ingang van het traumacentrum.

Ace1

#21
Citaat van: JdL op 07/01/2020 | 12:16 uur
Wat was er mis met de AB412SP's?

Bij de Klu was men juist blij dat men van deze 3 toestellen af was, omdat deze helicopters nogal storing/onderhouds gevoelig waren.

bergd

Is het een vereiste dat de SAR heli's op elke trauma centrum in Nederland kunnen landen? Want dat maakt qua keuze(max gewicht) voor de heli namelijk wel uit.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Traumacentrum

Poleme

#19
Citaat van: Parera op 07/01/2020 | 09:04 uur
Volgens een NRC artikel is er ook van alles mis met de helis zelf.

De heli is te klein, met patiënt erbij is het bijna onmogelijk om een tas met hulpmiddelen te openen.
Als ik dit artikel zo lees  moet er per direct gestopt worden met deze partij want het is een grote puinhoop.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/01/06/veel-mis-met-helikopters-kustwacht-a3985926
De KLu ging medio jaren 90 op zoek naar een nieuwe SAR heli als vervanger voor de Alouette III's.
Kandidaten waren: De MBB/Kawasaki BK 117, werd later aangeduid als Eurocopter EC145 en nu Airbus H145.  Een goede utiliteitsheli met relatief ruime cabine.  Viel af omdat deze te kort schoot qua bereik - nuttige lading.   De BK 117 was in ieder geval in de VS zeer populair als Emergency Medical Service (EMS) heli.  Dus ook ervaring met verschillende fabrikanten van (lucht) ambulance apparatuur.  De H145 wordt ook door het Zwitserse Rega, voor (berg)- redding en medische evacuatie.

Bell Canada bood de Bell 412 HP aan.  Had betere prestaties dan de Agusta Bell AB 412SP, maar was ook duurder.
De Sikorsky S-76, uitstekende en betrouwbare heli, veel in gebruik in de offshore sector, maar ook het duurste prijskaartje.
De Aerospatiale SA-365 Dauphin, nu bekend als Eurocopter EC155, kwam als beste uit de evaluatie.  En laat de NHV nou net daarmee de SAR taak uitvoeren !
De AB 412SP werd gekozen, want het goedkoopst in de aanschaf.  Hoewel ik een zeer sterk vermoeden heb, dat qua exploitatie dit type juist weer duurder was dan andere kandidaten.

De SAR taak werd aanbesteed en dan hebben we er in Nederland een handje van om alleen te kijken wie de goedkoopste aanbieder is.
Dat die dan op allerlei zaken heeft moet beknibbelen en zo met kunst en vliegwerk het gevraagde goed of dienst probeert te leveren.  Vervolgens wordt er dan geklaagd over onvoldoende prestaties.  Tja, dan moet je ook maar niet voor een dubbeltje op de eerste rang proberen te zitten.
Zo zijn er aanzienlijke verschillen in de verkrijgbare Medevac heli uitrustingen, niet zozeer qua kwaliteit, maar vooral hoe ze geïntegreerd worden in de cabine.  En daar in zitten dan ook flinke prijs verschillen.

De ANWB vliegt met EC135 / H135 trauma helikopters.  Hebben een max. start gewicht van 2.835 - 2.910 kg.  Met plaats voor 1 arts, 1 patient en een extra stoel.
Qua startgewicht en grootte is de H135 vergelijkbaar met onze vroegere Bolkow Bo-105's.  Vliegers vinden de H145 een fijne utiliteitskist, zeg maar een lekkere ruime Volkswagen Passat.  De kleinere H135 heeft relatief betere prestaties en vergelijken ze bij wijze van spreken met een kleine BMW.
Dan beschikt de  ANWB ook nog over de EC145 / H145 ambulance heli met een maximaal start gewicht van 3.700 kg.    De H145 wordt o.a. ingezet als lucht-ambulance ten behoeve van de Wadden eilanden.   Hier is plaats voor 1 patiënt, 1 verpleegkundige, 2 extra stoelen voor familielid, huisarts/verloskundige of instructeur.

