Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

StrataNL

Citaat van: bergd op 26/07/2024 | 14:24 uurIk ga ook even uit van maximaal capaciteit 5 ton en lengte 18 meter

Wat het dan niet praktisch is dat er geen heli-hangar aanwezig is
Daar kan/mag dus geen enkele NL DHC heli op landen.

Citaat van: Ace1 op 26/07/2024 | 15:34 uurDat was een eis, men heeft hier naar de Duitse K130 korvetten gekeken die hebben alleen een hangaar voor UAV's
? Wat heeft dit met de K130 klasse te maken?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: bergd op 26/07/2024 | 14:24 uurWat het dan niet praktisch is dat er geen heli-hangar aanwezig is

Dat was een eis, men heeft hier naar de Duitse K130 korvetten gekeken die hebben alleen een hangaar voor UAV's

Aircraft carried Helicopter pad and hangar for two Drones

https://en.wikipedia.org/wiki/Braunschweig-class_corvette


bergd

#2596
Citaat van: Stoonbrace op 23/07/2024 | 13:21 uurMijn info zei dat het vliegdek 5 ton aankon, maar prima als dat fout blijkt.

Ik ga ook even uit van maximaal capaciteit 5 ton en lengte 18 meter

Wat het dan niet praktisch is dat er geen heli-hangar aanwezig is

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Parera op 23/07/2024 | 20:00 uurEven snel opgezocht en berekend:
- De heli zelf weegt standaard leeg 312,5 kg
- Het MTOW inclusief piloot en parachute is 525 kg / 500 kg zonder parachute.
- De heli heeft een 60 liter tank (optioneel 80 L) wat een gewicht geeft van +/- 48,6 kg
- Reken op een piloot van +/- 80 kg

Dit betekend dat je ruimte overhoud voor net geen 60 kg lading. Een Mk54 weegt 276 kg en die Mk11 weegt 145 kg. Dus beide zijn geen optie, wel zou de Leonardo Black Scorpion een optie zijn. Deze mini torpedo weegt slechts 11 kg maar heeft ook maar een lading van 2.8 kg explosieven. Het wapen is dan ook ontwikkeld voor gebruik tegen UUV's of midget submarines.

Dus nee dit soort helikopter type's zijn niet geschikt om deze inzet te doen. Daarnaast moet je dit ook niet willen want deze wapens kunnen ook ingezet worden door de V-200 Skeldar.

Dan toch een zak met handgranaten meenemen  ;) (grapje)

We hebben ook nog de ontwikkeling van de Airboxer van High Eye uit Dordrecht.

bergd

Ik heb iets verstand de regelgeving van heliplatforms van ziekenhuizen.

De maximum lengte en breedte van het helidek geeft vaak weer hoe lang de heli mag zijn die er mag landen.
Maar deze is afhankelijk van de aanwezige bluswater/middelen en afgiftecapaciteit.

Waarbij ik werk (semioverheid) hebben een platform 20x20m maar er mag een heli landen van max 15 meter omdat de afgifte capaciteit van bluswater onder een bepaald niveau is.

Ik weet niet wat de regelgeving bij defensie is en in het bijzonder landen/opstijgen vanaf een schip kan me voorstellen dat dit ongeveer gelijk zou zijn. Als ik me goed herinner was die van olieplatforms gelijk en daar is veel regelgeving op gebaseerd. Mocht je het echt zeker weten dan moet je DHTC in Den Helder bellen want die jongens weten alles.

Parera

Citaat van: Ace1 op 23/07/2024 | 19:21 uurNee dat niet maar als een van de leden die verstand heeft van helicopters even naar het gewicht kan kijken?


https://en.wikipedia.org/wiki/Dynali_H3_EasyFlyer

Als het lukt met het gewicht heb ik een alternatief.

De Mk11 dieptebom is bij de Royal Navy in gebruik voor de Lynx en Wildcat.

https://cmano-db.com/weapon/1500/



Even snel opgezocht en berekend:
- De heli zelf weegt standaard leeg 312,5 kg
- Het MTOW inclusief piloot en parachute is 525 kg / 500 kg zonder parachute.
- De heli heeft een 60 liter tank (optioneel 80 L) wat een gewicht geeft van +/- 48,6 kg
- Reken op een piloot van +/- 80 kg

Dit betekend dat je ruimte overhoud voor net geen 60 kg lading. Een Mk54 weegt 276 kg en die Mk11 weegt 145 kg. Dus beide zijn geen optie, wel zou de Leonardo Black Scorpion een optie zijn. Deze mini torpedo weegt slechts 11 kg maar heeft ook maar een lading van 2.8 kg explosieven. Het wapen is dan ook ontwikkeld voor gebruik tegen UUV's of midget submarines.