De ANWB begon in 1995 met trauma heli-vluchten en nam dit concept over van haar Duitse (ADAC) en Oostenrijkse even knieen.  Die hadden nier al ruime ervaring mee en die gaan echt niet het goedkoopste Medvac pakket installeren. 
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

NHV Group currently uses the Airbus Helicopters AS365N3/N2 "Dauphin" for the Search and Rescue operations.
https://nhv.be/services/offshore


AW139 voor de SAR taken
AW149 als Cougar als vervanging voor CSAR, de 149 is de grotere militaire broer van de civiele 139.
Als extra taak ook prima van schepen te laten opereren voor aanvulling van troepentransport bij de KM.
(maar goed is andere topic ...  ;) )


Parera

Citaat van: Zander op 07/01/2020 | 12:59 uur
Geen taak van de politie. Dan nog eerder brandweer icm ambulancezorg

Het moet ook geen politietaak worden maar het type helikopters kan wel overeenkomen waardoor opleidingen & onderhoud samen kunnen. Ook gebruik van 1 locatie is dan goed mogelijk.

Zander

Citaat van: Umbert op 07/01/2020 | 11:20 uur
Zit vol mogelijkheden:
- heroprichting mogelijk alleen nu paars ism politie
- Standplaats Schiphol is al standplaats politie vliegdienst.
- Aantal toestellen 4 AW139 of wildcats, maar AW139 voorkeur omdat politie ook al AW139 gebruikt.
Geen taak van de politie. Dan nog eerder brandweer icm ambulancezorg
People are sheep

Parera

#15
Citaat van: Umbert op 07/01/2020 | 11:20 uur
Zit vol mogelijkheden:
- heroprichting mogelijk alleen nu paars ism politie
- Standplaats Schiphol is al standplaats politie vliegdienst.
- Aantal toestellen 4 AW139 of wildcats, maar AW139 voorkeur omdat politie ook al AW139 gebruikt.

Schiphol behoort zeker tot de mogelijkheid en juist vanwege de politie aw139 had ik die locatie mee genomen.

Ik kan me ook iets herinneren dat de cougars te zwaar zouden zijn voor bepaalde ziekenhuizen. Waar de cougar een gewicht heeft tussen de 7800 a 8200 kg beladen (bron defensie ) ligt het gewicht van de aw139 tussen de 6400 en 7000 kg ( afhankelijk van de versie).

Daarnaast zie ik een zelfde constructie als bij de dorniers mogelijk. Piloten vanuit defensie, gemengde bemanning uit andere (overheids) diensten.

Citaat van: JdL op 07/01/2020 | 12:16 uur
Wat was er mis met de AB412SP's?

Die zijn al lang verkocht  :angel:

In 2015 aan de Peruanen samen met de Amsterdam.

https://www.helis.com/h3/ab412_peru_navy.jpg

JdL

Citaat van: Umbert op 07/01/2020 | 02:55 uur
Ook de SAR moet weer gewoon terug naar defensie en nu met geschikte toestellen.
Wat was er mis met de AB412SP's?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

#13
Citaat van: Umbert op 07/01/2020 | 11:20 uur
- Aantal toestellen 4 AW139 of wildcats, maar AW139 voorkeur omdat politie ook al AW139 gebruikt.

Niet alleen dat. De AW139 heeft ook wat meer ruimte dan de AW159 Wildcat. Beetje zonde om een uitgeklede Wildcat voor alleen SAR aan te schaffen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Umbert

Citaat van: Parera op 07/01/2020 | 06:47 uur
Ja het kan heel simpel zijn:
- her oprichting van 303 squadron
- leeuwarden ? Den helder ? Schiphol ?
- verwerving/ lease van 3 of 4 moderne SAR heli's.


In mijn ogen is de AW-139 heel erg geschikt voor deze taak en het is een heli waarvan defensie al veel kennis ervaring heeft uit de west. Misschien moet er tegelijkertijd gekeken worden naar de vervangende capaciteit al daar die is ook binnen enkele jaren aan de beurt.

Zit vol mogelijkheden:
- heroprichting mogelijk alleen nu paars ism politie
- Standplaats Schiphol is al standplaats politie vliegdienst.
- Aantal toestellen 4 AW139 of wildcats, maar AW139 voorkeur omdat politie ook al AW139 gebruikt.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/01/2020 | 09:21 uur
Een NH-90 voor SAR is wellicht te veel van het goede. Nederland heeft 17 Cougars waarvan er 12 worden gebruikt en de rest wordt misbruikt als onderdelen kisten. Knap die 5 op, geef ze SAR faciliteiten en klaar....

Dat zou nog tot een van de mogelijkheden behoren, al denk ik dat we met 3 opgeknapte SAR cougars ook ruim voldoende capaciteit hebben. Laat die andere 2 dan maar in dienst treden bij 300 squadron maar een squadron met slechts 3 heli's is ook net niks.

Een combinatie van SAR / CSAR zal waarschijnlijk te veel druk leggen op het squadron en de beperkte middelen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 07/01/2020 | 09:12 uur
En defensie is deels onderdeel van de kustwacht structuur.

Ik denk juist dat SAR een taak is die in deze vorm past binnen defensie. Het meest ideale is dan gewoon het gebruik van maritieme helikopters op de kooy maar we hebben al nauwelijks genoeg NH90 capaciteit en 2 of meer extra SAR NH90's zijn wel prijzig.

Een NH-90 voor SAR is wellicht te veel van het goede. Nederland heeft 17 Cougars waarvan er 12 worden gebruikt en de rest wordt misbruikt als onderdelen kisten. Knap die 5 op, geef ze SAR faciliteiten en klaar....

Parera

Citaat van: Zander op 07/01/2020 | 08:50 uur
Onzin. Gewoon duidelijker zijn in je eisen bij de aanbesteding.
Verder ben ik van mening dat het geen taak is van defensie. Het is een kustwacht ding. Lekker daar laten dus.

En defensie is deels onderdeel van de kustwacht structuur.

Ik denk juist dat SAR een taak is die in deze vorm past binnen defensie. Het meest ideale is dan gewoon het gebruik van maritieme helikopters op de kooy maar we hebben al nauwelijks genoeg NH90 capaciteit en 2 of meer extra SAR NH90's zijn wel prijzig.

Parera

Citaat van: artemivanov op 07/01/2020 | 08:22 uur
In principe is de kist die nu gebruikt wordt niet slecht voor de taak dacht ik?
Denk dat het eerder aan de gebruiker ligt? (zo goedkoop mogelijk)

Volgens een NRC artikel is er ook van alles mis met de helis zelf.

De heli is te klein, met patiënt erbij is het bijna onmogelijk om een tas met hulpmiddelen te openen.

Als ik dit artikel zo lees  moet er per direct gestopt worden met deze partij want het is een grote puinhoop.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/01/06/veel-mis-met-helikopters-kustwacht-a3985926

Zander

Citaat van: Parera op 07/01/2020 | 06:47 uur
Ja het kan heel simpel zijn:
- her oprichting van 303 squadron
- leeuwarden ? Den helder ? Schiphol ?
- verwerving/ lease van 3 of 4 moderne SAR heli's.
Onzin. Gewoon duidelijker zijn in je eisen bij de aanbesteding.
Verder ben ik van mening dat het geen taak is van defensie. Het is een kustwacht ding. Lekker daar laten dus.
People are sheep

artemivanov

In principe is de kist die nu gebruikt wordt niet slecht voor de taak dacht ik?
Denk dat het eerder aan de gebruiker ligt? (zo goedkoop mogelijk)

Parera

Citaat van: Umbert op 07/01/2020 | 02:55 uur
Weer zo'n project waar de overheid vond dat de private sector het beter en vooral goedkoper kon doen dat mislukt lijkt te zijn. Sommige dingen moet je niet aan het geld overlaten, want ook hier is de veiligheid en veilig werken iets is, wat ze in de mond nemen maar waar het dan ook vaak blijft net als in de rest van de industrie. We moeten het doen maar mag niks kosten. Ook de SAR moet weer gewoon terug naar defensie en nu met geschikte toestellen. Goedkoop was ook hier duurkoop en de vraag nu is hoeveel levens heeft het gekost of verwoest?

Ja het kan heel simpel zijn:
- her oprichting van 303 squadron
- leeuwarden ? Den helder ? Schiphol ?
- verwerving/ lease van 3 of 4 moderne SAR heli's.