Dus nee dit soort helikopter type's zijn niet geschikt om deze inzet te doen. Daarnaast moet je dit ook niet willen want deze wapens kunnen ook ingezet worden door de V-200 Skeldar.

Ace1

Citaat van: Harald op 23/07/2024 | 18:27 uur:hrmph: kunnen hier ook mk54 onder gehangen worden ?  :big-smile:  ;)

Nee dat niet maar als een van de leden die verstand heeft van helicopters even naar het gewicht kan kijken?


https://en.wikipedia.org/wiki/Dynali_H3_EasyFlyer

Als het lukt met het gewicht heb ik een alternatief.

De Mk11 dieptebom is bij de Royal Navy in gebruik voor de Lynx en Wildcat.

https://cmano-db.com/weapon/1500/




Harald


Ace1

Citaat van: Stoonbrace op 23/07/2024 | 13:01 uurIk denk niet dat NL een helitype heeft dat klein en licht genoeg is. Misschien een H145m.

Een Dynali H3 Sport? Made in Belgium ik hoor de geruchten dat Stoonbrace bezig is met zijn vliegbrevet.

https://www.dynali.com/helicopters/?tab=helicopter_division







Flyguy

#2588
Citaat van: Stoonbrace op 23/07/2024 | 13:21 uurMijn info zei dat het vliegdek 5 ton aankon, maar prima als dat fout blijkt.

vgm hebben ze nog speciaal dat gaat erop gezet voor de decklock van de grotere maritieme helos, zoals de NH90. Ik heb me laten vertellen dat de NH90 touch en go's kan doen, maar ik kan het ook fout hebben hoor.

Citaat van: Huzaar1 op 23/07/2024 | 13:26 uurDat is tot niveau gerubriceerd, dus operationele informatie is per direct niet mogelijk.

Gewoon lekker JCHAT'en gents, daar kan alles mee. Je kan zelfs beveiligde NATO videochat sessies opzetten tegenwoordig, maar het gaat natuurlijk om de face-to-face, de handdruk en de photo OP.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 23/07/2024 | 13:12 uurGewoon ff MS Teams opstarten?
Dat is tot niveau gerubriceerd, dus operationele informatie is per direct niet mogelijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Flyguy op 23/07/2024 | 13:18 uurOplanden van de NH90 moet mogelijk zijn.
De Belgen en Britten zijn koning courtesy calls. NL vlagofficieren laten zich ook maar wat graag rondvliegen naar die lekkere Italiaanse, Spaanse of Franse lunches ipv ons in de eigen karige vetschuur te eten. ;)

Mijn info zei dat het vliegdek 5 ton aankon, maar prima als dat fout blijkt.

Flyguy

#2585
Citaat van: Huzaar1 op 23/07/2024 | 12:33 uurbegreep ook ergens dat dat een eis was inderdaad.
Stoonbrace?
Oplanden van de NH90 moet mogelijk zijn.

Citaat van: Stoonbrace op 23/07/2024 | 13:12 uurGewoon ff MS Teams opstarten?
De Belgen en Britten zijn koning courtesy calls. NL vlagofficieren laten zich ook maar wat graag rondvliegen naar die lekkere Italiaanse, Spaanse of Franse lunches ipv ons in de eigen karige vetschuur te eten, hehehe.

Citaat van: Stoonbrace op 23/07/2024 | 13:00 uurStuur gewoon een LCF mee als je ermee gaat mijnenjagen in contested airspace.
Uit ervaring niet de meest geliefde tasking uit de NATO standaardprocedures voor een major air defender (langzaam varen en stil liggen is lastig, confined AAW is moeilijk een luchtwaarschuwingsradar ziet geen reet in b.v. de fjorden of dichtbij de kust etc.). Daarom was een STOF ASW schip zoals het ASWF juist geschikt voor een iets betere AAW suite, zodat BE zelf die tasking kan uitvoeren die wel belangrijk is. Of nog beter, stuur een MICAN mee richting de MCMs voor voldoende engagement range en laat de dedicated air defender op een afstandje

Stoonbrace

Gewoon ff MS Teams opstarten?