In mijn ogen is de AW-139 heel erg geschikt voor deze taak en het is een heli waarvan defensie al veel kennis ervaring heeft uit de west. Misschien moet er tegelijkertijd gekeken worden naar de vervangende capaciteit al daar die is ook binnen enkele jaren aan de beurt.

Umbert

Citaat van: Lex op 07/01/2020 | 00:10 uur
Onderzoek: Kustwachthelikopters bieden te weinig ruimte voor medische hulp

Nederlandse kustwachthelikopters bieden te weinig ruimte om patiënten goed te kunnen behandelen en verpleegkundigen maken zich zorgen over hun eigen veiligheid in het toestel, schrijft NRC maandagavond op basis van een onderzoeksrapport van het KLM, Schiphol en het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR).

Een medisch bedrijf dat verpleegkundigen, apparatuur en geneesmiddelen voor de kustwachthelikopters levert, ziet zichzelf door het rapport genoodzaakt te stoppen met de samenwerking. Een woordvoerder van KLM zegt tegenover de krant dat de reddingen niet meer in het "productportfolio" passen.

Veiligheidsdeskundigen zetten vraagtekens bij het ingezette personeel en hun werkwijze. Zo zou de bemanning "beperkt" Engels spreken en meerdere 24-uursdiensten op rij draaien. In enkele gevallen konden verpleegkundigen zich tijdens de vlucht niet vastmaken ergens binnen de helikopter.

Volgens Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV), het bedrijf dat de reddingen uitvoert, worden "de nodige acties" ondernomen door betrokken partijen om de situatie te verbeteren. Toen het bedrijf in 2015 de aanbesteding won, bleek dat dat was gebeurd zonder technische toetsing.

Verpleegkundige liep blijvende schade over tijdens trainingsvlucht
Het onderzoek is opgesteld nadat een verpleegkundige tijdens een trainingsvlucht in 2018 zijn enkel blijvend beschadigde. Voor minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) bleek het incident voldoende om de Search and Rescue-diensten (SAR) onder de loep te nemen. In een Kamerbrief schreef zij eind november dat er "onzekerheid" is over het functioneren van de reddingsdienst.

De SAR is een internationale verplichting. Op die manier kunnen landen mensen in nood op zee zoeken en redden.

Nu.nl, 06-01-2020, 23:58

Weer zo'n project waar de overheid vond dat de private sector het beter en vooral goedkoper kon doen dat mislukt lijkt te zijn. Sommige dingen moet je niet aan het geld overlaten, want ook hier is de veiligheid en veilig werken iets is, wat ze in de mond nemen maar waar het dan ook vaak blijft net als in de rest van de industrie. We moeten het doen maar mag niks kosten. Ook de SAR moet weer gewoon terug naar defensie en nu met geschikte toestellen. Goedkoop was ook hier duurkoop en de vraag nu is hoeveel levens heeft het gekost of verwoest?

Lex

Onderzoek: Kustwachthelikopters bieden te weinig ruimte voor medische hulp

Nederlandse kustwachthelikopters bieden te weinig ruimte om patiënten goed te kunnen behandelen en verpleegkundigen maken zich zorgen over hun eigen veiligheid in het toestel, schrijft NRC maandagavond op basis van een onderzoeksrapport van het KLM, Schiphol en het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR).

Een medisch bedrijf dat verpleegkundigen, apparatuur en geneesmiddelen voor de kustwachthelikopters levert, ziet zichzelf door het rapport genoodzaakt te stoppen met de samenwerking. Een woordvoerder van KLM zegt tegenover de krant dat de reddingen niet meer in het "productportfolio" passen.

Veiligheidsdeskundigen zetten vraagtekens bij het ingezette personeel en hun werkwijze. Zo zou de bemanning "beperkt" Engels spreken en meerdere 24-uursdiensten op rij draaien. In enkele gevallen konden verpleegkundigen zich tijdens de vlucht niet vastmaken ergens binnen de helikopter.

Volgens Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV), het bedrijf dat de reddingen uitvoert, worden "de nodige acties" ondernomen door betrokken partijen om de situatie te verbeteren. Toen het bedrijf in 2015 de aanbesteding won, bleek dat dat was gebeurd zonder technische toetsing.

Verpleegkundige liep blijvende schade over tijdens trainingsvlucht
Het onderzoek is opgesteld nadat een verpleegkundige tijdens een trainingsvlucht in 2018 zijn enkel blijvend beschadigde. Voor minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) bleek het incident voldoende om de Search and Rescue-diensten (SAR) onder de loep te nemen. In een Kamerbrief schreef zij eind november dat er "onzekerheid" is over het functioneren van de reddingsdienst.

De SAR is een internationale verplichting. Op die manier kunnen landen mensen in nood op zee zoeken en redden.

Nu.nl, 06-01-2020, 23:58

Lex

Helderse helikopterfirma voert komende vijf jaar reddingstaken uit

Door Arie Booij -   16-12-2014, 15:46

DEN HELDER - Alle reden voor een feestje in de hangar van Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV) helikopters op Den Helder Airport. ,,We hebben voor de komende vijf jaar het SAR-contract (zoeken en redden, red.) voor Nederland gegund gekregen'', meldt topman Eric van Hal. ,,En we hebben twee gloednieuwe EC175 helikopters van Airbus binnen. NHV is wereldwijd de eerste operator die met dit toestel gaat vliegen.''

De in huiskleur kanariegeel gespoten helikopters werden door een haag van feestelijk water spuitende brandweerwagens naar de loods van het bedrijf op de Kooy gereden.

Er wordt volop geïnvesteerd op de Helderse luchthaven. Enkele weken geleden nodigde grootste speler CHC helikopters zijn relaties uit de olie- en gaswereld uit om kennis te maken met de AgustaWestland 189 helikopter. Het besluit om deze zestien-zitter vanaf Den Helder te laten vliegen is nog niet genomen, maar de klanten reageerden enthousiast na een proefvlucht.

Ook de EC175 van Airbus kan zestien inzittenden vervoeren. ,,Daardoor krijgen we meer mogelijkheden voor het vervoer van personeel van en naar de platforms op de Noordzee'', zegt Pieter Broos, basemanager van NHV op de luchthaven. Voor de wereldwijde inzet heeft het Vlaamse bedrijf zestien van deze helikopters besteld. ,,Het toont aan dat we vertrouwen hebben in de toekomst. Nu we voor de komende vijf jaar het zoek- en reddingswerk gaan uitvoeren zal ook de werkgelegenheid op Den Helder Airport verder groeien'', verwacht Broos.

Binnen NHV is dat proces zeker gaande. Twee jaar geleden kwam Broos als kwartiermaker van NHV naar de Noordkop. Nu geeft hij leiding aan een flink groeiende groep mensen. Luchthavendirecteur Conny van den Hoff: ,,Als luchthaven zijn we continu in beweging. Zeker nu ontheffing is verleend om een groei naar 27.000 vliegbewegingen per jaar mogelijk te maken. Hierdoor kan Den Helder Airport zich verder ontwikkelen.''

De vernieuwing van toestellen brengt ook met zich mee dat oude helikopters het veld ruimen. Zo werd begin deze maand de laatste S-76 helikopter afgevoerd. Het was in de jaren zeventig het eerste toestel dat Sikorsky specifiek voor transport van personeel van offshoreplatforms ontwierp.

NHD

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Rijkswaterstaat 'strikt' NHV voor SAR

22 oktober 2014   

OOSTENDE DEN HAAG- Rijkswaterstaat heeft woensdag (22 oktober) een overeenkomst gesloten met Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV) voor het uitvoeren van Search & Rescue (SAR) vluchten vanaf 1 juli 2015. Het contract heeft een looptijd van vijf jaar en kan nadien met twee keer een jaar worden verlengd.

NHV zal zowel vanaf Den Helder Airport als vanaf Rotterdam, met een Eurocopter AS365N Dauphin gaan vliegen waarbij beide helikopters indien nodig gelijktijdig ingezet kunnen worden voor de Nederlandse kust.

NHV voert sinds juli 2011 al tijdens de nachtelijke uren SAR vluchten uit voor het Nederlandse Ministerie van Defensie.

http://www.pilootenvliegtuig.nl/2014/10/22/scoop-rijkswaterstaat-strikt-nhv-voor-search-rescue-vluchten/